Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onderwijskeuze sturen


Theekopje

Theekopje

15-03-2014 om 20:49

Beslissen over mensen?

"Het is ook niet het zorgen voor mensen of ze beter maken dat haar drijft, maar het beslissen over mensen"

Dit snap ik niet. Zegt ze dat letterlijk zo? Ze wil beslissen over mensen? Dan kan ze ook rechter proberen te worden. Dat is nog veel meer beslissen over mensen.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen wat iemand nou bedoelt met "ik wil kunnen beslissen over mensen". Dat is nog wel even wat anders dan zelfstandig willen werken.

Sturen versus bewustwording

Mijn kinderen mogen ook zelf hun droom proberen waar te maken, maar (zoals de groep 8 musical van mijn zoon destijds heette) heb ook een "Plan B" klaar. Zeker als je een studie op het oog hebt waarvoor je kan worden uitgeloot (zoals mijn dochter) of streng voor gekeurd wordt (mijn zoon).
Bovendien heb ik zelf vaak genoeg gedacht, ik wist niet dat je ook .... kon worden, nooit bij stilgestaan, dat was ook leuk geweest. Dus vandaag toch maar op een open dag rondgelopen op een universiteit waar mijn dochter waarschijnlijk toch niet gaat studeren. Om te zien wat er "te koop" is, om je eigen keuze toch weer te bevestigen, om te zien dat een plan B ook mogelijk is.

Suze

Suze

15-03-2014 om 22:11

Fouten

Iedereen heeft recht op zijn eigen dwalingen/fouten.

Jan Mulder

Jan Mulder

16-03-2014 om 04:00 Topicstarter

Ferrari

'Iedereen heeft recht op zijn eigen dwalingen en fouten', maar dat is vrijblijvend zolang je ouders betalen. Dus niet zo gek dat de ouders op basis van hun eigen levenservaring wat inspraak willen hebben en kostbare dwalingen en fouten willen voorkomen. Een kind opvoeden kost een Ferrari hoorde ik laatst. Nou kan me die Ferrari gestolen worden, maar ik wil wel waar voor mijn geld.

Mijn dochter zegt inderdaad dat ze wil beslissen over mensen. Ze wil macht terwijl ze dat (nog) niet verdiend heeft. Mooi dat ze ambitie heeft, maar macht moet je verdienen. Ze zal nog wel wat harde levenservaringen moeten incasseren voordat ze haar plekje vindt. Droom en plan B, prima, maar die droom is weer een stukje van die Ferrari. Als die Ferrari plan B is en realistisch gaan we er voor.

Betalen

Van mij mag een kind zijn eigen plannen en fouten maken, maar als het een grote invloed op mijn leven heeft vind ik dat ik er best wat van of over te zeggen heb.

Als je 18-jarige eerst nog 2 jaar vwo wil doen omdat ze geneeskunde wil gaan studeren terwijl dat gezien het vakkenpakket gewoon niet mogelijk is, dan vind ik dat je daar als ouder best inspraak in hebt. Nog 2 jaar naar het vo draait waarschijnlijk uit op nog 2 jaar thuiswonen zonder noemenswaardige inkomsten.

Doorgaans helpt het wel als je je kind een plan laat opstellen hoe ze haar ideeën wil verwezenlijken. Dan komen ze er zelf wel achter dat het geen haalbare zaak is, of ze vinden een manier waarop het wel te doen is, of ze komen met een ander plan.

skik

Suze

Suze

16-03-2014 om 11:08

Kosten

Jan, ik snap je punt.

Ik vind dat je als ouders inderdaad niet onbeperkt voor alle grillen en wensen van je kinderen hoeft te betalen. Zelfs zeer onwenselijk (verwennerij) waar ze niets mee opschieten (uiteindelijk).

Misschien moet je je kind uitleggen wat het allemaal kost en dat jullie als ouders maar een X bedrag aan haar wensen/ideeën(qua opleiding/studie) betalen en dat het dan ophoudt. Dus als zij dingen gaat doen die meer tijd (en dus geld) kosten, dat dat dan betekent dat zij van af moment X zelf voor haar studie moet betalen.

Leg uit wat dat (ongeveer/tenminste) kost. Kan je hier op OO (draadje Wat kost een studie? of zoiets) informatie over vinden.

