Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
02-08-2025 om 18:02
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.
30-08-2025 om 16:59
Hallo allen,
Ik heb besloten op de laatste reacties niet te reageren omdat ik merkte dat de discussie heel erg van het alcoholgebruik van mijn moeder naar mijn schoolgang ging en het eigenlijk nergens toe leidde. Ik heb in de afgelopen weken eens nagedacht over jullie adviezen en ben er toch achtergekomen dat jullie waardevolle tips en routes geven. Ik begin maandag met mijn korte HBO-programma (Inleiding Recht) en ga daarna wel door naar de OU als alles volgens plan gaat, ik wil dus wel vasthouden aan mijn eigen plan, puur omdat ik het gewoon wil proberen.
Maar ik wil nu eigenlijk jullie een update geven over haar alcoholgebruik, waar dit draadje ook om ging:
Vandaag heeft ze blijkbaar een stressvolle dag gehad en daarom drinkt ze nu een hele fles wijn in een paar uur (max.? ik denk dat ze begon te drinken rond 15:00) en de fles is nu bijna op. Ik heb haar hier op aangesproken en ze zei dat ik haar haar eigen gang moest laten gaan en werd chagrijnig door mijn opmerking. Morgen ga ik met haar praten over o.a. haar alcoholgebruik en ik wil vragen of jullie tips hebben voor het gesprek?
Eigenlijk wil ik diep van binnen stiekem gewoon haar alcoholische dranken weggooien in de gootsteen, is dit een goed idee of kan het hier juist erger door worden?
Ze had ook voor zichzelf besloten om alleen op de zaterdag te drinken en heeft dat deze week nu al 3x verbroken...
30-08-2025 om 17:07
Anoniem1290, voordat je dat gaat doen zou ik eerst bij deskundigen wat meer informatie inwinnen over de vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken. Kijk eens hier: https://www.jellinek.nl/naasten-familie/ Misschien kun je hen een email schrijven of bellen na het weekend.
Het kan zijn dat je vader ook enige ervaring heeft op dit gebied, dus wellicht kun je hem ook eens vragen.
Veel succes met je korte HBO-programma rechten.
30-08-2025 om 17:11
NB. Houd voor ogen dat er altijd een mogelijkheid is dat je jezelf overschat wat betreft je leervermogen. Wil niet zeggen dat je dan faalt of dom bent, maar niet iedereen leert op dezelfde manier. Je bent nog aan het zoeken naar een manier die voor jou werkt.
30-08-2025 om 17:12
tsjor schreef op 30-08-2025 om 17:07:
Anoniem1290, voordat je dat gaat doen zou ik eerst bij deskundigen wat meer informatie inwinnen over de vraag hoe je dit het beste kunt aanpakken. Kijk eens hier: https://www.jellinek.nl/naasten-familie/ Misschien kun je hen een email schrijven of bellen na het weekend.
Het kan zijn dat je vader ook enige ervaring heeft op dit gebied, dus wellicht kun je hem ook eens vragen.
Veel succes met je korte HBO-programma rechten.
Dank voor de link en je woorden Tsjor.
Ik zal laten weten hoe alles is gegaan (zal dan ergens volgende week zijn lijkt me).