Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

05-12-2020 om 22:24

Net op kamers en de feestdagen

Dochter is 18, woont sinds een paar maanden op kamers en heeft een gezellig studentenleven. En daarbij haar eigen gewoontes en mening. Nieuwe vrienden waar haar aandacht natuurlijk meer naar uitgaat dan naar ons. En een grote liefde. Hartstikke leuk allemaal.

Ik vind het alleen erg lastig om haar geestelijke afwezigheid te passen in ons gezinsleven.
Vanavond hadden we nog een soort van pakjesavond. Ze heeft ook nog een jonger broertje.
Ik heb haar echt gevraagd of ze er nog trek in had en ze kwam graag. Maar gezellig werd het eigenlijk niet. Ze kreeg zelfs ruzie met haar broer.

Met kerst zijn wij zo’n beetje gewend op kerstavond naar de herdertjesviering te gaan, jongste zingt dan ook. Daarna wat lekkers eten. En de kerstdagen hebben we verder geen verplichtingen.

Ik zie er nu gewoon tegenop. Een kind over de vloer waarvan je weet dat ze met haar hoofd elders is en zich ook zo gedraagt. Ondanks dat ik dus niet van verplichtingen hou heb ik toch graag een soort van familiemoment🤔

Herkent iemand dit en hoe vind ik in deze een nieuwe modus?

Triva

Triva

05-12-2020 om 23:29

maar

is ze verplicht te komen? Ook op kerstavond? Waarom laat je het niet lekker aan haar over? Als ze nu over 4 jaar samenwoont verplicht je haar toch ook niet? Of snap ik het probleem niet?

Hier woont alles nog thuis, het laatste waar ik mij over zou verbazen is dat ze ruzie krijgen als er eentje op kamers zou wonen en langs zou komen. Dat is hier heel normaal

Piep

Piep

05-12-2020 om 23:50

Wennen

Mijn oudste woont ook sinds kort op kamers. Ik merkte dat het even wennen was voor hem om een nieuwe modus te vinden. Ik heb hem toen gezegd dat hij twee huizen heeft en dat hij mag komen en gaan wanneer hij wil. En hij kan hier ook gewoon doen wat hij wil, want het is thuis. En hij is er dus niet voor ons of voor zijn broertje, maar hij is er gewoon. Dus als hij de hele dag op de bank sport ligt te kijken of op zijn kamer wil netflixen is dat allemaal prima. Hij zoekt ons wel op omdat hij daar behoefte aan heeft en ik merk zelfs dat hij savonds als wij slapen soms nog uren met zijn broertje zit. En soms is hij moe en chagrijnig, maar het is ook niet niks. Op kamers, vereniging, veel taken in huis, studie geheel online. Hij mag zich best ff bij ons afreageren.

Dus dat chagrijnige gedrag zien wij soms ook. Ik laat de bal ook vooral bij hem, ook wij doen Sinterklaas maar ik heb niet hele hoge verwachtingen van zijn inzet. Liefst heb ik zelf een avondvullend programma, maar twee uurtjes gezelligheid is ook heel leuk. Dus we zien wel wat het wordt.

Ik denk dat je het even de tijd moet geven. En jezelf ook, het is ook voor ouders een grote verandering.

Maro

Maro

06-12-2020 om 00:18

tja

Ik heb een gezellig kind... als hij er is dan. 19, woont samen. Doet dingen met vriendin en haar familie.
Ik zit nu met sint alleen, ik ben jarig maandag en dan ben ik ook alleen )verder geen familie, vrienden ontvangen kan nu niet. Kerstdagen zullen ook Remi worden...
Maar... ik ben zo blij voor hem dat hij juist in deze tijd allerlei dingen met mensen heeft dat ik daarmee dat gevoel van eenzaamheid kan overschrijven. Wees gewoon blij voor haar, gun haar samen met vriend en vrienden samen te zijn en geniet van je man en je zoon.

Wennen.

Wij zijn t al jaren gewend dat we Kerst etc niet met zn allen kunnen vieren, kinderen werkten in de horeca en van vroeger uit veel familie ook. Vroeger was t vaak in spagaat om iedereen bij elkaar te krijgen en dat voelde voor mij vaak heel stressvol. Ik probeer dat daarom nu bij mijn kinderen heel erg los te laten.
Meer van; wie er is, is gezellig en wie niet kan wensen we een fijne dag en zien we een andere keer.
Zoon had bv sint bij vriendin en daar werd t echt gevierd smiddag en daarna eten. Wij zouden alleen wat lekkers te eten halen. Hij zit er dan tussenin en ik heb zoiets van... lekker daar blijven en mee daar gourmetten. Ik wil niet dat hij de stress krijgt die ik vroeger voelde om overal maar te zijn en hup hup door doen want anders ben ik te laat voor t volgende
. Wij hebben met dochter en vriend gegeten en toen kwamen er 2 andere vrienden van hen spelletjes doen.

