Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel kost-en inwoon vragen?


Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:04

Alimentatieplicht in Nederland is trouwens tot 21 jaar. 

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:08

Ysenda schreef op 21-04-2022 om 21:35:

[..]

hypotheek, glw is ook onderhoud van de kinderen en is onderdeel van het totale gezinsbudget. dat gaat schuiven als kinderen meerderjarig worden en ook als ze een eigen inkomen krijgen.

ik weet nu al dat ik over anderhalf jaar 900 euro per maand netto achteruit ga. alimentatie valt weg, kinderbijslag valt weg, kindgebondenbudget valt weg. Een deel valt echt weg, een deel schuift naar zoon omdat hij zelf de alimentatie zal ontvangen.

Dat gat zul je op de een of andere manier in je gezinsbudget moeten opvangen. Kan door bezuinigen, kan door een bijdrage van je kind te vragen, het zal veranderen. Wat bij een laag inkomen natuurlijk moeilijker is dan bij een bovenmodaal inkomen omdat je bij het laatste geval meestal wat meer luxe hebt en dat makkelijker kunt schrappen.

Maar al die kosten vallen binnen alimentatie, dat is niet alleen de heel direct aanwijsbare zaken, ook glw, verzekeringen, slijtage en vervanging van meubels zit er allemaal in verrekend.

Als je kinderen zo oud zijn dat alles weg valt is een prima tijd om (meer) te gaan werken of een beter betaalde baan te zoeken. 

Je kind hoeft niet op te draaien voor jouw lasten. 

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:04:

[..]

Dat is geheel niet de functie van alimentatie.

Kinderalimentatie is bedoeld zodat een kind alles kan blijven doen wat hij of zij voor de scheiding ook deed. Dit betekent dat alle kosten van de kinderalimentatie moeten worden betaald. Het gaat bijvoorbeeld om eten, drinken, kleding, kosten voor kinderopvang, zwemles, sport en muziekles.

Dus zaken die te maken hebben met onderhouden van de kinderen. Niet je vaste woonlasten. Dat zou mooi wezen als je ex daar ook nog eens voor moet betalen.

Pfoe 900 euro alimentatie iedere maand. Dan zou ik bijna niet meer hoeven werken.

I k vind trouwens persoonlijk dat alimentatie vaak veel te hoog is. Zou niet weten waarom ik met 3 kinderen 900 euro zou moeten krijgen. Welke idioot hoge kosten zou je dan moeten maken.

Bijtje, Ysenda heeft het over 900 euro totaal. Dat is niet alleen alimentatie maar ook kinderbijslag en kindgebonden budget.

Plus je weet niet wat haar ex verdient. Als die veel verdient wordt er uitgegaan van een bepaald bedrag dat je aan het kind besteed per maand, ook al hoeft dat niet zo te zijn.

Een collega krijgt 600 euro per maand alimentatie voor één kind omdat haar ex een zeer goed betaalde baan heeft. Het kind is vijf en ze geeft dat bij lange na niet aan hem uit, maar de rechter heeft het zo vastgesteld.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:20

MamaE schreef op 21-04-2022 om 22:11:

[..]

Bijtje, Ysenda heeft het over 900 euro totaal. Dat is niet alleen alimentatie maar ook kinderbijslag en kindgebonden budget.

Plus je weet niet wat haar ex verdient. Als die veel verdient wordt er uitgegaan van een bepaald bedrag dat je aan het kind besteed per maand, ook al hoeft dat niet zo te zijn.

Een collega krijgt 600 euro per maand alimentatie voor één kind omdat haar ex een zeer goed betaalde baan heeft. Het kind is vijf en ze geeft dat bij lange na niet aan hem uit, maar de rechter heeft het zo vastgesteld.

Allemaal prima, maar ik bedoel te zeggen dat die alimentatie bedoeld is voor het kind. Niet voor het betalen van je huur of hypotheek. Dat je nooit 900 euro uit geeft aan een kind per maand snap ik prima, maar zij heeft het over vaste lasten. Daar is alimentatie gewoon niet voor bedoeld.

Verder blijf ik erbij dat ik het soms belachelijke bedragen vind. Dat je kind na het stoppen van deze 'inkomensten' zelf opdraait voor bepaalde zaken als abbo, kleding en extras is normaal. Zeker als hij/zij werkt. Maar ik vind huur of gwl daar niet bij horen. 

Het is maar een mening he. 😉

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:04:

[..]

Dat is geheel niet de functie van alimentatie.

