Anoniem1290
02-08-2025 om 18:02
Moeder drinkt veel, wat te doen?
Geachte forumleden,
Ik ben 18 jaar oud en woon bij mijn moeder. Zij drinkt relatief veel alcohol, niet een complete alcoholist maar ook niet een gewone drinker die elke dag bijvoorbeeld een glaasje bij het eten neemt.
Zij begint te drinken rond het einde van de middag als ze uit werk komt, in het weekend vaak nog wat eerder, maar niet veel eerder. Ze drinkt vooral donker (zwaar) bier en ook wijn. Als ze het donkere bier drinkt drinkt ze enkele flesjes (rond de 3) en dan zie je haar wel echt wat aangeschoten (dit kun je merken aan haar manier van praten, dus langzamer en op een ietwat andere toon). En bij wijn drinkt ze soms wel bijna de hele fles leeg, gisteravond bijvoorbeeld dronk ze binnen ca. een uur bijna een hele fles leeg (en ze had al eerder wijn gehad gisteren).
Hier komt de reden waarom ik mij zorgen maak, naast haar gedragsveranderingen als ze drinkt: ze laat allemaal troep op haar bed, zoals chips of klokhuizen van appels, laatst at ze in bed een ijsje met chocola en zag ik de volgende dag chocola gesmeerd over haar dekbed. En dit lag er dagen erna nog, ze ruimt het maar niet op. Vandaag had ik weer haar troep van gisteravond opgeruimd (uit mezelf). Ik heb er genoeg van en ga ook op mezelf wonen binnenkort, maar ik ben wel van haar afhankelijk voor de kosten dus kan niet no-contact met haar gaan, al is dat wel wat ik soms wil.
Ik weet dus gewoon niet wat ik moet doen, ze zegt steeds dat ze gaat stoppen maar doet het maar gewoon niet, ik begin te denken dat ze alcoholproblemen heeft. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
PS: ze rookt ook, hier is ze wel lange tijd mee gestopt en is weer begonnen maar pogingen om te stoppen willen ook niet baten bij haar weer.
PPS: naast het roken en drinken, sport ze eigenlijk ook helemaal niet en heeft hier ook niet echt behoefte aan (als ik haar tenminste goed begrijp) ondanks dat ze overgewicht heeft. Ze heeft een BMI van 28.

IMI-x2
06-08-2025 om 12:36
Weet je hoe het komt dat je niet voor alle vier je vakken geslaagd bent? Wellicht is er een goede reden voor.
Maar een buitenstaander denkt: vier vakken is maar een half eindexamen. Als je een half eindexamen Havo niet aankunt, waarom zou je een volledige universitaire studie dan wel aankunnen?
Ik ben het eens met Tsjor: zet eerst in op meer stabiliteit. Zo'n leer-werkopleiding in een juridische richting lijkt me een prachtkans voor jou.

Vaaas
06-08-2025 om 12:46
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 12:36:
Weet je hoe het komt dat je niet voor alle vier je vakken geslaagd bent? Wellicht is er een goede reden voor.
Maar een buitenstaander denkt: vier vakken is maar een half eindexamen. Als je een half eindexamen Havo niet aankunt, waarom zou je een volledige universitaire studie dan wel aankunnen?
Ik ben het eens met Tsjor: zet eerst in op meer stabiliteit. Zo'n leer-werkopleiding in een juridische richting lijkt me een prachtkans voor jou.
Waar ik het vaak mis zie gaan zijn de mondelinge examens als er staatsexamen gedaan wordt. Het voordeel van de VAVO is dat je dan normaal eindexamen doet met schoolexamens.

IMI-x2
06-08-2025 om 12:57
Vaaas schreef op 06-08-2025 om 12:46:
[..]
Waar ik het vaak mis zie gaan zijn de mondelinge examens als er staatsexamen gedaan wordt. Het voordeel van de VAVO is dat je dan normaal eindexamen doet met schoolexamens.
Dat geloof ik best, maar het gaat me erom dat Anoniem1290 zelf begrijpt waar het mis ging, zodat hij kan inschatten of zijn wensen realistisch zijn of (nog) niet.

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:05
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 12:07:
[..]
Natuurlijk, als het interessant is, gaat het makkelijker. Maar zelfs als een studie je fascineert, zijn er helaas ook doodsaaie vakken ( bv. (rechts)geschiedenis, statistiek) die je verplicht moet doen. Heb je daar deze keer dan wel het doorzettingsvermogen voor? Ook op de universiteit lopen slechte en irritante docenten rond, kun je daarmee omgaan? Dat zijn vragen die je jezelf serieus moet stellen voordat je aan zo'n lang, zwaar en duur traject begint.
Ik geloof dat ik daar dit keer wel het doorzettingsvermogen voor heb. Ik ben twee weken geleden met sociale media gestopt en ik merk dat ik veel meer motivatie en doorzettingsvermogen nu al heb, ik merk nu pas hoe een zwaar negatief effect social media op mij had (ik heb wel ASS, dus kan door de overprikkeling komen).

