Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Het treitergedrag van "vrienden"

Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 16:38:

ja klopt, komt omdat ik het mezelf ook aantrek.

Al een jaar lang 

Tijd voor verandering.

Kleinduimpje

Kleinduimpje

01-07-2026 om 19:33 Topicstarter

Valeria schreef op 01-07-2026 om 18:52:

[..]

Maar waarom? Je moet er zelf toch ook wel moe van worden dat ze steeds maar in hetzelfde blijft hangen?

Nee, ik heb al maanden niks meer gehoord. Maar waarom, omdat ik het blijkbaar ook belangrijk vindt wat iemand van me vind. Waarom weet ik niet. Als iemand mij dom zou noemen zou ik er eerlijk gezegd wakker van liggen.

Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 19:33:

[..]

Nee, ik heb al maanden niks meer gehoord. Maar waarom, omdat ik het blijkbaar ook belangrijk vindt wat iemand van me vind. Waarom weet ik niet. Als iemand mij dom zou noemen zou ik er eerlijk gezegd wakker van liggen.

Dat begrijp ik oprecht niet.  Waarom trek je je zo aan wat anderen van je zeggen? Ik denk dat je daarmee ook het verkeerde voorbeeld geeft.  Wat mensen over je denken zegt meer over hen dan over jou.  

Mijn dochter is heel druk.  Laatst was ze wat gaan doen met vrienden en die hadden een jongen mee die niet zo in de vriendengroep zit.  Mijn dochter heeft ws iets van ADHD. Ze kan gewoon heel druk zijn. Ik noem het enthousiast en sociaal.   Meestal vindt ze dat prima maar soms vindt ze het lastig omdat ze wel merkt dat ze wat aanweziger is dan andere mensen.   Ze is bang dat ze te veel is.  Ik heb wel eens tegen haar gezegd als iemand je te veel vindt vind jij die waarschijnlijk te weinig.  Het is een kwestie van perspectief.  De jongen sprak haar inderdaad aan dat ze te veel was.  Ze zei ja ik vind jou te weinig.  Klaar gesprek.  Dat iemand iets van je vind is echt een kwestie van perspectief en is de waarde die eraan gegegeven wordt is altijd subjectief.  Als mensen tegen mij zeggen dat ik snel praat zeg ik dat ze te langzaam luisteren.  En beide klopt. 

Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 19:33:

[..]

Maar waarom dan? Lig je dan wakker omdat ze het verkeerd hebben of omdat ze het juist hebben? Slimmer worden kan niet, dus wat moet je ermee dat één iemand dat vindt?

VoluminousSparrow10

VoluminousSparrow10

01-07-2026 om 21:34

ik denk dat die 'vriendinnen' minder leuk zijn dan dochter en jij denken. 
Maar zelfs als het echt twee leuke vrouwen zijn is het beter voor dochter om met hen te breken. Via hen blijft ze verbonden aan deze groep en kan ze het nooit echt loslaten. 

Kleinduimpje

Kleinduimpje

01-07-2026 om 22:29 Topicstarter

als ze zeggen dat mijn Dochter druk/rustig/nieuwsgierig/ondankbaar of noem maar wat op is vind ik dat niet erg. Noemen ze ons niet leuk of dom vind ik dat wel erg, dat klinkt veel negatiever. Ja, en wat is dom? Wij hebben gewoon mbo niveau, maar wij zijn wel wat simpeler, weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Wij, dochter en ik kijken geen nieuws, praten liever over kleding of rtl4 programma's, snap je? Ik ben ook niet zo goed in alles onder woorden te brengen, terwijl ik hier lees dat jullie dat wel kunnen. Dus dan ben ik bang dat je dan door al een kleine opmerking als dom wordt gezien, dochter zegt dat dat niet gebeurd is. Wij zijn ook zeker niet mondig genoeg dat speelt zeker ook mee. Ik denk dus ook dat het misschien haar houding is. Haar vriendinnen hebben meteen een gote mond als je daar iets tegen zou zeggen, wij klappen dicht en lachen snel. Ik wil ook altijd aardig gevonden worden, toch onzekerheid denk ik.

Koekiemonster, de ene vriendin gaat nooit met die groep om en die ander ook amper.

VoluminousSparrow10

VoluminousSparrow10

01-07-2026 om 22:32

Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 22:29:

Koekiemonster, de ene vriendin gaat nooit met die groep om en die ander ook amper.

