Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onderwijskeuze sturen


Onbegrijpelijk

Jan:" Ze wil naar Engeland omdat daar nog de structuur is bachelor en master. "
Dat klinkt alsof het een archaïsch systeem is dat op het punt van verdwijnen staat, maar het tegendeel is waar. In Nederland hebben we (sinds kort overal) ook BaMA. In Nederland kun je ook met havo in vijf jaar een Master halen.

Een beetje verdrietig doen door halve en foute informatie vind ik altijd sneu.

Is dat zo Mirjam?

Volgens mij duurt hbo vier jaar, om daarna een master aan de uni te gaan doen moet je meestal een schakeljaar doen dus dan zit je al op vijf jaar voordat je aan de één- of tweejarige de master begint. Zes of zeven jaar ben je dus zo kwijt via de havo-hbo-route.

skik

Theekopje

Theekopje

11-05-2014 om 13:01

Klopt Skik

Een HBO-master is niet gelijkwaardig aan een universitaire master. En als je een universitaire master wil halen na HBO, moet je meestal een schakeljaar doen.

Dus over halve en foute informatie gesproken....

Katniss

Katniss

11-05-2014 om 13:21

Sneu

Wat ik dan eigenlijk het sneust (is dat een bestaand woord?) vind is dat ik het idee heb dat vader op passief dwingende wijze zijn wil probeert door te drijven en verkneukelend constateert dat de wensen van zijn kind niet mogelijk zijn. Nee, kind moet en zal naar het HBO want dat is beter/goedkoper en voor meer is ze toch niet slim genoeg.

Grappig

Skik, Theekopje, wat grappig dat jullie meteen aan universiteit denken.
Master kan ook op het hbo.

Theekopje

Theekopje

11-05-2014 om 16:01

Miriam

Dat weet ik. Ik schreef namelijk "Een hbo-master is....". Daaruit volgt dat ik ervan op de hoogte ben dat je een master ook op het hbo kan doen.
Die is echter niet hetzelfde als een wo-master.

Dat zeg ik nergens

Ik heb niet gezegd dat een hbo master hetzelfde is als een wo master.
Een hbo master kan wel heel goed hetzelfde zijn als het master diploma waar Jan het over had "ze kan dan met Havo in 5 jaar een master halen."
Nogmaals: In Nederland kun je ook met Havo in 5 jaar een Master halen.

Zus

Zus

11-05-2014 om 17:45

In vijf jaar?

Mirjam, hbo na havo duurt vier jaar, dan heb je pas je bachelor. Bestaan er na hbo's 1-jarige masters? Heb je daar een voorbeeld van?

hbo master

Er zijn maar zo'n 100 hbo masters (in takken van onderwijs, zorg, kunsten, business) ten opzichte van 1000 masters in het wo. De meeste hbo-masters duren twee jaar (bovenop de vier jaar bachelor). Het collegegeld is torenhoog want wordt niet door de overheid bekostigd en je krijgt er maar voor één jaar studiefinanciering voor. Bij een éénjarige hbo-master krijg je helemaal geen studiefinanciering, ook al heb je je bachelor in vier jaar gehaald. Even een master doen na je hbo, of je dat nou op het hbo of op het wo doet is geen sinecure.

skik

Miep

Miep

11-05-2014 om 20:45

meerwaarde?

Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is, van zowel HBO als WO master. Ik werk bij de overheid en bij ons heeft vrijwel iedereen een HBO achtergrond. Alleen onze research afdeling is WO geschoold, maar bijv, niemand in het MT.

Suze

Suze

11-05-2014 om 21:14

Kosten studie

Jan, je schrijft: We hebben uitgerekend dat over vijf jaar de studie en het leven daar ons bijna een ton kost. We hebben nog een dochter die ook zal gaan studeren. Zoveel geld kunnen we niet vrij maken. We hebben dan ook besloten dat het niet kan.

Ik snap je punt. Als het inderdaad echt zoveel (meer) kost (wat heb je voor een studie in Nl gerekend?) dan heb je wat mij betreft een punt.

Heb je met dochter ook besproken dat als zij het heel graag wil, zij bijv. de meerkosten (van studeren in Engeland tov in Nederland) zelf zou kunnen betalen (lenen neem ik aan)? Of is dat niet mogelijk als je in Engeland gaat studeren?

De reactie van Katniss, alsof je je verkneukelt dat je dochter niet naar Engeland kan, begrijp ik wel een beetje uit jouw postings in het hele draadje en de toon van je laatste berichten, maar ik vind dat je als ouder best objectieve feiten mag vergelijken en aan je dochter mag voorhouden dat Engeland te hoog gegrepen is (in dit geval: te duur). Ik zou wel de optie bespreken dat als ze het heel graag wil, ze kan uitzoeken of ze er een lening voor kan krijgen. Als ze dat natuurlijk wil....

Jan Mulder

Jan Mulder

11-05-2014 om 23:11 Topicstarter

Verkneukelen......

