Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kind met rijbewijs

Jawel, het is eindelijk zover; één van onze kinderen heeft het rijbewijs binnen gesleept. Wij hebben twee auto's, waarvan we de tweede momenteel erg weinig gebruiken en voornamelijk nog aangehouden hebben met het idee: als er zo een kind met een rijbewijs is, is dat gewoon erg handig.

Maar nu de uitvoering...
Aan de ene kant willen we dat hij ervaring opdoet, dus regelmatig kilometers maakt.
Aan de andere kant vind (met name) ik: hij moet zich ervan bewust zijn dat brandstof/autorijden geld kost én in het kader van duurzaamheid moet de auto alleen gebruikt worden als het alternatief bedroevend is.
In eerste instantie had ik bedacht dat hij gewoon de brandstof betaalt die hij gebruikt (aftanken of bedrag per km), maar omdat hij toch wel wat moet rijden had mijn man bedacht dat hij een x aantal kilometers per maand gratis 'krijgt' en daarboven moet afrekenen.
[Uiteraard hebben we al gekeken naar de verzekering en hoe we evt schade afrekenen, hij kan alleen de auto pakken na overleg etc.. Dat zijn dus geen issues.]

Wat hebben jullie afgesproken met jullie jongvolwassenen over het gebruik van jullie auto, en dan met name dus de kosten van het gebruik?

Groet, Jesse


eerste bekeuring betaal ik als het een 'ik rij met verkeer mee' geval is, denk 52 na correctie waar je 50 mag maar wat ern doorgaande drukke weg is waar gemiddeld 80 wordt gereden.

In overleg pak je de auto en afhankelijk van de afstand bepaal ik of ik een bijdrage wil of niet.

Wij zijn nog niet zover maar wel bijna.  Het idee is dat ze voor plezieruitjes gaan betalen per km.  Ze hebben tot ze studentenOV kregen ook hun pleziertripjes met ov zelf betaald en de ritten voor school/studie betalen wij. 
Afgelopen tijd toen het streekvervoer staakte moest ik vaak een of meerdere kinderen wegbrengen.  Als ze straks een rijbewijs hebben kan ik zeggen: neem de auto maar om samen op het station te komen. 

Wij hielden bij hoeveel km iedereen reed in de tweede/mijn auto en de benzinekosten werden dan verdeeld onder de chauffeurs als de tank werd volgegooid. Als de kinderen niet heel veel hadden gereden liet ik het ook weleens zitten en kregen ze die cadeau. Bekeuringen zijn voor jezelf, jij begaat de overtreding. 

Kosten van verzekering en onderhoud etc waren voor mij. 

Gebruik is altijd in overleg. Rij je veel dan tank je een keer voor bv 25 euro. Verder tank ik altijd. Zoon rijdt er regelmatig in en ook zijn vriendin. 
Mans auto is van de zaak en mag ook gereden worden door kinderen.
 Oudste heeft daar veel mee gereden naar wedstrijden verder weg door t land.

Toen ik net mijn rijbewijs had lieten mn ouders mij gewoon vaker rijden in plaats van dat mijn ouders reden. Dus ik achter het stuur bij familiebezoeken etc. Verder had ik gewoon m'n fiets en studentenov en was de auto meenemen een uitzondering. 

Een rijbewijs hebben is heel handig en als er een tijd in het leven van kind komt dat autorijden noodzakelijk is dan neemt kind een paar extra lessen en gaat dan in greenwheels oid rijden. 
Je hoeft als ouders niet die kilometers te faciliteren als je zelf heel weinig rijdt en daar je afwegingen in maakt. Als kind zelf auto zou kopen dan zijn die afwegingen voor kind.
gr Angela

Mijn dochter kan de auto meenemen als ik hem niet nodig heb. Voor korte stukjes hoeft ze niets te betalen maar als ze echt afstanden gaat rijden, moet ze tanken voor het aantal kilometers (1 op 15). Als we samen ergens heen gaan rijdt zij meestal. Ze heeft sinds ongeveer oktober haar rijbewijs maar tot haar 18e verjaardag, eind januari, heeft ze alles onder toezicht gereden. De eerste bekeuring is al binnen, 4 km te hard, en die heeft ze zelf betaald.

wij mochten na overleg de auto meenemen, rijden was gratis. Ik kijk daar heel positief op terug. Was een heerlijke tijd met veel meer vrijheid dan voorheen.

