Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Kinderen (jong volwassenen) komen weer terug thuis wonen


Angela1967 schreef op 08-04-2022 om 20:39:

[..]

dat is toch niet raar? er zijn zoveel mensen die geld nalaten aan een goed doel. En als er één doelgroep is waarvan de geode doelen weten dat ze hen een warm hart toedragen, zijn het wel donateurs. Juist hen kun je dit vragen. Ze zeggen dat niet om jou eens lekker te kwetsen of om ongevoelig te zijn. (ik weet natuurlijk niet hoe professioneel hun communicatie was, maar inhoudelijk zou ik echt niet boos worden om een dergelijk verzoek).

gr Angela

Ik had de desbetreffende organisaties duidelijk gemeld dat mijn vader wegens een vergevorderde hersentumor niet meer in staat was zijn eigen belangen te behartigen en dat ik daarom zijn zaken afhandelde. Als je dan alsnog een mailtje krijgt dat je vader, waarvan je al duidelijk hebt gemeld dat die verstandelijk niet meer bekwaam is, wellicht zijn testament zou kunnen aanpassen in het voordeel van hun instantie, vind ik niet correct.

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 21:02:

[..]

Ik had de desbetreffende organisaties duidelijk gemeld dat mijn vader wegens een vergevorderde hersentumor niet meer in staat was zijn eigen belangen te behartigen en dat ik daarom zijn zaken afhandelde. Als je dan alsnog een mailtje krijgt dat je vader, waarvan je al duidelijk hebt gemeld dat die verstandelijk niet meer bekwaam is, wellicht zijn testament zou kunnen aanpassen in het voordeel van hun instantie, vind ik niet correct.

Maar zij kunnen toch niet ruiken dat jij het geen goed idee vindt? Waarom mogen zij het niet vragen? Is dat omdat jij het bijvoorbeeld  respectloos vindt? Misschien vind je het wel een hartstikke goed idee en in lijn met zijn wens om geld aan dat doel te geven. 

Dat jij vanuit jezelf redeneert is prima, maar ik zou zomaar een andere redenering kunnen opzetten die net zo goed is.

Ik heb overigens vaker de spontane wens om jouw postings te verbouwen tot 'mijn mening is' en 'ik heb het gevoel dat'. Je schrijft sterk normatief, in mijn ogen . Er zijn veel gelijkwaardige meningen op aarde. En ik ben zelf zeker weten iemand met een sterke mening, dus laat ik zo zeggen dat er herkenning is . . (ook wat de valkuilen betreft). 

gr Angela

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 19:41:

[..]

Ik kan het je nog sterker vertellen. Mijn vader en moeder doneerden aan heel veel goede doelen. Mijn moeder overleed, mijn vader ging daarmee door. Prima, hun geld, hun keuze. 6 jaar later kwam mijn vader met een enorme hersentumor in een hospice. Thuis wonen kon niet meer, zijn verstandelijke vermogens namen snel af door die tumor, waardoor zijn hersens niet meer goed werkten. Ik heb toen al die goede doelen gemaild met de mededeling dat de maandelijkse of halfjaarlijkse donatie moest worden beëindigd, vanwege het feit dat mijn vader nooit meer beter zou worden en in feite binnen 3-6 maanden zou overlijden. Kreeg ik van sommigen een mailtje terug of ik mijn vader wilde polsen hun organisatie in zijn testament te zetten, zodat ze alsnog een mooie donatie zouden krijgen.

Schaamteloze aasgieren! 

Wilgenkatje- schreef op 08-04-2022 om 19:32:

[..]

Net wat je zegt: je kunt je in een appartementengebouw flink opgesloten voelen. Eerst al die deuren die je door moet. Geen buitenleven behalve dat balkon, geen kwinkelerende vogeltjes, mensen zie je ook weinig, die lopen niet meer langs je raam maar op grote afstand ergens beneden je in madurodam.

Ik vind dat te makkelijk gemeld wordt dat senioren (vanaf hoe oud? 55, 60?) maar naar een appartement moeten. Terwijl zij vaak meer van hun tuin genieten dan mensen die volop aan het werk zijn en in het weekend veel uitgaan. Even generaliserend, dat besef ik.

