Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 07:32:

Dochter is al maanden weg bij de vriendengroep. Haar vriendin vertelde vorige werk nog dat die vrienden vorig jaar tegen haar gezegd hadden ze niet snapte zij met dochter omging omdat ze zo dom was . Was dus zo lang geleden maar ze vertelde het nu pas waardoor dochter het echt weer moeilijk had . En gisteren een andere vriendin die vertelde een jongen van de voetbalteam geaproken te hebben v een van de jingens en die had gezegd toen hij dochter op een foto zag, oh dat is M. Domste meid die ik ken. Mijn dochter heeft hem amper ooit gesproken. Maar dit komt natuurlijk ook vd vriendengroep af. Zo ben je er nog niet vanaf en het maakt haar verdrietig. Ze komt ook nog vaker bij feestje waar die mensen ook zijn. Wat kan ik voor advies geven? Ik heb al gezegd sta erboven. Zij zijn allemaal onzeker. Maar het heeft haar ontzettend onzeker gemaaakt

Wat stom ook van die vriendinnen dat ze haar dit soort dingen blijven vertellen. Dat is onnodig pijnlijk. Hoe loyaal zijn haar vriendinnen dan aan haar? Dat is ook een vraag die ze zich zou moeten stellen.

Je kan je dochter geen advies geven,  je dochter zal zelf wat sterker in haar schoenen moeten gaan staan.  Ik zeg tegen mijn kinderen " je kan het gedrag van anderen niet veranderen,  je zal mensen tegenkomen die niet leuk zijn,  het enige wat je kan veranderen is jouw reactie daarop. Ik weet niet over welke leeftijd we het hier hebben maar dat puberale gedrag zal vanzelf veranderen.  

Die "vriendin" weet overigens ook donders goed wat ze doet.  Zij is degene die olie op het vuur gooit. Een echte vriedinnen zou tegen die jongen zeggen "hou je mond" en het daarbij laten.  Ze wint er niks mee om dat tegen je dochter te zeggen behalve haar onzekerheid voeden. 

Tijd om die vriendinnen ook te dumpen.

Heeft ze al wat andere vrienden gemaakt?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-06-2026 om 08:40 Topicstarter

het kan ook zijn dat deze vriendinnen eerlijk willen zijn,  ik vind het ook vreemd dat ze het doen, ik zou mijn mond houden. Maar iedereen ziet dit weer anders.

Ze heeft ook andere vriendinnen.

Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 08:40:

het kan ook zijn dat deze vriendinnen eerlijk willen zijn, ik vind het ook vreemd dat ze het doen, ik zou mijn mond houden. Maar iedereen ziet dit weer anders.

Dan deze dames van vrienden naar kennissen laten degraderen. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-06-2026 om 09:37 Topicstarter

en dit zijn dus haar beste vriendinnen

Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 09:37:

en dit zijn dus haar beste vriendinnen

Dat is haar keuze, en daar zal ze zelf van moeten leren dat dit geen fijne vriendinnen voor haar zijn.

Maar dat hebben we eerder geschreven.

het kan ook zijn dat deze vriendinnen eerlijk willen zijn, ik vind het ook vreemd dat ze het doen, ik zou mijn mond houden. Maar iedereen ziet dit weer anders.

Wreedheid wordt wel vaker verpakt in eerlijkheid. Dat maakt het nog niet bepaald nobel. Eerlijkheid betekent dat het klopt wat je zegt. Eerlijkheid betekent niet dat je dingen zegt die de ander kwetsen terwijl de ander daar verder niks mee opschiet.

Kortom, een goede kans gemist om hun mond te houden.

het kan ook zijn dat deze vriendinnen eerlijk willen zijn, 

Met welk doel? Er is geen enkele goede of aardige reden voor die vriendinnen om dat spontaan door te vertellen. 
En als je dochter er om gevraagd zou hebben, zo van, hebben ze het nog wel eens over mij, dan is er nog steeds geen goede reden om zoiets te zeggen.

