Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.
Ysenda
10-04-2026 om 17:34
misschien te proberen: als je een grote lap tekst hebt zelf samenvatten en dan een plaatje van laten maken mbv ai. En daar dan zelf aan de hand van die oorspronkelijke tekst verbeteringen in aanbrengen. Dan zie je waar je samenvatting te kort schiet en krijg je de informatie op een meer visuele manier ook aangeboden.
Anoniem1290
10-04-2026 om 18:00
Ysenda schreef op 10-04-2026 om 17:34:
misschien te proberen: als je een grote lap tekst hebt zelf samenvatten en dan een plaatje van laten maken mbv ai. En daar dan zelf aan de hand van die oorspronkelijke tekst verbeteringen in aanbrengen. Dan zie je waar je samenvatting te kort schiet en krijg je de informatie op een meer visuele manier ook aangeboden.
Goed idee Ysenda! Dank.
Jonagold
10-04-2026 om 21:16
Anoniem1290 schreef op 10-04-2026 om 15:00:
[..]
Dat was ik al van plan. En ik zie jou wel heel veel aannames over mij maken, hoe ik over dingen zou denken en hoe niet. Dat is niet dus niet zo.
Ik ga nog 1 keer het zelf proberen en anders neem ik een dagcursus.
Mijn zoon is met zo'n dagcursus in 1 keer geslaagd. Mijn dochter (zonder diagnose) dacht dat ze het zelf wel kon, maar is 3x gezakt en heeft toen ook maar zo'n dagcursus gedaan. Dat werkte wel.
Jonagold
10-04-2026 om 21:28
De truc zit hem erin dat je jezelf goed leert kennen. Met je sterke en zwakke kanten. Mijn zoon verzandt in de details. Een samenvatting kan hij (dus) niet maken. Hij had vroeger bijvoorbeeld ook moeite met de "bus-sommen" op de basisschool. Er staan 7 mensen bij de bushalte. Er zitten 4 mensen in de bus. Bij de halte stappen er 3 uit en 7 in. Hoeveel mensen zitten er dan in de bus? Hij was dan al weg. In zijn hoofd was hij dan bezig met wat voor bus, welke maatschappij, waren het mannen, vrouwen of kinderen, waar kwamen ze vandaan en waar gingen ze naar toe?
Ben je auditief sterk of juist visueel ingesteld? Dat maakt uit. Ben je auditief sterk, dan kan het helpen als je de leerstof laat voorlezen met voorleessoftware. Ben je visueel ingesteld, probeer dan dingen als mindmaps of tekeningen maken.
Als mijn zoon iets interessant vindt, en in zijn hyperfocus zit, kan hij uren aan een stuk doorwerken. Vindt hij het niet zo boeiend, dan is afwisseling belangrijk en ontspanning tussendoor.
Ook verwerkt hij informatie niet snel, dat moet bij hem echt 'landen'. Dus als hij heeft zitten leren, is meteen overhoren niet zinvol. Dat kan beter de volgende dag of als hij even een uur met de hond heeft gewandeld of zo.
Kortom, ga op zoek naar je eigen leerstijl. Daar zijn online testjes voor, daar kun je vast al wat uithalen. Maar je kunt ook eens kijken of de OU daarin kan voorzien. Via een studiecoach of zo. Of toch weer terug naar je autismecoach.
En leer je sterke kanten in te zetten. Die heb je zeker.
tsjor
11-04-2026 om 08:45
En studie is niet de enige weg naar je eigen plekje in de samenleving. Werk kan dat ook heel goed zijn. Als je ergens maar een plek vindt waar je je goed voelt. En dan niet achter de computer bedoel ik.
Anoniem1290
13-04-2026 om 08:29
Jonagold schreef op 10-04-2026 om 21:28:
De truc zit hem erin dat je jezelf goed leert kennen. Met je sterke en zwakke kanten. Mijn zoon verzandt in de details. Een samenvatting kan hij (dus) niet maken. Hij had vroeger bijvoorbeeld ook moeite met de "bus-sommen" op de basisschool. Er staan 7 mensen bij de bushalte. Er zitten 4 mensen in de bus. Bij de halte stappen er 3 uit en 7 in. Hoeveel mensen zitten er dan in de bus? Hij was dan al weg. In zijn hoofd was hij dan bezig met wat voor bus, welke maatschappij, waren het mannen, vrouwen of kinderen, waar kwamen ze vandaan en waar gingen ze naar toe?
