Sinilind
12-07-2010 om 08:20
Hoe kom ik van mijn bezorgdheid af?
Hoi allemaal,
Sinidochter vertrekt straks naar Berlijn met vriendin voor twee weken. Als ze terugkomt zijn we zelf op vakantie in Frankrijk. Dan vliegt ze naar oma in Estland een weekje, is even in NL terug, vliegt naar Hongarije voor een popfestival in Budapest. We zien haar pas weer eind augustus. Niet alleen ga ik haar enorm missen, maar ik maak me ook zorgen over haar veiligheid: komt ze geen Joran van de Sloot bis tegen het lijf, gaat ze niet een keertje dronken zwemmen om te verdrinken, gaan ze niet in louchebuurten wandelen in Berlijn? Kom ook bij dat het vriendinnetje waarmee ze vertrekt een niet al te makkelijk iemand is en soms een beetje onstabiel. Verder gebeurt het In NL weleens dat ik me zorgen maakt als ze om 4 uur 's ochtends nog niet terug van het stappen is maar het is van korte duur. En ik ga toch niet de arme meid vragen om mama elke dag te bellen omdat IK me zorgen maak. Maar hoe hou ik het leefbaar voor mezelf zonder slapeloze nachten?
Eigenlijk mis ik de tijd dat ze nog klein was en gewoon meeging op vakantie, het was gewoon enorm gezellig...
Sini
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Brianna F
12-07-2010 om 08:58
Gaat niet
Die bezorgdheid zit erin en je moet er proberen mee te leven. Ik heb het ook heel erg, mijn moeder was trouwens nog een graadje erger. Voor mij is het het belangrijkste dat ik niet ga malen, zo van wat als...... Neem het dag voor dag en voor je weet is de vakantie om. Vooral als je zelf ook op vakantie gaat en even ergens anders aan denkt.
Hier gaat dochter naar Amerika (in haar uppie), moet 3 keer overstappen en op de terugweg gaat ze nog eventjes 4 dagen door New York struinen. Maar kom op, we hebben ze toch opgevoed als verstandige, jongvolwassenen. Komt allemaal goed. Enne..prettige vakantie.

Puck
12-07-2010 om 09:18
Sjonge sini en brianna
Ik maak me al vreselijk zorgen over mijn toekomstige brugmug: hoe moet die volgend jaar het allemaal gaan redden. Daar zullen jullie vast nu vreselijk om moeten lachen en van zeggen dat het wel goed komt. Maar jullie hebben dat gevoel vast ook gehad. En du hebben jullie dat gevoel weer en dat zal vast ook wel weer goed komen. Zoals Brianna zegt: als verstandige jongvolwassenen zullen ze het vast wel redden.

Bastet
12-07-2010 om 09:46
Mijn zoon ging in juni 2009 met zijn vriendin naar Rock am ring in Duitsland.Hij was toen 17.Ging prima,hij heeft de route en reis goed uitgezocht,prima voorbereid allemaal.Alleen had hij twee maanden eerder zijn eerste epileptische aanval gehad.Meer dan een stesolid in zijn rugzak stoppen en wat aanwijzingen voor zijn meisje geven kon ik niet doen.Ze hadden hard gespaard voor dit festival,en verheugden zich zo enorm.Ik troostte me met de gedachte dat op dat festivalterrein en op de camping heel veel andere mensen waren,en medische hulp ook.
Ging prima,allemaal en ze hebben geweldige dagen gehad.
(de volgende aanval kreeg hij trouwens pas een jaar later,op zijn eigen kamer,terwijl ik beneden zat en niks merkte.....)
Men lijdt het meest van het lijden dat men vreest, Sini,ze is klaar om haar vleugels uit te slaan!!
Groetjes,bastet

Bellefleur
12-07-2010 om 10:43
Kleine zorgen, grote zorgen
we hebben volgens mij allemaal wel een tante of oma bij het kraambed gehad die zei 'ja kind, nu heb je nooit meer een dag zonder zorgen'
Sini, toen jouw dochter baby was, zat je hoogstwaarschijnlijk je zorgen te maken omdat ze al een halve week niet gepoept had, enne, was er nou iets met haar nekje, en wat heeft ze nu weer in haar mond gestopt. Als ik die zorgen met mijn schoonzus deelde, zei ze 'ja kind, kleine kinderen, kleine zorgen, grote kinderen grote zorgen'. Ik ben het niet met haar eens. Die zorgen die je als jonge moeder had zijn net zo groot als de zorgen die je nu hebt. Maar als je er op terug kunt kijken, lijkt het niet meer zo erg als toen.
Overigens kan ik me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Die zorgen zijn reeel. Maar akelige mannetjes als Joran van der Sloot zijn nog steeds nieuws, omdat ze een uitzondering zijn. Jouw vakantie zal niet zo onbezorgd zijn als je wel zou willen. En de vakantie van jouw dochter is waarschijnlijk fantastisch.
Sterkte gewenst.

