Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Lege nest-kerst


Miepjecody schreef op 23-12-2022 om 08:31:

[..]

Dan heb je vast geen familie die in de zorg werkt?

Ik vind het een raar gedoe, dat het niet gewoon op een andere dag kan.

Jawel, mijn zusje. Zij probeert soms de kerstdag al in augustus te plannen. Dat vind ik ook te ver gaan hoor, dan ga ik niet mn schoonfamilie appen. En het lukt ook niet elk jaar om allemaal compleet te zijn. Maar de afwezigen zijn dan de andere dag bij ouders. 

Ik ben het wel met je eens dat een derde of vierde kerstdag in principe ook prima zou moeten zijn, het is maar een dag. Maar dochter van TO kan wel beide dagen naar schoonfamilie, ik snap wel dat dat steekt. 

Het is heel goed dat je je kinderen niet verplicht en geen schuld gevoel bezorgd. Maar het is niet abnormaal dat je het jammer vindt dat ze er niet bij is.
Zelf zeg ik altijd dat ik het heel fijn vind als ze komen maar er begrip voor heb als ze niet komen, omdat ze een andere keuze maken. Zeker nu er partners in het spel zijn en we allemaal nogal verspreid wonen.
Ik zal ze dan zeker missen maar gewoon een andere keer afspreken.

Bij mijn familie is het ook geen verplichting. Wel standaard eerste kerstdag, zodat iedereen het al jaren van te voren weet. Opa, kinderen, kleinkinderen, achterkleinkinderen. Heel ontspannen sommige ooms en tantes komen in het chique andere dragen een versleten trui en bergschoenen en dat is allebei prima. Het motto met kerst is doe waar jij je goed bij voelt. Ik ga daarom ook altijd heel graag en geen haar op mijn hoofd die erover denkt om niet te gaan. 

Mijn schoonouders hadden ook de traditie op eerste kerstdag. In het begin gingen we langs beide families. Inmiddels zijn ze gescheiden en heb ik aangegeven dat ik eerste kerstdag naar mijn familie ga en dat partner vrij is om diezelfde dag naar zijn familie te gaan. Drie families op één dag is gewoon te veel. Zijn familie legt veel meer druk op met zijn allen, perfectie etc. Maar uiteindelijk is er altijd ruzie gedoe of onderhuidse spanning. Ik heb nu dus besloten liever voor kerst ruzie te hebben over mijn afwezigheid dan kerst door te brengen op een mijnenveld. Helaas is dit jaar besloten dat schoonfamilie het verplaatst naar tweede kerstdag zodat ik er bij kan zijn. Ik stel me maar vast in op drama's dan valt het hopelijk mee. 

Fijn dat je geen druk oplegt. Maar de kans is dat haar vriend en je dochter de druk wel voelen om bij de beide (gescheiden) ouders te gaan eten? 

Ik zie dat wel vaker. Gescheiden ouders die allebei de (volwassen) kinderen een kerstdag op bezoek willen waardoor er weinig/ geen ruimte is voor de familie van de aanhang. 

Gedoe om welke kerstdag we waar naar toe gaan hebben we niet. Ik neem zelf geen initiatief en wacht gewoon af tot de familie komt met een uitnodiging. Degene die dan als eerst komt met een dag kunnen we dan op in gaan en voor de andere familie is dan alleen de andere kerstdag over. Mochten mijn kinderen later een gezin hebben, dan zal ik beide kerstdagen voor ze beschikbaar zijn. Komen ze niet of desnoods alleen op de koffie is dat prima (natuurlijk hoop ik wel dat ze komen). En als de 1 de ene dag komt en de ander de andere dag is dat ook goed. 

Caroline80 schreef op 23-12-2022 om 09:25:

Gedoe om welke kerstdag we waar naar toe gaan hebben we niet. Ik neem zelf geen initiatief en wacht gewoon af tot de familie komt met een uitnodiging. Degene die dan als eerst komt met een dag kunnen we dan op in gaan en voor de andere familie is dan alleen de andere kerstdag over. Mochten mijn kinderen later een gezin hebben, dan zal ik beide kerstdagen voor ze beschikbaar zijn. Komen ze niet of desnoods alleen op de koffie is dat prima (natuurlijk hoop ik wel dat ze komen). En als de 1 de ene dag komt en de ander de andere dag is dat ook goed.

Als het maar wel op 1e of 2e kerst dag is, niet er voor of er na of biedt je ze echt vrijheid en is de marge van dagen ruimer?

