Cindy0105
29-07-2025 om 08:30
Hoe kan ik wat meer emotionele afstand van dochter nemen?
Hoi allemaal,
Mijn dochter van 17 en ik hebben een goede band met elkaar. Ze praat en deelt veel over wat haar bezighoudt en over wat ze meemaakt. Dat vind ik natuurlijk heel erg fijn, maar ik merk ook dat ik er vaak emotioneel te veel bij betrokken raak en dat is niet goed voor haar en niet goed voor mij.
Ze heeft een zacht, lief karakter en is erg gevoelig (HSP), wat maakt dat ze moeilijk grenzen stelt of voor zichzelf opkomt. Als ze dan in situaties terecht komt waarin ze over zich heen laat lopen, roept dat een soort oermoedergevoel bij me op, wil ik haar beschermen en ga ik haar overstelpen met adviezen over hoe ze dit aan zou moeten pakken. Maar dat helpt haar natuurlijk helemaal niet. Wat advies geven is prima natuurlijk, maar ik ga er veel te veel in mee en wil het bijna van haar overnemen omdat ik haar, denk ik, wil beschermen voor pijn.
Ik weet dat ik hier afstand in moet gaan nemen, haar haar eigen problemen moet laten oplossen, maar mijn gevoel van onmacht, als ik bijvoorbeeld zie hoe ze zich laat kleineren en voor gek laat zetten door een jongen (dat speelt momenteel), wordt dan zo groot dat ik er als een leeuwin voor wil gaan staan.
Ik wil heel graag leren hoe ik hier meer emotionele afstand in kan creëren, dat gevoel van onmacht het hoofd kan bieden. Want op deze manier leert mijn dochter natuurlijk nooit om voor zichzelf op te komen, als mams zich er steeds mee bemoeit 😅.
Verstandelijk gezien zie ik het dus allemaal wel helder en weet ik dat het anders moet, maar gevoelsmatig is het een heel ander verhaal.
Hoe gaan jullie hiermee om, vooral bij gevoelige tieners? Als iemand nog tips heeft, hoor ik het heel graag.
Dank!

Temet
29-07-2025 om 08:42
Is hier iets aan te doen dan? Is het niet gewoon een kwestie van erkennen dat je je onmachtig voelt, tegelijk beseffen dat je niks kan doen (daarom voel je je immers ook onmachtig) en het daarbij laten totdat het wegebt? Uiteindelijk gaat het wel over, hopelijk.
En naarmate dochter volwassener wordt en steviger in haar schoenen komt te staan (of beter wordt in het vermijden van mensen waar ze meer last dan gemak van heeft) hoef jij je minder onmachtig te voelen.
Het is niet verkeerd dat je dit voelt, denk ik, het is alleen maar lastig voor jezelf. Dat kan je erkennen, en dan vervolgens zorgen dat het je dochter niet in de weg zit.
Het belangrijkste dat je kan doen, doe je al: beseffen dat je dochter de ruimte moet laten haar eigen problemen op te lossen (ik moet denken aan een ander draadje dat hier laatst liep van een moeder die dit nog niet zo door leek te hebben)

tsjor
29-07-2025 om 08:47
Cindy0105, je typeert je dochter met een soort diagnose, HSP. Daarmee geef je op voorhand al aan dat ze erg kwetsbaar is en dat zij dus bescherming nodig heeft. Maar ze zal toch in deze wereld zelfstandig moeten leren leven. De diagnose heeft je een kant opgestuurd waardoor ze haar zwakke kant eigenlijk het beste heeft kunnen ontwikkelen.
Tot nu toe heeft ze niet geleerd om op zichzelf te vertrouwen. Ik denk dat dat een eerste stap kan zijn: bespreek en denk mee met haar hoe ze meer zelfvertrouwen kan krijgen. Het zou al goed zijn als ze zelf begrijpt dat het nodig is en dat ze moet kunnen gaan vertrouwen op haar eigen beslissingen. Meer zelfvertrouwen kan door studie, sport, uitdagingen aangaan.
Wellicht kun je zelf je behoefte om te beschermen gaan richten op andere onderwerpen, andere mensen of dieren. Over enige tijd zal ze het huis verlaten en dan heb je iets anders nodig om je op te richten.
Is er geen vader, zijn er geen andere kinderen, is het alleen jij en zij?
Als er liefde in het spel komt denk ik dat elke ouder wel zijn/haar hart vast houdt. Maar het is toch echt het moment om los te laten en als een bijna-buitenstaander te gaan kijken hoe zij het doet, hoe zij dingen aanpakt en wat ze daar zelf van vindt.

