Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe doorstaan jullie jong-volwassenen de lockdown?


Pief schreef op 12-05-2022 om 07:54:

[..]

 

En nu blijkt dat VWS de uitbreiding van ic- bedden heeft tegengehouden?

https://nos.nl/artikel/2428485-ministerie-van-vws-lag-tijdens-pandemie-dwars-bij-uitbreiding-ic-s

Dit vind ik echt zo erg....ik word er gewoon echt kwaad van. Hoe is het mogelijk dat zoveel geld is ingezet op alle beperkende maatregelen (met alle gevolgen van dien) terwijl op IC bedden actief beknibbeld is.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

12-05-2022 om 10:10

kaatjecato schreef op 12-05-2022 om 09:21:

[..]

Dit vind ik echt zo erg....ik word er gewoon echt kwaad van. Hoe is het mogelijk dat zoveel geld is ingezet op alle beperkende maatregelen (met alle gevolgen van dien) terwijl op IC bedden actief beknibbeld is.

Denk dat Hugo de Jonge moet opstappen. 

kaatjecato schreef op 12-05-2022 om 09:21:

[..]

Dit vind ik echt zo erg....ik word er gewoon echt kwaad van. Hoe is het mogelijk dat zoveel geld is ingezet op alle beperkende maatregelen (met alle gevolgen van dien) terwijl op IC bedden actief beknibbeld is.

Het is altijd een kwestie geweest van draaien aan meerdere knoppen tegelijk: Beperkende maatregelen, uitbreiding ic-/ziekenhuiscapaciteit, bedrijven ondersteunen, vaccineren en testen (temmimste: zo had het moeten zijn)

Dus niet: we zijn voor niks op slot gegaan want het kabinet wilde bezuinigen in de zorg. Als er geen maatregelen waren was de samenleving nog veel meer ontwricht geweest dan nu. Maar ja, miljarden uitkeren aan Schiphol en dan stiekem bezuinigen op de IC capaciteit is natuurlijk van een andere orde, grrrr

Drietje schreef op 12-05-2022 om 10:10:

[..]

Denk dat Hugo de Jonge moet opstappen.

Nou liever niet, die zet goede stappen nu mbt de woningnood. Iets wat ook de jongeren raakt. 

Ik heb er op dit forum wel eens voor gepleit: weer verplicht naar college om studenten (alle niveaus) weer naar de les te krijgen. Online onderwijs de deur uit doen omdat de drempel voor studenten zo hoog is geworden na al het thuis zitten. Ze kennen te weinig medestudenten en het onderwijs lijdt eronder. En de Radboud Universiteit gaat dat doen!

https://www.gelderlander.nl/home/student-moet-terug-naar-collegezaal-universiteit-schrapt-online-onderwijs~ace537eb/

Pief schreef op 12-08-2022 om 13:00:

Ik heb er op dit forum wel eens voor gepleit: weer verplicht naar college om studenten (alle niveaus) weer naar de les te krijgen. Online onderwijs de deur uit doen omdat de drempel voor studenten zo hoog is geworden na al het thuis zitten. Ze kennen te weinig medestudenten en het onderwijs lijdt eronder. En de Radboud Universiteit gaat dat doen!

https://www.gelderlander.nl/home/student-moet-terug-naar-collegezaal-universiteit-schrapt-online-onderwijs~ace537eb/

Ik hoop wel op wat coulance, de physicsdocent van oudste vond afgelopen april dat dochter maar gewoon moest komen na 7 dagen corona en heeft daardoor nu een al een jaar studievertraging. Als ze online had gekund voor de colleges dan had ze het tentamen misschien wel gehaald. 

Pief schreef op 12-08-2022 om 13:00:

Ik heb er op dit forum wel eens voor gepleit: weer verplicht naar college om studenten (alle niveaus) weer naar de les te krijgen. Online onderwijs de deur uit doen omdat de drempel voor studenten zo hoog is geworden na al het thuis zitten. Ze kennen te weinig medestudenten en het onderwijs lijdt eronder. En de Radboud Universiteit gaat dat doen!

https://www.gelderlander.nl/home/student-moet-terug-naar-collegezaal-universiteit-schrapt-online-onderwijs~ace537eb/

Fijn he? Onze (kleine) faculteit had vorig jaar al dat besluit genomen, studenten met een goede reden konden bij de examencommissie om toegang tot de online omgeving vragen (colleges werden nog wel gestreamd). Vooral dat contact onderling is zo belangrijk. Bij een van mijn kinderen waren er nog wel steeds online colleges en daar kwam bijna niemand. Docenten moeten het college dan natuurlijk wel zo inrichten dat het echt loont om fysiek bij te wonen. Als het alleen maar eenrichtingsverkeer is, snap ik ook wel dat studenten thuis blijven.

Ademes schreef op 14-08-2022 om 11:19:

[..]

Fijn he? Onze (kleine) faculteit had vorig jaar al dat besluit genomen, studenten met een goede reden konden bij de examencommissie om toegang tot de online omgeving vragen (colleges werden nog wel gestreamd). Vooral dat contact onderling is zo belangrijk. Bij een van mijn kinderen waren er nog wel steeds online colleges en daar kwam bijna niemand. Docenten moeten het college dan natuurlijk wel zo inrichten dat het echt loont om fysiek bij te wonen. Als het alleen maar eenrichtingsverkeer is, snap ik ook wel dat studenten thuis blijven.

