Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel kost-en inwoon vragen?


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

20-04-2022 om 14:21

Hier 3 inmiddels volwassen kinderen
Wij hebben nooit kostgeld gekregen 
Wel gestimuleerd om te sparen
En wat voorgangers ook zeggen
Hun eigen huishouding gaat prima

Mijn zoon betaalt zijn eigen rekeningen (zorg, telefoon, verzekeringen, auto enz..) maar ook 220 euro kostgeld.
Niet dat wij dat geld nodig hadden maar "voor niets gaat de zon op".
Daarnaast doet hij ook gewoon klusjes in en rondom huis.
Als hij vrij is en ik moet werken vind ik het niet meer dan normaal dat zoon bijvoorbeeld even met de stofzuiger door het huis heen gaat en een vaatwasser uit ruimt 
Zijn eigen kamers (hij heeft een slaap en zitkamer) zijn eigen verantwoordelijkheid.
Het is een sterke gezonde vent dus de zwaardere (tuin)klussen zijn ook voor hem.
Daarnaast doet hij ook gewoon de klusjes die hij vanaf kindsaf aan had zoals de tafel afruimen, honden uitlaten en meer van dat soort kleine dingen.
Hij verdient modaal dus die 220 euro kan hij prima missen, hij houdt nog voldoende over om te sparen en te reizen.
Zoon vindt dit zelf ook niet meer dan normaal, hij heeft vrienden die op kamers wonen en alleen al aan de kamerhuur tussen de 500 en 700 kwijt zijn.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-04-2022 om 15:40

Sas-OO schreef op 20-04-2022 om 11:30:


...
Deze jongeman is 19 jaar. Stel dat hij fulltime gaat werken en minimumloon krijgt, dan verdient hij ca 1.000 euro bruto. Wel wat anders dan jouw voorbeelden.
Nog steeds logisch dat hij kostgeld gaat betalen. Maar ik zou wel kijken wat zijn verdiensten zijn.

Uit de OP maak ik op dat ze Belgische is. Als haar zoon voltijds gaat werken bedraagt zijn minimumloon 1691.40 euro bruto. 
Persoonlijk zou ik ervan uitgaan dat zijn bruto inkomsten rond de 2500/maand zullen liggen afhankelijk van de sector waarin hij terecht komt. 

Valdemar schreef op 20-04-2022 om 15:40:

[..]

Uit de OP maak ik op dat ze Belgische is. Als haar zoon voltijds gaat werken bedraagt zijn minimumloon 1691.40 euro bruto.
Persoonlijk zou ik ervan uitgaan dat zijn bruto inkomsten rond de 2500/maand zullen liggen afhankelijk van de sector waarin hij terecht komt.

2500 euro bruto voor een 19-jarige die net van school komt  ? Waardat?

Vergeet ook niet dat wij een stuk meer belastingen betalen dan in Nederland.

Van die 1600 euro bruto startloon blijft in 't beste geval 11 à 1200 euro netto over.


Ik zou hem zijn eigen kosten laten betalen.

En zien waar hij zelf mee komt qua kostgeld. Je kan bijvoorbeeld ook afspreken dat hij elke week een deel boodschappen voor zijn rekening neemt. 4 x 50 euro boodschappen voor het hele gezin is aan 't eind van de maand ook 200 euro.

Of hem gewoon voorleggen wat het "gezinsleven" kost qua boodschappen, water, elektriciteit, telecom, verzekeringen, ...

Peen schreef op 20-04-2022 om 11:27:

[..]

Oh, goed punt. Daar heb ik niet aan gedacht 🤔

In Nederland mag je wel eenmalig meer geven:


  • Eenmalige gift zonder doel: 27.231 euro
  • Eenmalige gift voor studie: 56.724 euro
  • Eenmalige gift voor huis: 106.671 euro

(kan tegen die tijd weer anders zijn natuurlijk, mn de gift voor het huis...)





ScarceKudu74

ScarceKudu74

20-04-2022 om 19:15

Jesse_1 schreef op 20-04-2022 om 18:54:

[..]

In Nederland mag je wel eenmalig meer geven:


  • Eenmalige gift zonder doel: 27.231 euro
  • Eenmalige gift voor studie: 56.724 euro
  • Eenmalige gift voor huis: 106.671 euro

(kan tegen die tijd weer anders zijn natuurlijk, mn de gift voor het huis...)





