Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Jong volwassenen - corona - studie

Lastig om te bepalen in welke rubriek maar ik kies toch voor algemeen. Ik vraag me af hoeveel schade onze jongvolwassenen oplopen door corona mbt de studie. Mijn exemplaar begon na de zomer aan een universitaire master en hij is welgeteld 2x naar het gebouw geweest. Alles gaat natuurlijk online en de tentamens zijn een crime. Normaal is dat al goed voor veel stress maar de eisen die gesteld worden aan de kamer, de omgeving, de spullen, de controle, dat je huisgenoten stil moeten zijn etc etc etc zijn misdadig. Alleen al het inloggen geeft stress als dat niet meteen lukt en je er niet op tijd in bent. 

Dan de tentamens zelf, die zijn ook niet gemaakt voor online afnames. Mijn exemplaar heeft vorige week 3x iets gedaan waar ze voordeel aan hadden waaronder opmerken dat niemand had kunnen inloggen (ruim vantevoren) maar als dit exemplaar dan na afloop van de toets boos wordt omdat ze zich niet aan de meest elementaire zaken houden die in een tentamen moeten staan breekt de hel los. Dat dit wel academisch is etc en dat dat dus 'moeilijk' zou moeten zijn. Men vergat even dat hij tot nu toe hoge cijfers haalt. 

Dit staat niet op zichzelf, ook jaargenoten hebben problemen en ook oud klasgenoten op andere studies. Het lijkt er op dat ze geen idee hebben hoe zwaar het voor de studenten is. 

Ik wil dit algemeen houden, dus ook hbo/mbo maar niet over de middelbare school. Wat doet dit met deze jonge mensen. Al een jaar alleen online contact of sinds september nog nooit iemand van je studie normaal gesproken te hebben? Wat doet al die extra stress rond tentamens? Wat als je die niet haalt? Zijn er extra kansen? Een jaargenoot wiens familielid is overleden door corona kreeg ook geen enkele extra optie voor een belangrijke deadline.


Nummer schreef op 29-03-2021 om 12:23: 

Ik wil dit algemeen houden, dus ook hbo/mbo maar niet over de middelbare school. Wat doet dit met deze jonge mensen. Al een jaar alleen online contact of sinds september nog nooit iemand van je studie normaal gesproken te hebben? Wat doet al die extra stress rond tentamens? Wat als je die niet haalt? Zijn er extra kansen? Een jaargenoot wiens familielid is overleden door corona kreeg ook geen enkele extra optie voor een belangrijke deadline.

Waarom wil je het algemeen houden? Elke jongvolwassene is anders, dus de gevolgen zullen ook voor iedereen anders zijn.

Mijn dochter haalt dit jaar haar bsa niet, ondanks haar hoge cijfers op de middelbare. Haar bff (andere studie) heeft tot nu toe alles gehaald, met maar 1 herkansing. Je kunt er geen algemene klaagzang op lislaten.

Nummer

Nummer

29-03-2021 om 12:34 Topicstarter

Ik bedoel met algemeen dat het niet alleen over universiteiten gaat. Maar dus over alle jong-volwassenen. Ik ben geen wappie, ik heb geen probleem met de corona-maatregelen maar met de gevolgen en hoe die worden ingevuld voor deze leeftijdsgroep. Waarom nu weer zo'n reactie terwijl het dus ook over jouw dochter gaat en haar problemen. Dat was dus de bedoeling. 

Herkenbaar. Hier twee jongvolwassenen die ik een heel andere studietijd zou toewensen. Exemplaar 1 heeft het opgegeven voor dit jaar. Online onderwijs is zeg maar echt niet zijn ding.

Exemplaar 2 doet een praktijkgerichte opleiding die desondanks voornamelijk online gegeven wordt. Het gaat op zich goed, maar ik vraag me af met welke vaardigheden ze straks de praktijk in gaat. Ik hoop dat het allemaal goed komt.

Voor beiden vind ik het sneu dat het "echte" studentenleven zo aan hen voorbijgaat. Ze zitten maar op hun kamertje en er is nauwelijks contact met anderen. Misschien omdat ik zelf met zoveel plezier op mijn studietijd terugkijk, maar ik vind het wel erg dat zij juist in deze periode van hun leven, met volop vrijheid en relatief weinig verplichtingen, hier zo weinig van kunnen genieten.