Poekewiki
29-07-2025 om 09:51
Ik lees mee ... ik heb het weliswaar wat minder met emotionele zaken (maar mijn kind kan op dat gebied prima haar boontjes doppen) - ik moet alleen echt oppassen dat ik op praktisch gebied niet teveel ga bemoederen en bemoeien. Zo verlaat ze binnenkort school en ben ik al leuke vacatures door aan het appen. Waar ze uiteraard vervolgens niks mee doet Terwijl ik het doe, denk ik rationeel ook: hou hier nou eens mee op. En ik zit ook 9 van de 10 keren op mijn handen en doe het niet, toch doe ik het wel nog af en toe. Alles vanuit goeie bedoelingen, maar uiteraard compleet overbodig. Ik benoem het gewoon af en toe naar haar: sorry - ik doe deels uit enthousiasme en deels vanuit mijn eigen controle neigingen. Ik ben van de plannen, de lijstjes, de to do's. En zij is meer van "go with the flow" en komt wel goed en ze overziet niet altijd alles administratief.Die twee stijlen triggeren mekaar natuurlijk. Ik leg dan uit dat ik wou dat ik iets meer als zij was en zij iets meer als ik.
Ik check soms ook: wil je dat ik je hiermee help ? Wil je dat ik een lijstje voor je maak ?
Zo zou je het ook met de emotionele dingen kunnen doen: checken: wil je dat ik enkel luister of wil je ook advies of wil je dat ik me er echt tegen aan ga bemoeien ?
Je weet zelf al prima dat je er beter aan doet om haar te laten groeien en leren. Maar ik snap best dat je haar tegen alles wil beschermen. Misschien jezelf maar blijven voorhouden dat je haar daar op lange termijn geen plezier mee doet.

Zeespiegel
29-07-2025 om 10:48
voor mij hielp het uitwonend te gaan studeren. In een studentenhuis ervaar je vanzelf dat andere mensen minder beschermd zijn opgevoed, en als je iets voor elkaar moet krijgen, je dat zelf moet regelen. Huisgenoten reageren heel anders op huilen en klagen en dergelijke dan een moeder doet. Heel gezond.
Het is niet de bedoeling dat jij je moeder rol verlaat. Het is de bedoeling dat zij haar vleugels uitslaat.

AnnaPollewop
29-07-2025 om 10:58
Stel je eens voor dat er een buurvrouw is die zich met jouw leven bemoeit zoals jij dat nu met je dochter doet, en hoe je dat zou vinden... zou je dat fijn vinden? Of irritant? Of grensoverschrijdend? Of een brevet van onvermogen van haar aan jou?
Het is best lekker als iemand voor je zorgt maar het kan ook verstikkend zijn, en dan is het erg veel gevraagd van een 17-jarige om tegen het directe comfort in en tegen het belang van een goede band met haar moeder in, jou weg te duwen en ruimte voor zichzelf op te eisen. Door over haar grenzen te gaan, ook als ze die niet duidelijk aangeeft, leert zij niet hoe ze die grenzen moet bewaken.
Ik bepaal ook graag alles voor mijn kinderen, dat geeft mij een goed gevoel, ik heb dan controle en het leidt me ook een beetje af van alles wat ik in mijn eigen leven niet op orde heb. Dat gaat alleen wel allemaal over mij, en totaal niet over hen. Zij zitten daar niet op te wachten, zijn meestal te vriendelijk om mij terug in mijn hok te sturen en komen niet veel verder dan "misschien moet je weer eens gaan puzzelen mam". Dus ik probeer daar zelf op te letten. Mijn eigen leven leiden is wel lastiger, maar daar ligt wel mijn taak. Niet bij dat van hen, hoe verleidelijk ook.
Dat valt niet mee. Bij de Omdenken podcasts, die soms irritant zijn maar altijd aan het denken zetten, zitten er meerdere over mensen die hun ouderschap erg serieus, te serieus misschien, in proberen te vullen, maar ik was ook getroffen door de podcast over Jaap die zo graag mensen coachte in hun leven. Zoals de podcaster opmerkte, als Jaap alsmaar het leven van anderen aan het leiden is, wie leidt dan het leven van Jaap?
Opvallend genoeg was dit een van de weinige mensen die in de aftermath meldde dat hij er nog niet erg mee opgeschoten was.
Dat gaf mij ook te denken.