Kaaskopje
12-07-2010 om 12:31
Niet doen sini
Je moet echt proberen dit soort ongerustheid tot het minimum te beperken. Er kan altijd wat gebeuren, met jou ook. Wil je dat je dochter zich in dezelfde mate ongerust maakt om jou, je man en haar broertje?
Mijn dochter is gister naar de stad gegaan om voetbal te kijken. Uiteraard geef ik haar 'doe je voorzichtig!' mee. Maar daarna zet ik het van me af en ben daarna wel weer blij als ze heelhuids thuis komt. Ze zou morgen naar Amsterdam gaan. Daar had makkelijk iets kunnen gebeuren, dus had ik al wat waarschuwingen gegeven. Toch moet ze dat soort dingen gewoon kunnen doen zonder het gevoel te hebben dat ik er van in paniek raak. Mijn dochter is jonger dan de jouwe... je moet ze laten gaan. Mijn oudste is nu op kamp in het oosten van het land. Ze kamperen op een manier die mij totaal niets lijkt. Praktisch in de open lucht. Het eerste jaar waarin ze dit deed dacht ik bij elke regendruppel 'ach arm kind'. Wat blijkt? Ze zit er zelf totaal niet mee.
Je dochter is heel wat gewend volgens mij en nu doet ze het zonder jullie. Ze kan het.
Ik vrees dat ik voor een deel een ontaarde moeder ben. Ik vind het heerlijk om alleen met Roefel op vakantie te kunnen. Lang leve het feit dat mijn dochters nu zelf op vakantie gaan!

Minet
12-07-2010 om 16:57
Vertrouwen
Ik zeg altijd: heb vertrouwen dat jouw opvoeding dusdanig is geweest dat je nu weet dat jouw kind de juiste keuzes zal maken.
Zorgen maken kost onnodige energie! Die kun je veel leuker besteden!

Dorry1
12-07-2010 om 23:28
Puck ot
Vandaag vertelde mijn dochter het al; het is een brugmug mama en geen brugsmurf. En nu lees ik het hier ook al. Brugmug, moet er even aan wennen. (zegt zachtjes brugmug, brugmug, brugmug....)
Dorry

Puck
13-07-2010 om 09:01
Dorry, ook ot
Ik kende het ook niet. "Brugmug" kwam er zelf mee en ik vind het wat "liever" klinken dan brugsmurf of brugpieper. Brugmug past ook veel beter bij mijn kleine lieve kereltje. Ik houd hem er dus maar in en zeg zachtjes met je mee: brugmug, brugmug....

Asa Torell
13-07-2010 om 20:33
Stukje
Aleid Truijens had een mooi stukje, in de volkskrant vandaag, precies hierover: http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/6218 waarbij ik aan jou moest denken.
Het lijkt me moeilijk. In mijn (in vergelijking nog zeer bescheiden) ouderervaring en van wat ik om me heen zie is bezorgd zijn iets wat je wel of niet hebt, en vaak ook op bepaalde deelgebieden en andere weer niet. Iets dat je maar weinig kunt beinvloeden. Alhoewel het wel kan wennen als iets al een tijd goed gaat.
Evengoed alvast een fijne vakantie Sini!

Asa Torell
13-07-2010 om 21:09
Ha sini
Wat leuk, dat je het inderdaad zo herkent! Helemaal geruststellend vond ik haar conclusie niet . Maar wel zeer waar. Fijn in elk geval dat jouw dochter serieus met je zorgen omgaat en je op de hoogte houdt, dat lijkt me al schelen.

