Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Tickel schreef op 29-12-2021 om 20:21:

[..]

En de kappers, restaurants, café's, winkels, zwembaden en de cultuursector.

Zeker, ben ik ook geen voorstander van. Maar na onderzoeken waaruit blijkt dat een kwart van de studenten last heeft van depressieve klachten, vmbo'ers enorme leerachterstanden hebben opgelopen, kinderen fysiek, sociaal en mentaal achterblijven in ontwikkeling, kwetsbare kinderen schade oplopen kun je echt niet opnieuw onderwijs sluiten. De jeugd heeft de toekomst, ook onze toekomst in handen. Maar daar moeten ze dan wel goed voor uitgerust worden.

Dat is echt van andere orde dan restaurants of bioscopen sluiten. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2021 om 20:52

Pief schreef op 29-12-2021 om 20:35:

[..]

Zeker, ben ik ook geen voorstander van. Maar na onderzoeken waaruit blijkt dat een kwart van de studenten last heeft van depressieve klachten, vmbo'ers enorme leerachterstanden hebben opgelopen, kinderen fysiek, sociaal en mentaal achterblijven in ontwikkeling, kwetsbare kinderen schade oplopen kun je echt niet opnieuw onderwijs sluiten. De jeugd heeft de toekomst, ook onze toekomst in handen. Maar daar moeten ze dan wel goed voor uitgerust worden.

Dat is echt van andere orde dan restaurants of bioscopen sluiten.

Ik begrijp wat je zegt over de jongvolwassenen. Ik vind alleen ondernemers bij wie het water aan de lippen staat net zo erg. Ik vind het één niet erger dan het ander. Er zijn zoveel meer mensen die ook psychische klachten ondervinden aan deze maatregelen. En dat goed voor uitgerust worden... Ik vind dat een (te) zware uitspraak. 

Tickel schreef op 29-12-2021 om 17:58:

[..]

Nee hoor. Maar het volk bestaat uit wel meer groepen die hier onevenredig last van hebben dan alleen jongvolwassenen. Ik vind het voor al die groepen even erg.

Ik reageer in dit topic alleen over de situatie van jong volwassenen,  omdat dit de vraag was in de openingspost. Natuurlijk zie ik ook het medisch leed en de financiële problemen van andere groepen en die vind ik zelfs erger.

Maar ik voel meer compassie met tieners en jong volwassenen dan met medisch en financieel gezonde volwassenen. 

Tickel schreef op 29-12-2021 om 20:52:

[..]

Ik begrijp wat je zegt over de jongvolwassenen. Ik vind alleen ondernemers bij wie het water aan de lippen staat net zo erg. Ik vind het één niet erger dan het ander. Er zijn zoveel meer mensen die ook psychische klachten ondervinden aan deze maatregelen. En dat goed voor uitgerust worden... Ik vind dat een (te) zware uitspraak.

Het is geen wedstrijd in erg en minder erg. Ik ken ook ondernemers die al hun spaargeld en pensioen kwijt zijn en dat is verschrikkelijk. En voor de oudsten is het ook heel naar om zo voorzichtig te moeten zijn. Die willen ook gewoon mensen zien. 

Maar onderwijs is niet voor niks een grondrecht. Het is cruciaal voor de toekomst van onze kinderen en daarmee voor ons allemaal. Als er straks tien procent schade overhoudt aan deze lockdowns dan is de ellende voor ons allemaal niet te overzien. Want we hebben ze hard nodig later voor het dagelijkse werk, voor innovatie en bestuur. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2021 om 21:29

Pief schreef op 29-12-2021 om 21:00:

[..]

Het is geen wedstrijd in erg en minder erg. Ik ken ook ondernemers die al hun spaargeld en pensioen kwijt zijn en dat is verschrikkelijk. En voor de oudsten is het ook heel naar om zo voorzichtig te moeten zijn. Die willen ook gewoon mensen zien.

Maar onderwijs is niet voor niks een grondrecht. Het is cruciaal voor de toekomst van onze kinderen en daarmee voor ons allemaal. Als er straks tien procent schade overhoudt aan deze lockdowns dan is de ellende voor ons allemaal niet te overzien. Want we hebben ze hard nodig later voor het dagelijkse werk, voor innovatie en bestuur.

Never mind.

Tickel schreef op 29-12-2021 om 21:29:

[..]

Welke ellende heb je het dan over?

Kapsters die via YouTube hebben leren knippen.  De loodgieter heeft ook alleen online ervaring,  net als de fysiotherapeut en ga zo maar door. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

29-12-2021 om 21:33

Bakblik schreef op 29-12-2021 om 21:31:

[..]

Kapsters die via YouTube hebben leren knippen. De loodgieter heeft ook alleen online ervaring, net als de fysiotherapeut en ga zo maar door.

Nou, dat vind ik allemaal erg overdreven. Er wordt nu net gedaan of de mensen 5 jaar in een bunker hebben geleefd.

Tickel schreef op 29-12-2021 om 21:33:

[..]

Nou, dat vind ik allemaal erg overdreven. Er wordt nu net gedaan of de mensen 5 jaar in een bunker hebben geleefd.

