Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onverzorgde dochter


Het lijkt me best lastig om een soort vast dagritme te hebben terwijl je op vier adressen woont. Heeft ze op al die adressen schoon ondergoed, schone kleren, handdoek, tandenborstel, tandpasta, deo etc. liggen? Als dat ontbreekt kom je al snel in de 'oh dan maar een dagje niet' modus. 

Verder vermoed ik dat ze de gevolgen niet goed overziet. 
Geen tandenpoetsen -> gaatjes, rottende tanden, dikke lagen tandplak, uit je mond ruiken.
Niet of te weinig douchen -> stinken naar zweet, vet haar, onverzorgde en onverschillige uitstraling.
En dat merken anderen ook. Haar vriend of vrienden kunnen het misschien hebben. Maar studiegenoten, collega's op werk en stage minder. Het is erg pijnlijk en niet goed voor haar zelfbeeld als daar over gepraat gaat worden of dat ze daardoor ergens niet wordt aangenomen.
Het is denk ik handig om haar ervan te overtuigen zich aan te wennen dat ze vaste momenten heeft om te douchen, bijvoorbeeld na het sporten. En dat ze dan ook haar haren wast en schone kleren aantrekt. 

Maria1611

Maria1611

12-07-2022 om 11:48 Topicstarter

MamaE schreef op 12-07-2022 om 11:15:

Het lijkt me best lastig om een soort vast dagritme te hebben terwijl je op vier adressen woont. Heeft ze op al die adressen schoon ondergoed, schone kleren, handdoek, tandenborstel, tandpasta, deo etc. liggen? Als dat ontbreekt kom je al snel in de 'oh dan maar een dagje niet' modus.

Verder vermoed ik dat ze de gevolgen niet goed overziet.
Geen tandenpoetsen -> gaatjes, rottende tanden, dikke lagen tandplak, uit je mond ruiken.
Niet of te weinig douchen -> stinken naar zweet, vet haar, onverzorgde en onverschillige uitstraling.
En dat merken anderen ook. Haar vriend of vrienden kunnen het misschien hebben. Maar studiegenoten, collega's op werk en stage minder. Het is erg pijnlijk en niet goed voor haar zelfbeeld als daar over gepraat gaat worden of dat ze daardoor ergens niet wordt aangenomen.
Het is denk ik handig om haar ervan te overtuigen zich aan te wennen dat ze vaste momenten heeft om te douchen, bijvoorbeeld na het sporten. En dat ze dan ook haar haren wast en schone kleren aantrekt.

MamaE, 

Zoals jij het beschrijft is exact zials ik het ook ervaar. Ik heb het op een luefdevolle manier aan haar geprobeerd over te brengen en De Tas (zie eerdere reacties) geïntroduceerd. Helaas valt ze heel vaak terug in haar oude gedrag.

Mijn kind vond soms douchen ook lastig, om meerdere redenen. Ik heb uitgelegd dat je er ook voor kan kiezen om dan smorgens even een washandje met zeep langs de vieze delen kan halen (in ieder geval oksel en nek en gezicht, dat scheelt al wat).
Dat heeft hier wel geholpen, zie best vaak een nat washandje hangen in de badkamer.
Tanden poetsen is ook van belang voor je gebit natuurlijk, maar ook hier helpt routine het beste. En een lekkere tandpasta, en een elektrische borstel (of juist niet).
Als plannen het probleem is kunnen lijstjes erg goed helpen, opplakken op de plekken waar ze langs komt op het moment dat ze dat kan doen. Een extra tandeborstel+pasta beneden in de keuken is ook handig, als ze het dan vergeten is en weg moet is het laagdrempelig om nog snel even te poetsen.
Douchen met een muziekje erbij maakt het misschien aangenamer (van die waterdichte muziekboxjes zijn ideaal).

Maria1611 schreef op 12-07-2022 om 11:48:

[..]

MamaE,

Zoals jij het beschrijft is exact zials ik het ook ervaar. Ik heb het op een luefdevolle manier aan haar geprobeerd over te brengen en De Tas (zie eerdere reacties) geïntroduceerd. Helaas valt ze heel vaak terug in haar oude gedrag.