Wij gaan met mijn familie één of twee weekenden voor kerst uit eten, dus oma, kinderen, klein-en achterkleinkinderen. Met kerst wilden mijn ouders niemand verplichten, maar toch miste er eerst iets, dus nu hebben we het zo opgelost. We gaan wel altijd nog bij mijn moeder langs met kerst, maar niet op een afgesproken tijd en niet om te eten. 

Ysenda schreef op 23-12-2022 om 09:37:

[..]

Als het maar wel op 1e of 2e kerst dag is, niet er voor of er na of biedt je ze echt vrijheid en is de marge van dagen ruimer?

Ze zijn elke dag welkom. Maar of er dan een uitgebreid diner is is de vraag. Een uitgebreid diner met kerst hoeft van mij ook niet. Als er in overleg wordt bepaald dat we bv. chinees afhalen kan dat ook. 

Caroline80 schreef op 23-12-2022 om 10:15:

[..]

Ze zijn elke dag welkom. Maar of er dan een uitgebreid diner is is de vraag. Een uitgebreid diner met kerst hoeft van mij ook niet. Als er in overleg wordt bepaald dat we bv. chinees afhalen kan dat ook.

En waarom dan niet toch dat uitgebreide kerstdiner op die andere dag? Omdat het dan geen kerst is?

Alleen daarom al vieren ex en ik altijd dit soort dagen nog samen; niet als koppel, maar als ouders. Dan eens bij mij, dan eens bij de ander, met of zonder nieuwe partner. En daarnaast houden we altijd rekening met werkenden. En lukt het niet, dan niet.
Omdat ik mijn kinderen dat gedoe ( gescheiden ouders en daardoor teveel adressen/extra viermomenten) met geen enkele feestdag wilde aandoen. 

Max88 schreef op 23-12-2022 om 10:32:

Alleen daarom al vieren ex en ik altijd dit soort dagen nog samen; niet als koppel, maar als ouders. Dan eens bij mij, dan eens bij de ander, met of zonder nieuwe partner. En daarnaast houden we altijd rekening met werkenden. En lukt het niet, dan niet.
Omdat ik mijn kinderen dat gedoe ( gescheiden ouders en daardoor teveel adressen/extra viermomenten) met geen enkele feestdag wilde aandoen.

Hebben wij met sinterklaas en verjaardag van onze zoon altijd (en nog eigenlijk) gedaan. Alleen met kerst lukt dat niet. 

Wat goed dat het je lukt om niet in herhaling van je moeder te vallen en daarmee een patroon wat jij onprettig vond/vindt doorbreekt! Complimenten

Wat betreft je moeder en zus: Ik zou een korte, bondige en duidelijke reactie voorbereiden als dit onderwerp besproken wordt. Laat je niet onder druk zetten en/of een schuldgevoel aanpraten. Zij mogen het jammer vinden. Die emotie mag er zijn. Maar dat is hun emotie/ervaring en die hoort bij hen. Niet bij jou. Daar laten waar het thuishoort

Ysenda schreef op 23-12-2022 om 10:33:

[..]

Hebben wij met sinterklaas en verjaardag van onze zoon altijd (en nog eigenlijk) gedaan. Alleen met kerst lukt dat niet.

Precies, als het niet kan dan kan het niet. Ik zit dit jaar met oud en nieuw alleen. Jongste in het buitenland, oudste met een kleintje, ouders geen fut meer en ik heb een hond. 

Als je dochter er niet bij is met kerst bij je ouders en ze beginnen er over is dat toch een mooi moment om te zeggen. "Ik geef mijn kinderen de vrijheid om kerst te vieren waar ze willen. En zich niet verplicht te voelen om dat bij de ouders te vieren."  

Toch zou ik het zelf wel jammer vinden dat dochter ervoor kiest 2 dagen naar schoonfamilie te gaan en niet naar haar eigen familie. Niet vanwege mening van opa en oma en tante, maar gewoon omdat het jouw dochter is. Ik hou van kerst vieren en doe dat, als het even kan, graag met mijn familie. Als het door werk oid niet kan (heb zelf jaren in de zorg gewerkt, dan deden we een brunch voor mijn late dienst) dan is dat zo. Maar 2 dagen bij schoonfamilie en geen een bij je eigen, zou ik toch jammer vinden. Als het je toch daarom gaat; is kerstavond nog een optie?

Ik hoop mijn kinderen mee te geven dat kerst zeker niet verplicht is maar dat ze het gewoon altijd zo gezellig bij ons vinden dat ze graag komen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.