Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel kost-en inwoon vragen?


Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 23:44

MamaE schreef op 21-04-2022 om 23:27:

[..]

Ik deel je mening want jaarlijks op skivakantie, een groot huis en merkkleding zijn natuurlijk geen rechten.

Maar alimentatie wordt vastgesteld door de rechter op basis van het inkomen en een vastgesteld percentage daarvan wat mensen gemiddeld aan de kinderen besteden.

Dat snap ik heel goed hoor. Maar blijft soms echt gewoon onbehoorlijk.

Ergens in jullie leven samen heb je de keus gemaakt uit elkaar te gaan. Met die keus heb jij of je partner besloten dat het stopt.

Dat beide ouders dan zorg dragen voor de kinderen in elk opzicht is meer dan redelijk. En ik vind het ook meer dan redelijk dat de meest verdienende ouder ook iets meer bijdraagt. Maar het feit alleen al dat het grootste deel vaak niet eens naar de kinderen gaat zegt al genoeg denk ik.

Ik krijg zo'n 108 euro alimentatie voor 3 kinderen per maand totaal. Alle extra kosten die ik maak (schoolgeld, sport en noodzakelijke uit ga en zoals extra medische kosten) worden direct dmv een tikkie oid gedekt. Kind moet bril, ik betaal de rekening en hij krijgt een tikkie voor de helft en vise versa. Maar echt niet dat hij mijn huur of gwl mee betaald. Met die 100 euro kom ik dan niet ver tegenwoordig 🤣

Maar goed, sommige ouders willen perse het onderste uit de kan omdat ze of weten dat er geld te halen valt en ze daar 'recht' op hebben. Of omdat ze zo gekwetst zijn dat ze er alles aan doen om iedere cent Los te krijgen. 

Wij proberen (gaat steeds beter) elkaar normaal te behandelen en open te zijn over de financien. Dat gaat echt niet altijd goed, zeker niet omdat we nog in een afrondende fase zitten en ik de lasten van mijn huur en onze koopwoning moet dragen en hij daarin niet bijdraagt. Dus met dubbele gwl totaal al 600 euro, gaat het rap. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

21-04-2022 om 23:49

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 23:44:

[..]

Dat snap ik heel goed hoor. Maar blijft soms echt gewoon onbehoorlijk.

Ergens in jullie leven samen heb je de keus gemaakt uit elkaar te gaan. Met die keus heb jij of je partner besloten dat het stopt.

Dat beide ouders dan zorg dragen voor de kinderen in elk opzicht is meer dan redelijk. En ik vind het ook meer dan redelijk dat de meest verdienende ouder ook iets meer bijdraagt. Maar het feit alleen al dat het grootste deel vaak niet eens naar de kinderen gaat zegt al genoeg denk ik.

Ik krijg zo'n 108 euro alimentatie voor 3 kinderen per maand totaal. Alle extra kosten die ik maak (schoolgeld, sport en noodzakelijke uit ga en zoals extra medische kosten) worden direct dmv een tikkie oid gedekt. Kind moet bril, ik betaal de rekening en hij krijgt een tikkie voor de helft en vise versa. Maar echt niet dat hij mijn huur of gwl mee betaald. Met die 100 euro kom ik dan niet ver tegenwoordig 🤣

Maar goed, sommige ouders willen perse het onderste uit de kan omdat ze of weten dat er geld te halen valt en ze daar 'recht' op hebben. Of omdat ze zo gekwetst zijn dat ze er alles aan doen om iedere cent Los te krijgen.

Wij proberen (gaat steeds beter) elkaar normaal te behandelen en open te zijn over de financien. Dat gaat echt niet altijd goed, zeker niet omdat we nog in een afrondende fase zitten en ik de lasten van mijn huur en onze koopwoning moet dragen en hij daarin niet bijdraagt. Dus met dubbele gwl totaal al 600 euro, gaat het rap.

Tja, ik kreeg 450 euro per kind, maar ik kon dan ook geen tikkie sturen om andere kosten te verhalen op mijn ex 😏

Het is gewoon een objectieve berekening, waar allerlei kosten bij horen. Dat heeft niks te maken met het onderste uit de kan willen halen of je ex uitknijpen. 

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 22:53:

[..]

Noem mij eigenwijs, maar ik lees verblijfskosten die elke ouder voor zich betaald. En verblijfsoverstijgende kosten, de extra kosten voor de kinderen, die bovenop de verblijfskosten komen. Dat daar dus de Ali voor is.

En dan heb je natuurlijk nog de partner alimentatie, voor partners die graag hun luxueuze levenstijl voortzetten 😉😋

Het staat er toch echt letterlijk dat huisvestingskosten onder de verblijfskosten van de kinderalimentatie vallen.