Het probleem van een tas is dat je die steeds mee moet slepen en er aan moet denken om die mee te nemen. Als je ergens regelmatig verblijft, is het handiger om dingen die je altijd nodig hebt daar vast te hebben liggen. Net als dat kinderen van gescheiden ouders bijna altijd wel iets van kleding en verzorgingsproducten bij beide ouders hebben liggen, ook als ze maar om het weekend gaan. Het scheelt enorm veel gesleep.

Je schrijft dat ze een vriend heeft. Slikt ze de pil? Zo ja, dan is het ook daarvoor handig om op alle plaatsen waar ze regelmatig slaapt een strip neer te leggen. Het klinkt namelijk niet alsof ze al klaar is voor een baby.

Nee

Nee

12-07-2022 om 12:57

Ik vind zelfzorg ook moeilijk, door ASS.
Wat bij mij heeft geholpen is een smartwatch waar ik de app Tiimo op heb gezet. Dit is een soort agenda die is ontwikkeld voor mensen met autisme en ad(h)d. In deze agenda kan je ook dingen zetten zoals tandenpoetsen en douchen. Ik krijg via mijn horloge een melding wanneer ik iets moet doen. Hij trilt dan om mijn pols. De trilling is fijn want het schudt me een beetje wakker. De melding komt 10 minuten voor ik wat moet gaan doen, en gaat opnieuw af op het moment dat ik echt moet beginnen. Je kan ook checklists toevoegen aan de melding. Dat kan zo simpel als je zelf wil. Sommige mensen hebben het echt nodig om concreet stappen te volgen, zoals:
- schone kleren pakken
- douche aanzetten om op te warmen 
- handdoek klaar leggen
- etc. 
Zo’n horloge is alleen zinvol als je zelf gemotiveerd bent en gewoon dat extra zetje nodig hebt natuurlijk. 
Wat voor mij ook heel belangrijk was is goed nadenken wanneer ik iets doe. ‘S Avonds tandenpoetsen moet echt om uiterlijk 21:00 gebeuren. Daarna is er namelijk de kans dat ik moe word en dan lukt het helemaal niet meer. 
Wat ook fijn is is dingen combineren. Het tandenpoetsen doe ik onder de douche. Het stokeren doe ik tijdens tv kijken. Ik heb ook een periode gehad dat ik een tandenpoets “kit” op de bank had gezet, zodat ik niet eens meer hoefde op te staan om het te gaan doen. Flesje water, bakje om in te spugen, tandenborstel en tandpasta. Klaar. Bakje uiteindelijk in de vaatwasser zetten zodat je daar niet eens meer moeite voor hoeft te doen. Bij mij gaat het echt om drempels verlagen. De trap naar de badkamer kan al te ingewikkeld zijn. 

Nee schreef op 12-07-2022 om 12:57:

Ik vind zelfzorg ook moeilijk, door ASS.
Wat bij mij heeft geholpen is een smartwatch waar ik de app Tiimo op heb gezet. Dit is een soort agenda die is ontwikkeld voor mensen met autisme en ad(h)d. In deze agenda kan je ook dingen zetten zoals tandenpoetsen en douchen. Ik krijg via mijn horloge een melding wanneer ik iets moet doen. Hij trilt dan om mijn pols. De trilling is fijn want het schudt me een beetje wakker. De melding komt 10 minuten voor ik wat moet gaan doen, en gaat opnieuw af op het moment dat ik echt moet beginnen. Je kan ook checklists toevoegen aan de melding. Dat kan zo simpel als je zelf wil. Sommige mensen hebben het echt nodig om concreet stappen te volgen, zoals:
- schone kleren pakken
- douche aanzetten om op te warmen
- handdoek klaar leggen
- etc.
Zo’n horloge is alleen zinvol als je zelf gemotiveerd bent en gewoon dat extra zetje nodig hebt natuurlijk.
Wat voor mij ook heel belangrijk was is goed nadenken wanneer ik iets doe. ‘S Avonds tandenpoetsen moet echt om uiterlijk 21:00 gebeuren. Daarna is er namelijk de kans dat ik moe word en dan lukt het helemaal niet meer.
Wat ook fijn is is dingen combineren. Het tandenpoetsen doe ik onder de douche. Het stokeren doe ik tijdens tv kijken. Ik heb ook een periode gehad dat ik een tandenpoets “kit” op de bank had gezet, zodat ik niet eens meer hoefde op te staan om het te gaan doen. Flesje water, bakje om in te spugen, tandenborstel en tandpasta. Klaar. Bakje uiteindelijk in de vaatwasser zetten zodat je daar niet eens meer moeite voor hoeft te doen. Bij mij gaat het echt om drempels verlagen. De trap naar de badkamer kan al te ingewikkeld zijn.

