Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


https://www.trouw.nl/cs-b26b6eb5
Blijvende psychische schade dreigt voor studenten door lockdown


Hoeveel signalen over ernstige gevolgen heb je nodig voordat het kabinet beseft dat het middel erger is dan de kwaal? Ik neem het ze echt ontzettend kwalijk als het hele onderwijs niet weer helemaal open gaat.

Maar de generatie zonder jongvolwassen kinderen en met verhoogd risico om op korte termijn ziek te worden zegt dan gewoon dat de jeugd verwend is en niks meer kan hebben. 

AlisonH schreef op 12-01-2022 om 08:34:

Maar de generatie zonder jongvolwassen kinderen en met verhoogd risico om op korte termijn ziek te worden zegt dan gewoon dat de jeugd verwend is en niks meer kan hebben.

Dat zeggen ze dan maar. Het wemelt van de gratuite meningen dus deze kan er ook nog wel bij.

https://nos.nl/artikel/2412774-psychiaters-open-al-het-onderwijs-om-psychische-schade-te-voorkomen

“Volgens de NVvP blijkt "uit vele onderzoeken door de jaren heen dat juist de adolescentie de meest kwetsbare levensfase is om mentale problemen te ontwikkelen, meer dan welke andere leeftijdsgroep dan ook."

Komen ze nu pas mee. Die worden ook wel een beetje laat wakker.

Mija schreef op 12-01-2022 om 08:38:

[..]

Dat zeggen ze dan maar. Het wemelt van de gratuite meningen dus deze kan er ook nog wel bij.

https://nos.nl/artikel/2412774-psychiaters-open-al-het-onderwijs-om-psychische-schade-te-voorkomen

“Volgens de NVvP blijkt "uit vele onderzoeken door de jaren heen dat juist de adolescentie de meest kwetsbare levensfase is om mentale problemen te ontwikkelen, meer dan welke andere leeftijdsgroep dan ook."

Komen ze nu pas mee. Die worden ook wel een beetje laat wakker.

Dat wisten we toch wel? Iedereen die zich een beetje informeert weet dit. Daarom ben ik ook al anderhalf jaar zo boos op de steeds maar voortdurende sluiting van het vervolgonderwijs. De meest kwetsbare groep het zwaarst belasten en hun grondrechten met de voeten treden. En dan ook nog dat continue gebeuk op de 'asociale jongeren'. Ik vind het echt een schande. 

Ik ben ook erg teleurgesteld in de oudere generaties, dat ze zich totaal niet meer kunnen inleven hierin. 

Pief schreef op 12-01-2022 om 09:33:

[..]

Dat wisten we toch wel? Iedereen die zich een beetje informeert weet dit. Daarom ben ik ook al anderhalf jaar zo boos op de steeds maar voortdurende sluiting van het vervolgonderwijs. De meest kwetsbare groep het zwaarst belasten en hun grondrechten met de voeten treden. En dan ook nog dat continue gebeuk op de 'asociale jongeren'. Ik vind het echt een schande.

Ik ben ook erg teleurgesteld in de oudere generaties, dat ze zich totaal niet meer kunnen inleven hierin.

In de groep van 18 t/m 30 jaar is maar 74 % volledig gevaccineerd. Het is ook de groep met momenteel relatief 2,5 keer meer besmettingen dan de hele bevolking. Maar uiteindelijk is het ook de groep die zelf niet heel ziek wordt. Groepen die dat risico wel lopen hebben allemaal de kans gehad om volledig ingeënt te worden. Ik ben dus voor het open doen van het hoger onderwijs. Ik vind alleen wel dat het ongevaccineerde deel van deze groep meer had kunnen doen. (maar goed daarom ben ik ook voor 2g, dat zou zeker in deze groep jongeren helpen om de keuze te maken voor vaccinatie).

Pief schreef op 12-01-2022 om 09:33:

[..]

Dat wisten we toch wel? Iedereen die zich een beetje informeert weet dit. Daarom ben ik ook al anderhalf jaar zo boos op de steeds maar voortdurende sluiting van het vervolgonderwijs. De meest kwetsbare groep het zwaarst belasten en hun grondrechten met de voeten treden. En dan ook nog dat continue gebeuk op de 'asociale jongeren'. Ik vind het echt een schande.

