Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Joszy schreef op 19-09-2025 om 09:12:

[..]

Sorry maar ik begrijp echt niet wat je hier nu zegt?

Volgens mij is dat: 'terwijl de vriendin had gezegd, op moment x gaan wij samen weg'. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

19-09-2025 om 09:24 Topicstarter

Vriendin was al op de uitgaansplek, dochter weet dat toch niet op dat moment dat ze weg is gegaan. Toen was vriendin dus daar en heeft ze geappt hoe zit dit en ik zou meegaan, toen is ze dus zelf er later heen gegaan.

Kleinduimpje schreef op 19-09-2025 om 09:07:

nee, zo is het zeker niet gegaan. Dochter is daar heel laat toen ze al weg waren zelf achteraan gegaan en zelf ernaartoe gegaan.

Gewoon gaan? Terwijl je zegt wij gaan dan en dan samen weg.

Ik denk echt dat het beter is als dochter deze "vrienden" groep vaarwel zegt en ergens anders een nieuwe start maakt. 

De verhoudingen zijn zo verrot dat dit nergens meer overgaat. 

Ze hebben geen respect voor jou en ook niet voor dochter. 

Stop met het huis openzetten voor haar nep-vrienden. Dat zorgt er alleen maar voor dat jullie nog minder respect van ze krijgen. 

Als je de kans hebt en dochter wil, laat haar een tijd in het buitenland een taal leren of studeren. Dan kan ze opnieuw allemaal mensen ontmoeten wat vaak waanzinnig leuk is. Dan worden die nare "vrienden" opeens een stuk minder belangerijk voor haar.

Joszy schreef op 19-09-2025 om 09:12:

[..]

Sorry maar ik begrijp echt niet wat je hier nu zegt?

Wat ontzettend flauw weer, want ik begrijp prima wat TO zegt 

Kleinduimpje schreef op 19-09-2025 om 09:24:

Vriendin was al op de uitgaansplek, dochter weet dat toch niet op dat moment dat ze weg is gegaan. Toen was vriendin dus daar en heeft ze geappt hoe zit dit en ik zou meegaan, toen is ze dus zelf er later heen gegaan.

Wat was het probleem dan?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

19-09-2025 om 09:28 Topicstarter

Valeria schreef op 19-09-2025 om 09:27:

[..]

Serieus? 

Nu verzandt dit topic weer in het helemaal uitpluizen van 1 situatie. Wat TO dus ook met haar dochter doet en niet zou moeten doen, want niemand heeft er iets aan. 

Laat je dochter los, en laat haar in godsnaam zelf de regie voeren over haar vriendschappen. Dat betekent die sleutel terugvragen en het contact met die... vriendin... aan je dochter overlaten. Stuur haar naar een cursus sociale vaardigheden en overweeg er ook een voor jezelf.

[..]

Als ik met jou afspreek dat we samen naar de stad gaan en ik sta thuis te wachten tot je me ophaalt/ik sta bij jouw huis en je bent er niet en je blijkt al in de stad te zijn heb je niet gedaan wat we afgesproken hadden. Ik zou dat ook heel vermoeiend vinden en waarschijnlijk niet eens meer zin hebben om te gaan.

BritgetJones007 schreef op 19-09-2025 om 09:25:

[..]

Wat ontzettend flauw weer, want ik begrijp prima wat TO zegt

Ik echt niet! Dus misschien kun jij het uitleggen? 

eigenlijk maar een advies voor TO: stop ermee om jou huis als hotel te laten gebruiken. Die "vriendin" loopt over jullie heen. Die "vriendin" heeft sch**t aan andermans gevoelens en kwetst jou dochter steeds. Ik zou er zelf klaar mee zijn. Bescherm je dochter voor deze "vriendin". Het blijkt namelijk dat deze vriendin niet in staat is tot het houden aan afspraken, niet in staat is om rekening te houden met andermans gevoelens. 