Wat mooi dat je voor jezelf een manier hebt gevonden die werkt, Nee! En dank voor de tip, ik ga die doorspelen aan zoon (en zijn vriendin). Niet eens zozeer voor de persoonlijke verzorging, dat lukt ze allebei best aardig. Maar meer voor de huishoudelijke klusjes die zo gemakkelijk blijven liggen. En waarin ze elkaar eerder versterken in het niet-doen, dan dat ze elkaar kunnen motiveren om éven door te pakken. Wellicht is die app ook wat voor hen. Vriendin draagt al een smartwatch, dus ik heb goede hoop.

Oké, er is dus sprake van een diagnose ADD. Gebruikt ze daarvoor medicatie? Zo nee, dan zou dat misschien een optie zijn? En hoe lukt het haar verder om zich staande te houden in het leven? Op andere gebieden geen problemen?

Mijn zoon heeft in groep 4 de diagnose ADD gekregen, maar liep op zijn 16e grondig vast zodat hij opnieuw de onderzoeksmolen in moest. Toen bleek de bovenliggende diagnose ASS te zijn. Dat maakt de boel nog wat gecompliceerder natuurlijk. Hij is nu 22 en heeft op veel vlakken in het leven nog altijd moeite om zich staande te houden. Woont sinds 1,5 jaar samen met zijn vriendin (20) met heftige ADHD. Boeiende combi, kan ik je vertellen . Beiden zijn in coronatijd gestopt met hun studie, omdat ze het op eigen kracht niet redden. Ze werken nu allebei. Beiden parttime, omdat fulltime niet te behappen is voor ze, in combinatie met zelfstandig wonen.

Hier zijn wij als ouders, hoewel op afstand omdat ze samenwonen, nog wel heel intensief betrokken. Het afgelopen half jaar bijvoorbeeld hebben ze dagelijks bij ons gegeten, omdat ze zelf de structuur ontberen om boodschappen te doen, iedere dag gezond te koken, op vaste tijden te eten (allebei moe als ze uit hun werk komen, geen vast werkritme door oproepcontracten, kortom, geen structuur). Ik spring ook regelmatig bij om te helpen in hun huis. Niet om voor ze te poetsen, maar om ze te helpen prioriteiten te stellen en gewoon een begin te maken. Dus ook al zijn ze volwassen, en wonen ze zelfstandig, ze hebben echt nog wel hulp en ondersteuning nodig.

Jouw dochter is met haar 20 jaar ook nog (lang) niet uitgerijpt. Help haar zoveel mogelijk met het creëren van structuur. Verblijven op zoveel verschillende plekken is gewoon niet handig. Rust, reinheid, regelmaat zijn ontzettend belangrijk om automatismen in te kunnen slijpen. Ik zou daarom met haar om de tafel gaan om daar afspraken over te (proberen te) maken. 

Je schrijft dat ze dagen rondloopt met ongepoetste tanden en ruikt naar oud zweet. Hoe weet je dat ze soms dagen geen tanden poetst? En wat is oud zweet volgens jou? (ik heb zelf wel kledingstukken die ik beter weg kan doen omdat ze al na 3 uur vies beginnen te ruiken, en andere kan ik bij wijze van spreken een week dragen en die zijn nog steeds fris). En weet je ook van andere mensen dat ze haar onverzorgd vinden, of is het vooral jouw norm?  Niet dat ik je geloof maar ik wil even een tegengeluid voorleggen.