Ik ben ook erg teleurgesteld in de oudere generaties, dat ze zich totaal niet meer kunnen inleven hierin.

Dit dus.

Ouderen (en dan niet eens 80 plussers) die schaamteloos durven te zeggen dat het voor de jeugd allemaal wel meevalt. Die zijn jong en nog "veerkrachtig". Ik heb het hier al eerder gemeld, de vriendschappen van die ouderen overleven 2 jaar minder contact wel. De jongeren die nog volop bezig zijn zichzelf te ontwikkelen, een eigen identiteit te zoeken moeten met de start van een nieuwe opleiding een nieuwe groep om zich heen verzamelen en dat lukt niet als je elkaar niet zo vaak in het echt ziet.

Dan zegt zo'n oudere: wij redden het ook met whatssapp en de jongeren zijn zo digitaal vaardig die moeten het ook kunnen. Totaal geen besef dat die 40 jaar oude vriendschap niet zo snel deuken oploopt maar die jonge vriendschap heel snel deuken en barstjes heeft, omdat via app en mail woorden soms anders binnenkomen dan je bedoelt.

Hoger onderwijs open per maandag of liever per morgen.

Ik vind het best veel dat 75% van de jongeren gevaccineerd is voor een ziekte waar ze zelf niet erg veel last van hebben.
Als oudere en daar reken ik mijzelf (58) ook onder moet je zelf voorzichtig en verstandig zijn. Ik heb er geen last van als jongvolwassenen kunnen studeren, sporten en normaler kunnen leven. Ik hoop dan ook dat het onderwijs voor iedereen weer open gaat en dat sporten voor hun weer mogelijk wordt.

Tuinfluiter schreef op 12-01-2022 om 10:38:

Ik vind het best veel dat 75% van de jongeren gevaccineerd is voor een ziekte waar ze zelf niet erg veel last van hebben.
Als oudere en daar reken ik mijzelf (58) ook onder moet je zelf voorzichtig en verstandig zijn. Ik heb er geen last van als jongvolwassenen kunnen studeren, sporten en normaler kunnen leven. Ik hoop dan ook dat het onderwijs voor iedereen weer open gaat en dat sporten voor hun weer mogelijk wordt.

Mijn indruk is dat long covid bij alle leeftijdsgroepen voorkomt, en weinig te maken heeft met hoe ziek je in eerste instantie van de infectie geweest bent. Ik zou daar graag meer onderzoek naar zien.

Het is waarschijnlijk onmogelijk maar waar ik graag onderzoek naar zou zien is het volgende:
Percentages gevaccineerden uitgesplitst naar opleidingsniveau en leeftijd. 
75 % van de jongeren is gevaccineerd.  Als ik kijk naar de vorige klas, 4vmbo-t, van mijn zoon dan klopt dat ongeveer.  Voor de zomervakantie was er sprake van dat die groep gevaccineerd kon gaan worden en naar aanleiding van de verhalen waar mijn zoon mee thuis kwam zou ongeveer 3 van de 4 hun prikken gaan halen.  Nu, in zijn 4Havo klas ligt dat percentage iets hoger volgens de verhalen maar ik denk nog geen 80%.

De verhalen waar mijn dochter mee thuis komt, vrienden nog in 6vwo en eerstejaarsstudenten op hbo en wo laten zien dat ruim 95% gevaccineerd is.  De meesten die gevaccineerd zijn zijn daar heel open over en degenen die het liever niet zeggen daar gaat ze van uit dat ze niet gevaccineerd zijn maar zeker weten doe je dat niet. 

De groepen om mij heen zijn natuurlijk veel te klein om besluiten op te baseren maar als de vaccinatiegraad landelijk onder studenten hoog is dan is vind ik het schandalig dat hoger onderwijs al zo lang zo gebrekkig gegeven wordt of dicht is. 