Mijn zoon heeft een half jaar onder toezicht moeten rijden, maar is nu 18. Ik heb mijn oude, maar prima auto aangehouden toen ik een nieuwe kocht, zodat de kinderen daarin kunnen rijden. Ik vind het belangrijk dat hij veel rijdt, dus hij mag altijd de auto pakken. Als de benzinekosten de pan uitrijzen dan maken we daar wel afspraken over. Ik betaal de verzekering en de wegenbelasting. Hij doet ook veel ritjes voor mij. Even een pakketje brengen en mijn andere kind halen en brengen (slecht ov hier) dus mij scheelt dat veel tijd. 

Wij betalen  verzekering,  wegenbelasting  en onderhoud. Als apk erg duur wordt , in overleg deel meebetalen. 
Brandstof en boetes zijn voor kind.

Pief schreef op 03-05-2023 om 22:40:

Mijn zoon heeft een half jaar onder toezicht moeten rijden, maar is nu 18. Ik heb mijn oude, maar prima auto aangehouden toen ik een nieuwe kocht, zodat de kinderen daarin kunnen rijden. Ik vind het belangrijk dat hij veel rijdt, dus hij mag altijd de auto pakken. Als de benzinekosten de pan uitrijzen dan maken we daar wel afspraken over. Ik betaal de verzekering en de wegenbelasting. Hij doet ook veel ritjes voor mij. Even een pakketje brengen en mijn andere kind halen en brengen (slecht ov hier) dus mij scheelt dat veel tijd.

Heb je hem op je eigen naam verzekerd of kon je schadevrije jaren delen? Ik durf het eigenlijk niet ten onrechte op mijn naam te doen, maar voor een startende automobilist is de premie hoog.

Toen mijn zoon zijn rijbewijs haalde mocht hij altijd, als wij ze zelf niet nodig hadden, de auto van mijn man of mij gebruiken.
We hebben vooraf afgesproken dat de benzine voor zijn eigen rekening kwam.
Als hij een auto meenam gooide hij de tank vol, wat voor mijn rekening kwam.
Op het moment dat hij de auto weer "inleverde" tankte hij weer af, dat waren zijn gereden kilometers dus voor zijn rekening.
Overigens deed ik niet moeilijk over korte ritjes en vond het stiekem ook wel heel handig dat ik hem kon vragen even een vergeten boodschap te halen
Verzekering, wegenbelasting en onderhoud betaalde ik gewoon, bekeuringen waren ook eigen rekening.

MMcGonagall schreef op 03-05-2023 om 23:26:

[..]

Heb je hem op je eigen naam verzekerd of kon je schadevrije jaren delen? Ik durf het eigenlijk niet ten onrechte op mijn naam te doen, maar voor een startende automobilist is de premie hoog.

Wij hadden de auto op onze naam verzekerd , maar wel onze oudste als regelmatige bestuurder laten noteren. Was wel een flinke meerpremie, maar je wilt geen problemen. 

MMcGonagall schreef op 03-05-2023 om 23:26:

[..]

Heb je hem op je eigen naam verzekerd of kon je schadevrije jaren delen? Ik durf het eigenlijk niet ten onrechte op mijn naam te doen, maar voor een startende automobilist is de premie hoog.

Ik heb dat overlegd met de verzekering en ik kon beide auto's op mijn naam verzekeren omdat ik zelf ook in beide auto's regelmatig rijd. Dus dat scheelt inderdaad heel veel geld. Nadeel is wel dat mijn kinderen geen schadevrije jaren opbouwen. Mijn kind rijdt ook vaak in de nieuwe, als ik hem niet nodig heb. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.