Misschien neemt ze dan wel nu een bijbaantje erbij gedurende VWO om nu alvast wat bij te dragen aan haar levensonderhoud, zodat jullie tijdens de studie langer bijdragen of zoiets.

En als ik eerlijk ben, vind ik haar wens dat ze graag wil beslissen, macht wil hebben over mensen ook wat naief. Ik zou daar op zich wel serieus met haar over praten, dat beslissen ook verantwoordelijkheid met zich meebrengt. Dat je ook verkeerde beslissingen kan nemen waardoor mensen erger ziek worden of zelfs doodgaan etc. Wat ze daar dan van vindt.

Maar haar helemaal tegenhouden, nee. Maar wel de consequenties voor haar (ook qua geld) aan haar uitleggen dat als ze dat gaat doen en het valt tegen en ze moet van studie switchen.

Wel handig om jullie levenservaring/inzichten met haar te delen.

Dalarna

Dalarna

16-03-2014 om 11:35

skik

Een HBO kiezen die vrijwel zeker weer gestopt wordt kost ook geld hoor.

eenvoudig antwoord

Jan "Mijn dochter zegt inderdaad dat ze wil beslissen over mensen. Ze wil macht terwijl ze dat (nog) niet verdiend heeft. Mooi dat ze ambitie heeft, maar macht moet je verdienen. "
Deze tekst zegt volgens mij vooral iets over jou. En als het al iets over je dochter zegt, dan zegt het iets over de waarden die zij van thuis heeft meegekregen. Macht over mensen, mooie ambitie en iets dat je moet verdienen. Schei toch uit zeg. Zulke beroepen hebben we niet in Nederland.
Voor het overige denk ik dat het hoge woord er eindelijk uit is: Je dochter mag worden wat ze wil, maar niet tegen elke prijs op jouw rekening.
Je hebt helemaal gelijk. Met die wens wordt het antwoord op je vraag dood simpel. Hoe stuur je onderwijskeuze zo dat er rekening gehouden wordt met jouw portemonnee: helder maken hoeveel jij uit wilt geven.
Hou op met al die andere levensbespiegelingen. Dat maakt de kwestie nodeloos ingewikkeld. Heb het alleen nog maar over je eigen geld. Dat is geen schande.
Wat zei doet is vervolgens verder jouw probleem niet, mits zij zich aan jouw grenzen houdt. Die grenzen gaan over geld.

Rafelkap

Rafelkap

16-03-2014 om 14:52

geld

Als ze macht wil hebben kan ze beter geen dokter worden maar ministerpresident Bedoelt ze misschien dat ze zelfstandig wil zijn, niet onder een baas werken?
Ben het er helemaal mee eens dat niet zomaar alles kan op jullie kosten en ik snap nu eindelijk je angst pas goed geloof ik: vnl. geld. Het lijkt me een goed plan (Suze en MLavell) om daar je grenzen voor aan te geven en haar idd een bijbaantje te laten doen als ze nog x aantal jaar thuis wil wonen.

Katniss

Katniss

16-03-2014 om 15:04

Wat mijn dochter ervan vindt

Voor zover dat ter zake doet. Mijn dochter (14) vindt dat je als 18-jarige zelf mag beslissen welke opleiding je wilt doen en dat het mooi is om een doel na te streven. Bij een moeilijk bereikbaar doel is het dan wel handig om een back-up plan te hebben. En een vwo-diploma is nooit weg, daar heb je (altijd) meer aan dan een havo-diploma want je kunt dan kiezen uit zowel hbo- als academische opleidingen.
Macht uitoefenen over mensen en zaken naar je hand willen zetten is volgens mij een typisch puberding.

Gaat niet over haar

Dames, Jan maakt er een machtsstrijd van. Hij is bang macht te verliezen. Het is mogelijk dat hij zich op enig moment in dreigende zinnen heeft uitgelaten. Ik stel met iets voor als "Jij denkt zeker dat je macht over mensen uit kunt oefenen" waarop dochter een brutaal "ja" heeft geantwoord om haar toch al driftige paps nog wat te stangen of misschien juist het bos in te sturen.
Het is bijzonder onwaarschijnlijk dat iemand in een kalm beraad over wat ie later wil worden, zich uitdrukt in termen als willen beslissen over mensen en macht uit willen oefenen. Nou ja, tenzij je de dochter van Poetin bent en dan ook nog in Rusland oid woont.
Als Jan zich ondertussen gedraagt als de machthebber in zijn gezin, dan staat hem nog wat te wachten.

