Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Soof!

Soof!

09-03-2014 om 12:12

Onze zoon van 20 is helemaal de weg kwijt.

Dag allemaal, ik hoop dat jullie mij willen adviseren. Het gaat om onze zoon van 20. Tot vorig jaar is hij 19 jaar een fijne zoon geweest. Heeft een MBO 2 opleiding afgerond, voetbalde en had een superleuke bijbaan bij een grote keten, heeft zijn rijbewijs. Wel is hij zwakbegaafd wat hem helaas niet is aan te zien. Hij is groot en ziet er gewoon leuk uit. Dus hij had alles goed voor elkaar. Tot vorig jaar, toen kreeg hij een vriendin. Leuke meid uit een goeie familie, vader goede baan. Wel heeft ze ADHD.

Sindsdien is het volledig mis. Onze zoon heeft al zijn (zuur) verdiende geld uitgegeven aan zijn vriendin. En dan praat ik over een bedrag van zo'n 3500 euro. Zijn contract is niet verlengd omdat een aantal malen gewoon niet is komen opdagen. Hij heeft boven zijn stand geleefd. Van een rustige stabiele betrouwbare jongen is hij veranderd in een gefrustreerde, liegende jongen die nooit meer ontspannen is. Voetballen doet hij nauwelijks meer waardoor hij een team is teruggezet.

Zijn relatie met alle mensen die dicht bij hem staan ( opa en oma, broer, zus) is helemaal verknald omdat hij bij hen zich ook niet aan afspraken houdt en tegen hen liegt. Naar ons toe is hij volkomen respectloos geworden en houdt zich niet meer aan de huisregels. We zijn nu al maanden aan het modderen en we zijn aan het einde van ons Latijn. Wie heeft er een advies hoe we hem moeten aanpakken?


Hem samen weer op de rails helpen?

Meid, wat ontzettend jammer dat je zoon denk dat hij zich anders moet gaan gedragen nu hij een vriendin heeft.
Je zegt dat het een leuke meid is. Hij is gek op haar en wil haar graag alles geven.
Kun je ook samen met het stel een aantal dingen gaan bespreken.
Wat jullie opvalt, en welke veranderingen jullie erg vervelend vinden en waarom dit zo gelopen is?
Breng het alleen in de vorm van hoe het voelt, niet als kritiek.
Als je begint met "jij bent" "jij gaat" "jij doet" ben je het contact kwijt.
Maar als, "Wij zien dat jullie erg gek op elkaar zijn, en daar zijn we erg blij mee, maar we vinden het erg jammer er een vervreemding tussen jou en de familie aan het ontstaan is. Kunnen we hierover praten en samen met jullie een oplossing bedenken?

Sterkte!

Soof!

Soof!

09-03-2014 om 17:49

De eerste stap is gezet

Dank je wel voor je reactie. Ik heb je advies opgevolgd. Ik heb ze uitgenodigd om e.e.a. te bespreken. Ik heb zowel hem als haar een berichtje gestuurd. Het lastige is dat mijn zoon ook tegen zijn vriendin niet eerlijk is. Ze denkt dat het allemaal de schuld van mijn man en mij is en dat onze zoon alleen soms niet handig communiceert. Dat is dus ook wat onze zoon ons verwijt, dat wij zijn relatie saboteren en zo ziet zijn vriendin het dus ook.

Leg eens uit..

Zwakbegaafd en het CIOS afronden? Lijkt me lastig...

viva

bevielen de (vele) adviezen op het vivaforum niet?

gian

gian

09-03-2014 om 22:05

jammer

In het algemeen: Wat is dat met het ons, moet iedereen nu zomaar afgezeken worden. Ik stoor me meer en meer aan de omgangsvormen hier op het forum.

ik val

ook wel een beetje over het zwakbegaafd en wel het cios afronden. Dat is gewoon een MBO nivo 4 opleiding. Of evt nivo 3. Daar kom je als je zwakbegaafd bent niet zomaar door.

huh?

Van mij was echt een serieuze vraag hoor. Toen ik het verhaal las, dacht ik hier klopt iets niet.
Of het moet zijn dat een MBO opleiding tegenwoordig als zwakbegaafd wordt gezien... Maar misschien wordt wel bedoeld dat hij sociaal niet zo begaafd is of andere problemen heeft, of de formulering klopt niet. Dat zou ik graag helder willen hebben.