Herkenbaar, hier ook. Hier een exemplaar dat (gelukkig nog) niet gestart is op de universiteit. Het doet een poging op het ROC 2 vakken te halen met een deelcertificaat om toegelaten te worden tot de gedroomde studie. Ondanks volop inzet van de kant van het exemplaar wordt het voor 1 vak erop of eronder in de volgende toetsweek die start na Pasen. Gelukkig zijn er wel veel lessen op locatie geweest, zodat er wel contact was met studiegenoten.

Dat ligt niet aan de inzet van het exemplaar maar aan het onvermogen van de docent om in deze coronatijd te schakelen. Er is een protocol hoe te handelen bij (preventieve) quarantaine van docent of leerling maar hij houdt zich er niet aan. Exemplaar heeft door zelf 2x in quarantaine te moeten en een docent in quarantaine veel gemist en de gemiste lessen werden op geen enkele manier gecompenseerd waardoor de toetsen qua resultaten flink te wensen overlieten. Volgens de docent ligt het aan de leerlingen en volgens de leerlingen aan de docent.

Gelukkig is er voor dochter nog een mogelijkheid om dat ene vak in de zomervakantie te doen via een instroomcursus van de universiteit.

Gelukkig heeft het exemplaar hier wel een bijbaan die aansluit op de komende studie waar heel veel voldoening uitgehaald wordt en dat is fijn om te zien.

Sterkte ermee, het is niet makkelijk maar zoals je leest ben je niet de enige.

Nummer schreef op 29-03-2021 om 12:34:

 Waarom nu weer zo'n reactie terwijl het dus ook over jouw dochter gaat en haar problemen. Dat was dus de bedoeling.

Waarschijnlijk omdat je de term 'misdadig' gebruikt. Het is niet misdadig. De eisen die gesteld worden aan de kamer, de omgeving, de spullen, de controle, dat je huisgenoten stil moeten zijn, zijn manieren om te zorgen dat het jaar niet helemaal verloren is. Het is sneu voor de jongvolwassenen (én voor de rest van de wereld) en ik had het graag anders gezien. Maar een hetze tegen 'ze' (welke 'ze' bedoel je in de zin 'Het lijkt er op dat ze geen idee hebben hoe zwaar het voor de studenten is'?), lijkt me niet helpen.

Oh, en mijn dochter is geen exemplaar. 

Herkenbaar.

Hier in huis zijn 3 studenten. 1 tweedejaars, die vorig jaar maart/april helemaal geen les heeft gehad, en vanaf mei alleen maar online. Hij is nu al een jaar niet meer op locatie geweest. Zijn jaar valt helemaal tussen wal en schip. Vorig jaar omdat ze alles moesten uitvogelen, en voorrang werd gegeven aan de afstudeerders. Dit jaar omdat voorrang wordt gegeven aan de nieuwe eerstejaars.

Daarnaast 2 eerstejaars die in het najaar een paar lessen op locatie hebben gehad (1x per maand) en sinds december alles online.

Ik merk dat ze het nu steeds moeilijker krijgen. Het valt ze heel zwaar om iedere ochtend toch de motivatie te vinden om online te komen (bij hoorcolleges mist niemand ze, bij werkgroepen wordt een smoes (wifiproblemen) te snel geaccepteerd). En studeren is nu eenzaam, geen groepje met wie je in de bibliotheek kunt afspreken.

Ze worstelen door. Net als wij allen.

Hier ook vertraging, extra jaar voor beiden, master en tussenjaar, enzovoort. En een heel ander huishouden. Het is niet anders.

Het is allemaal oneerlijk en veel mensen/scholen/politiek laten steken vallen en dat valt niet mee, maar we zitten allemaal in hetzelfde schuitje, en alles gaat voorbij.

De manier van online tentamens afnemen had ook anders georganiseerd kunnen worden, bijvoorbeeld door open boek tentamens, essays, portfolio...

Ik heb zelf voor al mijn colleges alternatieve vormen van tentamen bedacht omdat dit beter werkt dan te proberen het tentamen formaat thuis na te bootsen. 

Plus dat het inderdaad voor sommige studenten echt lastig/onmogelijk is om thuis een rustige plaats te vinden om een tentamen af te nemen, ook heeft lang niet alle student een goede internetverbinding en computer waardoor het constant de camera aan moeten hebben heel lastig is.

