Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Lege nest-kerst


Hier niet zo ingewikkeld,  heb man en 2 volwassen kinderen , waarvan 1 met aanhang. En mijn moeder. Verder is er bijna geen familie. Contact met mijn broer vorig jaar verbroken ivm seksueel misbruik in mijn jeugd en meer ellende. 
Man heeft nog broer en zus,  daar hebben we nog nooit kerst mee gevierd 
Schoonmoeder woont verder weg en is jarig met Nieuwjaar.

@Maria, waarom heeft je zus er ook moeite mee? Heeft ze zelf kinderen? Of hadden die kinderen ook andere plannen voor Kerst?

Zet het om in een win-win situatie; sommige groepen worden te groot voor bv een kaasfondeu of kleine gourmetplaat. Of doe de suggestie met zijn vieren uit eten te gaan om zo je moeder te ontzien en ze zonder stress van een Kerstdiner kan genieten of met de auto ergens heen voor mooie wandeling of museumbezoek en op terugweg even Chinees ophalen. Activiteiten die je makkelijker doet in klein gezelschap, dus gebruik maken van feit dat aantal familieleden niet kunnen komen. Doorbreek de standaard wijze van Kerst vieren. 

Max88 schreef op 23-12-2022 om 10:32:

Alleen daarom al vieren ex en ik altijd dit soort dagen nog samen; niet als koppel, maar als ouders. Dan eens bij mij, dan eens bij de ander, met of zonder nieuwe partner. En daarnaast houden we altijd rekening met werkenden. En lukt het niet, dan niet.
Omdat ik mijn kinderen dat gedoe ( gescheiden ouders en daardoor teveel adressen/extra viermomenten) met geen enkele feestdag wilde aandoen.

Zo doen wij het met sinterklaas, moeder van onze pleegdochter en wij. We willen dat ze opgroeit met het idee dat ze familie om zich heen mag hebben. En juist op belangrijke momenten voor haar. Dus nodigen wij haar moeder en zusjes uit, zodat ze met dat voor haar belangrijke feest toch compleet is met haar familie. 

MRI

MRI

23-12-2022 om 12:06

tja ik vind dat dochter wel ietsjes rekening met je had kunnen houden. Gewoon om jou even te zien rond kerst, niet om haar tante of grootouders. Ze gaat immers wel naar haar schoonouders dus even op kerstavond of op de koffie of kerstbrunch had wel gekund toch? Dus in zoverre begrijp ik je gevoel. Niet voor je ouders en zus. Maar goed die dragen er wel aan bij dat je niet alleen bent op kerstmis en dat is ook wat waard. 
Hier komen zoon en vriendin eten op kerstavond, want verder druk met andere familie en op reis. Maar het is goed, ik ben al blij dat ze komen want ik heb geen andere familie of partner en ben dus op eerste én tweede kerstdag alleen.

Ik zou inderdaad tegen je ouders zeggen dat jij je dochter zelf een keuze laat maken waar ze kerst viert en dat het gevolg daarvan is dat ze dan ook de keuze kan maken om het niet met haar eigen familie te vieren. Dat is niet jouw keuze en dat mag je best jammer vinden, maar staat los van het principe van zelf keuzes laten maken. En dat hoort ook bij de opvoeding in mijn ogen.
Ik zou het ook jammer vinden als mijn dochter t.z.t. geen kerst met ons komt vieren, maar ik zou het wel respecteren. Als ik haar verplicht en ze zit met een lang gezicht aan tafel, vermoed ik zomaar dat het niet heel gezellig gaat worden.

Miepjecody schreef op 23-12-2022 om 08:31:

[..]

Dan heb je vast geen familie die in de zorg werkt?