Het valt mij juist op dat de openings postings steeds vreemder worden, maar goed....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

09-03-2014 om 22:23

Gian

Ik ben het op zich best met je eens dat de omgansvormen hier wat harder worden, maar ik vind het ook opvallend dat we tegenwoordig wel veel van die vage zwamverhalen hier lezen. Dat stoort mij ook wel, al begrijp ik dat er niets aan te doen valt behalve negeren.

Monique D*

Monique D*

10-03-2014 om 14:47

Soof, graag jouw reactie

Als je ons opheldering geeft over de combinatie "zwakbegaafd zijn" en "afronding CIOS" dan worden de vooroordelen die door onduidelijkheid ontstaan teniet gedaan.

Wat versta je precies onder zwakbegaafd?

Zo zie ik het ook

Soof:"Dat is dus ook wat onze zoon ons verwijt, dat wij zijn relatie saboteren en zo ziet zijn vriendin het dus ook."
Uit wat je schrijft kan ik ook niks anders dan dat op maken. Je hebt een bijzonder geslaagde zoon die je zwakbegaafd noemt. Hij is pas twintig en toch verwijt je hem dat zijn contract niet is verlengd (wie heeft er op die leeftijd een vast contract?). Helemaal de weg kwijt, mopper je, en ook nog dat hij zich niet meer aan de huisregels houdt. De opsomming van 'alle mensen die dicht bij hem staan' doet voor mij de deur dicht. Wonen jullie in een sekte?

wizzer

wizzer

10-03-2014 om 15:36

" bevielen de (vele) adviezen op het vivaforum niet?"

Wat een vervelende reactie, zeker omdat het draadje op het vivaforum uren na het draadje hier is gestart. Ik vermoed ook dat ze hier niet meer terugkomt, aangezien hier weinig zinvolle adviezen gegeven worden i.t.t. sommige van de adviezen daar.

Overigens kun je CIOS ook doen op niveau 2, is zwakbegaafd in dit geval een IQ van 75 en een contract dat niet verlengd wordt vanwege niet op komen dagen zou mij ook zorgen baren. Zeker daar waar je weet dat het voor de betreffende zoon nog lastiger dan voor de gemiddelde jongere zal zijn om een andere baan te vinden.

Soof!

Soof!

10-03-2014 om 19:23

Wauw

Zwamverhaal, bevielen de reacties je op het Vivaforum je niet, ik noem mijn eigen zoon zwakbegaafd, ik woon in een sekte, CIOS en zwakbegaafd kan niet, hier klopt iets niet, etc. etc. Ik was bloed en bloedserieus over een voor ons ontzettend groot probleem en ik zwam niet. Hier bleven de reacties uit (behalve die van Jasam, waarvoor dank) waardoor ik inderdaad ben uitgeweken naar het Viva forum nou en? Ik dacht juist hier goed te zitten, en heb speciaal een account aangemaakt. Maar de mensen op het Vivaforum nemen me gelukkig wel serieus en reageren wel volwassen. Hier heb ik dus niets te zoeken. Jammer.

ok soof

maar hoe kan je een jongen die een mbo opleiding met goed gevolg afrondt, nou zwakbegaafd noemen?

Niet zo'n leerder, maar heel erg praktisch

Mijn zoon is ook zwak begaafd, een IQ tussen de 86 en 96 noemen ze zo.
Met de juiste begeleiding en aanbod van lesmateriaal kan hij heel goed functioneren op school. Hij doet nu VMBO groen basis en komt met 8-ten en 9-gens thuis. Zolang het maar praktijkgericht is gaat het heel erg goed.
Ik zie hem straks ook met gemak een praktijk gerichte MBO opleiding doen.

Jasam

"en IQ tussen de 86 en 96 noemen ze zo (zwakbegaafd)"
Echt niet, het gemiddelde IQ is 100!
Voor de term zwakbegaafdheid wordt meestal een IQ van rond de 75 gehanteerd.