Kinderalimentatie is bedoeld zodat een kind alles kan blijven doen wat hij of zij voor de scheiding ook deed. Dit betekent dat alle kosten van de kinderalimentatie moeten worden betaald. Het gaat bijvoorbeeld om eten, drinken, kleding, kosten voor kinderopvang, zwemles, sport en muziekles.

Dus zaken die te maken hebben met onderhouden van de kinderen. Niet je vaste woonlasten. Dat zou mooi wezen als je ex daar ook nog eens voor moet betalen.

Pfoe 900 euro alimentatie iedere maand. Dan zou ik bijna niet meer hoeven werken.

I k vind trouwens persoonlijk dat alimentatie vaak veel te hoog is. Zou niet weten waarom ik met 3 kinderen 900 euro zou moeten krijgen. Welke idioot hoge kosten zou je dan moeten maken.

Ik denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt, want Ysenda krijgt geen €900 alimentatie per maand. Ze gaat er €900 op achteruit zometeen (ook kinderbijslag, kindgebonden budget).

Overigens vallen huisvestingskosten wel degelijk onder de kinderalimentatie. (Je hebt toch een groter huis nodig als je kinderen bij jou verblijven?).

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:20:

[..]

Allemaal prima, maar ik bedoel te zeggen dat die alimentatie bedoeld is voor het kind. Niet voor het betalen van je huur of hypotheek. Dat je nooit 900 euro uit geeft aan een kind per maand snap ik prima, maar zij heeft het over vaste lasten. Daar is alimentatie gewoon niet voor bedoeld.

Verder blijf ik erbij dat ik het soms belachelijke bedragen vind. Dat je kind na het stoppen van deze 'inkomensten' zelf opdraait voor bepaalde zaken als abbo, kleding en extras is normaal. Zeker als hij/zij werkt. Maar ik vind huur of gwl daar niet bij horen.

Het is maar een mening he. 😉

Dus jouw mening is dat de alimentatie niet bedoeld is voor huisvestingskosten? Merkwaardig, want jouw mening doet niet terzake in deze omdat huisvesting onder verblijfskosten valt.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:32

Jesse_1 schreef op 21-04-2022 om 22:22:

[..]

Ik denk dat je niet helemaal goed gelezen hebt, want Ysenda krijgt geen €900 alimentatie per maand. Ze gaat er €900 op achteruit zometeen (ook kinderbijslag, kindgebonden budget).

Overigens vallen huisvestingskosten wel degelijk onder de kinderalimentatie. (Je hebt toch een groter huis nodig als je kinderen bij jou verblijven?).

Ja dat was al gezegd.

Groter hoeft niet per definitie duurder te zijn. Mijn ex betaald ook niet mee aan mijn woon lasten hoor. 

Ik denk ook dat er een verschil is tussen Kinderalimentatie (voor de kinderen) en partner alimentatie (voor de ex partner) 

Die laatste is namelijk wél voor het levensonderhoud van de partner. Maar we hadden het nu over Kinderalimentatie. 

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:32:

[..]

Ja dat was al gezegd.

Groter hoeft niet per definitie duurder te zijn. Mijn ex betaald ook niet mee aan mijn woon lasten hoor.

Ik denk ook dat er een verschil is tussen Kinderalimentatie (voor de kinderen) en partner alimentatie (voor de ex partner)

Die laatste is namelijk wél voor het levensonderhoud van de partner. Maar we hadden het nu over Kinderalimentatie.

Tja, als ik aan het typen ben, kan ik niet zien dat er gelijktijdig iemand anders ook bezig is.

Maar je bent wel een beetje eigenwijs hè? Kinderalimentatie is ook voor huisvesting (van het kind, wat jij betaalt door huur of hypotheek te betalen en gwl).

Google is your friend:

https://www.alimentatiewijzer.nl/wat-valt-onder-de-kinderalimentatie.html
https://www.vldwadvocaten.nl/blog/kinderalimentatie-welke-kosten-vallen-eronder-en-welke-niet/
https://www.rschultemediation.nl/deze-kosten-vallen-onder-de-kinderalimentatie-in-2021/
https://www.n-advocaten.nl/geen-categorie/kan-kinderalimentatie-worden-vastgesteld-voor-de-niet-verzorgende-ouder/

Grotere huizen zijn doorgaans duurder. Als je meerdere kinderen hebt is het prettig als je iets groter woont dan wanneer je alleen bent of één kind hebt. 
Het hangt ook af van de levensstandaard voor de scheiding. Uitgangspunt is dat kinderen er niet op achteruit gaat. Gebeurt uiteraard vaak wel want twee huishoudens zijn duurder dan één. Maar als je ex 8000 per maand verdient moet hij behoorlijk wat alimentatie betalen. Want het uitgangspunt is dat kinderen meeprofiteren van een hoog inkomen en die levensstijl moet dan zoveel mogelijk gehandhaafd worden.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 22:53

Jesse_1 schreef op 21-04-2022 om 22:37:

[..]