Theekopje

Theekopje

16-03-2014 om 15:53

Scenario

Boeiend, hoe er aan de hand van een paar zinnen een heel scenario ingevuld kan worden over hoe het er in huize Jan toegaat, wat er al dan niet gezegd is en hoe de machtsverhoudingen thuis uitgeoefend worden.

Hoe het ook zij: ik vind het legitiem om grenzen te willen stellen aan wat je aan studies wil financieren.

Ik hoor mijn studenten trouwens ook geregeld zeggen dat ze leiding willen geven. Niet als aspect van een functie, of als onderdeel van een bepaalde vakinhoud, maar alsof het een beroep an sich is dat je na het behalen van je bachelor kunt gaan uitoefenen. "Wat wil je gaan doen met je studie?" "Leiding geven".
Ik vind dat een merkwaardige opvatting of motivatie, en daar praat ik met die studenten ook wel eens over, over hoe ze dat voor zich zien en waarom dat 'leiding geven' op zichzelf dan kennelijk zo nastrevenswaardig is.
Dus zo ongeloofwaardig vind ik het niet dat dochter uit zichzelf zoiets gezegd zou hebben.
Maar als je die discussie met je dochter wil voeren zou ik dat proberen los te koppelen van de discussie over het betalen van studies.

Jan Mulder

Jan Mulder

16-03-2014 om 19:00 Topicstarter

Gelukkig

dat Theekopje één en ander nog wat nuanceert, want veel anderen hebben de behoeft mij eens goed de waarheid te zeggen, zo lijkt het. Het gaat in essentie om twee dingen: een goede opleiding voor mijn dochter(s) en wat het kost. Een studerend uitwonend kind kost 10.000 euro per jaar zag ik. Thuiswonend wellicht wat goedkoper, maar met het verdwijnen van de OV jaarkaart hakken de reiskosten er ook goed in. Als het goed gaat mogen we een baantje verwachten om bij te dragen. Dan resteert er nog zeker 7000 euro per jaar. Voor twee kinderen 2x4x7000=56.000 euro minimaal. Zolang we onze banen houden geen probleem, maar het is veel geld. Geneeskunde is trouwens nog duurder en langer. Het kan en mag allemaal, maar ik verwacht goede motivatie en geen geknoei met verkeerde keuzes.

Wat dat leiding geven betreft: management is op zijn retour. In moderne bedrijven doen hoog opgeleide medewerkers bijna alles zelf. Middel managers moeten de komende tien jaar wat anders gaan doen. Inhoudelijke coaching doen professionals onderling en plannings en beoordelingscycli kunnen geautomatiseerd worden. Uiteindelijk moet iemand altijd een besluit nemen, maar de span of control wordt steeds groter.

Zoek dat nou eens uit

Jan, je ziet al die kosten kennelijk als een zwaard van Damocles boven je hoofd hangen. Of je ziet ze als een excuus om voor je dochter te mogen bepalen wat ze dan gaat studeren.
Hou het nou eens bij jezelf en zoek eens uit hoe het werkelijk zit. Ga daarbij niet af op globale getallen. Die kloppen nooit.
Kijk eens hier http://www.duo.nl/particulieren/deurmat/service/rekenhulpen/rekenhulp-ouderbijdrage-studiefinanciering.asp
Zul je zien dat het wel meevalt met dat wat er meer objectief van je verwacht wordt.
Als je dochter naar het vwo gaat, heeft ze recht op tegemoetkoming scholieren. ZIe http://www.duo.nl/particulieren/scholier/financiering-voor-scholieren/een-tegemoetkoming-aanvragen.asp dus daar hoef je ook al geen drama's te zien.

"Wat dat leiding geven betreft: management is op zijn retour. In moderne bedrijven doen hoog opgeleide medewerkers bijna alles zelf. Middel managers moeten de komende tien jaar wat anders gaan doen."

Ik weet bij god niet wat je hiermee wilt zeggen in relatie tot je dochter, maar eh... een betere motivatie voor haar om toch maar vwo te gaan doen, is er niet. Papa zal het ermee eens zijn, gezien dit betoog.