Karin TZ
14-07-2010 om 14:14
Zeker herkenbaar
Heb net je stukje aan mijn oudste laten lezen. Hij denkt altijd dat hij de enige is met zo'n bezorgde moeder. Mijn zoons kunnen mijn waarschuwingen wel dromen, ik ben bang dat de waarde daarvan dus al behoorlijk gedevalueerd is.
Dit jaar blijft de jongste (bijna 17) alleen thuis, en de oudste (net 18) gaat samen met zijn vriendin met ons mee, om in Frankrijk apart (maar op dezelfde camping) vakantie te vieren. Zij vliegen na 10 dagen weer terug naar Nederland. Wij hebben dan nog 14 dagen.
Ik houd mezelf constant voor dat ik er ooit ook aan gewend ben dat ze buiten de poort gingen spelen, alleen naar school gingen, alleen naar vrienden gaan en 's avonds gaan stappen. Maar of 't helpt?
Ik moet opletten dat ik me tijdens de vakantie niet met oudste bemoei, maar er wel voor hem zijn als dat nodig is. (MOEILIJK!)
En ondertussen proberen met niet te veel zorgen te maken over de jongste die helemaal alleen thuis is.
Gelukkig zijn onze buren thuis, en ook opa en oma die op 5 km afstand wonen zijn thuis.
En het belangrijkste: ik moet er voor zorgen dat ik zelf een leuke vakantie heb!

Wilgenkatje-
14-07-2010 om 14:19
Zolang ze niet drinken zijn ze allemaal best verstandig
maar die rottige combinatie van veel alcohol en vakantie, plus het groepsgevoel.
Ik ben blij als de vakantieganger straks weer veilig thuis is.

Kaaskopje
14-07-2010 om 23:36
Dochter
Mijn dochter van 17 was vanmiddag even in de tuin gaan zitten. Ze kweekt een bruin kleurtje voor als ze naar Kroatië gaat. Ze gaat samen met een vriendin. Na een poosje kwam ze weer binnen, ze had er niet eens zo heel lang gezeten, en ging naar boven. Even later riep ze mij naar boven. Ze is aan het vervellen en wilde dat ik een beetje 'opruimde'. Na een paar velletjes zei ze opeens 'mijn benen...'. Ze heeft wel vaker pijn in haar benen, spierpijn. Maar opeens zakt ze in elkaar. Ik kon haar gelukkig opvangen en voorzichtig op de grond zetten. Deze flauwte trok voorbij en ik zette haar weer rechtop, maar zodra ik met haar naar haar kamer wilde viel ze helemaal slap tegen mij aan. Ik was zo blij dat ik bij haar was. Wij de dokter bellen. Grappig genoeg moet je er dan heen in plaats van dat hij thuis komt kijken, maar gelukkig is dat voor ons niet zo ver. We kunnen het lopend af. Het bleek een combinatie van te weinig drinken, te veel zon en lage bloeddruk te zijn. Gek genoeg was ik ergens blij dat dit 'veilig' thuis gebeurd was. Ze is nu gewaarschuwd. Als ze te weinig drinkt, dat is de voornaamste reden van wat er gebeurde, kan het zomaar weer gebeuren. Ik moet er gewoon vanuit gaan dat ze de waarschuwing serieus neemt...

Tirza G.
15-07-2010 om 19:31
Nou nou
Dat is geen kattepis, jeetje, dat je zulke heavy verschijnselen kunt krijgen. Bah. Wel een goeie waarschuwing voor d'r, heel erg duidelijk! Hoe is het nu? Is het gewoon helemaal weg?
Tirza

rodebeuk
15-07-2010 om 21:17
Sini (weer on topic, kk goed dat zo afgelopen is..)
Sini,
Ik moest vandaag aan jouw draadje denken. Ik parkeerde fiets bij de bieb en zoon van net 5 (sportsetje en blauwe nikes aan, zelf uitgezocht) "Ik ben vandaag sport mama, ik ga rennen naar de Hema en dan loop jij achter me aan".
Het was al behoorlijk druk op de gracht en ik moest mijn ketting nog vastmaken, maar ja, toch maar "ja" gezegd. Wel gevraagd hoe hij me dacht terug te vinden - goeie vraag vond hij, hij zou wachten bij de deur. En foets weg was hij. Aan de omdraaiende verbaasd kijkende hoofden kon ik bijhouden waar hij ongeveer was.
Kijk, wat is er mooier dan een kind dat zich van je losmaakt?
Je dochter zal nog vaak terugkomen voor je-wilt-niet-weten-wat allemaal. Heb nou maar vertrouwen. Echt!