Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe eerlijk handelen naar kinderen (cadeaus afstuderen)?


Ik vind dit soort dingen ook lastig.

Wij hebben altijd gezegd dat, als we financieel kunnen, wij het rijbewijs voor onze kinderen gaan betalen (of iig grotendeels).
Maar nu is het zo dat het ene kind wegens medische omstandigheden waarschijnlijk geen rijbewijs zal kunnen halen, het andere kind zal dit tzt wél gaan halen. Voelt ook als een lastig iets: hoe trek je dit recht? Het is nog niet zover, maar ik neig ernaar het ene kind dan een ongeveer gelijk bedrag op de rekening te storten te besteden naar eigen inzicht.

Hetzelfde dilemma bij studies, ook daarvan hebben we gezegd -indien haalbaar- betalen wij collegegeld en studiebenodigdheden. Maar ja….als de ene MBO doet en de ander HBO, dat scheelt al de helft in collegegeld.
Laat staan als diegene hbo dan ook nog op kamers moet ivm de afstand. Dat zijn zulke grote verschillen in bedragen. 
Ik hoef zeker niet tot op de euro alles gelijk te trekken (absoluut niet, het is ook een kwestie van elkaar gunnen en naar beste kunnen qua school) maar zulke verschillen vind ik lastig hoor.

Een univesitaire bachelor is geen afgeronde studie. 
Gewoon allebei bij het beeindigen van de volledige studie iets geven. 

Een bachelor graad is wel degelijk een afgeronde opleiding. 

mamaonbekend schreef op 28-12-2022 om 19:15:

Ik vind dit soort dingen ook lastig.

Wij hebben altijd gezegd dat, als we financieel kunnen, wij het rijbewijs voor onze kinderen gaan betalen (of iig grotendeels).
Maar nu is het zo dat het ene kind wegens medische omstandigheden waarschijnlijk geen rijbewijs zal kunnen halen, het andere kind zal dit tzt wél gaan halen. Voelt ook als een lastig iets: hoe trek je dit recht? Het is nog niet zover, maar ik neig ernaar het ene kind dan een ongeveer gelijk bedrag op de rekening te storten te besteden naar eigen inzicht.

Hetzelfde dilemma bij studies, ook daarvan hebben we gezegd -indien haalbaar- betalen wij collegegeld en studiebenodigdheden. Maar ja….als de ene MBO doet en de ander HBO, dat scheelt al de helft in collegegeld.
Laat staan als diegene hbo dan ook nog op kamers moet ivm de afstand. Dat zijn zulke grote verschillen in bedragen.
Ik hoef zeker niet tot op de euro alles gelijk te trekken (absoluut niet, het is ook een kwestie van elkaar gunnen en naar beste kunnen qua school) maar zulke verschillen vind ik lastig hoor.

Maar dat is toch niet zo'n probleem dat verschil in collegegeld. Als de kinderen allebei een studie doen die ze graag willen doen, dan is het toch goed als jullie dat betalen. Je kinderen krijgen het zelf niet in handen, dus die merken niet of je voor de een 1000 en voor de ander 5000 euro uitgeeft. Zijn alleen maar blij dat het betaald wordt (hoop ik toch) 

En die kinderen met hun rijbewijs dat is lastiger. Kind A krijgt het geld in handen wegens geen mogelijkheid om rijbewijs te halen. Voor kind B betaal je. Maar dan roept kind B dat hij geen rijbewijs wil dus graag het geld op zijn rekening storten. En dan?

Supermama82 schreef op 28-12-2022 om 19:37:

Een univesitaire bachelor is geen afgeronde studie.
Gewoon allebei bij het beeindigen van de volledige studie iets geven.

Waarom krijgen ze dan een diploma, als het geen afgeronde studie is? Ze mogen zelfs een titel achter de naam zetten. Natuurlijk gaan veel studenten door, maar ook met een BSc kunnen ze aan de slag.

Een universitaire bachelor wordt in Nederland inderdaad niet als universitair einddiploma gezien. Duurt ook maar drie jaar, stage en praktijkervaring ontbreekt.

mamaonbekend schreef op 28-12-2022 om 19:15:

Ik vind dit soort dingen ook lastig.

Wij hebben altijd gezegd dat, als we financieel kunnen, wij het rijbewijs voor onze kinderen gaan betalen (of iig grotendeels).
Maar nu is het zo dat het ene kind wegens medische omstandigheden waarschijnlijk geen rijbewijs zal kunnen halen, het andere kind zal dit tzt wél gaan halen. Voelt ook als een lastig iets: hoe trek je dit recht? Het is nog niet zover, maar ik neig ernaar het ene kind dan een ongeveer gelijk bedrag op de rekening te storten te besteden naar eigen inzicht.

