Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Nacht-rust?

Wij hebben drie kinderen van 20, 17 ( over 4,5 maand 18) en 11.
Onze kinderen gaan graag laat naar bed. De oudsten het liefst na middernacht. Op zich mogen de oudsten dat natuurlijk zelf bepalen, al denken we met die van 17 nog wel mee.
Maar het probleem is, dat ze, ondanks diverse gesprekken, niet echt heel zacht doen. Wij worden dan ook veelvuldig wakker omdat ze drie keer in een uur in de badkamer gaan, de deuren dicht duwen of over de trap lopen. 17 jarige heeft een bijbaan ik de horeca en is soms pas na 12 uur thuis. Het liefst wil hij dan nog douchen maar in een jaren dertig huis is dan dus de rest van het gezin steeds wakker. Ik wil ze geen bedtijd ofzo opleggen, maar ben het ook zat dat ik steeds mensen heen en weer hoor lopen en deuren open en dicht hoor gaan voortdurend als ik net in slaap val.
Hoe gaan jullie hier mee om?


Oordopjes indoen?

Slaap je al? Ik ben benieuwd hoe die diverse gesprekken zijn verlopen hierover. Ik zou er geen last van hebben, je kunt onder mij door stofzuigen als ik slaap, maar ik heb wel ervaring met pubers/jongvolwassenen die steeds ‘vergeten’ hoe ze rekening moeten houden met andere huisgenoten. 

Kinderen wonen nogal lang thuis dus heel vervelend als jullie nachtrust keer op keer wordt verstoord. En dat dit nog jaren gaat duren. Kijk in ieder geval naar praktische oplossingen zoals deurdrangers. Deuren open moeten laten op kier (van wc en badkamer). Isolatie. Oordopjes. Schoenen uit binnenshuis. Wij zijn ook streng geworden naar dochters. Bijvoorbeeld voor jouw voorbeelden dat tot 23.00 uur de badkamer mag worden gebruikt. Beneden naar wc niet boven. Dus daarvoor klaarmaken voor bed. Als ze daarna tot 01.00 uur wakker zijn heb jij er minimaal last van. En horeca kind kan dat natuurlijk niet maar kan wel pas bij opstaan douchen. Is dat een optie? (stinkt je kind echt of is het gewoonte geworden van douchen voor slapen gaan omdat het avond mens is?). 

Toch steeds weer op attenderen en in begin elke keer je bed uit om lawaai te melden. Bewustwording meer laten landen?

Ik zou een weeklang consequent vergeten om stil te zijn om 2 uur en om 5 uur snachts. Kijken hoe welwillend ze dan zijn.

Absoluut grenzen stellen. Op het moment dat je niet meer in een pure opvoedrelatie zit omdat kinderen ouder worden ben je huisgenoten geworden.
Volwassen huisgenoten moeten ook rekening houden met elkaar. 
Ik ben echt een beetje verbaasd dat het in sommige reacties/suggesties lijkt of alles van jou moet komen en dat jij zelf niet meer eist van je kind als huisgenoot. 
Hier zijn we ervoor gaan zitten en hebben we allebei water bij de wijn gedaan. Onder het motto: hoe kunnen we samen zo goed mogelijk in 1 huis wonen (en vooral: slapen! 😜).  Gelukkig wel modern huis met wc tegen dragende buitenwand, het probleem waren hier met name deur, trap en gamen al chattend. Voor lawaai maken op de slaapverdieping kwam een regel dat dat na 23 uur niet mocht, bij het gamen hebben we een middenweg gekozen en ben ik af en toe op zolder gaan slapen (was in coronatijd). 

