Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Els van Leeuwen

Els van Leeuwen

02-08-2009 om 16:10

Hoe regelen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

04-08-2009 om 23:32

Laatste zin

moest zijn: die gedwongen winkelnering is dus gewoon gebleven.

Alleen is de kaart onder druk van de OV-bedrijven kaler geworden. Aanvankelijk kreeg iedereen een volwaardige ov-kaart, nu is het alleen week- of weekendkaart. Er werd namelijk te enthousiast gebruik van gemaakt.

Korting

Ja, die korting is een feit. Maar dat is al zo lang zo dat dat voor de studenten van nu geen issue is.
Mij ging het meer om het waardebedrag dat voor die ov kaart staat en dat keihard bij je virtuele schuld wordt opgegeteld. Hij is niet gratis. Je betaalt 'm als je je prestatiebeurs niet haalt.
Maar als je 'm niet afhaalt van het postkantoor, dan telt ie uiteindelijk niet mee in je studieschuld. Je kunt er dus wel voor kiezen 'm niet te nemen.
Ik krijg de indruk dat er nogal wat studenten zijn die dat niet weten. Die het ding braaf afhalen en dan thuis in een hoek gooien en nooit gebruiken. Dat is niet slim.
Ellen:"Maar je kunt er nog stééds niet voor kiezen om gewoon een hele beurs zonder ov-kaart aan te vragen. Behoudens enkele uitzonderingsgevallen zoals stage in het buitenland."
En daar ga ik toch even op door zoeken. Ik begrijp de logica niet. Niet nodig hebben of zeker niet kunnen gebruiken (in het buitenland), gaat ook op als je die kaart niet ophaalt. Ik begrijp niet waarom dat in het ene geval wel geld oplevert en in het andere geval niet.
Ja, ik begrijp de kortingsmotieven vanuit de overheid natuurlijk wel. Maar ik verbaas me over de ongelijkheid tussen zoon en dochter.
Ik bedoel: de komende zes maanden gaat dochter uitsluitend te voet of op de fiets naar het voordek. Dat is wel een paar honderd meter, maar een bus gaat er echt niet. Geen idee waarom ze vervoerssubsidie nodig zou hebben.
Voor zoon geldt feitelijk dezelfde omstandigheid. De dichtsbijzijnde bushalte hier vandaan, is bij zijn universiteit. Ook hij is aangewezen op de benenwagen of de fiets.
Groet,
Miriam Lavell

amk

amk

05-08-2009 om 11:16

Kunnen gebruiken

het verschil zit er in dat je dochter hem niet KAN gebruiken want het ding is alleen in NL geldig. En je zoon wel, maar 'm niet hoeft te gebruiken.

Dus als je in het buitenland zit krijg je dus twv de ovkaart een vergoeding voor je vervoerskosten.

tonny

tonny

05-08-2009 om 16:05

Afhalen en niet gebruiken?

'...het ding braaf afhalen en dan thuis in een hoek gooien en nooit gebruiken.'

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wie wel?

Tonny

Ik dus

Ik ken ze tonny. Variant op in de hoek gooien is af en toe gebruiken voor dat wat de kosten van die kaart bij lange na niet haalt. Dat komt veel vaker voor.
Dat is duur reizen als dat uiteindelijk inderdaad een schuld wordt die terugbetaald moet worden.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

06-08-2009 om 10:11

Gebruiken

Hoewel mijn dochter haar OV-kaart niet altijd nodig had voor haar opleiding (wel als ze stage liep) gebruikte ze 'm wel. Ze had een autootje, maar die bleef meestal staan, want met het OV naar vrienden etc gaan was veel goedkoper. En samen een weekendje weg was ook leuk, want ik (of niet studerende vrienden) kon ook met korting mee. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling geweest toen de OV-kaart geïntroduceerd werd. Die meereiskorting vind ik sowieso vreemd, handig hoor, maar nodig??

Tirza G.

Tirza G.