In mijn moeders buurt wonen merendeels 70/80-plussers die daar 50 jaar geleden zelf gebouwd hebben en zij genieten idd nog erg van hun tuinen al kunnen ze niet alles zelf meer onderhouden en moeten hulp inkopen. 

En leeftijdgenoten van mijn moeder die wél de overstap naar een appartement hebben gemaakt klagen vaak over 't gemis van hun fijne huis met tuin. Dus zolang het qua (mentale) gezondheid verantwoord is denk ik dat je oude bomen vooral niet moet willen verplanten. 

Angela1967 schreef op 08-04-2022 om 21:06:

[..]

Maar zij kunnen toch niet ruiken dat jij het geen goed idee vindt? Waarom mogen zij het niet vragen? Is dat omdat jij het bijvoorbeeld respectloos vindt? Misschien vind je het wel een hartstikke goed idee en in lijn met zijn wens om geld aan dat doel te geven.

Dat jij vanuit jezelf redeneert is prima, maar ik zou zomaar een andere redenering kunnen opzetten die net zo goed is.

Ik heb overigens vaker de spontane wens om jouw postings te verbouwen tot 'mijn mening is' en 'ik heb het gevoel dat'. Je schrijft sterk normatief, in mijn ogen . Er zijn veel gelijkwaardige meningen op aarde. En ik ben zelf zeker weten iemand met een sterke mening, dus laat ik zo zeggen dat er herkenning is . . (ook wat de valkuilen betreft).

gr Angela

Ik vind het ook schaamteloos. Ik zie geen goede reden om op een verzoek tot opzeggen van donateurschap wegens terminale ziekte te reageren met een bedelbrief. Stuur dan gewoon af en toe je donateurs een brief dat het een mogelijkheid is om te schenken bij overlijden. Dan beslissen mensen het zelf wel. Ik vind het erg ongepast. Maar inderdaad, dat is een mening. 

Angela1967 schreef op 08-04-2022 om 21:06:

[..]

Maar zij kunnen toch niet ruiken dat jij het geen goed idee vindt? Waarom mogen zij het niet vragen? Is dat omdat jij het bijvoorbeeld respectloos vindt? Misschien vind je het wel een hartstikke goed idee en in lijn met zijn wens om geld aan dat doel te geven.

Dat jij vanuit jezelf redeneert is prima, maar ik zou zomaar een andere redenering kunnen opzetten die net zo goed is.

Ik heb overigens vaker de spontane wens om jouw postings te verbouwen tot 'mijn mening is' en 'ik heb het gevoel dat'. Je schrijft sterk normatief, in mijn ogen . Er zijn veel gelijkwaardige meningen op aarde. En ik ben zelf zeker weten iemand met een sterke mening, dus laat ik zo zeggen dat er herkenning is . . (ook wat de valkuilen betreft).

gr Angela

Het ging niet om normatief of welke andere dingen je erin ziet. Ten eerste was mijn vader sowieso niet meer wilsbekwaam om zijn testament op welke manier dan ook aan te passen, ten tweede vind ik het onbehoorlijk om op die manier een (bijna)nabestaande alsnog om een donatie te vragen. Het laatste waar je op zit te wachten als je vader nog een maand of wat te leven heeft, is een bedelbrief van organisaties die al jarenlang bedacht zijn door de (bijna)overledene. Wat meer gepast zou zijn geweest is een wens van sterkte en hartelijk dank voor de 20 jaar van donaties... vind ik dan.

Ik vind de oplossing van AlisonH ook beter dan bedelen bij mensen die terminaal en niet meer wilsbekwaam zijn. Iemand die niet wilsbekwaam is kan zijn testament niet meer aanpassen en als diegene graag goede doelen er in had willen zetten dan had hij dat ook al veel eerder kunnen doen.
Juist door dit soort acties schiet je jezelf als goed doel in de voet want ik vermoed dat pejeka1 echt lang niet de enige is die dit als pijnlijk heeft ervaren.

Pejeka1 schreef op 08-04-2022 om 19:37:

[..]

Weet je hoe lang de wachtlijst daarvoor is? Denk je echt dat als je 75 bent, je nog 10 jaar gaat zitten wachten op je beurt?