Maar wat vindt je dochter hiervan dan? Waarom blijft ze dit soort personen opzoeken en haar onzekerheid zelf voeden? Waar is ze onzeker over?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-06-2026 om 12:42 Topicstarter

ik weet niet of ze echt onzeker is, maar hier wordt ze natuurlijk wel enorm onzeker over als meerdere mensen je "dom"noemen. Waar het vandaan komt weet ze niet, ze is misschien een makkelijkere prooi omdat ze geen gote mond terug geeft. En verder zijn dit hele leuke vriendinnen, dus daarom zoekt ze ze op. Iedereen doet ook weleens misschien iets wat niet handig/leuk is. Waarom ze het zouden zeggen, omdat je anders iets achter houdt, ze zijn nog maar jong he... Ik vind het ook niet kunnen, maar ja.

Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 12:42:

ik weet niet of ze echt onzeker is, maar hier wordt ze natuurlijk wel enorm onzeker over als meerdere mensen je "dom"noemen. Waar het vandaan komt weet ze niet, ze is misschien een makkelijkere prooi omdat ze geen gote mond terug geeft. En verder zijn dit hele leuke vriendinnen, dus daarom zoekt ze ze op. Iedereen doet ook weleens misschien iets wat niet handig/leuk is. Waarom ze het zouden zeggen, omdat je anders iets achter houdt, ze zijn nog maar jong he... Ik vind het ook niet kunnen, maar ja.

Maar over welke leeftijd hebben we het hier dan? 

ik denk dat ze zichzelf een makkelijke prooi maakt doordat ze zich alles aantrekt en er toch graag bij wil horen.

De jongens bedoelen dat waarschijnlijk met 'dom'. Eerder iets als geen zelfrespect dan puur onintelligent. Je kunt haar blijven beledigen en ze blijft gewoon komen omdat ze erbij wil horen.

Maar je blijft de vriendinnen goedpraten....

Kimdekim schreef op 30-06-2026 om 08:07:

Je kan je dochter geen advies geven, je dochter zal zelf wat sterker in haar schoenen moeten gaan staan. Ik zeg tegen mijn kinderen " je kan het gedrag van anderen niet veranderen, je zal mensen tegenkomen die niet leuk zijn, het enige wat je kan veranderen is jouw reactie daarop. Ik weet niet over welke leeftijd we het hier hebben maar dat puberale gedrag zal vanzelf veranderen.

Die "vriendin" weet overigens ook donders goed wat ze doet. Zij is degene die olie op het vuur gooit. Een echte vriedinnen zou tegen die jongen zeggen "hou je mond" en het daarbij laten. Ze wint er niks mee om dat tegen je dochter te zeggen behalve haar onzekerheid voeden.

De dochter zou ook tegen haar vriendinnen kunnen zeggen dat ze dit soort dingen over zichzelf niet wil horen. Trekken de vriendinnen zich er alsnog niks van aan en blijven ze dit doen, dan kan de dochter toch de conclusie komen dat het geen echte vriendinnen zijn. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-06-2026 om 13:41 Topicstarter

Kimdekim schreef op 30-06-2026 om 13:14:

[..]

Maar over welke leeftijd hebben we het hier dan?

20 jaar

Kleinduimpje

Kleinduimpje

30-06-2026 om 13:44 Topicstarter

ik weet niet wat ze bedoelen met "dom". Dat hebben ze nooit benoemd. Als ze een quiz wilde maken en zij wilde dat doen, was het antwoord, jij zeer zeker niet.ze zegt zelf niet te weten wat ze gezegd zou hebben wat dom zou zijn. Als ze ook maar iets zei, was het van hou jij je mond maar, terwijl het nergens over ging. Het is denk ik meer haar houding, maar ik weet ook niet precies wat. Zij is te lief/aardig. Maar ik vind het ook de omgekeerde wereld als je dat niet zou moeten zijn.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.