Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Onverzorgde dochter


Of je constateert dat erop wijzen alleen niet genoeg is. 
Ik zou het één of het ander doen, het óf negeren, of er meer mee doen. (En dan zijn er nog tig andere opties te bedenken) 
Als het al ‘landt’ dat je haar hierop wijst, kun je vast ook verder gaan. Zo van wat heb je nodig om het ook daadwerkelijk vast te houden, die goede voornemens. Hoe krijgen we het geïmplementeerd en hoe kan ik je hierbij helpen. 
(Totdat gewoonte is ingesleten, hetgeen bij haar net wat langer kan duren dan gemiddeld) 
En ben je niet (meer) bereid hier een rol in te spelen zou ik het zeker niet meer zo aankaarten. Dat mislukt dan toch maar weer en geeft vast ook z’n weerslag op de relatie. 

Maria1611

Maria1611

12-07-2022 om 21:51 Topicstarter

Pinokkio schreef op 12-07-2022 om 19:42:

Of je constateert dat erop wijzen alleen niet genoeg is.
Ik zou het één of het ander doen, het óf negeren, of er meer mee doen. (En dan zijn er nog tig andere opties te bedenken)
Als het al ‘landt’ dat je haar hierop wijst, kun je vast ook verder gaan. Zo van wat heb je nodig om het ook daadwerkelijk vast te houden, die goede voornemens. Hoe krijgen we het geïmplementeerd en hoe kan ik je hierbij helpen.
(Totdat gewoonte is ingesleten, hetgeen bij haar net wat langer kan duren dan gemiddeld)
En ben je niet (meer) bereid hier een rol in te spelen zou ik het zeker niet meer zo aankaarten. Dat mislukt dan toch maar weer en geeft vast ook z’n weerslag op de relatie.

Hoi Pinokkio,

Dat laatste ben ik zeker met je eens. Ik vind de relatie goed houden met mijn dochter erg belangrijk. 

naar jou zal ze niet luisteren want je bent haar moeder 
van een vriendin dan zou ze mischien luisteren

ik heb zo'n zoon....brrr....ik vind het zo vies: tot voor kort nauwelijks douchen (behalve als ik erop bleef aandringen), nooit zich wassen, tandenpoetsen alleen als ik het zei, handenwassen na toiletbezoek ook alleen als ik er wat van zei. Zijn haar altijd vettig, tanden altijd vol plak, niet fris ruiken...

Alles wat ik probeerde stuitte op weerstand en boosheid....haast alsof ik hem wat aandeed als ik het weer benoemde.
Hij heeft ook adhd en ass, is ondertussen 19. ook aan het worstelen met zijn zefbeeld. 
Het is me nooit gelukt om hem een vast patroon te laten ontwikkelen. Dit is al een strijd die ik vanaf zijn vierde met hem voer.
Als het een keer lukt er in rust met hem over te praten,  begrijpt hij het punt echt wel, maar hij vergeet het net zo makkelijk weer. Om moedeloos van te worden.
Ik heb de oplossing ook niet.

Er is een verbetering opgetreden sinds hij actief betrokken geraakt is bij de jongerengroep (18-25) van onze kerk. Dit is een leuke sociale en actieve groep. Hij voelt zich daar gezien en het lijkt dat dat positief uitwerkt op zijn behoefte om zichzelf beter te verzorgen. Hij doucht nu gemiddeld drie keer per twee weken. En het lijkt erop dat hij als hij een afspraak met die groep heeft zijn tanden poetst, zijn haren kamt, zich scheert en zelfs deo opdoet. De wonderen zijn de wereld niet uit.

Het lijkt er op dat sommige mensen niet echt intrinsiek gemotiveerd zijn om dit soort dingen te doen. Blijkbaar is het voor henzelf niet belangrijk. De meeste mensen voelen zichzelf op een gegeven moment wel vies en willen dan zichzelf wassen, tanden poetsen en zijn daarna blij dat ze dat gedaan hebben. Voor sommige mensen geldt dat blijkbaar niet. Vaak zie je wel dat dat verandert als er een relatie in het spel komt of een vriendengroep die dat niet accepteert. Die extrinsieke motivatie is dus nodig.

Maar ook voor collega's, klasgenoten en mensen die naast je moeten zitten in de bus of trein is het niet prettig. Als er iemand komt solliciteren op mijn werk die stinkt, met vet haar, vieze tanden etc. dan zou dat voor mij - en vele anderen - toch al snel een nee worden. Want je zult er maar de hele dag naast moeten zitten.

Lieveheersbeest schreef op 12-07-2022 om 15:05:

[..]