06-08-2009 om 12:24

Tonny

Hier gaat dat misschien wel een rol spelen. Tirzadochter gaat niet zo bár ver weg van huis studeren en bovendien hebben we flink van meerij-connecties en opties in haar studiestad. Zou zomaar kunnen, dat als ze het slim uitknobbelt, ze haar kaart niet of nauwelijks nodig heeft.
Gelukkig doet ze nog een sport die veel reizen vergt

Tirza

DiDi

DiDi

06-08-2009 om 15:29

Terugbetalen?

De kosten van de ovkaart hoeven echt niet ALTIJD te worden terugbetaald. Het is onderdeel van de prestatiebeurs, als je daaraan voldoet dus netjes binnen 10 jaar je opleiding afmaakt dan wordt de prestatiebeurs inclusief ovkaart een gift. Geen terugbetaling dan, niet van de beurs en niet van de ovkaart. Ophalen en in een hoek gooien kost je dan als student niets.
Alleen wel jammer dat je niet de keus hebt tussen ovkaart of het geld daarvoor maar alleen de keus tussen ovkaart of niets. Je kunt niet je beurs omhoog krijgen door geen ovkaart te nemen.

Schuld

Didi, je hebt natuurlijk gelijk. Maar die kaart telt wel op bij je schuld, totdat je je diploma haalt. Dat heeft wel degelijk invloed voordat je je diploma haalt.
Voorbeeld: Dochter heeft een creditcard aangevraagd bij haar bank. Een noodvoorziening voor het geval ze met spoed van boord naar huis moet. Begrafenis ofzo.
In dat geval moet ze vanaf any place direct een ticket kunnen kopen. Een creditcard is daarvoor het handigst.
Bij de beoordeling daarvan telt de schuld die je hebt bij de IB groep mee. Van die schuld krijgt je elk jaar een keurig overzicht. De ov kaart staat daar ook op.
Ze moest ook haar behaalde studiepunten aangeven. De bank beoordeelt vervolgens zelf of de bank de kans groot acht dat je je opleiding optijd zal afronden.
Staat die ovkaart er niet bij, dan scheelt dat virtuele schuld en haalt dat de bank eerder over om een creditcard te verstrekken.
Dit soort afwegingen tellen ook bij het toekennen van een woning (kun je de huur wel betalen), of bij andere zaken waar je afhankelijk bent van een oordeel over je credietwaardigheid.
Het is zonde als je dat oordeel laat vertroebelen door een virtuele schuld van iets dat je niet of onvoldoende gebruikt.
Je kunt zelf wel vol vertrouwen in de wereld staan dat je die opleiding gaat halen, maar dat is pas waarheid als je dat diploma op zak hebt. Tot die tijd heb je een schuld en word je ook zo beoordeeld.
Groet,
Miriam Lavell

reina

reina

08-08-2009 om 10:46

Miriam (ot)

Vandaag gaat je dochter weg? Brengen jullie haar naar Schiphol? Ik vind het wegbrengen altijd een beetje dubbel, aan de ene kant heerlijk dat je kind gaat doen wat hij/zij graag wil en aan de andere kant 'het is wel lang...'. Spannend, hoor!

We dralen al even...

... terwijl dochter met gespannen snoet heen en weer holt om haar laatste dingen.
Over een half uurtje reizen we af naar schiphol. Ja, spannend. Ze is volgende week ook nog jarig. Hoe we daar een stunt van kunnen maken, weten we nog niet.
Ik voel gek genoeg nog niks. Zij wel, bekende ze gisteren tijdens ons etentje. Een vriendje van haar heeft op zijn wc een stripje hangen. Een matroos roept in paniek "Help, het land vaart weg!"
Zo voelt ze zich. Zij vertrekt niet. Zij blijft bij zichzelf. Wij vertrekken.
Grappig.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

08-08-2009 om 11:50

Niet grappig miriam

Ge-wel-dig.

Even zuchten meid. Kleine meisjes worden groot. En landen varen gewoon weg.

Tirza

Zo, die is weg...

Geen tijd om over na te denken, want ik ga zelf ook even weg. Veel te druk met allemaal dingen tegelijk dus. Net al wel even in de waskamer mezelf betrapt op "oh, die is van dochter, maar even aan haar vragen waar dat heen moet... oh nee, dat kan niet"
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.