Dochter komt wel aangewaaid, maar niet vaak meer. Ze heeft haar leven echt in haar studentenstad en is dit jaar met sporten ook over gestapt. Daarvoor kwam ze in het weekend op en neer. Dit jaar voor t eerst allebei een vriend en vriendin dus ook daar wordt rekening mee gehouden. Nu blijkt bv dat op Kerstavond ook bij vriendin van jongste Kerst gedaan wordt en met Kerstmis moet oudste in de zorg 2 dagen werken.
We eten dus zonder vriendin en zoon en zij zijn misschien 2e Kerstdag nog hier. Zoon woont nog thuis, dus dat is meer gewoon thuis zijn.. Zo niet...ook prima.

zebra

zebra

06-12-2020 om 09:53

het is wennen

maar dit jaar voor de 2e keer dat onze zoon bij kerst niet thuis is maar wel ongeveer een week erna. Vinden we prima mits we het op tijd weten ivm boodschappen en we laten het ook aan hem over wanneer het hem (en zijn vriendin) het beste uitkomt om hierheen te komen.

Paasei

Paasei

06-12-2020 om 10:12

Twee thuizen

Hier ook. Jongste studeert, op kamers, verkering. Als ie nog een weekend komt (en dat wordt steeds minder vaak) dan komt zij mee. Ik heb er twee of ik heb er geen. Als ze komen dan zijn wij een tweede huis. Dus; geen 'visite' maar doen waar zij zin in hebben. Of dat nu studeren, sporten of Netflixen is. Dat ons dat soms wel eens irriteert is een ander verhaal (als in; ze nemen het huis over), wij zijn inmiddels behoorlijk gewend aan met zn twee.

Maar ach, oudste heeft die fase ook gehad. Twee 'thuizen'. En verkering. Werkt inmiddels en woont samen. Inmiddels is het ouderlijk huis geen thuis meer; hij komt (met haar) echt op visite, met aandacht voor ons cq elkaar. Dus dat is een fase die voorbij gaat.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

06-12-2020 om 10:42

Een uurtje

Mijn dochter komt gedurende de kerstvakantie naar huis. Dan is ze ook gewoon thuis, ook al vindt ze zelf dat ze elders woont. Qua samenzijn hoeft ze alleen maar aanwezig te zijn bij een ca anderhalf uur durende lunch, met enkele familieleden. Ze heeft ook nog zoiets met de familie van haar vader, en de rest kan ze haar gang gaan.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-12-2020 om 11:02

Reactie

Van mij moet er echt helemaal niks.
De enige verwachting die ik had was dat het op zijn minst een soort van gezellig zou zijn.
We waren er allemaal nogal aan toe dat ze op kamers ging en er ook al erg aan gewend dat ze hier veel minder aanwezig is. Gisteravond was een stap terug in de tijd, gewoon die puber terug.

Maar het zal voor haar ook vast zoeken zijn naar een nieuwe houding hierin.

Tango

Tango

06-12-2020 om 11:59

Herdertjesviering

Klinkt als iets voor jonge kinderen, maar ik kan het mis hebben natuurlijk. Overleg met je dochter waar ze bij aanwezig wil zijn en is dat bijvoorbeeld alleen bij het eten, dan is dat ook prima. Misschien wil ze een vriend/vriendin meenemen waardoor het voor haar ook gezelliger wordt. Moet wel kunnen natuurlijk, want ik weet niet wie je verder nog uitnodigt.
En wennen is het sowieso als ze ouder worden vind ik. Hier is dochter 19 en woont nog thuis, maar heeft een actief leven buitenshuis. Gisteravond Sinterklaas gevierd met z'n vieren, maar na het dobbelspel ging ze toch echt de deur weer uit om naar wat vrienden te gaan. Moet kunnen vind ik. We houden het gewoon wat korter, zodat het leuk blijft. Hier begon het wat ongezellig tijdens het gourmetten, dochter had hele dag gewerkt en dat veroorzaakte even wat gekibbel. Gelukkig was het snel weer bijgedraaid.
Kerst vieren we dit jaar hier thuis voor familie. Vind ik ook prima, want dan kunnen de kinderen zich terugtrekken als ze dat willen. Verder houden we ook dat kort. Eerst samen wat drinken en taart eten vanwege verjaardag van neefje. Daarna borrel en kerstdiner.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-12-2020 om 13:48

Vraag het haar

Vraag haar gewoon wanneer ze bij jullie is met kerst. Daarmee laat je het merken dat je het leuk vindt als ze komt en kunnen jullie een familiemoment maken van wanneer ze bij jullie is. Aangezien je toch geen verplichtingen hebt kun je je daar prima op aanpassen en omdat zij een keuze kan maken is het voor haar minder een verplichting (maar door je vraag zo te stellen laat je wel merken dat je er vanuit gaat dat ze een keertje komt). Ik kan me zo voorstellen dat de herdertjesviering voor haar niet zo hoeft, en dat ze gezelliger is als ze er op een andere dag is.

En misschien wil ze haar liefde wel meenemen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.