Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Online daten echt van deze tijd?


KipFritesAppelmoes schreef op 01-11-2023 om 22:47:

[..]

Wat is er verkeerd aan meervoudig daten? Ik zie het meer als een manier om efficiënter te daten.

Je zou daten een beetje kunnen vergelijken met een sollicitatieproces. Als je op zoek bent naar een baan, dan solliciteer je meestal ook op meerdere banen tegelijk. Dan ga je ook niet wachten totdat je voor de ene baan wordt afgewezen voordat je op een andere baan gaat solliciteren. En werkgevers weten ook dat veel sollicitanten meerdere sollicitaties hebben lopen.

Als je op zoek bent naar een relatie, dan ga je ook meestal eerst een aantal keren vriendschappelijk daten voordat je echt een relatie begint. Waarom zou je dan wel wachten tot je op een gegeven moment wordt afgewezen of de ander afwijst voordat je met een andere persoon gaat daten?

Daar zit het hem ook voor een deel in voor mij, via online daten heb ik veel meer het gevoel dat het gaat dat iemand de juiste stappen moet volgen, terwijl het toch eerst belangrijk is om überhaupt een klik te hebben, humor, lol hebben, hetzelfde in het leven staan, (redelijk)zelfde interesses. 

RaggedGull77

RaggedGull77

01-11-2023 om 23:42

EmmaT schreef op 01-11-2023 om 16:20:

Ik heb in de jaren '80 en '90 wel eens een contactadvertentie in een krant gezet onder nr. Dan kreeg je een week later dus een enorme enveloppe vol reacties en foto's.

In de jaren 2000-2005, toen het online daten nog niet zo'n hoge vlucht had genomen, heb ik ook wel eens geprobeerd om via een contactadvertentie iemand te vinden. Ik heb toen zowel op advertenties gereageerd als zelf advertenties geplaatst, en meestal in het tijdschrift Mijn Geheim. Dat was ook de reden dat ik in die tijd bijna iedere week een los nummer van Mijn Geheim kocht. In 2006 is Mijn Geheim helaas met de contactrubriek gestopt. Als reden gaven ze op dat naar hun smaak een te groot deel van de mensen die advertenties plaatsten, bestond uit gedetineerden en tbs-ers.

Op zich heb ik wel goede herinneringen aan de contactrubriek van Mijn Geheim. Ik heb nog jarenlang gecorrespondeerd met een meisje dat op een advertentie van mij gereageerd had. Helaas heb ik haar nooit ontmoet, daar was ik te verlegen en onzeker voor. Ik heb een ander meisje na een paar keer brieven schrijven en een keer telefoneren wel in het echt ontmoet. Ze nodigde me uit om in haar woonplaats mee te gaan naar een optreden van haar favoriete band, en omdat het te laat eindigde om nog met het openbaar vervoer terug naar huis te gaan, kon ik die avond bij haar slapen. Dat was ook van tevoren zo afgesproken. Ik heb toen niets met haar gedaan die nacht. En ik heb via Mijn Geheim ook nog een andere meisje ontmoet, maar ook daar is het niets mee geworden. Ik heb haar wel opgespoord via Facebook, misschien moet ik eens proberen om weer contact te zoeken.

Ik was eind 20 toen mijn relatie van 11 jaar uitging. Ik was toen al stukken minder in de kroeg, stad, feestje enz te vinden. 
Toen ben ik op een online dating site terecht gekomen waar je op basis van overeenkomsten en voorkeuren werd gekoppeld maar niet direct een foto van de ander zag. Hoe langer je met elkaar aan het chatten werd hoe duidelijker je profielfoto werd voor de ander. Je moest dus eerst wel een gesprek voeren voordat je op uiterlijk kon beoordelen. Inmiddels zijn mijn match en ik 10 jaar samen! 
Ik hoor het geregeld dat mensen elkaar via internet hebben leren.
Toch zou mijn voorkeur nu wel zijn dat mijn dochter voor haar 24/25e niet online date maar in haar omgeving misschien een liefde op doet. Gelukkig duurt dat het nog heel lang voordat ze zo oud is en misschien denk ik er dan wel weer anders over.

