Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-04-2022 om 09:56

Of bij de kinderen in
Die een groot huis hebben

Pil van Drion dan maar, want voordat je in een verpleeghuis terecht kan... Bestaan aanleunwoningen nog?
"Pap, mam, zouden jullie dood willen gaan, want ik kan geen woning vinden..."

Cru genoeg hebben mijn ouders precies dat gedaan, maar ik had het ze gegund hun kleinkinderen te zien, hoewel die zijn opgegroeid in het huis dat we konden kopen van de erfenis.
In de week van het overlijden van mijn moeder stond al iemand op de stoep wanneer het huis in de verkoop kwam, 26 jaar geleden.

Er zijn ook oude mensen die een hele lage sociale huur hebben omdat ze er al heel lang wonen. Die wonen voor 400 euro. Als ze al een andere sociale huurwoning vinden, gaan ze sowieso een paar honderd euro per maand meer betalen.
En er zijn ook genoeg ouderen die de waarde van hun huis liever aan hun kinderen nalaten dan dat ze het uitgeven aan veel te dure huur.
Plus dat er te weinig geschikte woningen zijn voor ouderen.
Ik vind het niet fair om individuen verantwoordelijk te houden voor een breed maatschappelijk probleem. 

clivia53 schreef op 08-04-2022 om 09:56:

Of bij de kinderen in
Die een groot huis hebben

Maar zoals ik al schreef kost dat nogal wat aan het huis geschikt maken voor je ouders. Dat moet je maar kunnen. En willen. Niet elk gezin wil onderdak bieden aan (groot)ouders. Ik weet dat onze situatie behoorlijk uniek is, en zolang dat is is dit opperen dus ook geen oplossing voor een grote groep mensen.

Auwereel schreef op 08-04-2022 om 10:32:

Pil van Drion dan maar, want voordat je in een verpleeghuis terecht kan... Bestaan aanleunwoningen nog?
"Pap, mam, zouden jullie dood willen gaan, want ik kan geen woning vinden..."

Cru genoeg hebben mijn ouders precies dat gedaan, maar ik had het ze gegund hun kleinkinderen te zien, hoewel die zijn opgegroeid in het huis dat we konden kopen van de erfenis.
In de week van het overlijden van mijn moeder stond al iemand op de stoep wanneer het huis in de verkoop kwam, 26 jaar geleden.

Dat had ik ook toen mijn man 6 jaar geleden overleden was. Ik kreeg briefjes in de bus en er hebben zelfs mensen aangebeld met de vraag of ik mijn huis misschien wilde verkopen. Ze dachten waarschijnlijk dat ik het niet op kon brengen omdat ik niet werk maar gelukkig heeft mijn man mij goed achter gelaten. Ik vond het wel erg brutaal en vervelend.

watertoren schreef op 08-04-2022 om 10:53:

[..]

Dat had ik ook toen mijn man 6 jaar geleden overleden was. Ik kreeg briefjes in de bus en er hebben zelfs mensen aangebeld met de vraag of ik mijn huis misschien wilde verkopen. Ze dachten waarschijnlijk dat ik het niet op kon brengen omdat ik niet werk maar gelukkig heeft mijn man mij goed achter gelaten. Ik vond het wel erg brutaal en vervelend.

Sowieso vind ik het echt ontzettend asociaal om als iemand net is overleden meteen te vragen naar spullen. Al gaat het om de auto en terwijl de partner niet eens een rijbewijs heeft. Als iemand ergens vanaf wil, dan komt het wel in de verkoop.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

08-04-2022 om 11:43

Tussen 2013 en 2020 zijn 800 verzorgingshuizen gesloten omdat er besloten was dat de ouderenzorg versoberd moest worden. In 2013 werd ook de verhuurdersheffing ingevoerd waardoor woningbouwverenigingen opeens enorme lasten kregen en hierdoor weinig hebben gebouwd. Deze 2 dingen werken gewoon niet goed samen, dat had de regering wel kunnen weten.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

08-04-2022 om 12:50

Auwereel schreef op 08-04-2022 om 10:32:

Ja die briefjes

Helaas heel herkenbaar 

Babette123

Babette123

08-04-2022 om 14:47 Topicstarter

Granny71 schreef op 06-04-2022 om 21:47:

[..]

Toen mijn oudste (tijdelijk) weer thuis kwam wonen hoorde ik van meerdere mensen dat ze het zo goed van me vonden.

Wtf, wat is er goed aan als je je eigen kind helpt in geval van nood?

Ik werd een moeder op het moment dat ik beviel en ik zal dat blijven tot de dag dat ik doodga.

Mijn kinderen zullen altijd een moeder en een huis hebben om op terug te vallen als dat nodig is.

Nou, precies dat!

Mijn moeder had geluk en heeft een particulier seniorenappartement kunnen huren voor €700. Dat betaalt ze van aow en opbrengst van het koophuis dat ze had. Maar zij hoort ook veel ouderen die dat wel zouden willen maar de goedkope seniorenappartementen zijn er gewoon niet. En dan verslonzen de huizen omdat ze het niet meer bij kunnen houden. Die verzorgingshuizen dicht is echt killing voor de huizenmarkt nu, gebrek aan visie van de politiek, die denken alleen maar korte termijn. 


