Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Petra

Petra

29-06-2020 om 23:27

Op stage: kleren maken de man..van 20 ?

Gekke vraag misschien, maar wat doe je dagelijks aan als je op stage bent en je bent 20 jaar?
Zoon is 20, grote slanke knul, tussen slungelig en volwassenheid in.
De stage is in een HBO management functie in een fabriek.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-06-2020 om 00:37

Wat dragen ze daar?

Ik zou zeggen een pak zonder das, maar ik weet niet wat het management er draagt. Als iedereen in spijkerbroek is, kan hij dat natuurlijk ook aan.
Onze stagiaires van 20 hebben de mooiste pakken van iedereen. Vaak met hoog water broeken, dat is kennelijk in.

Flavia

Flavia

30-06-2020 om 07:47

Cultuur

Phryne geeft het al aan, het hangt van het bedrijf af. Hier heeft alleen de business groep directeur en de mensen die op dat moment klanten of leveranciers ontvangen een pak aan. De rest van het management meestal een pantalon met overhemd, maar vooral geen sneakers.

En dan het gepeupel er onder, dat trekt zich weinig er van aan en draagt van alles, monochroom tot kleurrijk. Ook Hawaï hemden draagt 1 collega met stijl. (Mooie strak gesneden zwarte jeans er onder)
Mijn manager is Disney fan en komt gerust met een hoodie met Mickey Mouse erop.

In de fabriek heeft het management vaak ook jeans met overhemd tenzij er klanten komen.

Is je zoon op kennismaking geweest? Wat had zijn begeleider toen aan? Zo iets zou ik dag 1 doen en goed opletten wat de rest aan heeft. Van een stagiair wordt in het begin zeker meer geaccepteerd of het moet echt niet acceptabel zijn.

Watervrouw

Watervrouw

30-06-2020 om 15:09

Navragen

Zoon kan het gewoon even navragen bij P&O of zijn contactpersoon, dat is niet gek, komt zelfs goed over.

Valt me een verhaal in van een stagiar die mee op werkbezoeken ging bij andere fabrieken, strak in het pak terwijl de eigenaar/directeur er casual bij liep. De gastheren/vrouwen dachten allemaal dat de stagiair de directeur was en staken hem als eerste hun hand toe. De betreffende directeur werd er niet warm of koud van maar is toch een beetje ongemakkelijk.

Inderdaad

Je past je aan maar je ziet er ook niet chiquer uit dan de leidinggevende. Het gaat om de duidelijkheid van de boodschap. En je kunt je zomaar vergissen.

In de IT heb je afdelingen waar iedereen in een trui loopt en afdelingen waar iedereen in pak loopt. Het kan ook nogal egalitair zijn.

Maar ik heb ook wel eens netjes in pak gesolliciteerd bij een keurige academische afdeling waar de professionele dames mij ontvingen met naveltruitjes en navelpiercings. Blijkbaar stond dat dichter bij de studenten mogelijk.

En je kunt het vaak ook gewoon vragen, vooral met een compliment erbij. Ik zie dat iedereen hier netjes en kleurig gekleed gaat, is dat de dresscode hier? Dan volgen de verhalen meestal wel. En kun je daaruit distilleren wat je handig lijkt voor jezelf.

Petra

Petra

30-06-2020 om 15:33

Bedankt

Voor jullie feedback en tips!

Leuk verhaal Watervrouw 😀

broer

Mijn broer zag bij een sollicitatie dat iedereen strak in het pak liep; hij dus ook netjes gekleed op zijn eerste werkdag. Toen bleek dat iedereen normaal in spijkerbroek / t-shirt liep; die sollicitatiedag was er blijkbaar iets bijzonders, waardoor iedereen netjes gekleed was.

Zonnehoed

Zonnehoed

30-06-2020 om 17:34

Geen pak

Een pak wordt echt niet verwacht van een stagiair, gewoon een nette (spijker) broek met overhemd. De eerste dag nog nette schoenen en als iedereen verder op sneakers loopt kan dat dus ook. Als hij een pak in de kast heeft hangen kan hij dat natuurlijk aan doen, maar ik zou er zeker geen een aanschaffen.

Merel

Merel

30-06-2020 om 17:55

mijn zoon (21)

Mijn zoon doet meestal een nette beige broek aan (zo'n chino) en dan een donkere trui (donkerblauw of donkergrijs) et wit overhemd eronder.
Hij heeft nette witte sneakers en nette effen zwarte sneakers, hij heeft op dit moment geen andere schoenen, maar de sneakers ogen best netjes.
Zou het echt netter moeten dan zou hij wel gauw nette schoenen kopen natuurlijk.