Laatste kwestie: zal er een vo school zijn die haar toe wil laten?
Ik denk het niet. Laat haar dat helemaal zelf uit zoeken.
Ik weet een leuk motto voor jullie: Controleer de wereld, maar begin bij jezelf.
Laat haar haar zaakjes regelen. Jij hebt het druk genoeg met de jouwe.

Cersei

Cersei

17-03-2014 om 19:39

Beste Jan

Ik heb geneeskunde gestudeerd. Een studiegenoot van mij had via de mavo, de havo en het vwo zich alsnog gekwalificeerd. Hij had dyslexie. Hij is een heel goede arts geworden. Je weet niet hoe het bij je dochter zal gaan. Geneeskunde is geen moeilijke studie, het is vooral veel en lang. En tegenwoordig wordt er wat meer naar motivatie gekeken, maar goed, dat is het probleem van je dochter.
Mijn eigen kinderen mochten kiezen wat ze wilden, de eerste vier jaar kregen ze financiele ondersteuning van ons. De oudste heeft een cultuurstudie gedaan (vlak voor de crisis gekozen), ze heeft nu geen werk in die richting en is zich aan het omscholen. Ze moet daar alsnog voor bijlenen. Is dat erg? Nee, ze heeft haar hart gevolgd en heel veel geleerd.
Veel succes en heb vertrouwen in je dochter!

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 21:06

Cercei

Het is nu wel anders, je moet die vier vakken op VWO niveau doen, toen kon het ook nog via de propedeuseroute. Jansdochter ziet natuurkunde niet zitten en als ze dat straks in VWO 5 gaat doen heeft ze een achterstand van 1,5-2 jaar en ze heeft het 2 jaar niet gehad.

Cersei

Cersei

17-03-2014 om 22:26

Dalarna

Dat klopt, maar dat is toch aan dochter om uit te zoeken en te overwegen? Mocht ze gemotiveerd zijn voor geneeskunde dan lukt natuurkunde ook wel. Zo ingewikkeld is dat niet, door met aandacht een oaar examenbundels door te werken haal je zo een dikke voldoende, dan hoef je er niet eens zoveel van te snappen als je het kunstje maar kan. En zo niet dan heeft ze het in ieder geval geprobeerd en kan ze zonder spijt een andere keuze maken.

Dalarna

Dalarna

17-03-2014 om 22:44

nounou

Nounou Cersei, nu haal je het vak natuurkunde wel heel erg omlaag. Maar weinig kinderen krijgen in de havoklas van mijn oudste al toestemming om natuurkunde te MOGEN kiezen en als dat het geval was bij Jandochter dan heeft ze dus 2 jaar geen natuurkunde gehad PLUS een enorme achterstand omdat ze VWO 3 en 4 natuurkunde niet gehad heeft. Doe dat maar af met 'even een paar examenbundels bestuderen'.

dalarna en Cersie

Jee,Cersie! Typisch een reactie van iemand die blijkbaar geen moeite heeft met natuurkunde en zich niet voor kan stellen dat iemand anders het moeilijk vindt! Kom op zeg. Natuurkunde is een pittig vak op het VWO en Jansdochter vond het in de havo onderbouw al moeilijk!
Hoop dat je als arts wat meer begrip hebt voor het feit dat niet iedereen zo slim is als jij bent.

aangescherpt

Los daarvan zijn de eisen voor een studie geneeskunde aangescherpt. Inmiddels is een dubbelprofiel NT/NG verplicht (mijn zoon deed het nog voor zijn eigen lol).
Via mavo alsnog geneeskunde kunnen studeren is voorlopig een niet waar te maken fabel. Zelfs via havo die weg volgen zal niet eenvoudig zijn.
Maar goed: juist daarom hoeft Jan zich nergens druk om te maken en kan hij de kwestie volledig bij zichzelf houden met een eenvoudige uiteenzetting van dat wat hij kan/wil bijdragen.
Alle overige belemmeringen krijgt zijn dochter via de opleidingen op haar boterham. Je hoeft in niks te doen alsof dat een opvoedbeslissing is.

Dalarna

Dalarna

18-03-2014 om 09:55

Miriam

Zeggen dat een dubbelprofiel verplicht is klinkt zo enorm zwaar.... je kunt ook gewoon zeggen, zoals al eerder is gezegd dat je wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie moet hebben en jawel die combinatie IS een dubbelprofiel maar veel jongeren die N&T kiezen hebben natuurlijk al snel een dubbelprofiel! Volgens mij hebben op de school van mijn oudste meer kinderen een dubbelprofiel dan alleen N&T.