Een mbo- opleiding is vaak drie jaar en twee daarvan zijn grotendeels online geweest. Ook voor de kappers, koks, automonteurs. Maar ook op andere niveaus. Snijpractica voor geneeskundestudenten vervangen door het online kijken naar een filmpje van iemand die snijdt. Ik ken een hoop studenten van alle niveaus en dit is echt een groot probleem. Helemaal omdat stages ook online zijn of niet doorgaan. Onmogelijk om je zo goed voor te bereiden op een baan.

mijn dochter van 21 red het aardig. Natuurlijk baalt ze wel vooral van alle afgelaste concerten. 
de 1e lockdown had ze het meeste last. Ze zat toen in haar eindexamen jaar was door stage in Corona tijd 3 maanden later klaar. Toen ze klaar was kon ze haar diploma op de administratie ophalen daarna niks meer van school gehoord. 
ze had na haar eindexamen willen gaan reizen wat natuurlijk ook niet door ging. 
Nu werkt ze wat gewoon doorgaat in Corona tijd. Ze heeft nu ook geen vakantie. Dus zit ook geen hele dagen thuis wat een hoop scheelt. 
en naast haar werk heeft ze ook nog haar verzorgpaard. En haar vriendinnen. 

Gommers betreurt uitspraak dat corona 'peanuts' is voor jongeren - https://nos.nl/l/2411301

Gommers vindt ook dat er meer ruimte moet komen voor jongeren. Dat zegt hij nogal onhandig, maar het is natuurlijk wel hartstikke waar wat hij zegt.

Ben je met 26 ook jong volwassen?

Unicef en 59 andere organisaties: open scholen en sluit ze niet weer - https://nos.nl/l/2411306

En: met 26 ben je volgens mij jongvolwassen. Ik was dat ook op die leeftijd, ook nog niet klaar met studie.

kopjechino schreef op 30-12-2021 om 00:44:

Ben je met 26 ook jong volwassen?

Je hoort natuurlijk nog niet bij de oude knarren.  Ik baseer mijn grens meer op de levensfase waarin iemand zit. Ik vind het in ieder geval interessant om de de mening van een 26 jarige te lezen.

mijn zoon zit nu zijn laatste jaar HBO en idd al bijna 2 jaar hiervan online les. Gelukkig kan hij bijna starten aan zijn afstudeerstage. Hij is sociaal niet heel sterk en wij hadden gehoopt van juist de schooljaren HBO met gelijkgestemde hem nieuwe contacten zou brengen. Helaas 😔
Hij is veel thuis en wordt verwacht dat ze aan zelfstudie doen. Nu is hij iemand die dat ook netjes doet; maar niet alle jongeren kunnen dit zelf plannen.

Zelf ben ik docent op t MBO, de dagen dat ik fysiek lessen mag geven (praktijklessen mogen wel nog), zie ik treurige gezichten. Studenten geven aan t allemaal te begrijpen. Maar t wordt ze te veel. Ik raak ze uit t oog, doordat ze alleen max 3 uurtjes pw fysiek op school zijn.
Het zijn studenten die in de zorg stagelopen. Jonge mensen van 17-22 jaar die binnen verpleeg en ziekenhuizen de ene naar de andere patiënt hebben zien overlijden. Er is vaak weinig tijd om hen goed te begeleiden en op school mogen ze niet komen. Ik maak me zorgen en spreek met iedereen min1x per schoolwerk af om even te praten hoe t gaat. 
Maar een gesprek via Teams is echt zo anders dan fysiek op school.
Als docent en als moeder maak ik me zorgen. Jonge mensen die nu juist ervaringen voor de rest van hun leven zouden opdoen…..het raakt me.
Over leerachterstand maak ik me biet zo’n zorgen. Dat is weer in te halen en dat komt eel weer goed, maar op sociaal en psychisch vlak zie ik veel misgaan en voordat er iemand hen kan helpen als ze al aan bel trekken, zijn ze weer maanden verder. 
Ik hoop dat we deze week weer te horen krijgen dat de scholen weer opengaan, maar heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd😬

moeder74 schreef op 03-01-2022 om 00:52:

mijn zoon zit nu zijn laatste jaar HBO en idd al bijna 2 jaar hiervan online les. Gelukkig kan hij bijna starten aan zijn afstudeerstage. Hij is sociaal niet heel sterk en wij hadden gehoopt van juist de schooljaren HBO met gelijkgestemde hem nieuwe contacten zou brengen. Helaas 😔
Hij is veel thuis en wordt verwacht dat ze aan zelfstudie doen. Nu is hij iemand die dat ook netjes doet; maar niet alle jongeren kunnen dit zelf plannen.

Zelf ben ik docent op t MBO, de dagen dat ik fysiek lessen mag geven (praktijklessen mogen wel nog), zie ik treurige gezichten. Studenten geven aan t allemaal te begrijpen. Maar t wordt ze te veel. Ik raak ze uit t oog, doordat ze alleen max 3 uurtjes pw fysiek op school zijn.
Het zijn studenten die in de zorg stagelopen. Jonge mensen van 17-22 jaar die binnen verpleeg en ziekenhuizen de ene naar de andere patiënt hebben zien overlijden. Er is vaak weinig tijd om hen goed te begeleiden en op school mogen ze niet komen. Ik maak me zorgen en spreek met iedereen min1x per schoolwerk af om even te praten hoe t gaat.
Maar een gesprek via Teams is echt zo anders dan fysiek op school.
Als docent en als moeder maak ik me zorgen. Jonge mensen die nu juist ervaringen voor de rest van hun leven zouden opdoen…..het raakt me.
Over leerachterstand maak ik me biet zo’n zorgen. Dat is weer in te halen en dat komt eel weer goed, maar op sociaal en psychisch vlak zie ik veel misgaan en voordat er iemand hen kan helpen als ze al aan bel trekken, zijn ze weer maanden verder.
Ik hoop dat we deze week weer te horen krijgen dat de scholen weer opengaan, maar heb er een hard hoofd in eerlijk gezegd😬

Ik hoop ook van ganser harte dat de scholen weer opengaan, onze zoon redt zich wel maar heeft toch echt wel live contact nodig, niet alleen online. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.