Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Hoeveel kost-en inwoon vragen?


Bijtje82

Bijtje82

22-04-2022 om 07:47

Suusje. schreef op 22-04-2022 om 07:05:

[..]

Beetje flauw. Anderen delen niet alle uitgaven. Zo kun je niet rekenen. Je krijgt veel meer dan 108. En niet iedereen heeft co-ouderschap.

Hoezo flauw? Ik krijg 108 Ali. En verder per maand erg weinig extra hoor. Zoveel extra lasten heb ik niet. Toevallig deze maand 300 omdat er een bril komt, maar als ik nieuwe kleding koop stuur ik echt geen tikkie. 

Ieder gezin doet het anders, bij ons is het zo geregeld. Voor ons werkt dit prima. 

Ik verdien niet slecht (ruim meer dan modaal in een deeltijd baan) maar mijn ex verdient gewoon 5x zo veel. En daar zou zoon dan niet van mogen meegenieten want €100 per kind is wel voldoende? 
wij hebben bij de scheiding de 17% van het Nibud genomen en dat naar rato van onze inkomens verdeeld. Advocaat/mediator was verbaasd over de snelheid van de alimentatie bepaling, heeft denk ik 5 minuten geduurd. 

Met €150 per maand had zoon niet kunnen doen wat hij nu doet want het dekt de sportkosten per maand niet eens. 

Maar we dwalen heel erg van het onderwerp.
Een meerderjarig wordend kind dat gaat werken heeft gewoon een grote impact op de gezinsfinancien en dan zal er naar gekeken moeten worden. Sommige dingen verschuiven, kind zal vaak zelf de alimentatie ontvangen en dus zelf kosten moeten gaan dragen. Dat is een verschuiving en heeft eigenlijk geen effect op het gezinsbudget. Of ik de alimentatie ontvangen en €100 per maand naar de sportvereniging over maak of dat mijn zoon ontvangt en hij betaalt is vestzak broekzak.

Dat toeslagen vervallen zoals kinderbijslag en kind gebonden budget maakt wel veel uit want die inkomsten vervallen echt. En kind gebonden budget is een behoorlijk bedrag als alleenstaande ouder. Alleen weet je ook dat dat eindig is zodra je kind geboren is net als de kinderbijslag. Dus kun je je er ook op voorbereiden dat het wegvalt net als wanneer je jongste 12 wordt en de inkomensafhankelijke combinatiekorting weg valt. 
Het maakt alleen nogal uit of het wegvalt bij een minimumloon dan wanneer het wegvalt bij een meer dan modaal inkomen. Want het is het zelfde bedrag dat wegvalt maar procentueel een groot verschil. En uitgaven voor een brood zijn hetzelfde, ik betaal net zo veel voor een brood bij de Aldi als mijn buren. Maar ik moet niet naar de Aldi om rond te komen, ik kan dat brood ook bij de bakker halen voor 3x zo veel. Dus als er bij mij minder binnen komt kan ik er voor kiezen naar de Aldi te gaan, mijn buren niet want die moesten al naar de Aldi in de oude situatie.
Dan is het logisch dat je gaat kijken wat het kind bij kan dragen om het gezinsplaatje weer rond te krijgen want die huur waar het kind van meegeniet gaat niet omlaag. Als het kind uit huis gaat zul je weer moeten bijstellen, alleen kleiner gaan wonen is nog niet zo makkelijk in deze woningmarkt en kleiner is ook niet altijd goedkoper.

Daarom is het in alle gevallen goed om je financiën ook op veel langere termijn te  bekijken, vooral naar die momenten met impact: jongste 12, wanneer ze 18 worden , wanneer ze uit huis gaan, je eigen pensioen, maar ook wat andere scenario's: baanverlies, ziekte overlijden.  Wil niet zeggen dat je volgens het krapste budget moet gaan leven maar wel dat je bedenkt hoe kan ik dit aanpakken als x of y gebeurt. 

Een voorbeeld:
Het huis dat ik nu heb had ik al jaren op het oog maar heeft hogere kosten dan mijn vorige huis. Omdat ik het op het oog had heb ik met de hypotheekadviseur daarvoor al regelmatig scenario's besproken dat mocht het beschikbaar komen ik ook echt ja kon zeggen of dat ik dat niet kon. Ook tegen zoon heb ik al die tijd gezegd: als we dit huis kunnen kopen kunnen we andere dingen niet doen. Dan kunnen we niet om het jaar op verre vakantie maar zal het om de 4 jaar of langer worden. Ook kunnen we niet zo makkelijk een terrasje pakken of uit eten gaan. Willen we dat? 

