Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.
Moree
02-11-2025 om 21:22
Ah wouw, wat goed!
Ik hoop dat je goed geslapen hebt in je nieuwe huis de eerste paar nachten.
Anoniem1290
03-11-2025 om 14:26
Moree schreef op 02-11-2025 om 21:22:
Ah wouw, wat goed!
Ik hoop dat je goed geslapen hebt in je nieuwe huis de eerste paar nachten.
Bedankt! De eerste nacht was wel wat spannend maar is nu al prima.
Anoniem1290
12-11-2025 om 10:53
Ik heb me inmiddels aangemeld voor de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid bij de OU, waar ik in februari mee begin.
Mensen wezen mij er dus op dat de gemiddelde OU-student een stuk ouder is dan bij een reguliere universiteit. Als dit zo is, hoe oud zal mijn gemiddelde studiegenoot dan ongeveer zijn? En als ze echt een stuk ouder zijn, betekent dit dan dat ik waarschijnlijk niet meer contact zal kunnen maken dan bijv. een praatje of samen studeren?
tsjor
12-11-2025 om 12:46
Je kunt het navragen bij de open universiteit, maar het publiek zal wel ouder zijn dan op een reguliere opleiding. Of dat betekent dat je dan ook minder contacten hebt weet ik niet. Ligt ook aan de organisatie van de studie. Veel succes.
Anoniem1290
12-11-2025 om 13:10
tsjor schreef op 12-11-2025 om 12:46:
Je kunt het navragen bij de open universiteit, maar het publiek zal wel ouder zijn dan op een reguliere opleiding. Of dat betekent dat je dan ook minder contacten hebt weet ik niet. Ligt ook aan de organisatie van de studie. Veel succes.
Bedankt Tsjor, ik zal het navragen.
MamaE
12-11-2025 om 14:30
Anoniem1290 schreef op 12-11-2025 om 13:10:
[..]
Bedankt Tsjor, ik zal het navragen.
En dan? Op de OU zitten vaak mensen die een opleiding volgen voor of naast hun werk. Die zijn misschien al wel 40 of 50. Of gepensioneerden die er nu de tijd voor hebben.
Er is ook meer ruimte om op je eigen tempo te studeren. Dus het kan zomaar zo zijn dat je niet met een min of meer 'vaste groep' van mensen een studie doorloopt.
Je zit daar voor jezelf. Als je contacten wil opdoen is een reguliere opleiding waarschijnlijk passender. Maar dan kun je niet zonder vooropleiding naar de universiteit.
Vaaas
12-11-2025 om 14:35
Anoniem1290 schreef op 12-11-2025 om 10:53:
Ik heb me inmiddels aangemeld voor de bacheloropleiding Rechtsgeleerdheid bij de OU, waar ik in februari mee begin.
Mensen wezen mij er dus op dat de gemiddelde OU-student een stuk ouder is dan bij een reguliere universiteit. Als dit zo is, hoe oud zal mijn gemiddelde studiegenoot dan ongeveer zijn? En als ze echt een stuk ouder zijn, betekent dit dan dat ik waarschijnlijk niet meer contact zal kunnen maken dan bijv. een praatje of samen studeren?
Het is ook de houding denk, waarom zou je met oudere mensen dan jezelf geen contact kunnen maken? Het zijn ook gewoon mensen.
Schoondochter
12-11-2025 om 14:36
De OU doet alles digitaal, er is weinig tot geen ruimte om een praatje te maken. Samen studeren gebeurt ook digitaal, tenzij je zelf contact krijgt met mensen die in de buurt wonen en wat initieert. Je hebt ook niet bij elk college dezelfde medestudenten, omdat iedereen zijn eigen tempo bepaalt.
Ysenda
12-11-2025 om 15:43
Open universiteit is alleen individueel studeren. Bij practica zie je nog wel eens iemand. Of via de studie vereniging maar dat is meer voor de uitjes en niet om samen te studeren. Studeren doen OU studenten tussen al het andere leven door. Ik pakte vaak een uurtje voor en na mijn werk. Soms een middag vrij. Op vakantie, in het ziekenhuis, terwijl mijn kind aan het sporten was zat ik in de auto te studeren. Sommige vakken knalde ik er in een maand door, andere kostten 4-5 maanden.
Gemiddelde leeftijd 35+ of topsporter/militair.
Bij de verplichte vakken met een verplichte bijeenkomst zie je soms wel dezelfde mensen maar die zijn dan ook vaak met zichzelf bezig.
Je docenten zie of spreek je ook nauwelijks.