Yura

Yura

18-03-2014 om 10:13

Geen natuurkunde

Ik had vroeger een klasgenoot. Ze was vreselijk slecht in natuurkunde en heeft dat ook laten vallen en koos een alfa pakket, dus ook geen biologie en scheikunde. We hebben dan ook met de klas enorm gelachen toen zij aankondigde geneeskunde te willen studeren. Maar volgens haar kon dat gewoon, dan ging ze eerst een jaar de ontbrekende vakken volgen. Laatst heb ik haar gegoogeld en het is dus gewoon wel gelukt, zo te zien een redelijk vooraanstaand arts zelfs, gepromoveerd ook nog.

De verandering

Dat zal best Dalarna, maar dat tekent eens te meer de verandering. Mijn zoon is o.a. van school gewisseld omdat zijn school dat dubbelprofiel niet wilde ondersteunen. Te ingewikkeld in het rooster. Bovendien was hij een van de hoge uitzonderingen die voor zo'n dubbelprofiel een geen bezwaar verklaring van zijn docenten had gekregen. Ook docenten vonden de meeste leerlingen niet geschikt.
Inmiddels is dat dubbelprofiel 'normaal'.

Het toont eens te meer aan dat de verwijzing die Cersei doet naar een nog langer verleden, niet meer opgaat. Maar overigens bovendien ook dat je als ouder er helemaal niks over hoeft te zeggen. Als de school ermee in stemt, dan is elk gesputter van ouders (maar dat is te moeilijk voor jou), volstrekt overbodige overbezorgdheid.

Cersei

Cersei

18-03-2014 om 11:41

eens

Zo geheel uit het verleden is mijn ervaring niet hoor. Mijn zoon met Havo heeft vorig jaar tijdens zijn eerste jaar HBO wiskunde B, biologie, scheikunde en natuurkunde deelcertificaten VWO gehaald. Ik dacht ook niet dat hem dat ging lukken maar heb hem dat niet verteld, alleen succes gewenst. Hij heeft er ongeveer een volle week per vak over gedaan. Scheikunde heeft hij herkanst, dat mag overigens onbeperkt. Dat vak had hij niet in zijn pakket op de Havo, de rest wel. Hij studeert nu in Wageningen. Ik schat hem niet in als ontzettend slim, wel als een laatbloeier.

Overigens ben ik het wel eens met Miriam, laat het bij je dochter, wil ze het proberen, wens haar veel succes en help haar op weg indien nodig. Geef als randvoorwaarde aan wat je wil bijdragen aan haar studie en leg haar niet vanuit jezelf allemaal beperkingen op.

Nada

Nada

18-03-2014 om 13:56

geen verlangens afremmen + avondonderwijs?

Allereerst zou ik het heel onverstandig vinden om dit soort verlangens bij een kind af te remmen of te kleineren (dit laatste lees ik in de berichten van Jan Mulder).

Een heel groot probleem van (jong)volwassenen is dat ze niet weten wat ze willen, zich eigenlijk nergens echt voor interesseren, of niet voor hun wensen, verlangens en toekomstdromen durven uitkomen, zelfs niet voor zichzelf, en daardoor iedere drive smoren ("dat kan ik toch niet", "men vindt dit vast raar", etc.). En zonder dat is er weinig. Geen echte ambitie, geen doorzettingsvermogen, geen richting, geen motivatie, geen zin.

Ik vind het heel gevaarlijk dat Jan de wensen en verlangens van zijn dochter zo weinig serieus neemt, zo afdoet en haar (in gedachten) kleineert.

Ik zou dus allereerst aanraden om haar wens heel serieus te nemen. Dit betekent niet dat ze uiteindelijk ook geneeskunde kan/zal studeren of dat ze er geschikt voor is. Maar neem haar wens serieus. Help haar met uitzoeken wat het inhoudt. Help haar met uitzoeken wat haar precies zo aantrekt, en waarom. Laat de bal rollen, dan zien jullie wel waar deze uitkomt. In ieder geval op een betere plaats dan wanneer deze blijft stilstaan.