Ademes
29-07-2025 om 11:28
Bij mijn tieners begon het altijd met de vraag: 'Wat heb jij van mij nodig?'
Hoe graag ik ook adviezen gaf, zeker als ik eerder dan zij zag dat het niet zo lekker ging, of dat ze over hun grenzen gingen, als ze mijn advies niet nodig hadden dan was dat zo. Soms was ik praatpaal, soms gaf ik advies en soms maakten we concrete afspraken. Maar het ging uit van hen.
Ik kwam op deze vraag toen ik de serie New Amsterdam keek, waarbij de ziekenhuisdirecteur Max altijd de vraag stelde: "How can I help?"
Best simpel, maar het heeft bij ons heel goed gewerkt.

Wilmamaa
29-07-2025 om 14:13
Ademes, jij schrijft precies wat ik ook wilde schrijven. (En wat ik helaas niet gedaan heb toen mijn 'zorgenkind' die leeftijd had). Achteraf denk ik : had ik maar wat vaker gevraagd: wat wil je dat ik doe?
Waarschijnlijk (denk ik nu) wilde mijn dochter in veel gevallen gewoon even haar hart luchten, haar verhaal kwijt, even mopperen, even zeuren, even zielig zijn... zonder dat daar actie van mama op moest volgen. Maar heel vaak schoot ik meteen in de Oplos-modus. Naar school bellen om een probleem met een vermiste kluissleutel op te lossen.
Of ik zei haar wat ze moest doen. "Stap gewoon naar de congierge en vraagt of hij een reserve-kluissleutel voor je heeft". En dan de volgende dag haar op haar huid zitten. "Ben je al naar de congierge geweest? Waarom niet? Dan heb je nu nóg dat boek niet om je proefwerk uit te leren.'
Idem dito bij meer emotionele problemen...
Ik snap mezelf wel. Als moeder sta je zo lang in de stand 'verantwoordelijk voor kind'. Zeker bij een 'zorgenkind'. Het is je taak (en iets waar andere mensen je om beoordelen goede moeder/geen goede moeder). Zie die zorgende houding maar eens los te laten.
Trouwens, niet alleen ouders zouden richting kinderen vaker moeten zeggen: Wat wil je dat ik doe, kan ik wat doen? Maar ook tegen andere volwassenen. Wat wil je met dit gesprek? Wil je vooral je hart luchten, wil je adviezen/mijn mening horen, of wil je mijn praktische hulp.

Cindy0105
29-07-2025 om 18:14
Dank allemaal voor de fijne berichten en tips, daar kan ik echt wat mee!
Op de momenten dat ik weer in de ongevraagde adviesmodus wil schieten, ga ik nu inderdaad de vraag stellen: Wat heb je van mij nodig? Zo simpel eigenlijk, maar echt een fijne houvast voor mij. En ik ga haar zelf meer laten nadenken. Dus bv vragen: Hoe zou je het zelf willen aanpakken?
Er is overigens ook een (betrokken) vader in beeld ja, die wel een stuk nuchterder is op dit vlak dan ik, maar die zich ook zorgen maakt over haar weerbaarheid en zelfvertrouwen. Ga de tips zeker met hem delen.
Ook benieuwd naar de Omdenken podcast!

Roos57
30-07-2025 om 09:08
Wat ik mij nu afvraag
Wat vindt je dochter van jou gedrag?
Irriteert ze zich ?
Wil ze dat jij veranderd?