Kleinduimpje
07-06-2025 om 14:20
Het treitergedrag van "vrienden"
mijn dochter is 19 jaar en heeft al heel lang een vriendengroep. 1 van de jongens is al maanden vervelend aan het doen als ze bij elkaar zijn, altijd dat dochter dom is. "Je hebt weinig hersencellen, we laten jou dat niet doen, want ben je te dom voor". Af en toe zijn er zelfs vrienden die mee doen, zelfs haar vriendin heeft weleens meegelachen (ik denk allemaal om maar niet zelf aan de beurt te zijn) maar meestal is het die ene jongen. Ze wilt graag bij de vriendengroep blijven, maar is er ontzettend onzeker van geworden. Ik heb al vanalles met haar besproken wat ze zou kunnen zeggen, maar het houdt niet op. Ik weet niet meer wat ik aan moet raden, het enige is om maar bij de vriendengroep weg te gaan wat ik ook onzin vind om je door zo iemand weg te laten jagen. Ik snap het ook niet, dat je je als 19 jarige zo gedraagd.Maar hij trekt zch nergens wat van aan, dus je kunt zeggen wat je wilt, negeren is ook geen optie. Dochter is juist net altijd heel aardig tegen iedereen.
mana_sutiyuq
30-06-2026 om 17:36
Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 15:09:
ik zeg nergens dat ze haar vriendinnen nietgaat aanspreken, dat weet ik niet. Ze gaat naar feestjes, dan bedoel ik in de woonplaats bv de vierdaagsefeesten.
En daarbij ik ga haar zeker niet aanraden om de woonplaats waar ze wonen te vermijden, dan wordt die helemaal mooi, daar zit iedereen die ze kent. Dus omdat een paar jongens iets zeggen moet zij daar niet meer uitgaan, dan is het toch de omgekeerde wereld? Dan moet ze maar op haar kamer gaan zitten.
De vierdaagsefeesten zijn grote evenementen, daar kun je ze tegenkomen en negeren en met je eigen echte vrienden feesten. Je hoeft ze niet eens gedag te zeggen.
mana_sutiyuq
30-06-2026 om 17:38
Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 17:10:
hoezo, is er niks veranderd? Ze heeft afstand genomen vd groep en negeert ze, en heeft andere vriendinnen erbij gekregen, dat zijn voor haar hele grote stappen geweest.
Het was meer mijn bedoeling wat ik tegen haar kan zeggen, laat maar lullen is makkelijk gezegd.
maar dat is het wel wat je moet zeggen: laat maar lullen en als je die andere meiden niet zo leuk meer vind hierom kun je die van vriendin naar kennis laten degraderen en fijn verder leven met je nieuwe vrienden.
Iets anders is er niet
Roos57
30-06-2026 om 17:49
lieve dochter wat vervelend. Kan ik wat voor je doen?
Heb je wat anders nodig?
Ze was toch ook in therapie??
Poezekat
01-07-2026 om 13:26
Kleinduimpje schreef op 30-06-2026 om 16:40:
[..]
Ze zeggen ook niks meer tegen haar en dochter negeert ze. Blijkbaar wordt er nog achter haar rug om gekletst.
Ik denk dat er altijd wel achter iemands rug wordt gekletst, dat is iets waar je boven moet staan al zal dat voor de een makkelijker zijn dan voor de ander.
Kleinduimpje
01-07-2026 om 14:00
natuurlijk wordt er over iedereen weleens gekletst, dan zeg ik ook tegen haar.Maar bij dochter gaat de ronde dat ze een dom persoon is, dat vindt ze toch wel heel erg, ik kan me dat zeker voorstellen dat dat niet fijn is. Ze zei tegen mij toen ik zei laat ze maar kletsen, nou hoe zou jij het vinden dan als ze dat over jou deden? Ja, ook niet leuk nee. Het vreemde is dat een ander daar dan weer in mee gaat, terwijl die dochter amper kent. En dat op die leeftijd, is toch meer iets voor 10 jarige.
