Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Introvert?


Mevrouw75 schreef op 29-05-2022 om 10:41:

[..]

Ik vind dat een beetje een onzintegeltje. Ik sta extraverten dagelijks te vertellen dat ze hun klep moeten houden en even moeten dimmen omdat het anders onwerkbaar wordt.

Dus omdat jij dat doet is deze tekst onzin?

Peritau schreef op 29-05-2022 om 10:44:

[..]

Dus omdat jij dat doet is deze tekst onzin?

En al mijn collega’s in den lande. 

Het is gewoon wat verongelijkt. Ook extraverten moeten zich op bepaalde plaatsen aanpassen, omdat hun gedrag daar storend is. 

Peritau schreef op 29-05-2022 om 10:31:

People always tell introverts to be more talkative and leave their comfort zones. yet no one tells extroverts to shut up to make the zone comfortable.

Mwa, ik als introvert heb dat wel gedaan hoor. Als extraverten zeiden dat ze mij meer wilden horen en zien heb ik wel geantwoord dat ze mij beter zouden horen als ze zelf zouden zwijgen. Heb daar ook wel eens goede gesprekken over gehad, juist met extraverte collega's bijvoorbeeld. En dan begrip over en weer, want eerlijk is eerlijk, ik had ook moeite om begrip op te brengen voor wat voor mij 'een hoop onzinnig geschreeuw' leek.

Mevrouw75 schreef op 29-05-2022 om 10:46:

[..]

En al mijn collega’s in den lande.

Het is gewoon wat verongelijkt. Ook extraverten moeten zich op bepaalde plaatsen aanpassen, omdat hun gedrag daar storend is.

Prima dat jullie dat zo goed kunnen en doen.

Maar dat geldt voor heel veel mensen niet.
Ik vind de tekst juist heel erg van toepassing op het werkveld waar ik (als introvert) werk.

Peritau schreef op 29-05-2022 om 10:57:

[..]

Prima dat jullie dat zo goed kunnen en doen.

Maar dat geldt voor heel veel mensen niet.
Ik vind de tekst juist heel erg van toepassing op het werkveld waar ik (als introvert) werk.

Heb jij nooit op school gezeten? 

Mevrouw75 schreef op 29-05-2022 om 11:05:

[..]

Heb jij nooit op school gezeten?

Wat bedoel je daar precies mee?

Peritau schreef op 29-05-2022 om 11:07:

[..]

Wat bedoel je daar precies mee?

Dat extraverten daar gewoon hun klep moeten houden en zich echt wel moeten aanpassen. Yet no one tells them to shut up to make the zone comfortable gewoon echt niet klopt. 

Chantalle74

Chantalle74

29-05-2022 om 12:39 Topicstarter

Doemijdieglazenbol schreef op 29-05-2022 om 09:50:

[..]

Ik denk dat je hierin naïef bent. Die jongen is niet dom. Hij weet echt wel dat jij dit een beetje ingewikkeld of vreemd vindt. Ik kan me niet voorstellen dat jij hem nooit extra gestimuleerd hebt om vriendjes te maken, kijk daar zijn kindjes aan het spelen, ga er maar bij. Moet je niet eens uit? Waarom neem je niet vaker mensen mee naar huis, vind ik gezellig. Etc.

Het klinkt meer alsof je het onderwerp wil vermijden met hem.

Dat vragen heb ik dus veel te lang gedaan en dat wil ik niet meer. Nu ik meer snap wat iemand die introvert is voelt en nodig kan hebben, voel ik veel minder de ‘druk’ om hem te vragen waarom hij niets afspreekt enz.

Dus ik hoop dat ik, ookal is t misschien wat laat, hem vanaf nu in zijn waarde kan laten rn hem niet bestook met mijn ideeen

Chantalle74 schreef op 29-05-2022 om 08:32:

[..]

Ik heb hem altijd willen begrijpen, maar nu hij ouder wordt vallen bepaalde zaken voor mij op een plek. En nee, hij is niet ziek en niet ‘gek’, maar ben gewoon ongerust dat hij eenzaam is. Maar door verhalen te lezen snap ik het wel hoe hij zaken ziet. En ik ben bewust niet met hem im gesprek gegaan, omdat ik ook niet wil dat hij zich anders voelt.

Ik denk dat je los moet laten dat hij " eenzaam" is. Waarom denk je dat en ben je daar ongerust over? Voor jou zou zijn manier van leven misschien eenzaam zijn, maar dat hoeft voor hem toch niet zo te zijn.

Chantalle74 schreef op 29-05-2022 om 12:39:

[..]

Dat vragen heb ik dus veel te lang gedaan en dat wil ik niet meer. Nu ik meer snap wat iemand die introvert is voelt en nodig kan hebben, voel ik veel minder de ‘druk’ om hem te vragen waarom hij niets afspreekt enz.

Dus ik hoop dat ik, ookal is t misschien wat laat, hem vanaf nu in zijn waarde kan laten rn hem niet bestook met mijn ideeen

Dat is fijn en goed om te lezen. Het is écht fijner voor een introvert om af en toe even met rust gelaten te worden. 

Doet me denken aan een voorval dat we met een vriend van mijn man uit eten gingen. De afspraak stond al lang maar toevallig had ik net die dag een heel drukke dag op mijn werk gehad. Dus toen we in het restaurant kwamen zei ik “laat me maar even, ik heb een heel drukke dag gehad en ik moet even bijkomen. Kletsen jullie maar vast wat en over een kwartiertje doe ik wel weer mee”. De reactie van die vriend was dat hij me meteen helemaal ging uitvragen: wat was er dan zo druk, hoe was het gegaan, wat was er allemaal gebeurd dan? En ik kon haast wel gillen”ik wil dus even rúst en níet verslag doen!”. Ik wist er nog net uit te persen “joh ik meen het, ik zal het je straks allemaal vertellen maar laat me nou maar even”. 
Moraal van dit verhaal: als een introvert zegt “laat me maar even”, geloof dan gewoon wat hij zegt. Overrule zijn wensen niet met jouw opvatting van wat leuk is, zeker niet als hij gewoon sociaal functioneert qua baan, school, vrienden etc.

Zo te horen is dat wat je gaat doen, dus prima zo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.