Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Poezekat schreef op 23-04-2022 om 12:31:

[..]

Hij was aan zijn laatste jaar hbo bezig, stage, toen de corona uitbrak. De pre master was online en een groot deel van de master ook. Maar op de een of andere manier kreeg hij toch contact met zijn studiegenoten, ik weet niet meer precies op welke manier, waardoor hij de tijd toch goed door kwam.

Wat goed van hem!

Pief schreef op 23-04-2022 om 22:16:

[..]

Wat goed van hem!

Waarschijnlijk komt het vooral omdat hij erg ondernemend van aard is, vaak het initiatief neemt om af te spreken om bijvoorbeeld samen te studeren, samen te koken en eten, ook tijdens de lockdown. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

23-04-2022 om 23:05

Poezekat schreef op 23-04-2022 om 22:48:

[..]

Waarschijnlijk komt het vooral omdat hij erg ondernemend van aard is, vaak het initiatief neemt om af te spreken om bijvoorbeeld samen te studeren, samen te koken en eten, ook tijdens de lockdown.

Ja dat helpt, dat is mijn zoon van nature ook. Maar toch is de fase van middelbare school,  dan ineens zonder examen en festiviteiten een half jaar niks en dan online uni zonder intro en dat anderhalf jaar lang, funest geweest voor zijn ontwikkeling. Hij staat al twee jaar stil, dat is pijnlijk om te zien. 

Drietje schreef op 23-04-2022 om 23:05:

[..]

Ja dat helpt, dat is mijn zoon van nature ook. Maar toch is de fase van middelbare school, dan ineens zonder examen en festiviteiten een half jaar niks en dan online uni zonder intro en dat anderhalf jaar lang, funest geweest voor zijn ontwikkeling. Hij staat al twee jaar stil, dat is pijnlijk om te zien.

Wellicht is dat toch lastiger als je net van de middelbare school op de Uni start zonder introductie of wat dan ook, alles online. Zeker als er verder geen bekenden starten met dezelfde studie. Onze zoon zat al op hbo en een klasgenoot ging ook dezelfde master doen bij dezelfde universiteit dus toch al iemand die hij daar kende. 

Poezekat schreef op 24-04-2022 om 12:27:

[..]

Wellicht is dat toch lastiger als je net van de middelbare school op de Uni start zonder introductie of wat dan ook, alles online. Zeker als er verder geen bekenden starten met dezelfde studie. Onze zoon zat al op hbo en een klasgenoot ging ook dezelfde master doen bij dezelfde universiteit dus toch al iemand die hij daar kende.

Ja dat denk ik ook. De overgang van vo naar uni is sowieso vrij groot. En ze zijn dan meestal ook nog vrij jong. Zoon was 17.

Pief schreef op 24-04-2022 om 15:01:

[..]

Ja dat denk ik ook. De overgang van vo naar uni is sowieso vrij groot. En ze zijn dan meestal ook nog vrij jong. Zoon was 17.

Dat is wel een groot verschil, onze zoon was 21 toen hij aan zijn master begon. Ook wel spannend maar toch anders. 

https://nos.nl/artikel/2428330-lockdown-trof-mentale-gezondheid-jongeren-veel-ouderen-voelden-zich-juist-goed

Schrijnend hé? Ik vind het nog steeds moeilijk te verkroppen dat we de ontwikkeling en mentale gezondheid van jongeren zo ontzettend op het spel hebben gezet. Ik zie de schade nog steeds onverminderd in mijn omgeving. Ik zie ook nog geen echt herstel. Nog steeds paniek, depressie, sociale angsten, niet meer naar de uni durven. Wanneer komt dat weer goed?

Ik vind het gemak waarmee over de belangen van de jeugd heen is gestapt ook heftig. Maar wat dan? 

AlisonH schreef op 11-05-2022 om 22:39:

Ik vind het gemak waarmee over de belangen van de jeugd heen is gestapt ook heftig. Maar wat dan?

Ik zou zeggen: bijna alles beter dan dit. Iedereen leeft al lang weer zijn leven, maar veel jeugd is nog beschadigd. Dat had niet gemogen.

De scholen en universiteiten hadden niet meer dicht gemogen na de eerste 3 maanden. Dan maar ffp2 maskers regelen voor de kwetsbaren of zoiets. Er is genoeg te verzinnen als je denkt in doelgroepen  

AlisonH schreef op 11-05-2022 om 22:39:

Ik vind het gemak waarmee over de belangen van de jeugd heen is gestapt ook heftig. Maar wat dan?

Het alternatief was geweest: iedereen vaccineren en allemaal overal een mondkapje dragen (behalve natuurlijk gewoon thuis). Maar ja, die wil ontbrak nogal, zeg maar...

Athan schreef op 11-05-2022 om 23:55:

[..]

Het alternatief was geweest: iedereen vaccineren en allemaal overal een mondkapje dragen (behalve natuurlijk gewoon thuis). Maar ja, die wil ontbrak nogal, zeg maar...

Huh? Dat mondkapje was er toch overal? 
Iedereen vaccineren, bedoel je verplichten? Alsjeblieft niet zeg.
Er had wel wat actiever actie gevoerd mogen worden hiervoor (zorgen voor zo laag mogelijke drempels) en wat mij betreft zou belonen van vaccinatie ook gemogen hebben. 

Pinokkio schreef op 12-05-2022 om 01:06:

[..]

Huh? Dat mondkapje was er toch overal?
Iedereen vaccineren, bedoel je verplichten? Alsjeblieft niet zeg.
Er had wel wat actiever actie gevoerd mogen worden hiervoor (zorgen voor zo laag mogelijke drempels) en wat mij betreft zou belonen van vaccinatie ook gemogen hebben.

belonen van vaccineren zou door de wappies echt niet geaccepteerd worden. Eerder het tegenovergestelde.