Bakblik schreef op 12-01-2022 om 11:18:

Het is waarschijnlijk onmogelijk maar waar ik graag onderzoek naar zou zien is het volgende:
Percentages gevaccineerden uitgesplitst naar opleidingsniveau en leeftijd.
75 % van de jongeren is gevaccineerd. Als ik kijk naar de vorige klas, 4vmbo-t, van mijn zoon dan klopt dat ongeveer. Voor de zomervakantie was er sprake van dat die groep gevaccineerd kon gaan worden en naar aanleiding van de verhalen waar mijn zoon mee thuis kwam zou ongeveer 3 van de 4 hun prikken gaan halen. Nu, in zijn 4Havo klas ligt dat percentage iets hoger volgens de verhalen maar ik denk nog geen 80%.

De verhalen waar mijn dochter mee thuis komt, vrienden nog in 6vwo en eerstejaarsstudenten op hbo en wo laten zien dat ruim 95% gevaccineerd is. De meesten die gevaccineerd zijn zijn daar heel open over en degenen die het liever niet zeggen daar gaat ze van uit dat ze niet gevaccineerd zijn maar zeker weten doe je dat niet.

De groepen om mij heen zijn natuurlijk veel te klein om besluiten op te baseren maar als de vaccinatiegraad landelijk onder studenten hoog is dan is vind ik het schandalig dat hoger onderwijs al zo lang zo gebrekkig gegeven wordt of dicht is.

Ik ken best veel studenten en die zijn allemaal gevaccineerd en kennen zelf ook niemand die niet is gevaccineerd. Mijn kinderen hebben ook vrienden op mbo 1 en 2 niveau en daar ligt het wel heel anders, daarvan is het merendeel niet gevaccineerd, maar dat zijn juist ook de jongelui die je wel elke dag op school wilt hebben. 

Maar ik denk dat het cruciaal wordt om niet naar besmettingen te kijken maar naar risico op ernstige ziekte. En dan komt je uit bij wat Tuinfluiter hierboven zegt: loop je risico dan bescherm je jezelf beter. Tot een jaar of zeventig kan dat prima met vaccinatie en boosters, daarboven moet je ook wat voorzichtiger zijn met contacten en een ffp2 masker dragen. 

En dan zegt iedereen: ja maar het sijpelt altijd door naar de ouderen. Nou, dat moet je dan zoveel mogelijk beperken. Dat kan niet helemaal, maar alle jongeren thuis houden om de kwetsbaren te beschermen zorgt er alleen maar voor dat de jongeren ineens de kwetsbaren worden. En wie beschermt hen?

Bakblik schreef op 12-01-2022 om 10:20:

[..]

Dit dus.

Ouderen (en dan niet eens 80 plussers) die schaamteloos durven te zeggen dat het voor de jeugd allemaal wel meevalt. Die zijn jong en nog "veerkrachtig". Ik heb het hier al eerder gemeld, de vriendschappen van die ouderen overleven 2 jaar minder contact wel. De jongeren die nog volop bezig zijn zichzelf te ontwikkelen, een eigen identiteit te zoeken moeten met de start van een nieuwe opleiding een nieuwe groep om zich heen verzamelen en dat lukt niet als je elkaar niet zo vaak in het echt ziet.

Dan zegt zo'n oudere: wij redden het ook met whatssapp en de jongeren zijn zo digitaal vaardig die moeten het ook kunnen. Totaal geen besef dat die 40 jaar oude vriendschap niet zo snel deuken oploopt maar die jonge vriendschap heel snel deuken en barstjes heeft, omdat via app en mail woorden soms anders binnenkomen dan je bedoelt.

Hoger onderwijs open per maandag of liever per morgen.

Precies! Mijn thuiswonende eerstejaars student heeft nog geen enkele vriendschap gesloten op de universiteit. Geen enkele studiegenoot waar ze leuk contact mee heeft. Terwijl ze wél sociaalvaardig is. Maar als je mensen maar sporadisch ziet is het heel moeilijk om contact te leggen en vriendschap op te bouwen. Ze zit dus heel veel alleen thuis. College te volgen achter haar laptop.... in haar uppie. En daarna met haar moeder een kopje thee...