Ot. Ik vond exemplaar wel een mooie term die mijn post nog wat meer anonimiseert.😉😊. Ik hou hem er in. 

Een hetze tegen "ze" wil ik ook niet beginnen maar helaas zie ik wel grote verschillen in hoe de ene of de andere school/opleiding de maatregelen omzet in protocollen. En dan zijn er ook nog verschillen hoe de ene of de andere docent omgaat met die protocollen.  

Sinds de start van de maatregelen zijn beide exemplaren op een andere school begonnen en bekijkt het oudste exemplaar de oude school inmiddels vanaf de kant van het personeel.  Waar de ene school/docent goed met de situatie om gaat en begrip heeft voor de moeilijkheden van de scholieren/studenten is elders het begrip ver te zoeken en houden docenten zich niet aan het opgestelde protocol van hun school. Krijg je zelfs als ouder geen normaal antwoord op je mail als je toch maar samen met je 18 plusser probeert e.e.a helder te krijgen. Oudste had 3 mails gestuurd met een en dezelfde vraag in iets meer dan 2 weken tijd.  Geen antwoord.  Toen ik mailde had ik binnen 10 minuten een antwoord.  Dat oudste 18 was een geacht werd zulke dingen zelf te regelen. Door alle maatregelen en protocollen moest ik er begrip voor hebben dat dingen langer konden duren dat er echt nog wel antwoord kwam. Dat had ik nog nooit meegemaakt van de andere scholen kreeg ik meestal wel een normaal antwoord.

Voorop gesteld dat ik echt besef dat het voor docenten ook niet allemaal makkelijk is een dat het online en soms hybride lesgeven veel van ze vraagt. Het is voor niemand makkelijk in je te houden aan alle maatregelen. Maar hoe moeilijk kan het zijn om tijdig aan te geven wat de stof is die getoetst gaat worden? Het versturen een mailtje is toch niet gebonden aan maatregelen en protocollen?   Een gemotiveerde leerling die tijdig wil beginnen met leren heeft toch tijd nodig om samenvattingen te maken en die te leren?  Dan is donderdag horen waar je maandag over getoetst gaat worden wel heel kort dag. Dit was even 1 voorbeeld ter illustratie.  Die man zit zo vast in het feit dat hij het zwaar heeft dat hij even vergeet dat zijn studenten van hem afhankelijk zijn en het ook zwaar hebben.

@haaknaald: "Maar hoe moeilijk kan het zijn om tijdig aan te geven wat de stof is die getoetst gaat worden? Het versturen een mailtje is toch niet gebonden aan maatregelen en protocollen? Een gemotiveerde leerling die tijdig wil beginnen met leren heeft toch tijd nodig om samenvattingen te maken en die te leren? Dan is donderdag horen waar je maandag over getoetst gaat worden wel heel kort dag."Tot mijn spijt is dit zeer docent - en weinig Covid - afhankelijk. Er waren docenten bij de opleiding van "mijn exemplaar" die het voor Covid allemaal al erg lastig vonden om actuele en adequate informatie te geven, er waren ook docenten die de zaken prima op orde hadden.Helaas laatste maanden van jaar 1 nauwelijks onderwijs, geen BSA afgegeven, dus deels verder met jaar 1, maar elke stap, elke vraag om ondersteuning liep vertraging op, met als gevolg: weer de punten niet gehaald en maar besloten te stoppen met de studie...

Jammer, maar het is niet anders.

Asha, wat jij daar schrijft daar heb ik mij ook over verbaasd dat de scholen er op de een of andere manier van uitgaan dat iedereen altijd maar online kan zijn met de camera aan.

Inmiddels hebben we geïnvesteerd in een signaal versterker en kan er wat meer tegelijkertijd maar 3 zoommeetings tegelijkertijd was tijdens de eerste lockdown echt een uitdaging. 

Dan weet zo'n wijsneus op school nog goede raad te geven: Je kunt ook een losse camera aansluiten op je laptop die geven vaak een wat beter beeld.  Ja dat weet mijn ict-er hier thuis ook wel maar 3 van die camera's tegelijk aan trekt de Wi-Fi dus niet. We hebben 1 losse camera en die mag gebruikt worden door degene die dat het meest nodig heeft.  Aanwezig zijn in een les kan met de camera van je laptop,  je pws presentatie doen mag met de losse camera. 