De grootste fout van de overheid zat bij de 'allochtonen' die nauwelijks bereikt werden en waar dan allerlei foute praatjes rondgingen omdat er te weinig goede informatie in de juiste taal kwam. De wappies bereiken was onmogelijk. Verkeerde tijd. In de vorige eeuw hadden we daar niet zoveel last van gehad maar ja mensen denken dat ze zich kunnen laten informeren met onzin omdat ze zelf wel weten waar je de juiste informatie kunt halen (not). Ten koste dus van de jeugd. 

Pief schreef op 11-05-2022 om 23:29:

[..]

Ik zou zeggen: bijna alles beter dan dit. Iedereen leeft al lang weer zijn leven, maar veel jeugd is nog beschadigd. Dat had niet gemogen.

De scholen en universiteiten hadden niet meer dicht gemogen na de eerste 3 maanden. Dan maar ffp2 maskers regelen voor de kwetsbaren of zoiets. Er is genoeg te verzinnen als je denkt in doelgroepen

Na de eerste drie maanden hadden we nog niet eens mondkapjes. De thuiszorg werkte de eerste maanden zelfs zonder. FFP2? No way. Iedereen was kwetsbaar het eerste jaar, want geen vaccinaties. En ik vind het wel makkelijk roepen achteraf terwijl de grootste reden was van de laatste lockdown: de wappies die niet wilden vaccineren. Hoeveel plannen moet je maken als je potdorie gewoon voor iedereen een vaccinatie op voorraad had? 

Thomass schreef op 12-05-2022 om 01:48:

[..]

Na de eerste drie maanden hadden we nog niet eens mondkapjes. De thuiszorg werkte de eerste maanden zelfs zonder. FFP2? No way. Iedereen was kwetsbaar het eerste jaar, want geen vaccinaties. En ik vind het wel makkelijk roepen achteraf terwijl de grootste reden was van de laatste lockdown: de wappies die niet wilden vaccineren. Hoeveel plannen moet je maken als je potdorie gewoon voor iedereen een vaccinatie op voorraad had?

Die laatste keer, vanaf het weer sluiten van de horeca tot en met de totale lockdown in december, vond ik echt heel vervelend. Juist omdat hij zo vermijdbaar was. 
Het is ook helemaal niet gezegd dat we in de herfst geen nieuwe golf krijgen. Ik zou graag vermijden dat we dan weer een nieuwe lockdown ingerommeld worden. 
Mijn eigen dochter heeft gelukkig haar leven weer helemaal opgepakt maar worstelt wel nog met het feit dat twee jaar van haar jeugd heel anders zijn gelopen dan ze had gedacht.

Waar ik me helemaal wezenloos aan erger zijn oudere mensen die smalend doen over worstelende jeugd die geen enkel tegenslagje kunnen accepteren. Ze hebben voor vooral jullie grote offers gebracht. Een dankjewel is op zijn plaats, een trap na niet. 

AlisonH schreef op 12-05-2022 om 06:58:

[..]

Die laatste keer, vanaf het weer sluiten van de horeca tot en met de totale lockdown in december, vond ik echt heel vervelend. Juist omdat hij zo vermijdbaar was.
Het is ook helemaal niet gezegd dat we in de herfst geen nieuwe golf krijgen. Ik zou graag vermijden dat we dan weer een nieuwe lockdown ingerommeld worden.
Mijn eigen dochter heeft gelukkig haar leven weer helemaal opgepakt maar worstelt wel nog met het feit dat twee jaar van haar jeugd heel anders zijn gelopen dan ze had gedacht.

Waar ik me helemaal wezenloos aan erger zijn oudere mensen die smalend doen over worstelende jeugd die geen enkel tegenslagje kunnen accepteren. Ze hebben voor vooral jullie grote offers gebracht. Een dankjewel is op zijn plaats, een trap na niet.

Die laatste lockdown was niet nodig, dat is ook erg pijnlijk. Geen enkel ander Europees land heeft dat gedaan. Het RIVM zat er enorm naast met die horrorgrafiekjes. En ze hielden daar ook veel te lang aan vast. 

Weet je, in het begin was alles nieuw, dan mag je fout op fout maken. Bijna alles is dan beter dan niks doen. Maar later in het proces zijn er zoveel fouten gemaakt.

We wisten na de eerste lockdown al wat de schade was bij de jeugd. En toch ging dat willens en wetens zo ver dat de universiteiten en hbo's twee jaar dicht zijn geweest. En daarna nog het online onderwijs in stand hielden. Ik sprak kort geleden een hbo-docent die nog steeds online les geeft vanuit huis. Want hij ging niet voor een les van twee uur naar school. Dat was niet de moeite. Hoe kun je dat als school tolereren? 

En met je laatste zin ben ik het ook helemaal eens. De 'boehoe, ze missen een feestje- mensen'. Die waren er ook op dit forum. Ik denk ook dat wij als ouders en de docenten die het wel zagen een steek hebben laten vallen. We hadden veel harder aan de bel moeten trekken, op het malieveld moeten gaan staan of zo. We hebben het laten gebeuren, want 'we moeten solidair zijn met de kwetsbaren' en 'andere regels willen voor oud en jong is asociaal'. En 'mondkapjes werken niet,  ventilatie is niet nodig en de zorgcapaciteit uitbreiden heeft geen zin.'

En nu blijkt dat VWS de uitbreiding van ic- bedden heeft tegengehouden? 

https://nos.nl/artikel/2428485-ministerie-van-vws-lag-tijdens-pandemie-dwars-bij-uitbreiding-ic-s

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.