En toch maken ze je dochter onzeker door tegen haar te zeggen dat ze dom genoemd wordt? 

Er is helemaal niks mis met jullie en jij kunt je gedachten prima onder woorden brengen.
Niet zo ad rem zijn is wat heel anders dan dom zijn. 
Geen grote bek hebben is wat anders dan dom zijn. Integendeel juist.

Verder mogen jullie wat beter naar Forrest Gump luisteren: stupid is who stupid does. Kijk naar het gedrag. Wie is er hier dom? Die roddelaars, niet jullie.

Jullie vinden jezelf simpel maar als anderen dat vinden is dat niet oke ?

Kleinduimpje

Kleinduimpje

02-07-2026 om 10:39 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 02-07-2026 om 09:12:

Er is helemaal niks mis met jullie en jij kunt je gedachten prima onder woorden brengen.
Niet zo ad rem zijn is wat heel anders dan dom zijn.
Geen grote bek hebben is wat anders dan dom zijn. Integendeel juist.

Verder mogen jullie wat beter naar Forrest Gump luisteren: stupid is who stupid does. Kijk naar het gedrag. Wie is er hier dom? Die roddelaars, niet jullie.

Dank je

Kleinduimpje

Kleinduimpje

02-07-2026 om 10:40 Topicstarter

Roos57 schreef op 02-07-2026 om 10:19:

Jullie vinden jezelf simpel maar als anderen dat vinden is dat niet oke ?

Simpel ja, maar niet dom. En sowieso vind ik dat niet leuk om te horen.

Kleinduimpje schreef op 02-07-2026 om 10:40:

[..]

Synoniem voor simpel is dom 

Kleinduimpje schreef op 02-07-2026 om 10:40:

[..]

Maar...alle andere dagen van het jaar is dit door niemand gezegd, toch? Waarom hechten jullie dan zo'n belang aan zo'n enkele opmerking? 
En waarom blijft je dochter omgaan met 'vriendinnen' die zulke opmerkingen doorbrieven? Misschien is ze wel minder intelligent dan die 'vriendinnen', maar slimmer worden zal ze niet; andere vriendinnen zoeken kan wel. 

Kleinduimpje schreef op 01-07-2026 om 22:29:

als ze zeggen dat mijn Dochter druk/rustig/nieuwsgierig/ondankbaar of noem maar wat op is vind ik dat niet erg. Noemen ze ons niet leuk of dom vind ik dat wel erg, dat klinkt veel negatiever. Ja, en wat is dom? Wij hebben gewoon mbo niveau, maar wij zijn wel wat simpeler, weet even niet zo goed hoe ik het uit moet leggen. Wij, dochter en ik kijken geen nieuws, praten liever over kleding of rtl4 programma's, snap je? Ik ben ook niet zo goed in alles onder woorden te brengen, terwijl ik hier lees dat jullie dat wel kunnen. Dus dan ben ik bang dat je dan door al een kleine opmerking als dom wordt gezien, dochter zegt dat dat niet gebeurd is. Wij zijn ook zeker niet mondig genoeg dat speelt zeker ook mee. Ik denk dus ook dat het misschien haar houding is. Haar vriendinnen hebben meteen een gote mond als je daar iets tegen zou zeggen, wij klappen dicht en lachen snel. Ik wil ook altijd aardig gevonden worden, toch onzekerheid denk ik.

De opmerking " dom" is natuurlijk niet aardig van die vriendinnen. Maar zoals je zelf al aangeeft staan jullie anders in het leven en hebben andere interesses. Niks mis mee, maar wellicht kan je dochter dan beter een vriendengroep opbouwen met mensen die er hetzelfde in staan als zij. Met deze groep klikt het gewoon niet goed denk ik. 

Okee, door je laatste toevoegingen snap ik eindelijk wat gebeurd. Dom is een woord dat gevoelig ligt bij jullie. Dáárom wordt dat woord gebruikt om te pesten. Niet omdat jullie dom zíjn. 

Ze zeggen dom omdat dat een reactie uitlokt, omdat ze zien dat dochter gekwetst raakt, omdat dochter het zich aantrekt, omdat dochter er onzekerder van wordt, misschien zelfs emotioneel. Pesten is niet leuk wanneer de ander er niet door geraakt wordt. Ze kiezen dus iets dat wel raakt. En dáárom zeggen ze dom. 

Dom is dus niet wat dochter is, maar wat dochter kwetst. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.