Even een tegengeluid: hier ook iemand die niet van veel lichamelijke verzorging houdt. Mijn gebit onderhoud ik wel elke dag, maar ik ga zeker niet elke dag onder de douche. Dat zal eerder richting 1x per week gaan en mijn partner idem dito. Sterker nog, ik hou helemaal niet van (verzorgde?) mensen die erg opgetut zijn en door een wolk van deo/parfum/haarproduct omgeven. Het is ook niet persé goed voor de huid om dagelijks te douchen, eigenlijk is 1 à 2 keer per week het beste voor de huid.  

troelahoep schreef op 12-07-2022 om 13:33:

Mijn gebit onderhoud ik wel elke dag, maar ik ga zeker niet elke dag onder de douche. 

Was je jezelf wel?

pardon?

hier ook iemand die niet van veel lichamelijke verzorging houdt. Mijn gebit onderhoud ik wel elke dag, maar ik ga zeker niet elke dag onder de douche. Dat zal eerder richting 1x per week gaan en mijn partner idem dito. Sterker nog, ik hou helemaal niet van (verzorgde?) mensen die erg opgetut zijn en door een wolk van deo/parfum/haarproduct omgeven. Het is ook niet persé goed voor de huid om dagelijks te douchen, eigenlijk is 1 à 2 keer per week het beste voor de huid.

Dit is mijn tekst, inderdaad. Als ik dagelijks douche krijg ik een dusdanig droge huid dat ik, ook met smeren van allerhande middelen (die ik dan weer te sterk vind ruiken), nog schilfers houd (alsof dat zo smakelijk is). Gewoon wel dagelijks wassen bij de wastafel geeft dit probleem niet.

Douchen hoeft helemaal niet dagelijks. Is niet goed voor de huid. Maar je kunt de delen die sneller ruiken wel met een washandje even wassen/opfrissen.
Niet iedereen zweet even veel. Maar het is niet nodig om vette haren te hebben en dat andere mensen je ruiken. Daarom zei ik al; vaste momenten. Bijvoorbeeld na het sporten. En zorg dat je de faciliteiten die je thuis hebt om 'normaal' en volgens een vast ritme te leven ook hebt op de plekken waar je regelmatig verblijft.
Je hoeft het niet leuk te vinden, maar het hoort er wel bij. 

troelahoep schreef op 12-07-2022 om 13:54:

pardon?

Als je 1x per week doucht, was je jezelf dan tussendoor?

Maria1611

Maria1611

12-07-2022 om 15:46 Topicstarter

Waar het mij om gaat is niet de frequentie douchen, maar zorgen dat je er verzorgd bij loopt. Vooral voor jezelf en, heel eerlijk, ook voor je omgeving. Inderdaad kun je met een washandje en een tandenborstel dagelijks al veel doen. 

Ze gebruikt geen medicatie, wil dat ook niet. Ik heb het al diverse keren geopperd om het toch eens te proberen.

Ook het op 1 adres wonen is diverse keren besproken. Ik heb ook aangegeven dat dat meer rust zou brengen. Ik ben inmiddels al zo ver dat ik het niet meer zo'n issue vindt als ze er voor zou kiezen bij haar schoonmoeder te wonen. Dochter en ik willen nogal eens botsen en misschien is een beetje afstand niet verkeerd. 

Maria1611 schreef op 12-07-2022 om 15:46:

 Ik ben inmiddels al zo ver dat ik het niet meer zo'n issue vindt als ze er voor zou kiezen bij haar schoonmoeder te wonen. Dochter en ik willen nogal eens botsen en misschien is een beetje afstand niet verkeerd.

Hierdoor ben jij misschien wel bij uitstek de verkeerde persoon om haar te wijzen op haar hygiene...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.