Als je je hele leven in een sociale huurwoning zit dan zorg je ook dat je ingeschreven staat voor later.

redbulletje schreef op 08-04-2022 om 22:42:

[..]

In mijn moeders buurt wonen merendeels 70/80-plussers die daar 50 jaar geleden zelf gebouwd hebben en zij genieten idd nog erg van hun tuinen al kunnen ze niet alles zelf meer onderhouden en moeten hulp inkopen.

En leeftijdgenoten van mijn moeder die wél de overstap naar een appartement hebben gemaakt klagen vaak over 't gemis van hun fijne huis met tuin. Dus zolang het qua (mentale) gezondheid verantwoord is denk ik dat je oude bomen vooral niet moet willen verplanten.

Nee je moet appartementen bouwen met gezamelijke tuin waar jong en oud kan wonen. Dus zeg maar alles zonder kinderen.

Hier een schoonmoeder van eind de de 80 die in een te groot vrijstaand huis met tuin woont.

Ze wordt nu in haar vrijstaand huis al "gek van de buren", gek van het kabaal, gek van een auto die voor haar deur parkeert zodat ze haar voortuin niet zien, ...

Die doen we écht geen plezier met haar in een appartement steken. Draait ze binnen de week helemaal door van 't kabaal, de buren (boven, onder, aan 2 zijkanten, ...) en het missen van haar tuin, zicht en haar vrijheid.

Man rijdt dus met veel liefde haar gras af in de zomer. De rest doet ze zelf.

Marty1984 schreef op 08-04-2022 om 23:15:

Hier een schoonmoeder van eind de de 80 die in een te groot vrijstaand huis met tuin woont.

Ze wordt nu in haar vrijstaand huis al "gek van de buren", gek van het kabaal, gek van een auto die voor haar deur parkeert zodat ze haar voortuin niet zien, ...

Die doen we écht geen plezier met haar in een appartement steken. Draait ze binnen de week helemaal door van 't kabaal, de buren (boven, onder, aan 2 zijkanten, ...) en het missen van haar tuin, zicht en haar vrijheid.

Man rijdt dus met veel liefde haar gras af in de zomer. De rest doet ze zelf.

Mijn volwassen kind zou dolgraag 2 kamers huren bij haar... 

Aiden schreef op 08-04-2022 om 23:08:

[..]

Nee je moet appartementen bouwen met gezamelijke tuin waar jong en oud kan wonen. Dus zeg maar alles zonder kinderen.

Dat zal voor sommigen misschien aantrekkelijk zijn maar als je op je privacy gesteld bent niet. 

Ach ja veranderen... niet willen en dan later zeggen: had ik veel eerder moeten doen. Zielig hoor. Daar zitten ze dan in een veel te groot huis met dito tuin in hun eentje. Dan willen ze privacy (balkon, eigen appartement) dan voelen ze zich opgesloten (gezamelijke tuin). Wat is het probleem nu eigenlijk? Stiekem die verandering? 

Aiden schreef op 08-04-2022 om 23:38:

Ach ja veranderen... niet willen en dan later zeggen: had ik veel eerder moeten doen. Zielig hoor. Daar zitten ze dan in een veel te groot huis met dito tuin in hun eentje. Dan willen ze privacy (balkon, eigen appartement) dan voelen ze zich opgesloten (gezamelijke tuin). Wat is het probleem nu eigenlijk? Stiekem die verandering?

Zolang het niet medisch noodzakelijk is hoeven ze ook niets te veranderen als ze dat niet willen natuurlijk. 

Marty1984 schreef op 08-04-2022 om 23:15:

Hier een schoonmoeder van eind de de 80 die in een te groot vrijstaand huis met tuin woont.

Ze wordt nu in haar vrijstaand huis al "gek van de buren", gek van het kabaal, gek van een auto die voor haar deur parkeert zodat ze haar voortuin niet zien, ...

Die doen we écht geen plezier met haar in een appartement steken. Draait ze binnen de week helemaal door van 't kabaal, de buren (boven, onder, aan 2 zijkanten, ...) en het missen van haar tuin, zicht en haar vrijheid.

Man rijdt dus met veel liefde haar gras af in de zomer. De rest doet ze zelf.

Ze klinkt als een geprivilegieerde zeurpiet eerlijk gezegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.