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:07
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 12:36:
Wat Vaaas al zegt, ik denk dat het door het mondelinge examen komt (Staatsexamen), daar zakte ik erg, terwijl het voor mijn gevoel gewoon (erg) goed ging.
Uiteraard zal een buitenstaander dat wel denken, wat je zegt.

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:09
tsjor schreef op 06-08-2025 om 12:19:
'Naar het MBO kan ik dus ook niet direct...' Wel als je kijkt naar de link die ik je gaf, maar dan moet je nu eigenlijk al in gesprek gaan met de opleiding en op zoek gaan naar een erkend leer-werkbedrijf. Op de website staan veel bedrijven aangegeven, maar ze moeten natuurlijk wel plaats hebben.
Een andere mogelijkheid is dat je MBO-sociaal-juridische dienstverlening gaat doen, fulltime.
https://www.zadkine.nl/opleidingen/business/mbo-rechten-bol-niveau-4. Ga 26 november naar de open dag! (Geen idee waar je nu woont). En vraag wat er nodig is. soms vragen ze om een overgangsbewijs van 3 naar 4 HAVO.
Mijn advies aan jou is echt: zorg eerst voor grond onder je voeten voordat je naar het hoogstmogelijke gaat reiken. Grond onder je voeten betekent een eigen leefplek, financiële onafhankelijkheid en een basisdiploma en/of werkervaring. Daarna heb je nog een leven lang de kans om dat uit te bouwen. Basisdiploma is MBO-2, niet het moeilijkste dus. Werkervaring kan ook belangrijk zijn, je krijgt dan wel de leerplichtambtenaar achter je aan, of een of ander bureautje, zoals mijn zoon. Maar hij werkte al vanaf zijn 16de en kon later via het bedrijf zelf zijn MBO-3 halen, naast zijn werk, met gemak. Nu heeft hij een mooie baan en rijdt met zijn leaseauto door Nederland, België en Frankrijk. Je begin is niet je eindpunt!
Die link wel ja, maar dan moet dat wel echt de opleiding zijn die ik echt 100% zeker wil doen.
Verder een vraag aan jou: waarom raadt je me aan om eerst voor grond onder mijn voeten te zorgen? In de zin van dat er genoeg mensen die nog thuis wonen naar de universiteit gaan.

IMI-x2
06-08-2025 om 13:10
Ah, je hebt ASS. Hoe uit dat zich bij jou? Ken je je gevoelige punten?
Heb je een autismecoach? Die kan je (mede) helpen bij het aanleren van efficiëntere studiemethoden, aangepast aan jouw sterkere en zwakkere punten.

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:11
Ik moet wel mededelen dat ik niet helemaal direct naar de OU wil gaan. Ik begin mijn studie daar in februari door omstandigheden (zoals op mezelf gaan wonen, is nogal een proces wat tijd kost en anders gaat die tijd van mijn studie af, moet veel zaken regelen, en daarnaast volg ik nog twee taalcursussen: Papiaments en Spaans). Ik ga in september eerst beginnen met een cursus van Rechten op HBO-niveau via de LOI, die zo een 3 maanden zal duren. Dan kan ik toch al zien of het wat is.

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:12
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 13:10:
Ah, je hebt ASS. Hoe uit dat zich bij jou? Ken je je gevoelige punten?
Heb je een autismecoach? Die kan je (mede) helpen bij het aanleren van efficiëntere studiemethoden.
Op school bedoel je, of in het algemeen? Ik ken mijn gevoelige punten wel, ja.
Ik had een autismecoach, maar daar ben ik mee gestopt, hij heeft me wel veel dingen geleerd vind ik (ook heeft hij me bij school geholpen).

Netherfield
06-08-2025 om 13:17
Ik ben het eens met Tsjor en anderen over vaste grond onder je voeten. Dat je een basiskwalificatie hebt (minimaal MBO-2 diploma). Een stabiele plek om te wonen, dus niet een kamer waar je na een paar maanden weer uit moet. En financieel onafhankelijk, dus genoeg inkomen voor je vaste lasten en voor eten en kleding enzo. Deze drie dingen zorgen voor rust in je leven en dan kan je van daaruit verder komen en rechten gaan studeren.