Nog eentje dan:

"Met alles wordt bedoeld; eten en drinken, kleding, sport, vakanties, cadeautjes, nieuwe fiets, computer, schoolgeld, muziekles, opvangkosten (zoals tijdens het huwelijk gemaakt), schoolreisjes etc. Dit zijn de direct aanwijsbare kosten. Er zijn ook kosten die niet direct aanwijsbaar zijn zoals gas, water, licht, huisvestingskosten en afschrijvingskosten van apparatuur. Ook met deze kosten is rekening gehouden in de tabellen." (van: https://scheidingscenter.nl/kinderalimentatie-bij-co-ouderschap/).



108 voor drie kinderen is erg weinig. Dat is 36 euro per kind per maand en daar kun je een kind niet van onderhouden. Nog niet eens eten. Dan zou je de kosten voor kleding, schoenen, sport, zwemles etc al allemaal moeten delen. Maar wie bepaalt er dan of er iets nodig is?
Ik ben echt niet materialistisch ingesteld maar onze dochter kost echt wel meer dan 36 euro per maand hoor. 

Ex betaalt niet voor jouw woonruimte, maar de woonruimte van de kinderen*. Die dan toevallig in hetzelfde huis is.
Je kunt niet op een 1 kamerappartementje wonen met 3 kinderen. (huh, oké, kan wel, maar...)

* betaalt mee aan. Als de situatie qua inkomen zo is.

Bijtje82

Bijtje82

21-04-2022 om 23:58

Peen schreef op 21-04-2022 om 23:49:

[..]

Tja, ik kreeg 450 euro per kind, maar ik kon dan ook geen tikkie sturen om andere kosten te verhalen op mijn ex 😏

Het is gewoon een objectieve berekening, waar allerlei kosten bij horen. Dat heeft niks te maken met het onderste uit de kan willen halen of je ex uitknijpen.

Die exen zijn er heus ook wel bij hoor, maar lang niet iedereen is zo. 

450 per kind vind ik ook fors hoor, zeker als ze nog wat jonger zijn. Ik zou niet weten welke kosten dat dan allemaal moet dekken. Voor oudere kinderen die naar het voortgezet gaan snap ik dat de kosten voor schooling hoger liggen. Maar nu kost voor mij school voor drie kinderen 120 euro per jaar. 

Maar goed, ik heb geen hoge maand lasten of uitgaven. Dus ik ben al blij met een bijdragen in de kosten en het vaste levens onderhoud. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-04-2022 om 00:00

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 23:58:

[..]

Die exen zijn er heus ook wel bij hoor, maar lang niet iedereen is zo.

450 per kind vind ik ook fors hoor, zeker als ze nog wat jonger zijn. Ik zou niet weten welke kosten dat dan allemaal moet dekken. Voor oudere kinderen die naar het voortgezet gaan snap ik dat de kosten voor schooling hoger liggen. Maar nu kost voor mij school voor drie kinderen 120 euro per jaar.

Maar goed, ik heb geen hoge maand lasten of uitgaven. Dus ik ben al blij met een bijdragen in de kosten en het vaste levens onderhoud.

Ik vond het ook veel hoor inderdaad,  maar wat jij krijgt is wel heel erg weinig. Is dat officieel berekend,  of hebben jullie dat zelf zo bedacht? 

Bijtje82

Bijtje82

22-04-2022 om 00:09

MamaE schreef op 21-04-2022 om 23:54:

108 voor drie kinderen is erg weinig. Dat is 36 euro per kind per maand en daar kun je een kind niet van onderhouden. Nog niet eens eten. Dan zou je de kosten voor kleding, schoenen, sport, zwemles etc al allemaal moeten delen. Maar wie bepaalt er dan of er iets nodig is?
Ik ben echt niet materialistisch ingesteld maar onze dochter kost echt wel meer dan 36 euro per maand hoor.

Zo is het vastgesteld. Waarschijnlijk omdat we co-ouderschap hebben. Dan is je alimentatie ook een stuk lager.

Er is in het ouderschapsplan vastgelegd dat ik de kleding koop, kapper, dokter etc. Daar heeft vooral mijn egoïstische ik een ding van gemaakt, omdat hij geen benul heeft van aankleden en zijn smaak is euhmm tja.. Een kakofonie van printjes open door elkaar 😬 En ik wil graag op de hoogte zijn van alle medische handelingen en er op tijd bij zijn. 

Hij is nogal van het ach we smeren er iets op en dan kijken we nog ff aan. Om vervolgens met je kind in het weekend op de post te zitten omdat er pus uit zijn gezicht loopt. 😣

Voor ons is dit prima zo. 

Misschien komt mijn eigenwijsheid over alimentatie ook wel gewoon vanwege het feit dat ik niet financieel afhankelijk van hem wil zijn. Ik verdien niet veel, maar ik red me prima. De kinderen lopen er verzorgd en gevoed bij en voor zover wij zien zijn ze gelukkig. Alleen voor de echte bijkomemde kosten moet hij meebetalen. En dan stuur ik echt niet voor ieder kleding stuk een tikkie. Maar voor grote uitgaven zoals dus een bril wel. 

