Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


redbulletje schreef op 07-04-2022 om 09:34:

[..]

Voor die hoeveelheid kinderen heb je zelf ooit bewust gekozen, best lullig dat de nog thuiswonenden zich op de schopstoel voelen zitten omdat je er na zoveel jaar wel klaar mee bent.

Of je voor de hoeveelheid kinderen die je hebt ooit bewust gekozen hebt is nog maar de vraag, 'ongelukjes' en meerlingen komen voor. En je gaat er vanuit dat ze een jaartje of 20 in je huis wonen. Dus kan het best even aanpassen zijn als ze op hun 24e weer thuis komen wonen, als jij je leven en misschien ook je huis hebt aangepast aan je lege nest.

dan

dan

10-04-2022 om 10:15

Aiden schreef op 08-04-2022 om 08:11:

Mijn ene jongvolwassene wil best samenwonen met iemand in een huis maar dat is ook lastig. Je hebt geen relatie. Als het lukt om iets (sociaal) te huren of kopen: wie heeft er recht op het huis als je wel een relatie krijgt?
Sowieso een huis kopen met drie is wettelijk niet te doen.

Ja, dat is iets waar onze jongvolwassene ook tegenaan kan lopen. Hij huurt nu nog een kamer maar zodra hij zijn studie afgerond heeft moet hij wat anders zoeken. Hij kent wel iemand waarmee hij samen iets zou kunnen huren, beiden geen relatie momenteel, maar dat kan snel veranderen. 

dan schreef op 10-04-2022 om 10:15:

[..]

Ja, dat is iets waar onze jongvolwassene ook tegenaan kan lopen. Hij huurt nu nog een kamer maar zodra hij zijn studie afgerond heeft moet hij wat anders zoeken. Hij kent wel iemand waarmee hij samen iets zou kunnen huren, beiden geen relatie momenteel, maar dat kan snel veranderen.

Ja dat moet echt makkelijker worden gemaakt. Je moet al doen of je een relatie hebt om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen (hier kun je ook loten) en hoe koop je met 2 of 3 personen zonder relatie met inderdaad de afspraken: wat te doen bij een relatie?  

Aiden schreef op 10-04-2022 om 15:24:

[..]

Ja dat moet echt makkelijker worden gemaakt. Je moet al doen of je een relatie hebt om voor een sociale huurwoning in aanmerking te komen (hier kun je ook loten) en hoe koop je met 2 of 3 personen zonder relatie met inderdaad de afspraken: wat te doen bij een relatie?

Kopen zonder geregistreerde relatie (samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk) kan volgens mij niet. Je gaat een betalingsverplichting aan voor 30 jaar. Dat is nogal wat. Bij een scheiding moet ofwel de één de ander uitkopen ofwel het huis wordt verkocht. Op meer dan twee inkomens een hypotheek krijgen kan volgens mij ook niet. 

Als je met drie vrienden zonder relaties een huis koopt en één iemand krijgt een relatie en wil daarmee samen gaan wonen, dan moeten de anderen diegene uitkopen en zelf de hypotheek kunnen dragen en anders moet het huis dus verkocht worden. Of je moet er iemand bij zoeken die de hypotheek wil overnemen. Maar als je hier aan begint op je 25e is de kans vrij groot dat je een dergelijke verplichting niet met elkaar wil delen tot je 55e. Het is ook ingewikkeld om dit soort dingen te regelen. De vraag is ook of het wenselijk is en of je niet allerlei problemen krijgt bij ruzies, relaties die ontstaan en weer uit gaan, verdeling van de inbreng, wat als je graag je partner in wil laten trekken, dat soort zaken.

Maar elke 25 jarige koopt toch geen huis met het idee daar 30 jaar te blijven wonen? Het moet dus zo kunnen dat je er makkelijk uit kunt stappen zonder verplichtingen en dan moeten de andere 2 een derde kunnen vinden. 

Aiden schreef op 10-04-2022 om 15:35:

Maar elke 25 jarige koopt toch geen huis met het idee daar 30 jaar te blijven wonen? Het moet dus zo kunnen dat je er makkelijk uit kunt stappen zonder verplichtingen en dan moeten de andere 2 een derde kunnen vinden.

Hoezo niet? Het kopen van een grote investering als een huis lijkt me niet iets dat je voor 1 jaar doet. 

Aiden schreef op 10-04-2022 om 15:35:

Maar elke 25 jarige koopt toch geen huis met het idee daar 30 jaar te blijven wonen? Het moet dus zo kunnen dat je er makkelijk uit kunt stappen zonder verplichtingen en dan moeten de andere 2 een derde kunnen vinden.

