Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Informatie over motorrijbewijzen

Hallo iedereen,

Mijn zoon is net 20 geworden en zou graag zijn motorrijbewijs willen halen. Maar hem werd verteld dat er verschillende soorten zijn en dat het afhangt van de motor die hij wil besturen🤔.

Heeft iemand hier meer informatie over? 😀

Bedankt!


PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

15-05-2023 om 09:25

dit bedoel ik echt niet vervelend, maar is het niet veel beter als je volwassen zoon dit zelf uitzoekt?

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-halen/motor/je-motorrijbewijs-halen/rijscholen-en-rijlessen.htm

Grappig, ik heb dit nooit geweten. Ik dacht dat je maar een soort hebt, en dat je dan bij voorkeur met een lichte motor begint.

Wandelvrouwtje schreef op 15-05-2023 om 09:25:

dit bedoel ik echt niet vervelend, maar is het niet veel beter als je volwassen zoon dit zelf uitzoekt?

Als ik ergens een vraag over heb, helpt mijn volwassen zoon/dochter me ook bij het vinden van een antwoord, waarom niet wederzijds? De opties geeft ik dan door, keuze uit de opties laat ik dan aan mijn zoon/dochter.

Je begint aan het begin, zie de gegeven link.
Ik hielp mijn kinderen ook, nog steeds. Zijn prima terecht gekomen. 

https://motorrijders.nl/motorrijden/motorrijles/rijbewijs-klassen-voor-motoren/

Hier staat het wel duidelijk uitgelegd. Het is nogal ingewikkeld met alle soorten rijbewijzen en examens. 

Praktisch zou ik altijd examen doen voor een zware motor, dat geeft de meeste mogelijkheden.

Daglichtlamp schreef op 15-05-2023 om 09:37:

Praktisch zou ik altijd examen doen voor een zware motor, dat geeft de meeste mogelijkheden.

Dat mag pas vanaf je 24e. Deze jongen moet op een lichtere motor starten en kan daarna doorstromen. 

Daglichtlamp schreef op 15-05-2023 om 09:37:

Praktisch zou ik altijd examen doen voor een zware motor, dat geeft de meeste mogelijkheden.

Dat kan dan dus alleen als je 24 jaar of ouder bent.

Groenebroek schreef op 15-05-2023 om 09:44:

[..]

Dat kan dan dus alleen als je 24 jaar of ouder bent.

Oh dat wist ik dan weer niet. Nou snap ik waarom mijn dochter 'nog even wil wachten' met haar motorrijbewijs 🤣

EmmaT schreef op 15-05-2023 om 09:50:

[..]

Oh dat wist ik dan weer niet. Nou snap ik waarom mijn dochter 'nog even wil wachten' met haar motorrijbewijs 🤣

😂 dat deed mijn dochter ook. Heel verstandig 

_Audrey schreef op 15-05-2023 om 09:42:

[..]

Dat mag pas vanaf je 24e. Deze jongen moet op een lichtere motor starten en kan daarna doorstromen.

Volgens de link die eerder is gegeven kan het vanaf 21

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

15-05-2023 om 10:15

Due-scimmie schreef op 15-05-2023 om 10:06:

Volgens de link die eerder is gegeven kan het vanaf 21

Even goed verderlezen op de eerste link (die van CBR): als je een A haalt op je 21ste, wat kan/mag, krijg je code 80. En met code 80 mag je alleen rijden op een driewielige motor, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2).

 Dus je zoon kan beter wachten tot 21 jaar, dan hoeft hij maar 1 keer examen te doen.

Due-scimmie schreef op 15-05-2023 om 10:06:

[..]

Volgens de link die eerder is gegeven kan het vanaf 21

Och ja, je hebt inderdaad gelijk,  en dan met die code 80 twee jaar rijden.  Dan kun je dat beter doen dan starten op je 20e. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.