Nu ben ik al aan het schuiven met de alimentatie, zoon krijgt al de helft op zijn rekening gestort en moet zelf allerlei kosten die op hem betrekking hebben betalen. Als hij 17 wordt wordt het 75% van de alimentatie en komen er weer verantwoordelijkheden bij. Dan is met 18 het verschil minder groot voor ons beiden. 

Zo bereiden we ons steeds voor op nieuwe situaties die zeker zullen komen maar ook op mogelijke situaties die hopelijk niet zullen komen.
TO is zich aan het aanpassen aan een situatie die zeker en op korte termijn komt.

@Ysenda mooie post
Wat ik mij afvraag vervalt de kinderalimentatie niet gewoon als een 19 jarige niet meer studeert maar voltijds werkt.

Tuinfluiter schreef op 22-04-2022 om 09:48:

@Ysenda mooie post
Wat ik mij afvraag vervalt de kinderalimentatie niet gewoon als een 19 jarige niet meer studeert maar voltijds werkt.

Hangt van de afspraken af en hoeveel het kind verdient, als ouder in NL ben je tot 21 onderhoudsplichtig. En van de draagkracht van de ouders.

Bij ons staat tot einde studietijd. En dat kan kort of lang zijn, mbo-hbo-wo duurt wat langer dan vwo-wo natuurlijk. 

Ysenda schreef op 22-04-2022 om 09:54:

[..]

Hangt van de afspraken af en hoeveel het kind verdient, als ouder in NL ben je tot 21 onderhoudsplichtig. En van de draagkracht van de ouders.

Bij ons staat tot einde studietijd. En dat kan kort of lang zijn, mbo-hbo-wo duurt wat langer dan vwo-wo natuurlijk.

Bedankt voor je antwoord.  Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad. Wij hebben voor onze kinderen vijf jaar wo betaald dat hadden wij van te voren met ze afgesproken. 

Tuinfluiter schreef op 22-04-2022 om 10:07:

[..]

Bedankt voor je antwoord. Ik heb er zelf nooit mee te maken gehad. Wij hebben voor onze kinderen vijf jaar wo betaald dat hadden wij van te voren met ze afgesproken.

Dan heb je geluk dat ze allemaal dezelfde route volgen. Dat zie ik mijn zoon en zijn brussen nog niet doen.

Hoe had je dat gedaan bij heel verschillende carrières? Bv wel of niet buitenland, bestuursfuncties met studievertraging of een studie die meer dan 5 jaar duurt?





Ysenda schreef op 22-04-2022 om 10:13:

[..]

Dan heb je geluk dat ze allemaal dezelfde route volgen. Dat zie ik mijn zoon en zijn brussen nog niet doen.

Hoe had je dat gedaan bij heel verschillende carrières? Bv wel of niet buitenland, bestuursfuncties met studievertraging of een studie die meer dan 5 jaar duurt?





Beide kinderen volgden het zelfde pad. We hebben de jongste wel gecompenseerd voor haar corona vertraging onze regels zijn wel flexibel. Beide woonden op kamers en als je dan alles betaald gaat het om veel geld dus het houd een keer op. Zoon heeft zijn extra master zelf betaald en dochter haar bestuursjaar.

Ik had de afspraak met mijn ouders dat ik 350 per maand betaalde zolang ik een baan had. Wanneer ik wilde wisselen van baan en daar bijvoorbeeld een aantal maanden tussen liet vallen, verviel de afspraak van het bijdragen. 

Persoonlijk stimuleerde het mij zo snel mogelijk een eigen plek te zoeken (al is dat natuurlijk niet makkelijk geweest). Het had wellicht anders gelopen al was de afspraak in overleg gemaakt. 

Racecar, ik veronderstel dat je intussen wel door hebt dat "jouw eigen plek" wel wat meer kost dan die luttele 350€ ...

William schreef op 05-05-2022 om 13:53:

Racecar, ik veronderstel dat je intussen wel door hebt dat "jouw eigen plek" wel wat meer kost dan die luttele 350€ ...

Plus dat ik het ontzettend meegaand vindt dat die ouders blijkbaar alle ruimte boden voor langere periodes geen werk. Ik snap eigenlijk helemaal niet dat racecar daar weg wilde… Zal vast meer meegespeeld hebben, maar qua kostgeld had ie naar mijn idee niks te klagen! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.