Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoe eerlijk handelen naar kinderen (cadeaus afstuderen)?


Elk kind een mooi horloge?

Helemaal eerlijk is onuitvoerbaar.  Kinderen zijn allemaal verschillend, behoeften en mogelijkheid verschillen, de een beleeft aan heel iets anders plezier dan de ander. Je zoekt om het behalen van een belangrijk moment naar iets feestelijks om het te vieren. Dat kan een fysiek cadeau zijn, een belevenis, of nog iets anders. 

Het gaat erom gezien en gewaardeerd te worden. Prijskaartjes, ach. Prijzen variëren door de jaren heen. Enorm. 
 Vijftien jaar terug was een fotocameraatje een leuk cadeau, nu fotografeert bijna iedereen met z’n telefoon. 
De een haalt een rijbewijs, de ander is ongeschikt voor de snelweg.
De een wil graag een tatoeage, de ander een unieke handtas. 

Bovenal hoop ik dat broers en zussen elkaar wat gunnen en niet met argusogen blijven turen of het allemaal eerlijk is. Het leven is niet eerlijk...

Voor de meeste universitaire studies ben je met een bachelor echt niet klaar. Daaronder die van mijn dochter. Wij hebben dus gekozen voor na de master bij universiteit en na de bachelor bij hbo. Na haar bachelor zijn we met het gezin uit eten geweest, na de master heeft ze een bijdrage gekregen aan haar backpackavontuur. 
Zoon zit in het eerste jaar van hbo. 

Dit kan je gewoon nooit eerlijk doen.
Wij hebben een tweeling, die dus op hetzelfde moment aan hun rijlessen begonnen, die wij betaalden. Zoon slaagde in 1 x, dochter pas de 3e keer. Dus daar hebben we meer betaald voor dochter.
Dochter is na haar MBO opleiding gaan werken. zoon volgt nog een HBO, die wij betalen. 

Ik zie eerlijk hierin als dezelfde dingen voor elk kind wel/niet betalen. Bijvoorbeeld de studie of het rijbewijs.
Mijn ouders zijn ook van de 'alles moet zoveel mogelijk gelijk' filosofie. 
Ik heb tijdens mijn studie thuis gewoond. Mijn zus woonde op kamers (niet per se noodzakelijk qua afstand, maar ze wilde dat graag). Ik ben na mijn bachelor gaan werken, zij heeft twee masters gedaan. 
Ik had wel meer rijlessen nodig.
We hebben voor verjaardagen, examen op de middelbare school en bachelor wel hetzelfde gekregen volgens mij. Mijn zus ook nog iets voor haar masters. Geen idee wat, vind ik niet boeiend. Ze heeft ervoor gewerkt en dan mag dat best beloond worden. We hebben dezelfde kansen gehad, alleen die anders ingevuld. 

Voor verjaardagen etc krijgen we ook voor hetzelfde bedrag iets. Dat geldt voor de kleinkinderen net zo goed. Maar mijn zus heeft er twee, ik één. Het zou heel gek zijn als die van mij dan een dubbel zo groot 
cadeau zou krijgen. Ze ziet mijn ouders ook al vaker omdat wij dichtbij wonen.
Niet alles kan altijd 100% eerlijk. Als je een groot leeftijdsverschil hebt, kan ik me 
voorstellen dat je dan besluit om het jongste kind iets meer te geven omdat je met 100 euro nu gewoon minder kan kopen dan tien jaar geleden en als je bijvoorbeeld een mooie tas cadeau geeft, dan kost die nu ook meer dan tien jaar geleden.

AlisonH schreef op 29-12-2022 om 09:14:

Voor de meeste universitaire studies ben je met een bachelor echt niet klaar. Daaronder die van mijn dochter. Wij hebben dus gekozen voor na de master bij universiteit en na de bachelor bij hbo. Na haar bachelor zijn we met het gezin uit eten geweest, na de master heeft ze een bijdrage gekregen aan haar backpackavontuur.
Zoon zit in het eerste jaar van hbo.

Ligt eraan klaar waarvoor. Voor een universitaire carrière ben je ook met een master nog niet klaar.

Auwereel schreef op 29-12-2022 om 12:43:

[..]

Ligt eraan klaar waarvoor. Voor een universitaire carrière ben je ook met een master nog niet klaar

Klopt. Maar aangezien dat hier niet speelt en ook nooit gespeeld heeft heb ik dat niet meegenomen. 

Ik denk dat ik een bos bloemen heb gehad van mijn moeder. Bij de latere diploma's niks meer.

Valeria schreef op 29-12-2022 om 15:05:

Ik denk dat ik een bos bloemen heb gehad van mijn moeder. Bij de latere diploma's niks meer.

Ik was al een tijdje aan het rondkijken voor een bedelarmbandje van goud mijn moeder zei "die krijg je voor je diploma" ik weet eerlijk gezegd niet wat mijn zus heeft gekregen maar toch. In de winkel aangekomen kwamen de armbandjes op tafel en ma haakte gelijk af, 200 euro was te duur, dus heb hem zelf gekocht en kreeg van haar een bedel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.