Die voor het huis gaan ze weer stoppen gelukkig.  Maar goed om te weten dit! Dan komt het wel goed. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

20-04-2022 om 22:41

Marty1984 schreef op 20-04-2022 om 18:42:

[..]

2500 euro bruto voor een 19-jarige die net van school komt ? Waardat?

...

In eender welke fabriek waar ze met ploegendiensten werken. 

@To: ik betaalde dik twintig jaar geleden 300 euro/maand voor kost en inwoon, ongeveer een derde van mijn inkomsten bij een deeltijdse job. 
Als je zoon voltijds gaat werken zou ik 400 à 500 euro per maand aanrekenen. 

Natje1812

Natje1812

21-04-2022 om 06:35 Topicstarter

Mijn zoon studeert af als warm en koeltechnieker.Hoeveel zijn loon zal zijn weet ik nog niet.Ik denk rond 1500€ netto startloon.Het is niet de bedoeling mijn zoon te gebruiken als melkkoe uiteraard.

Zijn eigen kosten laten betalen en misschien een bijdrage voor de boodschappen ofzo…Hij spaart gemakkelijk maar mijn dochter niet dus daar moet ik ook rekening mee houden dat mijn dochter ook nog achterkomt en er een eerlijke regeling moet zijn…

Ik moest 10% van mijn salaris als kostgeld betalen vanaf het moment dat ik ging werken.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

21-04-2022 om 06:58

Natje1812 schreef op 21-04-2022 om 06:35:

Mijn zoon studeert af als warm en koeltechnieker.Hoeveel zijn loon zal zijn weet ik nog niet.Ik denk rond 1500€ netto startloon.Het is niet de bedoeling mijn zoon te gebruiken als melkkoe uiteraard.
...

Denk dat je zijn startloon stevig onderschat. Mijn partner zit in die sector als planner dus ik weet er wel iets van, en warmte en koeltechniekers zijn zeer gewild op de arbeidsmarkt. 
Bij het bedrijf waar mijn partner werkt krijgen de techniekers standaard een firmawagen en proberen ze die mannen aan boord te houden want die kunnen van de ene op de andere dag elders beginnen tegen betere voorwaarden.
(Voor de Nederlanders: ja zelfs een 19-jarige gaat in die sector goed zijn brood verdienen, de arbeidsmarkt is hier helemaal anders voor adolescenten.)

Misschien moet je het niet zien dat je hem als melkkoe gebruikt, maar veeleer dat je hem een realistisch beeld probeert bij te brengen van wat de kosten zijn. Je kunt trouwens altijd een deel van dat bedrag opzij zetten om hem later te schenken als hij alleen gaat wonen. 

Dat laatste van mijn voorganger zou ik zeker doen. Je weet nooit of hij goed kan sparen.

Natje1812 schreef op 21-04-2022 om 06:35:



Zijn eigen kosten laten betalen en misschien een bijdrage voor de boodschappen ofzo…Hij spaart gemakkelijk maar mijn dochter niet dus daar moet ik ook rekening mee houden dat mijn dochter ook nog achterkomt en er een eerlijke regeling moet zijn…

Dan zou ik meer bijdrage vragen en een deel voor hem sparen. Dan kun je voor je dochter later hetzelfde doen. 

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 20:33

Ik zou 200 euro veel vinden als er meer kinderen zijn. 
Weet niet hoe het in België zit, maar hier krijg je bij een koopwoning rente aftrek. Daar zal zoon vast niet van mee profiteren en de woning biedt iedereen onderdak ongeacht met hoeveel personen je woont. Dit maakt de lasten niet hoger.
Qua energie zal het over het algemeen ook wel meevallen. De verwarming of kookplaat draait over het algemeen ook voor het hele huishouden. 

Ik zou puur kijken naar zijn consumptie. Hoeveel extra frisdrank moet je inslaan oid. Iets waar je zelf weinig gebruik van maakt. 

Vind het trouwens wel krom dat je zegt: papa hoeft niet meer te betalen want zoon is te oud straks. Dus zoon moet dat compenseren. 
Die alimentatie is voor het onderhoud van je kinderen, niet voor het betalen van je vaste lasten. Dus dan zou ik eerder tegen zoon zeggen, alles wat je voor jezelf nodig hebt koop je zelf en ik wil dat je eens per week kookt op eigen kosten. 