Sowieso zou ik het alsnog doen van VWO stimuleren. Aan dit diploma, en aan wat je daar leert, heb je de rest van je leven heel erg veel, wat je ook gaat doen. Ditzelfde geldt voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde en biologie.

En is er nog een mogelijkheid om later een of meer vakken later via het avondonderwijs te doen? Is vaak makkelijker en leuker dan via school.

Overigens begrijp ik wel dat ze "macht" wil. Ze wil invloed gaan uitoefenen, iets doen wat er toe doet, verschil maken. Niets mis mee. De manier waarop kan later vele vormen krijgen. Laat het nu haar drive voeden.

Precies

Ik vraag me dan af hoe deze vader zich met andere zaken in dochters leven bemoeit. Misschien niet hoor, maar tracht je haar keuzes altijd op deze manier te beïnvloeden? Geef haar je vertrouwen en ruimte om haar eigen keuzes te maken. Laat het los...

Dalarna

Dalarna

18-03-2014 om 19:15

Miriam

Het klinkt mij erg vreemd in de oren omdat Biologie heel gewoon in het profielkeuzevak zit. Het is dus één van de vijf vakken (waar er al een paar bij zitten die niet elk VWO aanbiedt: O&O, NLT, WiskD, en informatica) die je kiest na Nl, Eng, WisB, Nat en Sche. Het kan alleen maar raar en vreemd en niet passend in het rooster zijn als dat die x jaren geleden anders was dan nu maar NU is het een hele logische keuze om biologie te nemen in N&T.

via de mavo

Ik las in dat bericht dat iemand via mavo, havo, vwo geneeskunde is gaan studeren. Zo iemand had ik ook in de klas. Ik heb geen idee hoe dat dan toen met ontbrekende vakken is gegaan en of er misschien nog latijn geeist werd, geen idee. Maar ik kwam die medescholier later met zeilen tegen en die was inmiddels co-assistent.
Natuurlijk verwacht ik ook dat als kinderen zelf kiezen en gemotiveerd zijn dat je ze helpt om de route te vinden en er niet vooraf allerlei onmogelijke eisen aan gaat stellen. Je helpt ze om hun opties open te houden en als het onderweg niet blijkt te lukken zijn ze al wel weer een stuk verder, wijzer en ouder en sluit er wel weer wat anders aan. Dat zou de overheid natuurlijk graag willen dat alle kinderen efficient in de minimale tijd door een precies bij hun competenties en de toekomstige arbeidsmarkt passende studie rollen. Zo werkt het in het echt maar zelden denk ik.

Jan Mulder

Jan Mulder

05-05-2014 om 17:52 Topicstarter

Update: studeren in Engeland

Even een update van de status: Medicijnen is ineens van de baan. Mijn dochter heeft opnieuw een gesprek gehad met een dekaan die aangaf dat Natuurkunde op VWO zonder dat in het HAVO vakkenpakket te hebben geen optie is. Inmiddels heeft ze een paar zaken afgestreept en zich voor Verpleegkunde (B-keus) en voor laboratoriumtechniek op twee locaties opgegeven. Ze heeft nu ineens een nieuwe optie erbij: studeren in Engeland. Dan zou ze één jaar bachelor kunnen doen en daarna master. Nadeel is dat dit erg duur is (9000 GBP collegegeld en dan nog boeken, kost en inwoning).

Jan Mulder

Jan Mulder

11-05-2014 om 10:23 Topicstarter

Besloten: geen Engeland

We hebben onze dochter gevraagd te motiveren waarom ze in Engeland wil studeren en gevraagd uit te zoeken wat het financieel precies betekent. Daar hebben we gisteren een gesprek over gehad. Ze wil naar Engeland omdat daar nog de structuur is bachelor en master. Ze kan dan met Havo in 5 jaar een master halen. In Nederland doe je HBO en is overstappen naar universiteit nu afgesloten. We begrijpen dat dit een belangrijk punt is voor haar, maar de financiele consequenties zijn erg groot. We hebben uitgerekend dat over vijf jaar de studie en het leven daar ons bijna een ton kost. We hebben nog een dochter die ook zal gaan studeren. Zoveel geld kunnen we niet vrij maken. We hebben dan ook besloten dat het niet kan. Ze moet zich in Nederland op het HBO richten. Ze is uiteraard teleurgesteld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.