Mijn student en scholier hebben wel gelukkig ieder en eigen kamer een dus de rust die nodig is om online getoetst te worden,  mits de buren niet verbouwen. 😬

Hier ook herkenbaar. Het is niet alleen het studeren dat lastiger gaat, de motivatie raakt wel op. Maar het is vooral het gebrek aan contacten met andere studenten, nieuwe mensen leren kennen, in de bieb kunnen studeren, beetje sparren met studiegenoten. En dan heb ik het geeneens over uitgaan, naar de films, vakanties, festivals etc, al die dingen die juist als je jong bent zo vormend kunnen zijn

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2362399-coronajaar-zal-jongeren-op-latere-leeftijd-nog-parten-spelen.html

Nummer

Nummer

29-03-2021 om 16:38 Topicstarter

MeikeT schreef op 29-03-2021 om 14:12:

[..]

Waarschijnlijk omdat je de term 'misdadig' gebruikt. Het is niet misdadig. De eisen die gesteld worden aan de kamer, de omgeving, de spullen, de controle, dat je huisgenoten stil moeten zijn, zijn manieren om te zorgen dat het jaar niet helemaal verloren is. Het is sneu voor de jongvolwassenen (én voor de rest van de wereld) en ik had het graag anders gezien. Maar een hetze tegen 'ze' (welke 'ze' bedoel je in de zin 'Het lijkt er op dat ze geen idee hebben hoe zwaar het voor de studenten is'?), lijkt me niet helpen.

Oh, en mijn dochter is geen exemplaar.

Mijne wel, gewoon omdat ik het eens wat vaag wil houden. 

Studies verschillen, er zijn studies waar je zoveel spullen voor nodig hebt om een tentamen te doen dat het bijna onmogelijk is om je aan de voorwaarden te houden die standaard zijn gemaakt voor alle universitaire opleidingen. Daar gaat het dus al mis. Mijn exemplaar heeft stad en land bewogen om iets voor elkaar te krijgen wat echt nodig is maar niet mocht volgens de regels. Allemaal omdat ze (!) niet vooruit denken en dat ook totaal niet gewend zijn. 

In plaats van een echt hoorcollege geven waren er docenten die bedachten dat dat betreffende hoorcollege een paar jaar geleden was opgenomen. Gevolg? Mijn exemplaar moest kijken naar een slecht opgenomen filmpje wat gemaakt was voor de docent zelf waarbij hij wees naar het bord maar mijn exemplaar het bord zelf niet te zien kreeg. 

En als mijn exemplaar  of één van de peers er wat van zegt krijgen ze te horen dat ze niet voor de groep mogen spreken, alleen voor zichzelf en dan is het weer niet groot genoeg. Echt er gaat iets heel erg mis nu en ik wil niet dat deze groep er op deze leeftijd de dupe van wordt. Nee studeren is nu helemaal niet leuk, je zit te verpieteren op je kamertje, geen uitzicht op volledig normaal les voor de zomer en het tweede jaar, als ze dat halen bestaat al volledig uit afstuderen en een soort stage etc. 

Nummer

Nummer

29-03-2021 om 16:42 Topicstarter

Precies Alkes, dan gaat het nog niet eens over feesten, vakantie, even uit de band springen. Alleen het gewone studeren is haast niet normaal mogelijk. We zijn niet gemaakt om 40-50 uur per week achter een schermpje te zitten. Mijn exemplaar heeft zelfs geen weekend omdat de docenten de stof die ze maandag moeten hebben voorbereid om nog enigszins een invulling te geven aan het zoomgebeuren pas vrijdagavond of nog later krijgen. Dat pikt mijn exemplaar nog allemaal maar dat betekent dat het echt heel lastig is om niet 7 dagen per week minimaal 4 maar soms ook 10 uur in je kamertje opgesloten te zitten achter een schermpje. 

Haaknaald, veel van de dingen die jij noemt, staan toch los van corona? Ook in normale jaren zijn er docenten die het huiswerk niet doorgeven of pas heel laat melden welke stof er geleerd moet worden, die mailtjes niet beantwoorden, houden docenten zich niet aan protocollen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.