Ik heb mijn dochter zelf gemotiveerd om naast Nederland ook in het buitenland te kijken. Ik vond het leuk dat ze het serieus heeft opgepakt en uitgezocht. Als het wat duurder was geweest had ik er vrede mee gehad, maar met name het collegegeld is achterlijk hoog. Van verkneukelen is geen sprake. Ik ben wel blij (en zij eigenlijk ook wel krijg ik het gevoel) dat er duidelijkheid is.

Studerende kinderen gaan ons geld kosten. Dat weet ik en ik heb er rekening mee gehouden. Ik wil mijn kinderen ook een schuldenvrije start geven. Er mag ook best iets extra's bij zitten, buitenlandse stage, op kamers wonen als het strikt genomen niet hoeft. Ik wil zelfs wel in een flat investeren als beide kinderen daarin kunnen, maar het prijskaartje moet wel bij capaciteiten en motivatie passen. Dat laatste moet nog opgebouwd worden. Vergeet niet dat ze twee maanden geleden nergens gemotiveerd voor was behalve medicijnen.

Ingewikkeld en duur

Skik, ik heb niet de moeite genomen om uit te zoeken in welke bochten je je allemaal moet wringen om in Engeland met een havo diploma terecht te kunnen op een opleiding die binnen vijf jaar tot een master leidt. Ik denk dat het flink ingewikkeld is. Dat het duur is gaf Jan al aan.

Jan legde een tegenstelling neer die niet bestaat: In Nederland is er ook BaMa; in Nederland kun je ook na havo in vijf jaar een master halen.
Ja, dat kost geld. Ik denk dat het goedkoper is dan in Engeland.

Miep:"Je kunt je ook afvragen wat de meerwaarde is, van zowel HBO als WO master. Ik werk bij de overheid en bij ons heeft vrijwel iedereen een HBO achtergrond."
Nou, dat dus

Katniss

Katniss

12-05-2014 om 10:26

Hbo vs WO

Ik werk ook bij de overheid en bij ons heb je toch echt meer mogelijkheden met een WO-opleiding. Ook is er een aanzienlijk verschil in beloning, het maximum salaris voor Hbo'ers ligt ca 1000 euro per maand lager.
In de gezondheidszorg is dat salarisverschil natuurlijk nog veel groter.

Opluchting

Dat is er dan toch tenminste één!

Jaina

Jaina

12-05-2014 om 10:36

M Lavell

In Engeland is het vrij makkelijk om met een havo diploma direct toelaatbaar te zijn op de universiteit. Dat verschilt wel per universiteit. Het gaat dan natuurlijk niet om Oxford/Cambridge/LSE maar om de universiteiten wat lager op de ranglijst. Ik weet van meerdere mensen die met een havo diploma direct toelaatbaar waren en dus binnen 4 jaar (3 jaar bachelor en 1 jaar master) dus master diploma hebben gehaald.

Overigens is ze voor dit jaar voor Engeland al te laat aangezien Engeland een centraal toelatingssysteem heeft waarbij je ergens in Januari je al moet aanmelden. Er zijn enkele universiteiten die daar niet aan meedoen maar verreweg de meeste universiteiten werken met dit systeem (UCAS)

Voor de dochter van Jan is er ook nog een prima alternatief. Met een HBO diploma ben je namelijk in Engeland ook op veel universiteiten direct toelaatbaar tot een Master. Dan kan je dus in 5 jaar alsnog een universitaire master behalen & een jaar in Engeland studeren.
Elke universiteit daar hanteert zijn eigen criteria maar ik weet vanuit mijn tijd dat ik op een HBO instelling college gaf dat dit geen onhaalbaar alternatief is. Ik ken redelijk wat studenten die dit hebben gedaan. Het is dan zelfs vaak goedkoper dan de combinatie schakeljaar + master aan een Nederlandse universiteit.

Schrijf het eens uit

Ik ben erg benieuwd naar een voorbeeld Jaina.

Op papier sluit Havo aan op universiteit in het buitenland, omdat er in het buitenland meestal geen havo en hbo bestaat. In de praktijk zijn er wel degelijk drempels (toelatingsexamens, taaleisen, schakeljaar), is de uitkomst toch niet gelijk aan een universitaire master (Hbo master of Professioneel Bachelor) of raak je aangewezen op particuliere opleidingen die in een wat minder aanzien staan.

Lood om oud ijzer ten opzichte van dat wat er in Nederland beschikbaar is.
Engeland is geen makkelijke vluchtroute voor wie in Nederland niet toelaatbaar is op de Universiteit.

Miep

Miep

12-05-2014 om 20:08

Katniss

"Ik werk ook bij de overheid en bij ons heb je toch echt meer mogelijkheden met een WO-opleiding. Ook is er een aanzienlijk verschil in beloning, het maximum salaris voor Hbo'ers ligt ca 1000 euro per maand lager.
In de gezondheidszorg is dat salarisverschil natuurlijk nog veel groter."

Maar Katniss, wellicht heb je meer mogelijkheden maar de gemiddelde HBO/WO werknemer gaat dat maximum salaris nooit halen. Bij ons zijn enkele medewerkers van stafafdelingen WO geschoold, maar zelfs het MT niet.

Het is zeker een mooi doel, maar niet zaligmakend.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.