Helemaal met je eens Pief. Ook mbo moet naar school dat zijn de verzorgenden, installateurs en kappers van de nabije toekomst.  Door mijn kinderen en familie ken ik niet zoveel mbo-ers dus kan ook weinig zeggen over hun vaccinatiegraad. 

Als er onderzoek wordt gedaan naar de relatie tussen opleidingsniveau en vaccinatiegraad kan er ook veel gerichter voorlichting gegeven worden.  
Mijn ongeschoolde schoonouders hadden een andere aanpak nodig om ze te overtuigen van het nut van vaccinatie dan mijn tieners. Ook bij de tieners onderling heb je waarschijnlijk een andere aanpak nodig bij de vmbo-er dan bij de vwo-er.

De hoogdravende taal van de afgelopen persconferenties was voor veel mensen niet of moeilijk te begrijpen.  Wij hadden het wel begrepen en schoonzus heeft het naar schoonouders uitgelegd als een verplichte vaccinatie.  Als je het als 50- er zelf ook niet helemaal snapt en dan je ouders of kinderen moet overtuigen van het nut van vaccinatie wordt het helemaal moeilijk. 

TrefleQ schreef op 12-01-2022 om 13:32:

[..]

Precies! Mijn thuiswonende eerstejaara student heeft nog geen enkele vriendschap gesloten op de universiteit. Geen enkele studiegenoot waar ze leuk contact mee heeft. Terwijl ze wél sociaalvaardig is. Maar als je mensen maar sporadisch ziet is het heel moeilijk om.vriendschappen op te bouwen. Ze zit dus heel veel alleen thuis. College te volgen achter haar laptop.... in haar uppie. En daarna met haar moeder eem kopje thee...

Mijn hart breekt voor haar en iedereen zoals zij. Mijn eigen dochter was gelukkig al derdejaars student bij de eerste lockdown dus die had al vrienden. Maar dan nog: ze missen zoveel. En ze ondergaan het zo dapper. 

TrefleQ schreef op 12-01-2022 om 13:32:

[..]

Precies! Mijn thuiswonende eerstejaara student heeft nog geen enkele vriendschap gesloten op de universiteit. Geen enkele studiegenoot waar ze leuk contact mee heeft. Terwijl ze wél sociaalvaardig is. Maar als je mensen maar sporadisch ziet is het heel moeilijk om.vriendschappen op te bouwen. Ze zit dus heel veel alleen thuis. College te volgen achter haar laptop.... in haar uppie. En daarna met haar moeder eem kopje thee...

Mijn eerstejaars heeft in het begin van het studiejaar flink wat colleges op locatie gehad omdat de groep 1ejaars minder is dan 75 personen ze konden dus met zijn allen in 1 collegezaal. Ook de ene dag praktijk mocht op locatie plaats vinden (laboratorium) dus de meesten van de groep kent ze al aardig, wat beter of heel goed. 

Gisteren heeft er hier en kleine groep met elkaar hoorcollege gevolgd en daarna via hun eigen laptop in werkcolleges gezeten, allemaal vooraf getest en allemaal ingeënt. 

Kent jouw dochter helemaal niemand waarmee ze in kleine groepjes bij elkaar kunnen zitten en die colleges samen te volgen?  Hier werkt het goed. Tijdens de lunch kreeg ik een positieve indruk van het groepje.

TrefleQ schreef op 12-01-2022 om 13:32:

[..]

Precies! Mijn thuiswonende eerstejaars student heeft nog geen enkele vriendschap gesloten op de universiteit. Geen enkele studiegenoot waar ze leuk contact mee heeft. Terwijl ze wél sociaalvaardig is. Maar als je mensen maar sporadisch ziet is het heel moeilijk om contact te leggen en vriendschap op te bouwen. Ze zit dus heel veel alleen thuis. College te volgen achter haar laptop.... in haar uppie. En daarna met haar moeder een kopje thee...

Ik heb een tweedejaars, zelfde verhaal. Eerste jaar alles online. Tweede jaar kregen de eerstejaars voorrang en hebben ze ook vrijwel alles online. Geen introductie gehad, helemaal geen activiteiten. Heel even mocht het weer fysiek en toen was de drempel hoog in te gaan maar het deed hem veel goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.