Kopzorg

Kopzorg

30-06-2020 om 18:07

Anekdote

Eind jaren 80 ging ineens mijn geplande stage niet door. Ik moest bij de stagecoördinator komen voor een andere stageplek.
PC ziekenhuis te L. Durf jij dat aan die christelijke signatuur van dat ziekenhuis? Ja hoor.
Dan mag je donderdag op kennismakingsgesprek en maandag beginnen.
Als ik het kantoortje uit wil lopen zegt de coördinator nog: Trek wel even een rok aan voor dat gesprek. Ik kan het mij niet permitteren als er weer een afwijzing komt vanwege het ontbreken van een rok, dan kom ik echt stageplaatsen te kort.
Donderdag ga ik in mijn bont geruite rok op weg naar het ziekenhuis. Als ik mij meldt bij de balie wordt ik opgehaald door het hoofd van de afdeling diëtethiek. Onderweg naar het kantoor wordt mij al te kennen gegeven dat dit dus niet kan. Een rok met rood, geel, blauw, groen, paars, roze en wit is echt veel te wild. Daar nemen patiënten aanstoot aan. Wat meer gedekte kleuren moet ik aan. Donkerblauw of beige of zo.
In het weekend maar even de stad in voor 2 "oma rokken" (zelfs mijn moeder droeg dat in die jaren niet) bij mijn nichtje die iets in de horeca deed nog een rok kunnen lenen en maandag ging ik keurig gekleed naar het diëtisten kantoor.
Zitten de twee andere diëtistes daar in een verpleegsters uniform, zo'n vormeloos wit geval.
Het eerste waar het hoofd doet als ik binnen ben is mij meenemen naar de linnenkamer. Daar krijg ik ook zo'n uniform. Alleen het hoofd heeft "het recht" om een soort labjas over haar gewone kleren te dragen.
Zonde van het geld die 2 nieuw gekochte rokken. Geen leuke herinneringen aan de stage overgehouden, alleen pijn in de portemonnee. 😒😃

Bo

Bo

01-07-2020 om 10:30

dag 1

Op de eerste dag: overhemd met een chino (nette broek, maar niet zo netjes als een pantalon). Spijkerbroek zou ik niet doen. Nette, hippe sneakers eronder kunnen best, maar geen afgetrapte gympies. Als hij nette schoenen heeft, trekt hij die aan. Daarna aanpassen aan de rest.

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2020 om 13:14

Nou

Als er geen kledingvoorschriften kenbaar zijn gemaakt, zou ik de eerste dag netjes gaan - maar niet speciaal kleren er voor aanschaffen.
Dan die dag even kijken wat de rest draagt en daar op aanpassen. Het lijkt me dat je (vandaag de dag) bij een doorsnee bedrijf als stagiair niet meteen wordt afgeschreven op je kleding.

Wij kennen het bedrijf niet, dus dat het over 'management' functie gaat zegt ook niet zoveel over de kleding. (bij bv een accountant weet je dat het echt wel netjes moet).
Een spijkerbroek met bij voorkeur een overhemd, indien er geen nette schoenen zijn, gewoon nette sneakers. Lijkt mij allemaal geen halszaak hoor.

aanschaffen

"Als er geen kledingvoorschriften kenbaar zijn gemaakt, zou ik de eerste dag netjes gaan - maar niet speciaal kleren er voor aanschaffen"

Ik sluit niet uit dat er jongeren zijn die geen nette kleding in de kast hebben hangen omdat hun garderobe geheel bestaat uit hoodies, t-shirts, spijkerbroeken (met gaten) en joggingbroeken.

Ik zou in dat geval dus wel een chino en een redelijk overhemd aanschaffen, dat lijkt me inderdaad in de meeste gevallen netjes genoeg tot het tegendeel bewezen is. Ook bruikbaar voor feesten en andere gelegenheden waar je een beetje fatsoenlijk voor de dag moet komen maar niet meteen pakkie-deftig hoeft.

Groeten,

Temet

aanschaffen 2 (ot)

Mijn partner - al heel lang IT-er in de binnendienst - draagt standaard spijkerbroek en overhemd (meestal een button-down met een ruit). Hij heeft ook enkele iets nettere overhemden en een paar chino's. Dit is al meer dan 15 jaar zijn look, en aangezien zijn gewicht stabiel is, draagt hij ook gewoon alles tot het begint te rafelen (rafels zijn reden de kleding te degraderen tot thuisgebruik, en als dan de gaten erin vallen gaat het weg) .

Heel lang geleden wilde hij op zoek naar een andere baan en toen heb ik hem aangeraden een net pak aan te schaffen.

Vervolgens heeft dat pak eindeloos ongebruikt in de kast gehangen, en die kast verliet het een paar jaar terug toen we een trouwerij hadden van Duitse familie. Wij bedachten dat Duitsers wat meer op nette kleding gesteld zouden zijn dan die slonzige Hollanders, dus Het Pak moest tevoorschijn komen.

Intussen bleek de mode te zijn veranderd: de pakken waren inmiddels veel krapper gesneden dan 15 jaar eerder. Het pak dat bij aanschaf nog zo mooi paste, leek daardoor ineens veel te wijd. Hij trok het toch maar aan, maar het zag er niet echt stijlvol uit.