Ik vind het een raar gedoe, dat het niet gewoon op een andere dag kan.

oké het hele concept van kerst gaat dus aan jou voorbij, dat is prima! De vraag van mensen die er over nadenken en schrijven is niet waarom je niet op andere dagen gezellig met elkaar kunt eten, de vraag is hoe je de kerstdagen (die altijd op 25-12 en 26-12 vallen) zo charmant mogelijk kan verdelen. Omdat zij er wel waarde aan hechten of ze hebben mensen om zich heen die er waarde aan hechten.

gr Angela

iemand missen die er anders altijd is - dat is op meer manieren lastig. Voor jezelf én voor de tafelgenoten. Neem het initiatief als je arriveert en maak er even een momentje van, voor mijn part met zwaaien via beeld-whatsapp. Jij vindt het jammer, je tafelgenoten ook - en hopelijk volop nieuwe gelegenheden in het verschiet. Kiezen tussen gescheiden ouders is sowieso ingewikkeld, je wilt niet in een loyaliteitsconflict belanden en helemaal niet als je de familie(gevoeligheden) nog niet zo goed kent. 

Iemand missen die er altijd bij was en nu nooit meer - dat is weer wat anders. Laten we het zo zwaar niet maken in dit topic, en ons bepalen bij de empty nest emoties. TO: goede dagen, je gaat een nieuwe fase in en zult daarbij vast je weg vinden!

Heeft (in dit verband) iemand gisteravond "Kerstappels" gezien? De kerstaflevering van Oogappels? Wat een heerlijke uitzending was dat! Ik denk enorm herkenbaar voor heel veel mensen.

Angela1967 schreef op 23-12-2022 om 13:28:

[..]

oké het hele concept van kerst gaat dus aan jou voorbij, dat is prima! De vraag van mensen die er over nadenken en schrijven is niet waarom je niet op andere dagen gezellig met elkaar kunt eten, de vraag is hoe je de kerstdagen (die altijd op 25-12 en 26-12 vallen) zo charmant mogelijk kan verdelen. Omdat zij er wel waarde aan hechten of ze hebben mensen om zich heen die er waarde aan hechten.

gr Angela

Huh? En als je 27 december samen kunt zijn dat kan niet? Wat een kolder. 

Ik schrik toch van de “verplichting” idee van veel van jullie. Is het mijn Franse inborst of heb ik het geluk dat mijn kinderen het leuk vinden om ons te zien met de Kerstdagen? Er spreekt uit sommige berichten zo’n gebrek aan zin dat ik zou zeggen “afschaffen die handel, wat doe je jezelf aan?” Kerst is alleen leuk als je er zelf zin in hebt, anders wordt het zeer ongezellig hoor.
Sini

en inderdaad Herfstappeltaart, Kerstappels was geweldig gisteravond!
Sini

Herfstappeltaart schreef op 23-12-2022 om 13:33:

Heeft (in dit verband) iemand gisteravond "Kerstappels" gezien? De kerstaflevering van Oogappels? Wat een heerlijke uitzending was dat! Ik denk enorm herkenbaar voor heel veel mensen.

Ik heb nog niet gekeken maar nu maak je me nieuwsgierig! 

Pepperoni schreef op 23-12-2022 om 14:40:

[..]

Ik heb nog niet gekeken maar nu maak je me nieuwsgierig!

Zeker kijken!

Jaaa ga ik straks meteen doen! Thx voor de reminder 👍

Druiffie schreef op 23-12-2022 om 11:03:

Toch zou ik het zelf wel jammer vinden dat dochter ervoor kiest 2 dagen naar schoonfamilie te gaan en niet naar haar eigen familie. Niet vanwege mening van opa en oma en tante, maar gewoon omdat het jouw dochter is. Ik hou van kerst vieren en doe dat, als het even kan, graag met mijn familie. Als het door werk oid niet kan (heb zelf jaren in de zorg gewerkt, dan deden we een brunch voor mijn late dienst) dan is dat zo. Maar 2 dagen bij schoonfamilie en geen een bij je eigen, zou ik toch jammer vinden. Als het je toch daarom gaat; is kerstavond nog een optie?

Ik hoop mijn kinderen mee te geven dat kerst zeker niet verplicht is maar dat ze het gewoon altijd zo gezellig bij ons vinden dat ze graag komen.

Ik kom al jaren elke kerst maar bij of mijn ouders of bij schoonouders. Ga nooit ene dag bij de ene en de andere dag bij de andere. Dat is gewoon niet haalbaar ivm afstand tussen beide ouders. Dit jaar zijn we bij de mijne vanaf vandaag t/m dinsdag. Volgend jaar gaan we dan weer op 1 van de 2 dagen naar schoonouders en dan hebben we lekker 1 dag voor onszelf

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.