Niet per se in dat huis. Maar een hypotheek kun je meenemen naar een volgend huis. Maar als je uit elkaar gaat, wordt het al lastiger. En met meerdere mensen helemaal.
Ergens kunnen gaan wonen met mensen die ik vooraf niet ken (zoals bijvoorbeeld in een studentenhuis met huren gebeurt) terwijl ik er een hypotheek voor af moet sluiten vind ik nogal wat.

dan

dan

10-04-2022 om 16:02

MamaE schreef op 10-04-2022 om 15:33:

[..]

Kopen zonder geregistreerde relatie (samenlevingscontract/geregistreerd partnerschap/huwelijk) kan volgens mij niet. Je gaat een betalingsverplichting aan voor 30 jaar. Dat is nogal wat. Bij een scheiding moet ofwel de één de ander uitkopen ofwel het huis wordt verkocht. Op meer dan twee inkomens een hypotheek krijgen kan volgens mij ook niet.

Als je met drie vrienden zonder relaties een huis koopt en één iemand krijgt een relatie en wil daarmee samen gaan wonen, dan moeten de anderen diegene uitkopen en zelf de hypotheek kunnen dragen en anders moet het huis dus verkocht worden. Of je moet er iemand bij zoeken die de hypotheek wil overnemen. Maar als je hier aan begint op je 25e is de kans vrij groot dat je een dergelijke verplichting niet met elkaar wil delen tot je 55e. Het is ook ingewikkeld om dit soort dingen te regelen. De vraag is ook of het wenselijk is en of je niet allerlei problemen krijgt bij ruzies, relaties die ontstaan en weer uit gaan, verdeling van de inbreng, wat als je graag je partner in wil laten trekken, dat soort zaken.


In de situatie die ik benoemde gaat het om iets huren samen met iemand die hij al kent en ook in dezelfde situatie zit, klaar met studie dus andere woonruimte moeten zoeken. 

dan schreef op 10-04-2022 om 16:02:

[..]

In de situatie die ik benoemde gaat het om iets huren samen met iemand die hij al kent en ook in dezelfde situatie zit, klaar met studie dus andere woonruimte moeten zoeken.

Oh ja, dat is vrij makkelijk en gebeurt ook veel. Iemand begon over kopen met iemand waarmee je geen relatie hebt of met meerdere mensen. Dat is erg lastig.

dan

dan

10-04-2022 om 16:10

MamaE schreef op 10-04-2022 om 16:05:

[..]

Oh ja, dat is vrij makkelijk en gebeurt ook veel. Iemand begon over kopen met iemand waarmee je geen relatie hebt of met meerdere mensen. Dat is erg lastig.

Ja, dat lijkt me ook. Het is al een ramp om een huis te vinden, ook huur. 

Pejeka1 schreef op 10-04-2022 om 15:37:

[..]

Hoezo niet? Het kopen van een grote investering als een huis lijkt me niet iets dat je voor 1 jaar doet.

Ik bedoel dan verkoop je het toch? Als je een jaar of vijf geleden met drie personen een huis hebt gekocht heb je nu de overwaarde als je verkoopt. 

MamaE schreef op 10-04-2022 om 15:43:

[..]

Niet per se in dat huis. Maar een hypotheek kun je meenemen naar een volgend huis. Maar als je uit elkaar gaat, wordt het al lastiger. En met meerdere mensen helemaal.
Ergens kunnen gaan wonen met mensen die ik vooraf niet ken (zoals bijvoorbeeld in een studentenhuis met huren gebeurt) terwijl ik er een hypotheek voor af moet sluiten vind ik nogal wat.

Maar hoe dan als je vrije sector wil wonen? Zelfde problemen, gaat een verhuurder akkoord met drie huurders? En wat als eentje stopt, doet de verhuurder dan moeilijk? 

Aiden schreef op 10-04-2022 om 18:08:

[..]

Ik bedoel dan verkoop je het toch? Als je een jaar of vijf geleden met drie personen een huis hebt gekocht heb je nu de overwaarde als je verkoopt.

Je mag er nooit vanuit gaan dat je huis meer waard wordt, de markt kan ook opeens instorten. En je bent veel geld kwijt aan het bewoonbaar maken van een ander huis (schilderen, gordijnen, betegelen, vloeren etc) 

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 19:37:

[..]

Weet je hoe lang de wachtlijst daarvoor is? Denk je echt dat als je 75 bent, je nog 10 jaar gaat zitten wachten op je beurt?

Nou, zoals ik al schreef ben je hoger op de wachtlijst als je ouder bent. 75 jaar is meteen aan de beurt ergens. Uiteraard wil een senior ook niet overal wonen, maar gemiddeld na 6 maanden iets wat past. 

Zussie schreef op 10-04-2022 om 18:52:

[..]

Nou, zoals ik al schreef ben je hoger op de wachtlijst als je ouder bent. 75 jaar is meteen aan de beurt ergens. Uiteraard wil een senior ook niet overal wonen, maar gemiddeld na 6 maanden iets wat past.

En ja, ik weet dus hoe lang die wachtlijst is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.