Ben je auditief sterk of juist visueel ingesteld? Dat maakt uit. Ben je auditief sterk, dan kan het helpen als je de leerstof laat voorlezen met voorleessoftware. Ben je visueel ingesteld, probeer dan dingen als mindmaps of tekeningen maken.
Als mijn zoon iets interessant vindt, en in zijn hyperfocus zit, kan hij uren aan een stuk doorwerken. Vindt hij het niet zo boeiend, dan is afwisseling belangrijk en ontspanning tussendoor.
Ook verwerkt hij informatie niet snel, dat moet bij hem echt 'landen'. Dus als hij heeft zitten leren, is meteen overhoren niet zinvol. Dat kan beter de volgende dag of als hij even een uur met de hond heeft gewandeld of zo.
Kortom, ga op zoek naar je eigen leerstijl. Daar zijn online testjes voor, daar kun je vast al wat uithalen. Maar je kunt ook eens kijken of de OU daarin kan voorzien. Via een studiecoach of zo. Of toch weer terug naar je autismecoach.
En leer je sterke kanten in te zetten. Die heb je zeker.
Bedankt voor de informatie, want dit herken ik ook zelf.
Ik weet niet of ik juist auditief of visueel sterk ben ingesteld, handig om dat eens uit te vinden.
Anoniemvoornu
13-04-2026 om 10:03
Vaaas schreef op 10-04-2026 om 14:50:
Voor theorie-examens: neem een cursus. Probeer je weerstand tegen klassikaal les krijgen te overwinnen. Het belemmert je.
Dit bij klassikaal les krijg je veel meer handvaten. Een thuisstudie vraagt vaardigheden die je (nog) niet hebt. Een studie rechten al helemaal. Je was altijd een twijfelgeval op school geef je aan waarom heb je voor deze zeer pittige studie gekozen? Wat spreekt je aan en kan je dat ook op een andere manier vormgeven? Veel banen bieden bijv ook werk leer trajecten.
Anoniem1290
13-04-2026 om 13:49
Anoniemvoornu schreef op 13-04-2026 om 10:03:
[..]
Dit bij klassikaal les krijg je veel meer handvaten. Een thuisstudie vraagt vaardigheden die je (nog) niet hebt. Een studie rechten al helemaal. Je was altijd een twijfelgeval op school geef je aan waarom heb je voor deze zeer pittige studie gekozen? Wat spreekt je aan en kan je dat ook op een andere manier vormgeven? Veel banen bieden bijv ook werk leer trajecten.
Ik denk dat het twijfelgeval zijn inderdaad komt (en nee, ik ga niet de slachtofferrol in) doordat ik gewoon overprikkeld werd door alles, had ook geen fijne tijd (veel gepest enz.) en kwam altijd doodmoe thuis. Ik had gewoon geen puf meer. Ik was ook eigenwijs en nam de voorgeschreven medicatie (voor o.a. overprikkeling, de Risperidon) niet aan.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het wel erg interessant vind. En met het oog op dat ik volgend jaar wil emigreren (al eerder in deze thread aangegeven) is een propedeuse handig als ik nog geen diploma heb, want de VAVO zei ook dat het waarschijnlijk geen 1 jaar zal duren bij mij of iets in die trant.
Maar ik ga hoe dan ook volgend jaar - in Nederland of in Timboektoe - fulltime werken, want dat is wat ik wil. Dan wil ik parttime studeren ernaast. Mocht rechten me niet bevallen, kan ik altijd nog switchen. Uiteindelijk wil ik Rechtsgeleerdheid of Criminologie doen. Het enige is dat Criminologie niet overal wordt aangeboden in andere landen.
Ysenda
13-04-2026 om 15:09
Anoniem1290 schreef op 13-04-2026 om 13:49:
[..]
Ik denk dat het twijfelgeval zijn inderdaad komt (en nee, ik ga niet de slachtofferrol in) doordat ik gewoon overprikkeld werd door alles, had ook geen fijne tijd (veel gepest enz.) en kwam altijd doodmoe thuis. Ik had gewoon geen puf meer. Ik was ook eigenwijs en nam de voorgeschreven medicatie (voor o.a. overprikkeling, de Risperidon) niet aan.