Maar 10-20% haalt de eindstreep bij een volledige studie vanwege het eenzame traject.
Anoniem1290
12-11-2025 om 17:35
Bedankt voor de reacties allemaal. Dat geeft al duidelijkheid.
En Ysenda, wat je zegt over dat maar 10-20% de eindstreep haalt, dat klopt en daarom wil ik na mijn propedeuse gehaald te hebben ook naar een reguliere universiteit.
Ysenda
12-11-2025 om 18:40
Anoniem1290 schreef op 12-11-2025 om 17:35:
Bedankt voor de reacties allemaal. Dat geeft al duidelijkheid.
En Ysenda, wat je zegt over dat maar 10-20% de eindstreep haalt, dat klopt en daarom wil ik na mijn propedeuse gehaald te hebben ook naar een reguliere universiteit.
Datzelfde percentage of zelfs hoger geldt ook voor de p.
haarklover
12-11-2025 om 20:07
Ik had het omgekeerde: ik ben 50+ en ik ging op een gewone universiteit studeren.
De meest studenten vonden het wel interessant dat ik weer studeren ging.
Mijn contact is vooral een praatje en samen studeren (opdrachten bijv.) en ik heb niet de behoefte om in het weekeinde nog iets te doen (want ik heb al een hobby).
Ik herinner mij van mijn studie 30 jaar geleden dat de studenten een bar in de faculteit hadden, en een tafeltennistafel. Daar at ik ook meestal mijn lunch
Zo veel gezelligheid verwacht ik niet op de OU, maar die is er ook niet op mijn huidige master's opleiding.
Ysenda
12-11-2025 om 20:17
haarklover schreef op 12-11-2025 om 20:07:
[..]
Ik had het omgekeerde: ik ben 50+ en ik ging op een gewone universiteit studeren.
De meest studenten vonden het wel interessant dat ik weer studeren ging.
Mijn contact is vooral een praatje en samen studeren (opdrachten bijv.) en ik heb niet de behoefte om in het weekeinde nog iets te doen (want ik heb al een hobby).Ik herinner mij van mijn studie 30 jaar geleden dat de studenten een bar in de faculteit hadden, en een tafeltennistafel. Daar at ik ook meestal mijn lunch
Zo veel gezelligheid verwacht ik niet op de OU, maar die is er ook niet op mijn huidige master's opleiding.
Er is weinig gezelligheid want na je werk snel naar de tentamenlocatie, tentamen doen en weer naar huis.
Met een beetje pech is de verplichte bijeenkomst 1,5 uur met ov verderop, mis je de aansluiting, kan de ns je weer met een taxi thuis brengen omdat je door hun de laatste aansluiting gemist hebt.
Temet
12-11-2025 om 20:19
MamaE schreef op 12-11-2025 om 14:30:
[..]
En dan? Op de OU zitten vaak mensen die een opleiding volgen voor of naast hun werk. Die zijn misschien al wel 40 of 50. Of gepensioneerden die er nu de tijd voor hebben.
Er is ook meer ruimte om op je eigen tempo te studeren. Dus het kan zomaar zo zijn dat je niet met een min of meer 'vaste groep' van mensen een studie doorloopt.
Je zit daar voor jezelf. Als je contacten wil opdoen is een reguliere opleiding waarschijnlijk passender. Maar dan kun je niet zonder vooropleiding naar de universiteit.
Volgens mij bestaat ook bij de gewone universiteit de mogelijkheid van toelating met een colloquium doctum nog altijd, dus dan wordt gekeken of je het niveau hebt, ook al heb je het diploma niet. Ik ben te lui om in het draadje terug te zoeken of TO daarvoor in aanmerking zou kunnen komen, maar een universitaire studie zonder vwo of hbo-diploma is dus niet onmogelijk
MamaE
12-11-2025 om 22:36
Temet schreef op 12-11-2025 om 20:19:
[..]
Volgens mij bestaat ook bij de gewone universiteit de mogelijkheid van toelating met een colloquium doctum nog altijd, dus dan wordt gekeken of je het niveau hebt, ook al heb je het diploma niet. Ik ben te lui om in het draadje terug te zoeken of TO daarvoor in aanmerking zou kunnen komen, maar een universitaire studie zonder vwo of hbo-diploma is dus niet onmogelijk
Dat klopt maar dat is wel 21+ en volgens de OP is TS pas 18. Dus dan zou ze nog een paar jaar moeten wachten. Dan zou vavo of staatsexamens doen in de tussentijd misschien nog wel sneller zijn om wel de juiste vooropleiding te behalen.