Katniss

Katniss

10-03-2014 om 20:38

Onder de 85

"Het gemiddelde IQ is 100. Van 85 tot 115 spreek je van een normaal IQ. Boven de 115 is het IQ bovengemiddeld en boven de 130 spreek je van hoogbegaafd. Een IQ onder de 85 is beneden gemiddeld maar wordt ook wel zwakbegaafd genoemd. Een IQ tussen de 70 en 50 wordt licht zwakzinnig genoemd. Tussen de 50 en 35 spreken we van matig zwakzinnig, tussen 35 en 20 van ernstig zwakzinnig en onder de 20 van diep zwakzinnig."
http://www.e-psychiater.nl/kinder-en-jeugdpsychiatrie/ontwikkelingsstoornissen/zwakbegaafdheid/

Katniss, je hebt helemaal gelijk!

Allereerst, bedankt!
Mijn zoon is op 8 jarige leeftijd uitvoerig getest door school en instanties en scoorde een IQ van 76 (zwak begaafd)
Daarop heb ik ander werk gezocht, externe begeleiding ingeschakeld en hem op en top die zorg en aandacht gegeven die voor hem nodig was.
Op 12 jarige leeftijd is hij weer getest en scoorde tussen de 86 en 96.
Hij heeft zijn IQ opgewaardeerd, ik mijn perceptie (nog) niet.
Dat is uiterst noodzakelijk, vandaar heel erg bedankt!
Ik ga nu met dit gegeven verder!

Ha Jasam

Als jij mensen met een IQ van 96 tot de zwakbegaafden rekent, dan is misschien wel 45% van Nederland zwakbegaafd. Al zou je het misschien soms wel zeggen, toch is het niet zo. Of zit je er misschien een tiental punten naast?

Soof!

Soof!

10-03-2014 om 21:10

Zwakbegaafd

GGZ heeft mijn zoon getest en gediagnostiseerd. Feit dus. Hij heeft een IQ van 71 en dan ben je zwakbegaafd en nee, dat is wat anders dan zwakzinnig. Dat ik ga ik echt niet zelf roepen, wat heb ik daar nu voor verstand van.
Hij heeft het CIOS afgerond op niveau twee en is nu op op MBO 3 niveau goed bezig. M.i. zouden een aantal van jullie je eerst moeten verdiepen voordat je (kwetsende) dingen gaat roepen uit kortzichtigheid en onkunde. Maar goed, dit was mijn hulpvraag niet. Ik laat het hierbij, maar ik vind het op deze manier knap waardeloos. Ik heb de forumbeheerder gevraagd om deze post te verwijderen want dit is verder (voor mij) niet van toegevoegde waarde en zonde dat ik me hier kwetsbaar heb opgesteld.

Soof!

Ik hoop dat het gesprek met beiden positief verloopt, maar verliefde mensen hebben niet altijd goed zicht op de werkelijkheid, dus dat kan allemaal wel eens lastig worden. Je kunt wel altijd eerlijk en oprecht aan je zoon teruggeven welke veranderingen je bij hem ziet, zonder dat je enige oorzaak noemt.
Heb je nog kontakt met de ouders van het meisje?

Tsjor

Dalarna

Dalarna

11-03-2014 om 07:32

Misschien

Misschien moeten we, omdat er zoveel trollen zijn hier de laatste tijd toch even wachten tot de vraagsteller terug komt met een reactie?

Soof: je hebt de pech dat er heel wat voorgangers waren met hele vreemde vragen, dan nemen wij de moeite om er serieus op in te gaan maar je ziet ze nooit meer terug. Dat is ook best wel vervelend...

Soof!

Soof!

14-03-2014 om 17:35

Weer een week verder.

En weer een week van ellende en incidenten achter de rug. De situatie is onhoudbaar, we gaan er aan onderdoor. We hebben hem en zijn vriendin uitgenodigd voor een gesprek maar daar komen ze helemaal niet meer op terug.
We gaan hier allemaal aan onderdoor. Ik heb maandag een afspraak met de huisarts, misschien kan zij ons adviseren. Wij weten het niet meer.

Heb je zelf enig idee wat het probleem is? Het kan toch niet echt alleen zijn vriendin zijn? Wordt hij wellicht overvraagd? Hij had immers MBO3 en werk en vriendin en thuisfront op zijn bordje. Met van alle kanten andere (en hoge) verwachtingen. Vergeet niet dat hij door zijn IQ jonger is in gedrag dan leeftijdsgenoten.