Als je 1x per week doucht, was je jezelf dan tussendoor?

Wat een impertinente vraag. Tuurlijk was ik mij wel als dat nodig is, bijvoorbeeld in de zomer bij  warm weer vaker of als ik ben wezen zwemmen, of als ik vies ben geworden ergens van. 

De grap is dat je juist minder snel gaat stinken en je haar ook minder snel vet wordt als je niet zo vaak onder de douche of in bad gaat. 

Hoezo is dat impertinent Troelahoep? Het onderwerp wordt hier besproken en jij kiest om mee te schrijven. En als je iets impertinent vindt: geef dan geen antwoord.

En je laatste opmerking is gewoon niet waar. Punt is wel dat je het zelf minder goed ruikt... Je gaat niet minder stinken als je je vaak slecht wast of niet doucht. Sommige mensen hebben nu eenmaal een sterke, anderen een minder sterke lichaamsgeur.

troelahoep schreef op 13-07-2022 om 16:02:

[..]

Wat een impertinente vraag. Tuurlijk was ik mij wel als dat nodig is, bijvoorbeeld in de zomer bij warm weer vaker of als ik ben wezen zwemmen, of als ik vies ben geworden ergens van.

De grap is dat je juist minder snel gaat stinken en je haar ook minder snel vet wordt als je niet zo vaak onder de douche of in bad gaat.

Is dit dan zo impertinent? Feit is dat je even veel kan stinken als iemand die dagelijks onder de douche gaat. Maar je ruikt het zelf niet meer...


Mij heb je er niet mee, ik douche iedere dag maar ga niemand aansporen dit ook te doen.

Nouja, met die vraag wordt er gesuggereerd dat ik onvoldoende aan persoonlijke hygiene doe, dus dat vind ik op zijn minst niet erg beleefd. Ik denk dat het wel meevalt met het zelf niet ruiken. In mijn omgeving zijn er genoeg mensen -waaronder mijn partner- die naar de norm (erg) weinig douchen en zeep gebruiken en die mensen stinken beslist niet. Een gezonde lichaamsgeur is niet vies ofzo. Van vaak je haar wassen is bewezen dat het ook snel vet wordt. Mensen die stinkende voeten, oksels of geslachtsdelen hebben kunnen beter achterhalen welke kwaal daaraan ten grondslag ligt want stank is vaak een signaal voor een gezondheidsprobleem. 

Punt van jezelf vaak wassen/douchen is dat het helemaal niet zo goed is voor je huid en dat de meeste mensen zichzelf overmatig wassen en deo gebruiken omdat ze denken dat het sociaal wenselijk is. Als je het leuk vindt om elke dag een doucheritueel te hebben, vooral doen. Maar als je het eigenlijk maar gedoe vindt (bovendien verspilling van water) dan kun je het net zo goed beperken. Laatst hoorde ik nog een moeder praten over haar 10 jarige kind die ze dwong deodorant te gebruiken. Daar kan ik niet bij eigenlijk. 

 

Mijn man wast zijn haar nooit en doucht koud. En hij heeft het prachtigste dikke zwarte haar dat absoluut niet stinkt. Hij moet als hij, door extreme viesheid zoals modder of doordat de kapper het heeft gewassen, altijd weer een week doorbijten voor zijn haar weer goed zit na shampoo. Enige nadeel is dat zijn kussensloop wel sneller verwisseld moeten omdat hij meer natuurlijk haarolie heeft, wat shampoogebruikers eruit wassen. Ik kan zelf maximaal vijf dagen zonder shampoo, ik kom niet door die vette beginfase heen en geef dan op 😅. Vind lange vette haren toch een tandje heftiger. Doordat douchen me nu veel energie kost weet ik nu ook dat elke dag eronder niet nodig is. Een washandje of vochtig doekje op de bekende plekken is voldoende en verder kan ik er wel 2-3 dagen tussenlaten. Maar dat lijkt me bij iedereen verschillend.

Fijn dit draadje, inspireert mij er nog beter op te letten minder te douchen. Ik was mijn haar zo’n 1x pw en hoe minder je wast hoe minder vettig uiteraard. (Maar niet wassen lukt mij ook niet) 
Douche zeker niet iedere dag maar er zijn vast nog momenten dat ik het wel doe en het eigenlijk niet nodig is. Heb (door overgang?) nu enorm droge huid dus mag er best wat zuinig op zijn. Door overgang wat meer zweten maar een washandje doet idd de truc ook echt wel. Kan gewoon met koud water en scheelt toch weer enorm water tov douchen. 
Deo gebruik ik nu af en toe omdat ik meer transpireer maar jaren niet gebruikt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.