Gewoon regels stellen
Mijn kinderen moesten door de week om 22.30 in bed liggen als ze dan nog niet wilden slapen mochten ze nog lezen. Het gebeurden na dit tijdstip eigenlijk haast nooit dat ze nog naar de wc gingen. Zelf ging ik om 22.30 naar boven om te slapen dan wilde ik gewoon dat ze rustig waren.
In het weekend en vakanties was ik soepeler maar als ze na uitgaan thuis kwamen moesten ze zo stil mogelijk zijn. Rekening houden met elkaars slaap vind ik normaal de ochtend na een avondje stappen maakte ik ook weinig geluid zodat ze konden uitslapen.

Mijn dochter woont momenteel weer thuis. Deze zomer had ze een horeca baan en dat ging ten kosten van onze nachtrust. Per september is ze toen op ons verzoek iets anders gaan doen. Zelf stond zij hier ook achter ze zit monenteel in de laatste fase studie en die horecabaan was te zwaar geweest in combinatie hiermee.

Ik vind het belangrijk dat je als ouder genoeg kunt slapen oververmoeid raken doordat je kinderen niet stil genoeg zijn laat in de avond is natuurlijk niet de bedoeling. De volgende dag moet jij waarschijnlijk weer vroeg op voor werk om dat huis en hun leventje te betalen. In gesprek dus met ze. Dit was tijdens mijn opvoeding een van de laatste punten waar over ik nog duidelijke regels had.

dan

dan

07-01-2024 om 09:23

Anna Cara schreef op 07-01-2024 om 06:51:

Kinderen wonen nogal lang thuis dus heel vervelend als jullie nachtrust keer op keer wordt verstoord. En dat dit nog jaren gaat duren. Kijk in ieder geval naar praktische oplossingen zoals deurdrangers. Deuren open moeten laten op kier (van wc en badkamer). Isolatie. Oordopjes. Schoenen uit binnenshuis. Wij zijn ook streng geworden naar dochters. Bijvoorbeeld voor jouw voorbeelden dat tot 23.00 uur de badkamer mag worden gebruikt. Beneden naar wc niet boven. Dus daarvoor klaarmaken voor bed. Als ze daarna tot 01.00 uur wakker zijn heb jij er minimaal last van. En horeca kind kan dat natuurlijk niet maar kan wel pas bij opstaan douchen. Is dat een optie? (stinkt je kind echt of is het gewoonte geworden van douchen voor slapen gaan omdat het avond mens is?).

Toch steeds weer op attenderen en in begin elke keer je bed uit om lawaai te melden. Bewustwording meer laten landen?

Hij kan zich toch ook even opfrissen met een washandje als hij thuis komt? Voor veel problemen zijn oplossingen te bedenken met zijn allen. 

20 jaar en dan geen rekening met een ander kunnen houden?
Vind ik eerlijk gezegd wel wat asociaal .

Als gesprekken niet helpen dan een keer flink boos worden? En anders wordt het tijd dat de oudste uit huis gaat als hij geen rekening met jullie houdt. 

Ik heb een buurman gehad die het ook allemaal maar heel gewoon vond om te stampen, schreeuwen en met deuren te slaan, vooral 's nachts. Hij had nog nooit gehoord dat dat niet zo prettig is voor anderen, hij vond dat ook maar onzin eigenlijk. Doe er iets aan!

Hier ook een super oud huis (inmiddels 100 jaar) waar alles piept en kraakt maar de puber (17) hier mag gewoon douchen als hij dat wilt en ik lig toevallig al op bed. Wel heb ik natuurlijk liever dat hij zich even afspoelt in de keuken met een washandje dus dat wordt ook met enige regelmaat gewoon gedaan.
Wat betreft mij wakker maken, dan heeft hij echt een hele slechte aan mij. Mijn slaap is echt heilig maar als het moet zet ik elk weekend om 5 uur een wekker om hem wakker te maken zodra hij na het stappen of werken niet meer zachtjes kan doen. Of vergeten wij hoe we zachtjes moeten doen als hij al op bed ligt. Juist omdat het een oud huis is moeten we net wat meer rekening houden qua geluid, zowel voor de rest in huis als voor de buren. Overigens weet hij ook dat het zo werkt maar vergeet natuurlijk wel eens iets omdat hij gewoon mens is met een ADHD-ASS-puber brein. Maar voor alle dingen die we afspreken is de concequentie eignelijk wel dat ik dan op een gegeven moment ook stop met me aan afspraken houden zoals bijvoorbeeld roepen voor het avond eten ofzo. 