Moraal: schaf wat duurdere nette kleding alleen aan als je ook echt zeker weet dat je het gaat dragen.

Overigens heb ik ook hele oude kleding die ik nog altijd draag, maar omdat ik in de tussentijd wel dikker ben geworden, heb ik het 'probleem' van te wijd vallende kleding dan weer niet. Zo hep elk nadeel weer se foordeel.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

01-07-2020 om 16:42

Bij ons lopen de stagiairs toch wel echt in pakken hoor, zeker als ze afspraken met externen hebben. We hebben hbo/wo stagiairs, die alleen een stagevergoeding krijgen, maar ook dualen die een redelijk salaris (start ca 1700 bruto) krijgen.

Jesse_1

Jesse_1

01-07-2020 om 20:44

Daarom

Daarom kunnen wij er weinig over zeggen. Het is "een" HBO management functie in "een" fabriek.
Heeft zoon zelf geen mensen zien lopen? Wat voor kleding had hij aan toen hij op stagegesprek ging?

Phryne

"Bij ons lopen de stagiairs toch wel echt in pakken hoor, zeker als ze afspraken met externen hebben"

Wat voor bedrijf is dat dan? Managementconsultancy ofzo?

Groeten,

Temet

Flavia

Flavia

02-07-2020 om 08:59

jesse

'bij bv een accountant weet je dat het echt wel netjes moet'
Hoe zo? We hebben net behoorlijk wat gesprekken gehad omdat we een nieuw accountantskantoor zoeken en ook daar behoorlijk wat verschillen van 3-delig tot chino met Hawai hemd. Hoewel de grotere kantoren meer in de 3-delig hoek zaten en het Hawai hemd een eenpitter is.

Flavia

Voor de advocatuur geldt precies hetzelfde. Ik heb wel eens geopperd dat die Zuidaskantoren een kledingmagazijn in hun kelder moesten hebben omdat al die jongens en meisjes van die clubs er hetzelfde uitzagen, maar bij de kleinere kantoren is het beeld veel diverser (sterk afhankelijk van de doelgroep) en bij de eenpitters kan het helemaal alle kanten op.

Men past ook daar dan soms nog wel de kleding aan bij externe contacten. Ik kende een advocaat die, als hij een zitting op de rechtbank had, zijn gebruikelijke cowboylaarzen verruilde voor schoenen. De spijkerbroek werd wel gehandhaafd. De bovenkleding maakte verder niet uit, daar zat de toga overheen.

Groeten,

Temet

bicyclette

bicyclette

02-07-2020 om 12:11

gewoon even vragen

Inderdaad, het is sterk afhankelijk van het bedrijf, en kan zelfs nog per afdeling verschillen. Gewoon van te voren even bellen en informeren naar de dresscode. Als stagebegeleider zou ik blij zijn met zo'n telefoontje; het laat zien dat de stagiair zich bewust is van de impact van kleding.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-07-2020 om 12:43

Temet

Belastingdienst. Het is ook wel grappig, de heel oude garde gaat soms in oude spijkerbroek en schipperstrui op bedrijfsbezoek, maar die jonge mensen zien er allemaal keurig uit. Ik vind dat ook wel goed, je mag best een beetje aardig voor de dag komen als visitekaartje van de organisatie. Niet te fancy, anders denken de bedrijven dat we veel verdienen op hun kosten

Phryne

Dat zou ik inderdaad niet verwacht hebben, ik denk: Belastingdienst = overheid = truien en spijkerbroeken. Of bijvoorbeeld een colbertje, maar niet direct een pak.

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat al te mooie kleding ook weer niet gewenst is in die tak van sport ("allemaal van onze centen!").

Mijn zoon, ondertussen, bezint zich op zijn kledingkeuze voor zijn sollicitatiegesprek morgen. Maar zoon is 14 en het gaat om de functie van vakkenvuller bij de dichtsbijzijnde Ap, dus we hoeven het niet over een pak te hebben. Alleen hebben al zijn t-shirts game- of animeprints erop, en nu zit hij te overdenken of hij dat aan wil. Mijn suggestie om zijn enige (casual) overhemd aan te doen werd afgewezen met de redenering dat dat te uitsloverig zou zijn .
Voordeel van een overhemd zou zijn dat zijn armen bedekt zijn zodat niet opvalt dat hij werkelijk geen grammetje spieren heeft. Maar dat heb ik zoon maar niet gezegd.
Hij trekt nu mogelijk een sweatshirt aan met een print van de Golf van Hokusai erop, wel Japans maar geen anime.

Groeten,

Temet

Bo

Bo

02-07-2020 om 16:54

Temet

Heeft je zo'n geen effen polo? Dat lijkt me perfect voor zo'n sollicitatiegesprek. Netjes, maar niet te.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.