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 20:33:

Ik zou 200 euro veel vinden als er meer kinderen zijn.
Weet niet hoe het in België zit, maar hier krijg je bij een koopwoning rente aftrek. Daar zal zoon vast niet van mee profiteren en de woning biedt iedereen onderdak ongeacht met hoeveel personen je woont. Dit maakt de lasten niet hoger.
Qua energie zal het over het algemeen ook wel meevallen. De verwarming of kookplaat draait over het algemeen ook voor het hele huishouden.

Ik zou puur kijken naar zijn consumptie. Hoeveel extra frisdrank moet je inslaan oid. Iets waar je zelf weinig gebruik van maakt.

Vind het trouwens wel krom dat je zegt: papa hoeft niet meer te betalen want zoon is te oud straks. Dus zoon moet dat compenseren.
Die alimentatie is voor het onderhoud van je kinderen, niet voor het betalen van je vaste lasten. Dus dan zou ik eerder tegen zoon zeggen, alles wat je voor jezelf nodig hebt koop je zelf en ik wil dat je eens per week kookt op eigen kosten.

hypotheek, glw is ook onderhoud van de kinderen en is onderdeel van het totale gezinsbudget. dat gaat schuiven als kinderen meerderjarig worden en ook als ze een eigen inkomen krijgen.

ik weet nu al dat ik over anderhalf jaar 900 euro per maand netto achteruit ga. alimentatie valt weg, kinderbijslag valt weg, kindgebondenbudget valt weg. Een deel valt echt weg, een deel schuift naar zoon omdat hij zelf de alimentatie zal ontvangen.

Dat gat zul je op de een of andere manier in je gezinsbudget moeten opvangen. Kan door bezuinigen, kan door een bijdrage van je kind te vragen, het zal veranderen. Wat bij een laag inkomen natuurlijk moeilijker is dan bij een bovenmodaal inkomen omdat je bij het laatste geval meestal wat meer luxe hebt en dat makkelijker kunt schrappen.

Maar al die kosten vallen binnen alimentatie, dat is niet alleen de heel direct aanwijsbare zaken, ook glw, verzekeringen, slijtage en vervanging van meubels zit er allemaal in verrekend.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:04

Ysenda schreef op 21-04-2022 om 21:35:

[..]

hypotheek, glw is ook onderhoud van de kinderen en is onderdeel van het totale gezinsbudget. dat gaat schuiven als kinderen meerderjarig worden en ook als ze een eigen inkomen krijgen.

ik weet nu al dat ik over anderhalf jaar 900 euro per maand netto achteruit ga. alimentatie valt weg, kinderbijslag valt weg, kindgebondenbudget valt weg. Een deel valt echt weg, een deel schuift naar zoon omdat hij zelf de alimentatie zal ontvangen.

Dat gat zul je op de een of andere manier in je gezinsbudget moeten opvangen. Kan door bezuinigen, kan door een bijdrage van je kind te vragen, het zal veranderen. Wat bij een laag inkomen natuurlijk moeilijker is dan bij een bovenmodaal inkomen omdat je bij het laatste geval meestal wat meer luxe hebt en dat makkelijker kunt schrappen.

Maar al die kosten vallen binnen alimentatie, dat is niet alleen de heel direct aanwijsbare zaken, ook glw, verzekeringen, slijtage en vervanging van meubels zit er allemaal in verrekend.

Dat is geheel niet de functie van alimentatie.

Kinderalimentatie is bedoeld zodat een kind alles kan blijven doen wat hij of zij voor de scheiding ook deed. Dit betekent dat alle kosten van de kinderalimentatie moeten worden betaald. Het gaat bijvoorbeeld om eten, drinken, kleding, kosten voor kinderopvang, zwemles, sport en muziekles.

Dus zaken die te maken hebben met onderhouden van de kinderen. Niet je vaste woonlasten. Dat zou mooi wezen als je ex daar ook nog eens voor moet betalen. 

Pfoe 900 euro alimentatie iedere maand. Dan zou ik bijna niet meer hoeven werken. 

I k vind trouwens persoonlijk dat alimentatie vaak veel te hoog is. Zou niet weten waarom ik met 3 kinderen 900 euro zou moeten krijgen. Welke idioot hoge kosten zou je dan moeten maken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.