KipFritesAppelmoes schreef op 01-11-2023 om 22:47:

[..]

Wat is er verkeerd aan meervoudig daten? Ik zie het meer als een manier om efficiënter te daten.

Je zou daten een beetje kunnen vergelijken met een sollicitatieproces. Als je op zoek bent naar een baan, dan solliciteer je meestal ook op meerdere banen tegelijk. Dan ga je ook niet wachten totdat je voor de ene baan wordt afgewezen voordat je op een andere baan gaat solliciteren. En werkgevers weten ook dat veel sollicitanten meerdere sollicitaties hebben lopen.

Als je op zoek bent naar een relatie, dan ga je ook meestal eerst een aantal keren vriendschappelijk daten voordat je echt een relatie begint. Waarom zou je dan wel wachten tot je op een gegeven moment wordt afgewezen of de ander afwijst voordat je met een andere persoon gaat daten?

Ik vind dat wel echt raar. 

Miepjecody schreef op 02-11-2023 om 08:38:

[..]

Ik vind dat wel echt raar.

Het is voor mij niet perse raar, maar wel anders dan 'vroeger' of alleen live daten. Er is zelfs een heel nieuw jargon voor het daten van nu, luister naar deze podcast.  

Het illustreert mooi hoe daten nu gaat en welke keuzes er zijn, hoewel het niet mijn stijl is en ik toch ook online mijn vriend heb leren kennen.

Scroll even door naar Swipen voor een kwarrel, de taal van online dating.

https://podcastluisteren.nl/pod/Over-taal-gesproken

Saartje55

Saartje55

02-11-2023 om 10:02 Topicstarter

Leuk al die reacties. Dank jullie wel😄dat online daten er al heel lang is dat weet ik wel. Wat mij gewoon opvalt is dat het steeds jonger gebeurd. Terwijl de meesten een druk sociaal leven hebben op school zitten. Alsof je een relatie “moet” hebben om er bij te horen? Terwijl spontaan elkaar ontmoeten ook geweldig is. Heel veel dragen ook een “rugzak” en vinden het dan “anoniem” prettiger? Dat is wat mij dus opvalt Oa bij mijn neefjes en nichtjes. De ene relatie uit hop online weer een andere zoeken. Als je inderdaad “ouder” bent snap Ik het helemaal😄

Mijn kind heeft idd een rugzak en geen druk sociaal leven, dus online daten is dan wel een zegen!

Ik vind juist dat door al dat openlijk online daten het taboe wordt doorbroken over alleen zijn en op zoek naar een relatie. Dat vind ik ook het leuke van programma's als First Dates, er is meer openheid. Want dat veel mensen, ook jongeren, een relatie willen/zoeken is niet nieuw. 

KipFritesAppelmoes schreef op 01-11-2023 om 22:47:

[..]

Wat is er verkeerd aan meervoudig daten? Ik zie het meer als een manier om efficiënter te daten.

Je zou daten een beetje kunnen vergelijken met een sollicitatieproces. Als je op zoek bent naar een baan, dan solliciteer je meestal ook op meerdere banen tegelijk. Dan ga je ook niet wachten totdat je voor de ene baan wordt afgewezen voordat je op een andere baan gaat solliciteren. En werkgevers weten ook dat veel sollicitanten meerdere sollicitaties hebben lopen.

Als je op zoek bent naar een relatie, dan ga je ook meestal eerst een aantal keren vriendschappelijk daten voordat je echt een relatie begint. Waarom zou je dan wel wachten tot je op een gegeven moment wordt afgewezen of de ander afwijst voordat je met een andere persoon gaat daten?

Ik denk dat het totaal niet vreemd is. Je moet alleen wel realiseren dat het zo gaat. Sommige mensen denken al snel dat ze exclusiviteit hebben. Of gaan zich te snel op 1 persoon richten en zijn dan teleurgesteld als blijkt dat diegene met nog meer mensen contact heeft. Daar kan je tegenwoordig niet automatisch meer vanuit gaan. 