Jammer

Heeft je zoon zelf wel in de gaten wat zich allemaal om hem heen afspeeld?
Of leeft hij in zijn eigen wereldje?
Zou wel eens even in zijn schoenen willen gaan staan om te begrijpen hoe hij het allemaal ervaart en voelt.

Soof!

Soof!

15-03-2014 om 09:54

Gonnie

Er valt geen zinnig woord meer met hem te praten. Hij zegt geen gedag meer, heeft een grote mond en is respectloos, laat staan een normaal gesprek. Ik heb zojuist gezien dat hij zijn laatste 50 euro spaargeld uitgegeven heeft bij een restaurant. Vanaf volgende maand heeft hij geen rooie cent meer. Ik ben op het punt aangekomen dat het mij ook niet meer kan schelen waar het vandaan komt en wat het probleem is. Wat mij nu alleen nog kan schelen is het bleke gezichtje van mijn dochter en de rode ogen van mijn man vanwege de thuissituatie.

Ik weet ook wat het probleem is. Bij zijn schoonfamilie doet hij zich heel anders voor en denkt hij iemand te moeten zijn die hij niet is waardoor hij op zijn tenen moet lopen. Hij leeft in een schijnwereld die hem dus boven zijn hoofd is gegroeid. Het enige wat ik nog kan doen is zijn schoonouders inlichten hoe de situatie bij ons thuis is maar dan ben ik hem kwijt, dat is zeker.

Soof!

Soof!

15-03-2014 om 10:00

Jasam

Klopt wat je zegt, hij leeft zo volledig in zijn eigen (schijn) wereld dat hij totaal geen oog meer heeft voor ons. Ipv zijn ouders zijn wij vijanden geworden. Hij geeft ons ook echt van alles de schuld. En ik ben bang dat het nog allemaal veel erger gaat worden nu hij geen inkomen meer heeft en als zijn geld echt op is. Hoewel zijn contract niet verlengd is zet hij b.v. op Facebook dat hij vandaag weer een druk dagje op zijn werk heeft. Als mens kun je wel even de schijn ophouden maar maanden? Daar ga je aan onderdoor.

Bemiddelaar

Is er wellicht iemand (huisarts, goede vriend, familielid) die jullie beide vertrouwen en die jullie als bemiddelaar kunnen inschakelen? Het lijkt mij een vreselijk moeilijke situatie. Van jullie neemt hij nu niks meer aan maar van iemand anders wellicht wel.

Soof!

Soof!

15-03-2014 om 18:40

Huisarts

Ik heb maandag een afspraak met de huisarts om advies te vragen. Maandag ga ik ook MEE bellen met de vraag of zij eens contact met hem willen zoeken. Gelukkig blijft hij vannacht ook weg. Hebben we tenminste even rust. Ook vreemd dat die ouders dit ook accepteren en zich niets afvragen.

Mijntje

Mijntje

15-03-2014 om 19:28

openbaren

Soof, wat moeilijk voor je, voor jullie. Ik weet niet veel zinnigs te zeggen, behalve dat ik weet dat veel psychiatrische ziekten zich openbaren rond je 20ste.. Ik hoop dat je maandag een goed gesprek hebt met je huisarts en dat hij weet hoe hij jullie zoon kan helpen.
sterkte!

Grenzen

Je zoon heeft beperkte capaciteiten en stort zich nu op zijn gevoel (zijn vriendin). Losweken van ouders op deze leeftijd ongeacht capaciteiten is natuurlijk. Het is alleen jammer dat hij de rol van zijn ouders en zij beperkingen niet overziet. Ik denk dat hij even tegen zijn grenzen moet aanlopen. Hij moet ervaren wat zijn beperkingen zijn. Jullie hebben hem met zijn beperkingen liefdevol opgevoed. Hij zal merken dat als hij tegen zijn grenzen aanloopt een uitweg moet zoeken. Sta klaar als het zo ver is met open armen en help hem en zijn vriendin. Maar de confrontatie met zijn grenzen is iets wat hij zelf moet ervaren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.