Heel fijn! Mijn kind deed een grote studie en heeft tot deze zomervakantie vrijwel alles nog online gehad. Als niemand naar college gaat, je niemand kent, plus je hebt nog nooit fysiek les gehad op de uni, is de drempel enorm na twee jaar. De eerstejaars voelen zich dan beter thuis dan jij. 

Terugkijkend op de coronatijd, hebben onze kinderen zich er toch wel soepel door heen weten te manoeuvreren. De ene liep wat vertraging op gedurende de rijlessen waar flink van gebaald is omdat het zo duurder uitviel. Maar die pijn is snel overgewaaid na behalen rijbewijs en bereiken van bepaalde vrijheid ipv altijd gebracht te worden. Die ene is ook geslaagd voor bachelor en begint komende jaar aan master ( ook weer spannend). Was wel een periode waarin studenten niet gemakkelijk aan een stageplek kwamen of minder overleg kenden met hun begeleiders waardoor sommige oprdrachten geen groen licht kregen of herschreven moesten worden. Student hier had geluk met leerzame stageplek tijdens minor, interessante literatuurstudie en fijne medestudent tijdens de scriptie. Ja, een paar tentamens moesten overnieuw maar student had geen voorkeur voor online of in de collegezaal werken.
Het baalde wel van de vele pcr-testen die vanwege de stage en andere activiteiten tbv de studie, gedaan moesten worden.
Het andere kind werkte de hele tijd gewoon door, nooit ziek. Tot half jaartje geleden, toen een weekje quarantaine. Vanwege feit dat het gewoon heeft kunnen doorwerken, heeft deze jongvolwassene niet veel opzij hoeven zetten. Iets minder vaak op vakantie, en dan aangepaste bestemmingen met de auto.
Al met al een leerzame periode waarin niet alles vanzelfsprekend is en je meer rekening hebt te houden met welzijn van kwetsbaren, dus meer afstand en vaker handen wassen. Sociale leven kwam ook op een lager pitje, maar daardoor geef je ook minder uit.😉

Pief schreef op 14-08-2022 om 11:23:

[..]

Heel fijn! Mijn kind deed een grote studie en heeft tot deze zomervakantie vrijwel alles nog online gehad. Als niemand naar college gaat, je niemand kent, plus je hebt nog nooit fysiek les gehad op de uni, is de drempel enorm na twee jaar. De eerstejaars voelen zich dan beter thuis dan jij.

Een van mijn kinderen zat precies in dezelfde situatie. En het eerste jaar ging nog wel, maar het tweede jaar zijn maar ongeveer de helft van de punten gehaald. Gewoon geen motivatie meer om aan het werk te gaan. Nou ja, dan maar een jaartje langer studeren.

Ademes schreef op 14-08-2022 om 12:24:

[..]

Een van mijn kinderen zat precies in dezelfde situatie. En het eerste jaar ging nog wel, maar het tweede jaar zijn maar ongeveer de helft van de punten gehaald. Gewoon geen motivatie meer om aan het werk te gaan. Nou ja, dan maar een jaartje langer studeren.

Mijn kind gaat switchen en daar ben ik erg blij mee. Kan lekker overnieuw beginnen, met een fysieke intro en fysieke lessen, zoals het hoort. Al gehaalde vakken passen goed als minor etc. Ik ken een aantal vrienden die nu al twee jaar online studeren. Die hebben al meer dan de helft erop zitten als een soort loi-cursus. Hoe raak je zo voorbereid op het werkende leven? Snap ik echt niet. 

Pief schreef op 14-08-2022 om 12:49:

[..]

Mijn kind gaat switchen en daar ben ik erg blij mee. Kan lekker overnieuw beginnen, met een fysieke intro en fysieke lessen, zoals het hoort. Al gehaalde vakken passen goed als minor etc. Ik ken een aantal vrienden die nu al twee jaar online studeren. Die hebben al meer dan de helft erop zitten als een soort loi-cursus. Hoe raak je zo voorbereid op het werkende leven? Snap ik echt niet.

Onze zoon heeft zijn premaster en het grootste deel van zijn master online moeten volgen. Tegen de tijd dat hij weer fysiek lessen kon volgen, was hij bijna toe aan zijn literatuurstudie die hij eigenlijk ook thuis kon doen en nu volgt hij stage. Maar hij is regelmatig naar de uni gegaan om toch onder de mensen te komen omdat het weer mogelijk was. Gelukkig heeft hij zijn hbo wel fysiek kunnen volgen, alleen kwam zijn stage deels stil te liggen door de corona. 

Ik heb die vergelijking met een LOI cursus ook vaak gemaakt trouwens. 

Vorig schooljaar ging niet goed. In die zin, zeer slechte communicatie vanuit school, geen hulp bij problemen en noem maar op. Kind kon dus niet verder met de opleiding. Inmiddels inschreven op een andere opleiding en nu is de communicatie er dus wel! En bijkomend voordeel, introductie! (Niet gehad door C.) Ik hoop dat het nu de goede kant op gaat!

Wel "grappig" om te zien dat de grootouders moeite hebben met het switchen van de opleiding, terwijl wij als ouders zoiets hebben van prima!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.