Tja, als ik aan het typen ben, kan ik niet zien dat er gelijktijdig iemand anders ook bezig is.

Maar je bent wel een beetje eigenwijs hè? Kinderalimentatie is ook voor huisvesting (van het kind, wat jij betaalt door huur of hypotheek te betalen en gwl).

Google is your friend:

https://www.alimentatiewijzer.nl/wat-valt-onder-de-kinderalimentatie.html
https://www.vldwadvocaten.nl/blog/kinderalimentatie-welke-kosten-vallen-eronder-en-welke-niet/
https://www.rschultemediation.nl/deze-kosten-vallen-onder-de-kinderalimentatie-in-2021/
https://www.n-advocaten.nl/geen-categorie/kan-kinderalimentatie-worden-vastgesteld-voor-de-niet-verzorgende-ouder/

Noem mij eigenwijs, maar ik lees verblijfskosten die elke ouder voor zich betaald. En verblijfsoverstijgende kosten, de extra kosten voor de kinderen, die bovenop de verblijfskosten komen. Dat daar dus de Ali voor is. 

En dan heb je natuurlijk nog de partner alimentatie, voor partners die graag hun luxueuze levenstijl voortzetten 😉😋

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:08:

[..]

Als je kinderen zo oud zijn dat alles weg valt is een prima tijd om (meer) te gaan werken of een beter betaalde baan te zoeken.

Je kind hoeft niet op te draaien voor jouw lasten.

Dat moet maar net kunnen, fulltime werken in een minimumloon baan levert gewoon niet veel op.

Misschien zijn er jongere kinderen, zorgintensieve kinderen of heeft de ouder zelf een beperking.

Bijtje, dus jij zou het realistisch vinden dat een ouder die netto € 7500+ per maand binnen harkt €200 per maand voor 1 kind betaalt terwijl uit nibud onderzoek blijkt dat bij 1 kind gemiddeld 17% van het gezinsinkomen  aan het kind besteed wordt?

Ik denk wel dat het goed is dat hij leert dat een deel van je inkomen opgaat aan vaste lasten. Ik zou hem sowieso zijn eigen kosten laten betalen (zorgverzekering, sport, telefoon, kleding). 

Voor de rest...hebben jullie het echt nodig? Je kunt ook een bedrag vragen en dit apart zetten. Als jullie iets nodig hebben haal je daar iets vanaf. De rest spaar je op en geef je mee als hij uit huis gaat. Een leuke verrassing voor hem om te ontvangen.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 23:24

Ysenda schreef op 21-04-2022 om 22:58:

Bijtje, dus jij zou het realistisch vinden dat een ouder die netto € 7500+ per maand binnen harkt €200 per maand voor 1 kind betaalt terwijl uit nibud onderzoek blijkt dat bij 1 kind gemiddeld 17% van het gezinsinkomen aan het kind besteed wordt?

Ik vind het realistich dat een ouder bijdraagt in de werkelijke kosten. Een ouder die boven modaal verdiend mag best zorgen dat zijn/haar kind het prima heeft en er warm bij zit. Maar ik ben en blijf van mening dat een hoog inkomen niet per definitie hoeft te betekenen dat de ouder enorm extra moet bijlappen voor luxe omdat het kind dat gewend is.

Gewoon bijdragen in de werkelijke kosten en bij afspraak eventueel extra.

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 23:24:

[..]

Ik vind het realistich dat een ouder bijdraagt in de werkelijke kosten. Een ouder die boven modaal verdiend mag best zorgen dat zijn/haar kind het prima is en er warm bij zit. Maar ik ben en blijf van mening dat een hoog inkomen niet per definitie hoeft te betekenen dat de ouder enorm extra moet bijlappen voor luxe omdat het kind dat gewend is.

Gewoon bijdragen in de werkelijke kosten en bij afspraak eventueel extra.

Ik deel je mening want jaarlijks op skivakantie, een groot huis en merkkleding zijn natuurlijk geen rechten.

Maar alimentatie wordt vastgesteld door de rechter op basis van het inkomen en een vastgesteld percentage daarvan wat mensen gemiddeld aan de kinderen besteden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.