Ik heb hiervoor gekozen omdat ik het wel erg interessant vind. En met het oog op dat ik volgend jaar wil emigreren (al eerder in deze thread aangegeven) is een propedeuse handig als ik nog geen diploma heb, want de VAVO zei ook dat het waarschijnlijk geen 1 jaar zal duren bij mij of iets in die trant.
Maar ik ga hoe dan ook volgend jaar - in Nederland of in Timboektoe - fulltime werken, want dat is wat ik wil. Dan wil ik parttime studeren ernaast. Mocht rechten me niet bevallen, kan ik altijd nog switchen. Uiteindelijk wil ik Rechtsgeleerdheid of Criminologie doen. Het enige is dat Criminologie niet overal wordt aangeboden in andere landen.
houd er rekening mee dat rechtsgeleerdheid land specifiek is, met een nederlands rechten diploma kom je zonder heel specifieke ervaring in het buitenland niet makkelijk aan het werk. bij ons is de legal afdeling zelfs in een multinational als wij zijn zeer land specifiek. US doet US, NL doet NL en als we iets in timboektoe moeten doen dan huren we de expertise in.
Anoniem1290
13-04-2026 om 16:31
Ysenda schreef op 13-04-2026 om 15:09:
[..]
houd er rekening mee dat rechtsgeleerdheid land specifiek is, met een nederlands rechten diploma kom je zonder heel specifieke ervaring in het buitenland niet makkelijk aan het werk. bij ons is de legal afdeling zelfs in een multinational als wij zijn zeer land specifiek. US doet US, NL doet NL en als we iets in timboektoe moeten doen dan huren we de expertise in.
Klopt, daar ben ik mij ook zeker van bewust. Daarom wil ik dan eventueel mijn rechtenstudie in het buitenland vervolgen/opnieuw doen, vandaar dat ik geen volledige studie hier voor nu wil doen.
haarklover
13-04-2026 om 17:34
Ik denk dat klassen in het Vavo veel rustiger zijn dan op een middelbare school.
Op de universiteit geldt dat voor kleine studies ook (helaas niet altijd voor studies met veel studenten tegelijk).
Werken en studeren vind ik een zware combinatie.
Maar dat mag je natuurlijk best proberen.
Ysenda
13-04-2026 om 17:46
haarklover schreef op 13-04-2026 om 17:34:
Spreek je een buitenlandse taal?
op een voldoende niveau dat je WO teksten kunt lezen en verwerken. Ofwel behoorlijk vloeiend in de juridische hoek als je daar verder in wilt.
Het is wel dat je weer heel hoog in de boom wil beginnen terwijl je nog onder aan de trap staat.
Rechten is echt heel interessant maar wel een van de ingewikkelde studies in een non-native taal. Vanwege alle nuances en uitleggen die mogelijk zijn in het recht.
Anoniem1290
13-04-2026 om 18:10
haarklover schreef op 13-04-2026 om 17:34:
Spreek je een buitenlandse taal?
Ik spreek vloeiend Nederlands, Engels en Duits en leer nu Papiaments en Spaans aangezien ik naar de ABC-eilanden wil. Als ik daar verder zou studeren, zal ik mijn studie vervolgen in het Engels (i.i.g. op Aruba).
haarklover
13-04-2026 om 21:01
Anoniem1290 schreef op 13-04-2026 om 18:10:
[..]
Ik spreek vloeiend Nederlands, Engels en Duits en leer nu Papiaments en Spaans aangezien ik naar de ABC-eilanden wil. Als ik daar verder zou studeren, zal ik mijn studie vervolgen in het Engels (i.i.g. op Aruba).
Ik heb geen idee of je op de Antillen makkelijk werk kunt vinden.
Tegen de meeste mensen van jouw leeftijd zou ik zeggen: probeer het maar als je het wilt, als het niet lukt kun je weer bij jouw ouders gaan wonen.
Maar ik denk dat jij (mag ik jij zeggen?) dat risico beter niet kan nemen.
(het is niet helemaal eerlijk in de wereld).