Bijtje82

Bijtje82

22-04-2022 om 00:16

Peen schreef op 22-04-2022 om 00:00:

[..]

Ik vond het ook veel hoor inderdaad, maar wat jij krijgt is wel heel erg weinig. Is dat officieel berekend, of hebben jullie dat zelf zo bedacht?

Dat is zo berekend. Co-ouderschap, draagkracht en kosten die we voor de kinderen maken. Qua boodschappen kosten ze ook niet heel veel. Wat brood, fruit en een paar keer per week avondmaal. 

En de overige kosten delen we. Tot nu toe red ik me prima. Ook omdat ik nu nog subsidies krijg, maar die komen binnenkort feels te vervallen als de overdracht van de koopwoning is geweest. 

Peen schreef op 22-04-2022 om 00:00:

[..]

Ik vond het ook veel hoor inderdaad, maar wat jij krijgt is wel heel erg weinig. Is dat officieel berekend, of hebben jullie dat zelf zo bedacht?

Eigenlijk kun jij niet bepalen of het weinig is, misschien ontvangt Bijtje wel 10x meer salaris dan ex en dan is het veel . Maar misschien staat dat ergens en ik heb ik het over het hoofd gezien (dan: sorry).

Bijtje82

Bijtje82

22-04-2022 om 00:39

Jesse_1 schreef op 22-04-2022 om 00:26:

[..]

Eigenlijk kun jij niet bepalen of het weinig is, misschien ontvangt Bijtje wel 10x meer salaris dan ex en dan is het veel . Maar misschien staat dat ergens en ik heb ik het over het hoofd gezien (dan: sorry).

Ik verdien 1550 netto pm. Ex 1000 meer. 

Maar ik ben niet op zijn geld uit, de kinderen komen niets tekort. 

ScarceKudu74

ScarceKudu74

22-04-2022 om 00:52

Jesse_1 schreef op 22-04-2022 om 00:26:

[..]

Eigenlijk kun jij niet bepalen of het weinig is, misschien ontvangt Bijtje wel 10x meer salaris dan ex en dan is het veel . Maar misschien staat dat ergens en ik heb ik het over het hoofd gezien (dan: sorry).

daar had ik niet eens over nagedacht.  Best suf eigenlijk. 

Bijtje82 schreef op 22-04-2022 om 00:39:

[..]

Ik verdien 1550 netto pm. Ex 1000 meer.

Maar ik ben niet op zijn geld uit, de kinderen komen niets tekort.

Dan krijg jij toch ook kindgebonden budget en kinderbijslag? Aan wie wordt dat overgemaakt?

Bijtje82 schreef op 21-04-2022 om 23:44:

[..]

Dat snap ik heel goed hoor. Maar blijft soms echt gewoon onbehoorlijk.

Ergens in jullie leven samen heb je de keus gemaakt uit elkaar te gaan. Met die keus heb jij of je partner besloten dat het stopt.

Dat beide ouders dan zorg dragen voor de kinderen in elk opzicht is meer dan redelijk. En ik vind het ook meer dan redelijk dat de meest verdienende ouder ook iets meer bijdraagt. Maar het feit alleen al dat het grootste deel vaak niet eens naar de kinderen gaat zegt al genoeg denk ik.

Ik krijg zo'n 108 euro alimentatie voor 3 kinderen per maand totaal. Alle extra kosten die ik maak (schoolgeld, sport en noodzakelijke uit ga en zoals extra medische kosten) worden direct dmv een tikkie oid gedekt. Kind moet bril, ik betaal de rekening en hij krijgt een tikkie voor de helft en vise versa. Maar echt niet dat hij mijn huur of gwl mee betaald. Met die 100 euro kom ik dan niet ver tegenwoordig 🤣

Maar goed, sommige ouders willen perse het onderste uit de kan omdat ze of weten dat er geld te halen valt en ze daar 'recht' op hebben. Of omdat ze zo gekwetst zijn dat ze er alles aan doen om iedere cent Los te krijgen.

Wij proberen (gaat steeds beter) elkaar normaal te behandelen en open te zijn over de financien. Dat gaat echt niet altijd goed, zeker niet omdat we nog in een afrondende fase zitten en ik de lasten van mijn huur en onze koopwoning moet dragen en hij daarin niet bijdraagt. Dus met dubbele gwl totaal al 600 euro, gaat het rap.

Beetje flauw. Anderen delen niet alle uitgaven. Zo kun je niet rekenen. Je krijgt veel meer dan 108. En niet iedereen heeft co-ouderschap.

Bijtje82

Bijtje82

22-04-2022 om 07:43

ToetieToover schreef op 22-04-2022 om 03:19:

[..]

Dan krijg jij toch ook kindgebonden budget en kinderbijslag? Aan wie wordt dat overgemaakt?

Aangezien we co-ouderschap hebben heeft hij er ook recht op. Dus heeft hij het ook aangevraagd en nu wordt de helft naar hem overgemaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.