Eerlijk....bescherm jezelf en je dochter. Tot hier en niet verder. En hoe je het aan die vriendin kenbaar maakt doet er niet toe. Laat je dochter niet kapotmaken door het gedrag van die vriendin. 
En natuurlijk mag jij je dochter helpen, laat je aub niet aanpraten dat dat niet mag, omdat het kinderachtig zou zijn.

Want deze "vriendin" zorgt voor onrust in jullie gezin. Pas op dat je je dochter niet ten onder laat gaan door het onvoorspelbare en gemene achterbakse gedrag van die "vriendin".

MamaE schreef op 19-09-2025 om 09:33:

[..]

Als ik met jou afspreek dat we samen naar de stad gaan en ik sta thuis te wachten tot je me ophaalt/ik sta bij jouw huis en je bent er niet en je blijkt al in de stad te zijn heb je niet gedaan wat we afgesproken hadden. Ik zou dat ook heel vermoeiend vinden en waarschijnlijk niet eens meer zin hebben om te gaan.

Dit inderdaad. Het had een mooie gelegenheid voor de dochter van TO te zullen zijn om te zeggen dat 'vriendin' om deze reden niet meer welkom zou zijn en ze de sleutel door de brievenbus zou kunnen gooien. 

[..]

Echt?

Schoondochter schreef op 19-09-2025 om 09:32:

Nu verzandt dit topic weer in het helemaal uitpluizen van 1 situatie. Wat TO dus ook met haar dochter doet en niet zou moeten doen, want niemand heeft er iets aan.

Laat je dochter los, en laat haar in godsnaam zelf de regie voeren over haar vriendschappen. Dat betekent die sleutel terugvragen en het contact met die... vriendin... aan je dochter overlaten. Stuur haar naar een cursus sociale vaardigheden en overweeg er ook een voor jezelf.

Ik zie het uitpluizen van die ene situatie meer als een manier om inzicht te krijgen in wat er nu eigenlijk gebeurt. Wat vervolgens ook kan leiden tot tips over toekomstige situaties of meer gegeneraliseerd toepassen van de tips.

Want ik zie wel door de verschillende situaties een patroon. Met name in gebrekkige communicatie. Dat zie je zelfs in de reacties. Er wordt een soort halve reactie gegeven. En dat moet dan duidelijk zijn voor iedereen. 

Maar eens met je 2e alinea hoor. Hier gaat iets goed mis tav sociale vaardigheden en daar zouden ze professionele hulp bij kunnen gebruiken.

Zorg in elk geval dat die 'vriendin' niet meer bij jullie slaapt. Dat kun je gewoon zelf mededelen aan het meisje, als je dochter het niet durft of wil doen. Het is tenslotte jouw huis, en jíj hebt er gedoe van (namelijk een ongelukkige dochter) als dat meisje jullie adres als hotel gebruikt en verder niet al te vriendschappelijk is. Dit meisje lijkt me niet erg aardig, maar los daarvan zijn er kennelijk geen duidelijke verwachtingen uitgesproken en onder welke voorwaarden ze bij jullie mag verblijven. 

Meesje schreef op 19-09-2025 om 10:41:

[..]

Ik zie het uitpluizen van die ene situatie meer als een manier om inzicht te krijgen in wat er nu eigenlijk gebeurt. Wat vervolgens ook kan leiden tot tips over toekomstige situaties of meer gegeneraliseerd toepassen van de tips.

Want ik zie wel door de verschillende situaties een patroon. Met name in gebrekkige communicatie. Dat zie je zelfs in de reacties. Er wordt een soort halve reactie gegeven. En dat moet dan duidelijk zijn voor iedereen.

Maar eens met je 2e alinea hoor. Hier gaat iets goed mis tav sociale vaardigheden en daar zouden ze professionele hulp bij kunnen gebruiken.

Wat ik alleen TO zie doen is de tips die op 1 situatie van toepassing zijn letterlijk toepassen op een andere situatie. En dan emotioneel hier terugkomen dat ze het nu op 'onze' manier heeft gedaan en dat werkt niet en oh wat nu? Dus ze is niet geholpen met het uitpluizen van die ene situatie. 

Wat betreft dat patroon ben ik het volledig met je eens.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.