IMI-x2
01-07-2026 om 14:05
Je dochter IS niet dom, dat weet ze zelf ook. Hoe komt het toch dat ze zich zo'n sukkelige en onware opmerking toch zo aantrekt? Dan denk ik dat ze heel onzeker is. De oplossing zit in haar zelf: werken aan haar zelfvertrouwen, zodat ze voortaan haar schouders erover kan ophalen.
GinnyTwijfelvuur
01-07-2026 om 14:30
Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 14:00:
natuurlijk wordt er over iedereen weleens gekletst, dan zeg ik ook tegen haar.Maar bij dochter gaat de ronde dat ze een dom persoon is, dat vindt ze toch wel heel erg, ik kan me dat zeker voorstellen dat dat niet fijn is. Ze zei tegen mij toen ik zei laat ze maar kletsen, nou hoe zou jij het vinden dan als ze dat over jou deden? Ja, ook niet leuk nee. Het vreemde is dat een ander daar dan weer in mee gaat, terwijl die dochter amper kent. En dat op die leeftijd, is toch meer iets voor 10 jarige.
Maar dat is dan toch gewoon kletsen!
Dat is ook niet fijn. Maar helaas, soms gaat dat gewoon zo.
Pippeltje
01-07-2026 om 15:16
Zo te horen ga je ook nog steeds erg mee in haar negativisme. Je mag ook best eens naar haar toe wat luchtiger reageren en/of haar vragen waarom ze zo met deze minkukels bezig blijft in haar hoofd!
Door haar begripvol tekens weer aan te horen en met haar mee te huilen geef je haar ook telkens weer de boodschap dat het ontzettend belangrijk is wat deze minkukels van haar vinden, over haar zeggen enz.
Of bekijk het eens van een andere kant: 'Hoe zou het toch komen dat dat figuur -terwijl hij haar al een jaar niet heeft gezien- het toch nodig vindt om over haar te praten? Hij zal wel een heel leeg leven hebben!!'. En van zo iemand's mening zou jij je dan iets aan moeten trekken .... hahahaha 
Temet
01-07-2026 om 17:47
Vind jij je dochter dom? Nee? Dan is wat die lui zeggen dus onzin. Waarom trek je je zoveel aan van onzin? Waarom trekt je dochter zich zoveel aan van onzin?
Als je dochter van die lui afhankelijk was voor een salarisverhoging, ja, dan is het vervelend als ze haar dom noemen. Maar als je niks meer met iemand te maken hebt, maakt het toch niet uit of die persoon aardig over je is of niet? Wat kan die persoon je maken dan, niks toch zeker?
Kersje
01-07-2026 om 18:27
en misschien bedoelen ze met ‘dom’ wel dat ze het ‘dom’ vinden dat ze nog steeds met deze toxic mensen blijft omgaan en/of het blijft proberen? ‘Dom’ kan natuurlijk op heel veel manieren worden geïnterpreteerd en staat meestal volledig los van IQ .
Kersje
01-07-2026 om 18:30
Pippeltje schreef op 01-07-2026 om 15:16:
Zo te horen ga je ook nog steeds erg mee in haar negativisme. Je mag ook best eens naar haar toe wat luchtiger reageren en/of haar vragen waarom ze zo met deze minkukels bezig blijft in haar hoofd!
Door haar begripvol tekens weer aan te horen en met haar mee te huilen geef je haar ook telkens weer de boodschap dat het ontzettend belangrijk is wat deze minkukels van haar vinden, over haar zeggen enz.
Of bekijk het eens van een andere kant: 'Hoe zou het toch komen dat dat figuur -terwijl hij haar al een jaar niet heeft gezien- het toch nodig vindt om over haar te praten? Hij zal wel een heel leeg leven hebben!!'. En van zo iemand's mening zou jij je dan iets aan moeten trekken .... hahahaha
Dit is bv een mooi voorbeeld zoals ik het bedoel in mijn laatste post. Nee Pippeltje, niet gericht aan jou (just saying) ![]()
Soms mag je best wel eens tegen haar in gaan ipv met haar mee te huilen. Ze is 20, geen 12…..
Valeria
01-07-2026 om 18:52
Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 16:38:
ja klopt, komt omdat ik het mezelf ook aantrek.
Maar waarom? Je moet er zelf toch ook wel moe van worden dat ze steeds maar in hetzelfde blijft hangen?