Hetzelfde dilemma bij studies, ook daarvan hebben we gezegd -indien haalbaar- betalen wij collegegeld en studiebenodigdheden. Maar ja….als de ene MBO doet en de ander HBO, dat scheelt al de helft in collegegeld.
Laat staan als diegene hbo dan ook nog op kamers moet ivm de afstand. Dat zijn zulke grote verschillen in bedragen.
Ik hoef zeker niet tot op de euro alles gelijk te trekken (absoluut niet, het is ook een kwestie van elkaar gunnen en naar beste kunnen qua school) maar zulke verschillen vind ik lastig hoor.

Ik kan me best voorstellen dat het lastig is. Maar het rechttrekken hoeft natuurlijk ook niet direct. Nu heeft kind 1 even iets meer, en misschien over een paar jaar kun je kind 2 ergens financieel mee helpen. Als je het elke keer op hetzelfde moment gaat rechttrekken, blijf je bezig (als je dat wil en kan is dat ook een optie natuurlijk). Maar lastig lijkt het me zeker

Maar het lijkt me onmogelijk om alles gelijk te doen. Mijn zus heeft heel lang wat meer financiële ondersteuning nodig gehad, ik ben blij dat mijn ouders haar die hebben kunnen geven. Dat verwacht ik op geen enkele manier terug. Ik wil geen kinderen, mijn zus wel. Dan gaat er ongetwijfeld ook wat meer die kant op qua cadeaus vanuit mijn moeder. Maar ik heb wel rijlessen gehad bijvoorbeeld en ik doe wat vaker dingen met mijn moeder waarbij ze kan zeggen ''ik trakteer".

Ik ben voor gelijk brhandelen in natura, niet in geld. Voor beide kinderen het collegegeld betalen, het maakt dan niet uit dat het voor de een lager is dan voor de ander. 

mamaonbekend schreef op 28-12-2022 om 19:15:

Ik vind dit soort dingen ook lastig.

Wij hebben altijd gezegd dat, als we financieel kunnen, wij het rijbewijs voor onze kinderen gaan betalen (of iig grotendeels).
Maar nu is het zo dat het ene kind wegens medische omstandigheden waarschijnlijk geen rijbewijs zal kunnen halen, het andere kind zal dit tzt wél gaan halen. Voelt ook als een lastig iets: hoe trek je dit recht? Het is nog niet zover, maar ik neig ernaar het ene kind dan een ongeveer gelijk bedrag op de rekening te storten te besteden naar eigen inzicht.

Is het ook een idee om kind 2 te helpen als hij bijvoorbeeld gaat alleen wonen? Ik veronderstel dat er dan meubels, een vloer, verf, ... nodig zijn. Het bedrag dat kind 1 krijgt voor zijn rijbewijs krijgt kind 2 dan als start in 't leven.

Als kind 1 dan roept dat hij toch geen rijbewijs moet kan je nog altijd beslissen of ze allebei iets krijgen bij 't alleen gaan wonen of gewoon niemand iets extra krijgt.

Isalinde schreef op 28-12-2022 om 19:52:

Een universitaire bachelor wordt in Nederland inderdaad niet als universitair einddiploma gezien. Duurt ook maar drie jaar, stage en praktijkervaring ontbreekt.

Als het geen afgeronde opleiding is waarom dan een harde knip tussen bachelor en master?

Maar goed, dit is off-topic, bij ons wordt elk diploma gevierd, maar de laatste paar diploma's waren bij mijn kinderen gedurende Corona, dus feestelijk uit eten was er niet bij.

Eén van mijn kinderen is promovendus, gaat dus nog een diploma verder, de ander gaat het bedrijfsleven in en veeel meer verdienen. In dat geval vind ik de promotie wel weer een extra cadeautje waard.


Bijtje82

Bijtje82

28-12-2022 om 20:59

Max88 schreef op 28-12-2022 om 16:12:

Ik zou desnoods beiden een zelfde bedrag/kado geven op het moment van bv de 1e baan na het beëindigen van een school/uni.

Ik ( en dat is slechts mijn mening, dus trek je er niets van aan) vind niet dat je prestaties mbt opleiding verschillend moet belonen, daar voor de één bijvoorbeeld een master een eitje is en voor de ander minder een enorme strijd. Bij het ene kind ben je blij als ze regulier onderwijs redden, de ander werkt op zijn/haar manier net zo hard.