Volwassen worden/opgroeien betekent ook rekening met elkaar houden in het samenleven. Ook als je op kamers gaat wonen, vinden je huisgenoten het prettig als je niet enorm veel lawaai maakt als je thuiskomt na het stappen terwijl een ander de ochtend daarna vroeg op moet voor college of misschien wel een tentamen heeft. 

Het is niet onredelijk om van je kinderen te vragen om na een bepaalde tijd niet meer te douchen en zachtjes te doen. Jij hebt er last van en slaapgebrek worden de meeste mensen niet leuker van. 
Zulke gesprekken zou ik niet voeren midden in de nacht in het heetst van de strijd/ergernis. Gewoon een keer op een rustig moment als jullie allemaal in redelijke doen zijn.

Afspraak is hier: jij doet zachtjes, ik doe smorgens zachtjes
Werkt al vanaf de leeftijd dat ze later naar bed gingen dan ik.

dan schreef op 07-01-2024 om 09:23:

[..]

Hij kan zich toch ook even opfrissen met een washandje als hij thuis komt? Voor veel problemen zijn oplossingen te bedenken met zijn allen.

Dat hangt er volledig vanaf. Als iemand in de bediening werkt misschien wel. Onze zoon werkt in de keuken van de McD. Er zijn keren dat hij zo stinkt (hij heeft ook snel last van zweten) dat hij als hij alleen al binnenkomt van ons linea recta meteen naar boven onder de douche moet omdat zijn geur niet te harden is. Is gelukkig lang geleden dat dit voor het laatst gebeurde. [Is voor hem ook vervelend als je na een dag hard werken thuis komt en meteen weg gestuurd wordt ].

Maar als je überhaupt bij een friteur of in de walm van een keuken staat, moet je echt wel douchen en voldoet een washandje niet.

Tuinfluiter schreef op 07-01-2024 om 09:08:

Gewoon regels stellen
Mijn kinderen moesten door de week om 22.30 in bed liggen als ze dan nog niet wilden slapen mochten ze nog lezen. Het gebeurden na dit tijdstip eigenlijk haast nooit dat ze nog naar de wc gingen. Zelf ging ik om 22.30 naar boven om te slapen dan wilde ik gewoon dat ze rustig waren.
In het weekend en vakanties was ik soepeler maar als ze na uitgaan thuis kwamen moesten ze zo stil mogelijk zijn. Rekening houden met elkaars slaap vind ik normaal de ochtend na een avondje stappen maakte ik ook weinig geluid zodat ze konden uitslapen.

Mijn dochter woont momenteel weer thuis. Deze zomer had ze een horeca baan en dat ging ten kosten van onze nachtrust. Per september is ze toen op ons verzoek iets anders gaan doen. Zelf stond zij hier ook achter ze zit monenteel in de laatste fase studie en die horecabaan was te zwaar geweest in combinatie hiermee.

Ik vind het belangrijk dat je als ouder genoeg kunt slapen oververmoeid raken doordat je kinderen niet stil genoeg zijn laat in de avond is natuurlijk niet de bedoeling. De volgende dag moet jij waarschijnlijk weer vroeg op voor werk om dat huis en hun leventje te betalen. In gesprek dus met ze. Dit was tijdens mijn opvoeding een van de laatste punten waar over ik nog duidelijke regels had.

Jij stuurt je 18+ kinderen om 22.30 uur naar bed? En dan gaan ze ook?

Nou ja, dat is al knap op zich

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.