Anoniem1290
06-08-2025 om 13:20
Netherfield schreef op 06-08-2025 om 13:17:
Ik ben het eens met Tsjor en anderen over vaste grond onder je voeten. Dat je een basiskwalificatie hebt (minimaal MBO-2 diploma). Een stabiele plek om te wonen, dus niet een kamer waar je na een paar maanden weer uit moet. En financieel onafhankelijk, dus genoeg inkomen voor je vaste lasten en voor eten en kleding enzo. Deze drie dingen zorgen voor rust in je leven en dan kan je van daaruit verder komen en rechten gaan studeren.
Zou je dit ook echter aan anderen aanraden die Rechten willen studeren, dus bijv. ook mensen die net hun VWO-diploma hebben gehaald? Moeten die ook een stabiele woonplek en financiële onafhankelijkheid hebben? Zo ja, waarom is dat nodig voor studeren aan de universiteit? En het HBO dan?

Vaaas
06-08-2025 om 13:37
Je bent 18, je hebt nog twee ouders die financieel voor jou verantwoordelijk zijn. Dus ik ben het niet eens met anderen die vinden dat je dat nu al zelf zou moeten regelen. Het is wel ingewikkeld door de situatie met je moeder.
Ik vind vier vakken staatsexamen in een jaar, met beginniveau havo 3 trouwens best een prestatie, daar mag je best trots op zijn. De vier schriftelijke examens waren wel voldoende? Ik vind je plan heel erg ambitieus, maar jij kunt het beste inschatten wat je aankunt. Jammer dat je niet langer een coach hebt, die zou jou nu juist goed kunnen helpen met het maken van deze afwegingen.

IMI-x2
06-08-2025 om 13:59
Anoniem1290 schreef op 06-08-2025 om 13:07:
[..]
Wat Vaaas al zegt, ik denk dat het door het mondelinge examen komt (Staatsexamen), daar zakte ik erg, terwijl het voor mijn gevoel gewoon (erg) goed ging.
Hier heb je jezelf dus flink overschat. Dit kan ook met je autisme te maken hebben. Had je dit in het verleden ook wel?
Overschat je jezelf wel vaker? Misschien heb je de intelligentie wel, maar de vaardigheden (nog) niet. Ik zie dat bij mijn zoon met ASS ook. Hij is heel erg slim, heeft door zijn autisme 2 jaar universiteit afgerond in 3 jaar (fulltime was te zwaar), maar gaat nu toch HBO doen.
Het is goed om een doel voor ogen te hebben, maar doe het stap voor stap, in behapbare brokken, en met zoveel mogelijk succeservaringen op weg naar je doel. Ga niet sneller dan realistisch is, neem geen te grote stappen, dat is een recipe for disaster. Je hebt tijd, je bent nog hartstikke jong.

Anoniem1290
06-08-2025 om 15:45
Vaaas schreef op 06-08-2025 om 13:37:
Je bent 18, je hebt nog twee ouders die financieel voor jou verantwoordelijk zijn. Dus ik ben het niet eens met anderen die vinden dat je dat nu al zelf zou moeten regelen. Het is wel ingewikkeld door de situatie met je moeder.
Ik vind vier vakken staatsexamen in een jaar, met beginniveau havo 3 trouwens best een prestatie, daar mag je best trots op zijn. De vier schriftelijke examens waren wel voldoende? Ik vind je plan heel erg ambitieus, maar jij kunt het beste inschatten wat je aankunt. Jammer dat je niet langer een coach hebt, die zou jou nu juist goed kunnen helpen met het maken van deze afwegingen.
Bedankt voor je woorden. Ik heb 2 van de 4 gehaald..

Anoniem1290
06-08-2025 om 15:46
IMI-x2 schreef op 06-08-2025 om 13:59:
[..]
Hier heb je jezelf dus flink overschat. Dit kan ook met je autisme te maken hebben. Had je dit in het verleden ook wel?
Overschat je jezelf wel vaker? Misschien heb je de intelligentie wel, maar de vaardigheden (nog) niet. Ik zie dat bij mijn zoon met ASS ook. Hij is heel erg slim, heeft door zijn autisme 2 jaar universiteit afgerond in 3 jaar (fulltime was te zwaar), maar gaat nu toch HBO doen.
Het is goed om een doel voor ogen te hebben, maar doe het stap voor stap, in behapbare brokken, en met zoveel mogelijk succeservaringen op weg naar je doel. Ga niet sneller dan realistisch is, neem geen te grote stappen, dat is een recipe for disaster. Je hebt tijd, je bent nog hartstikke jong.
Heb dit wel eens in het verleden gehad geloof ik, maar niet helemaal zeker. En bedankt voor je advies.