Bij ons kregen ze
-met 18 hun rijbewijs-een bedrag bij hun 1e ( toevallig koop-)woning.
-Oudste met een baby in de vorm van kadoos voor de uitzet.
Als jongste geen kinderen krijgt dan krijgt ze alsnog een soortgelijk bedrag.

-Verder schuif ik ze soms wat toe, ondersteun soms met een kado, de rest is erfenis of hoe het loopt.

Ik zou alleen de bachelor belonen met een cadeau, bijvoorbeeld samen een weekend weg als jullie band heel goed is. De master is extra en hoeft niet te worden beloond. 

En idd zoals hierboven een cadeau voor bijvoorbeeld de eerste echte baan. Dan trek je beiden gelijk. Meer hoeft echt niet.

Verder schuif ik mijn kinderen ook evenredig iets toe. Ze zijn nu nog heel jong natuurlijk, maar leer ze wel dat soms de een iets krijgt en soms de ander. En dan het niet zo is dat wanneer zus dit krijg, jij ook perse iets moet krijgen. 

mamaonbekend schreef op 28-12-2022 om 19:15:

Ik vind dit soort dingen ook lastig.

Wij hebben altijd gezegd dat, als we financieel kunnen, wij het rijbewijs voor onze kinderen gaan betalen (of iig grotendeels).
Maar nu is het zo dat het ene kind wegens medische omstandigheden waarschijnlijk geen rijbewijs zal kunnen halen, het andere kind zal dit tzt wél gaan halen. Voelt ook als een lastig iets: hoe trek je dit recht? Het is nog niet zover, maar ik neig ernaar het ene kind dan een ongeveer gelijk bedrag op de rekening te storten te besteden naar eigen inzicht.

Hetzelfde dilemma bij studies, ook daarvan hebben we gezegd -indien haalbaar- betalen wij collegegeld en studiebenodigdheden. Maar ja….als de ene MBO doet en de ander HBO, dat scheelt al de helft in collegegeld.
Laat staan als diegene hbo dan ook nog op kamers moet ivm de afstand. Dat zijn zulke grote verschillen in bedragen.
Ik hoef zeker niet tot op de euro alles gelijk te trekken (absoluut niet, het is ook een kwestie van elkaar gunnen en naar beste kunnen qua school) maar zulke verschillen vind ik lastig hoor.

Verschil in studiekosten zou ik niet evenen, maar als de  gezondheid  een rijbewijs in de weg staat,  zou ik dat op de een of andere manier wel willen compenseren. Anders is het dubbel pech. Of dat geld moet zijn is een tweede.Tegen die tijd zijn ze oud genoeg om zelf mee rond de tafel te zitten om daarover mee te denken.

Verschil in studiekosten zal hier ook zijn. Een van de kinderen gaat mbo doen en de tweeling wil aan de universiteit studeren. Dan hebben we nog twee veel jongere kinderen dus het is nog helemaal niet bekend wat die gaan doen + dat tegen de tijd dat zij gaan studeren het qua financiën ook weer heel anders kan zijn. Je hebt natuurlijk sowieso met inflatie te maken dus ik denk niet dat ik dat 100% 'eerlijk' zou kunnen krijgen. We leveren gewoon een bijdrage zover we kunnen maar het kan bijvoorbeeld best zijn dat de universitair studenten meer krijgen. 

Ik wil het tzt ook geen zwaar onderwerp maken ofzo. Voor hetzelfde geld gaat de MBO-er erna nog een HBO opleiding doen….weer een andere situatie. Je kunt niet alles op een weegschaal leggen.
Ze zullen er zeker blij mee zijn dat collegegeld betaald wordt, waar haalbaar. En wat niet kan, kan niet. Omstandigheden kunnen ook veranderen voor ons.

Rijbewijs voor kind 1 betalen zal voor kind 2 dan een vergelijkbaar bedrag gestort krijgen, denk ik, zoals ik er nu naar kijk.
En als kind 1 besluit geen rijbewijs te halen (wat ik niet verwacht en juist zeker aanmoedig), dan houdt het voor beiden gewoon op. Dan is er geen ‘recht’ op alsnog die som geld op hun rekening gestort krijgen hoor.

 Voor TO: ik zou denk ik voor de bachelor een groter  kado doen. Eventuele masters een kleinheid en een etentje waarbij iedereen meekan.
Zoiets. 

Bacheler is een volwaardige opleiding met een volwaardig diploma. Daar kun je dan een geschenk bij geven die bij de opleiding past, bijvoorbeeld een gegraveerde pen ofzo. Bij beiden hetzelfde geschenk.

Master is een prachtige aanvulling een mooi bos bloemen en gezellig met zijn allen uit eten om het te vieren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.