Dit geldt eveneens voor mijn moeder die echt niet naar een seniorenflat wil, maar zolang mogelijk thuis wil blijven wonen. Hulp inkopen voor de grote tuin is vele malen goedkoper dan een klein appartementje zonder buiten te moeten huren. In coronatijd werd dat extra duidelijk want die bejaarden hebben hooguit een balkonnetje en dan zit je wel heel erg opgesloten.

Net wat je zegt: je kunt je in een appartementengebouw flink opgesloten voelen. Eerst al die deuren die je door moet. Geen buitenleven behalve dat balkon, geen kwinkelerende vogeltjes, mensen zie je ook weinig, die lopen niet meer langs je raam maar op grote afstand ergens beneden je in madurodam. 

Ik vind dat te makkelijk gemeld wordt dat senioren (vanaf hoe oud? 55, 60?) maar naar een appartement moeten. Terwijl zij vaak meer van hun tuin genieten dan mensen die volop aan het werk zijn en in het weekend veel uitgaan. Even generaliserend, dat besef ik. 

Zussie schreef op 07-04-2022 om 22:17:

[..]

Dat klopt niet helemaal, want er zijn ook seniorenwoningen met sociale huur. Net zoals andere woningen is daar ook een deel speciaal bestemd voor sociale huur. De woningbouwvereniging stimuleert ouderen ook te verhuizen, daar zijn speciale regelingen voor en hoe ouder de senior is, hoe hoger op de voorrangslijst. Nog beter zelfs, als de sociale seniorenwoning iets duurder is dan de huidige woning, wordt de huur aangepast en dus nooit hoger dan de senior betaalde voor gezinswoning dat achter gelaten wordt.

Weet je hoe lang de wachtlijst daarvoor is? Denk je echt dat als je 75 bent, je nog 10 jaar gaat zitten wachten op je beurt?

MamaE schreef op 08-04-2022 om 11:23:

[..]

Sowieso vind ik het echt ontzettend asociaal om als iemand net is overleden meteen te vragen naar spullen. Al gaat het om de auto en terwijl de partner niet eens een rijbewijs heeft. Als iemand ergens vanaf wil, dan komt het wel in de verkoop.

Ik kan het je nog sterker vertellen. Mijn vader en moeder doneerden aan heel veel goede doelen. Mijn moeder overleed, mijn vader ging daarmee door. Prima, hun geld, hun keuze. 6 jaar later kwam mijn vader met een enorme hersentumor in een hospice. Thuis wonen kon niet meer, zijn verstandelijke vermogens namen snel af door die tumor, waardoor zijn hersens niet meer goed werkten. Ik heb toen al die goede doelen gemaild met de mededeling dat de maandelijkse of halfjaarlijkse donatie moest worden beëindigd, vanwege het feit dat mijn vader nooit meer beter zou worden en in feite binnen 3-6 maanden zou overlijden. Kreeg ik van sommigen een mailtje terug of ik mijn vader wilde polsen hun organisatie in zijn testament te zetten, zodat ze alsnog een mooie donatie zouden krijgen.

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 19:41:

[..]

Ik kan het je nog sterker vertellen. Mijn vader en moeder doneerden aan heel veel goede doelen. Mijn moeder overleed, mijn vader ging daarmee door. Prima, hun geld, hun keuze. 6 jaar later kwam mijn vader met een enorme hersentumor in een hospice. Thuis wonen kon niet meer, zijn verstandelijke vermogens namen snel af door die tumor, waardoor zijn hersens niet meer goed werkten. Ik heb toen al die goede doelen gemaild met de mededeling dat de maandelijkse of halfjaarlijkse donatie moest worden beëindigd, vanwege het feit dat mijn vader nooit meer beter zou worden en in feite binnen 3-6 maanden zou overlijden. Kreeg ik van sommigen een mailtje terug of ik mijn vader wilde polsen hun organisatie in zijn testament te zetten, zodat ze alsnog een mooie donatie zouden krijgen.

Schaamteloos. 

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 19:41:

[..]

Ik kan het je nog sterker vertellen. Mijn vader en moeder doneerden aan heel veel goede doelen. Mijn moeder overleed, mijn vader ging daarmee door. Prima, hun geld, hun keuze. 6 jaar later kwam mijn vader met een enorme hersentumor in een hospice. Thuis wonen kon niet meer, zijn verstandelijke vermogens namen snel af door die tumor, waardoor zijn hersens niet meer goed werkten. Ik heb toen al die goede doelen gemaild met de mededeling dat de maandelijkse of halfjaarlijkse donatie moest worden beëindigd, vanwege het feit dat mijn vader nooit meer beter zou worden en in feite binnen 3-6 maanden zou overlijden. Kreeg ik van sommigen een mailtje terug of ik mijn vader wilde polsen hun organisatie in zijn testament te zetten, zodat ze alsnog een mooie donatie zouden krijgen.

dat is toch niet raar? er zijn zoveel mensen die geld nalaten aan een goed doel. En als er één doelgroep is waarvan de geode doelen weten dat ze hen een warm hart toedragen, zijn het wel donateurs. Juist hen kun je dit vragen. Ze zeggen dat niet om jou eens lekker te kwetsen of om ongevoelig te zijn. (ik weet natuurlijk niet hoe professioneel hun communicatie was, maar inhoudelijk zou ik echt niet boos worden om een dergelijk verzoek).

gr Angela

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.