Het grote voordeel van online daten is dat je veel meer keus hebt. Je kunt online veel beter zoeken op overeenkomsten. Vragen stellen die je in het echt niet zo snel zou kunnen of durven stellen. En je bent niet beperkt tot een zeer gering aanbod van de plaatselijke dorpskroeg of sportclub. Niet iedereen woont natuurlijk in een grote stad waar ze talloze mogelijkheden hebben om nieuwe mensen te ontmoeten. En in het echte leven weet je natuurlijk niet of iemand wel beschikbaar is. 

Izza schreef op 02-11-2023 om 10:38:

[..]

Ik denk dat het totaal niet vreemd is. Je moet alleen wel realiseren dat het zo gaat. Sommige mensen denken al snel dat ze exclusiviteit hebben. Of gaan zich te snel op 1 persoon richten en zijn dan teleurgesteld als blijkt dat diegene met nog meer mensen contact heeft. Daar kan je tegenwoordig niet automatisch meer vanuit gaan.

Het is ook niet gek dat je meerdere gesprekken voert. Als je op een datingsite staat krijg je nou eenmaal van verschillende mensen berichtjes. Maar ik had ook iemand die een beetje boos werd, omdat ik ook gesprekken had met andere mannen. Ik heb dat nooit verborgen en het was nou niet dat ons gesprek zo goed ging. Na een paar berichten ben ik wel uitgepraat over mijn lievelingseten en kleur. Als je iemand maanden aan het lijntje houd is dat natuurlijk anders. Die man heb ik dus ook nooit in het echt ontmoet. Ik heb een aantal mannen wel ontmoet, maar altijd wel na elkaar. Dus dat de conclusie met man 1 was dat het niks werd en ik daarna afsprak met man 2. Man 3 is blijven plakken. 

EmmaT schreef op 02-11-2023 om 09:20:

[..]

Het is voor mij niet perse raar, maar wel anders dan 'vroeger' of alleen live daten. Er is zelfs een heel nieuw jargon voor het daten van nu, luister naar deze podcast.

Het illustreert mooi hoe daten nu gaat en welke keuzes er zijn, hoewel het niet mijn stijl is en ik toch ook online mijn vriend heb leren kennen.

Scroll even door naar Swipen voor een kwarrel, de taal van online dating.

https://podcastluisteren.nl/pod/Over-taal-gesproken

Ik bedoelde met meerdere tegelijk.

ik begrijp echt niet dat je meer " kandidaten" kunt hebben tegelijk.
Ik werd verliefd toen ik 18 was,  dan begin je relatie en dan ga ik toch niet in gesprek met anderen? 
Nog steeds samen na 33 jaar trouwens. 

Miepjecody schreef op 02-11-2023 om 12:09:

ik begrijp echt niet dat je meer " kandidaten" kunt hebben tegelijk.
Ik werd verliefd toen ik 18 was, dan begin je relatie en dan ga ik toch niet in gesprek met anderen?
Nog steeds samen na 33 jaar trouwens.

Ik begrijp dat ook niet zo, maar ik ben niet de maat der dingen. Als je iemand leert kennen via een datingsite weet je nog helemaal niets over die persoon. Als je diegene leert kennenheb je niet meteen een exclusieve relatie. Ik kan me daar dus wel wat bij voorstellen. In real life ga je ook met meerdere mensen tegelijk om.

Miepjecody schreef op 02-11-2023 om 12:09:

ik begrijp echt niet dat je meer " kandidaten" kunt hebben tegelijk.
Ik werd verliefd toen ik 18 was, dan begin je relatie en dan ga ik toch niet in gesprek met anderen?
Nog steeds samen na 33 jaar trouwens.

Omdat er ook situaties zijn waarin je date en nog niet verliefd bent. Als dat gevoel er nog niet is zal er meer ruimte zijn voor oriëntatie. Als je eenmaal verliefd bent heb je al wel keuzes gemaakt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.