Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Karen

Karen

10-01-2021 om 21:19

OV-kaart na voortijdig afbreken studie WO

Ik heb een paar vragen over het studentenreisproduct (de OV-kaart). Ik heb op die website van DUO gekeken. Wat is die toch onduidelijk.

Onze student twijfelt over het afmaken van de studie of ermee stoppen. Ik verwacht dat het besluit niet heel snel genomen wordt. Nu dacht ik opeens dat de OV-kaart een lening wordt als je je studie niet afmaakt.
Ik kan op de site van DUO wel vinden wat de boete is die de voormalige WO-student moet betalen als die stopt met de studie en de OV-kaart niet snel genoeg stil zet. Maar daar gaat het nu niet over.
En er staat dat je de kaart moet terugbetalen als je je studie niet binnen 10 jaar afrondt.
Maar wat moet de voormalige WO-student dan betalen?
Is dat een vast bedrag per maand? Ook al heeft die student de kaart weinig gebruikt?
Of is het wat er feitelijk aan OV-kosten is gemaakt?
En hoeveel moet er dan per maand terugbetaald worden?

Ik heb nog een andere vraag.
Nu wordt de OV-kaart totaal niet gebruikt i.v.m. corona (helemaal niet gebruikt sinds maart). Kan de OV-kaart nu stilgezet worden, zodat die kosten die terugbetaald moeten worden in elk geval niet verder oplopen? En mocht kind beslissen door te gaan met de studie en weer met het OV willen gaan gezien de coronasituatie, dat de kaart dan weer ‘aangezet’ wordt?
En als dat kan (uitzetten en weer aanzetten), hoe gaat dat dan in zijn werk?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen. En misschien hebben jullie ook linkjes waar een en ander te vinden is?

V@@s

V@@s

10-01-2021 om 21:24

je kunt hem uitzetten

Dat heeft 1 van mijn kinderen vorig jaar ook een tijdje gedaan tijdens de lockdown.
Dus als de kaart niet gebruikt wordt is dat zeker een goed idee.

Wijzer in geldzaken

De OV kaart is een lening van 98 euro per maand
https://www.wijzeringeldzaken.nl/op-jezelf/hoe-werkt-studiefinanciering/

V@@s

V@@s

10-01-2021 om 21:33

en hier staan de kosten per maand

https://duo.nl/particulier/ov-en-reizen/index.jsp

V@@s

V@@s

10-01-2021 om 21:34

en wat ik me dan afvraag

Hoe slecht is ons onderwijs als iemand met een vwo diploma dit niet zelf kan vinden?

Onduidelijk

Ik heb me ooit eerder ook rot gezocht naar informatie hierover, gebeld, kreeg verschillende antwoorden.
Op je tweede link staat bijvoorbeeld wel: 'Als u geen recht meer hebt op uw studentenreisproduct, moet u hem stopzetten.' Maar antwoord op de simpele vraag: hoe dan? ; dat staat er niet. Dan moet je weer verder zoeken:
https://duo.nl/particulier/studentenreisproduct-stopzetten.jsp

Het gaat regelmatig mis, dus de informatie hierover zal wel niet zo helder zijn.

Tsjor

bieb63

bieb63

11-01-2021 om 09:54

Nou, zo eenvoudig is dat niet.....

V@@s: Je kunt hem (tijdelijk) 'uit' zetten,. Dat heeft 1 van mijn kinderen vorig jaar ook een tijdje gedaan tijdens de lockdown.
Dus als de kaart niet gebruikt wordt is dat zeker een goed idee.

Nou, daar kan je nog bedrogen uitkomen. Mijn dochter had haar OVkaart verloren (vlak voordat haar recht verliep). Ze heeft toen de kaart direct laten blokkeren en een nieuwe aangevraagd, maar dan zónder studenreisproduct, omdat ze daar nog maar 2 weken recht op had, ze dat niet ging gebruiken en op deze wijze het niet kon vergeten eraf te halen.
Heeeeeel lang verhaal, tot aan Hoger Beroep aan toe (zij had gewonnen in de rechtszaak maar DUO is hoger beroep aangegaan en dat uiteindelijk gewonnen....). Waar het over ging was dat dochter boete had gekregen omdat ze haar studentenOV niet had gestopt. Dat kon echter niet, want kaart kwijt en stond niet op nieuwe (beiden bewijsbaar), maar helaas..... daar doet DUO niet aan, ook al is bewijsbaar dat er niet mee gereisd kón worden.

Karen

Karen

11-01-2021 om 10:44

Stopzetten en weer opstarten

Bedankt voor jullie reacties.

Belangrijkste is:

Stopzetten kan volgens mij eenvoudig bij een ‘oplaadpaal’ bijv bij een supermarkt.

En V@@s, daarna opstarten kan dus wel (als kind weet dat het door wil gaan en reizen OV ivm corona weer oke is)? Maar begrijp ik dat er dan wel weer een formulier van DUO moet worden ingevuld door kind, net zoals wanneer je uit het buitenland komt?

Ook dat kan ik nergens expliciet vinden op de site. Het zou echt duidelijker kunnen.

Door omstandigheden zoek ik dit nu voor kind uit, maar ik heb ook VWO, alleen niet eindeloze tijd om die onduidelijke site eindeloos uit te spitten.

69er

69er

12-01-2021 om 10:49

Ov kaart en corona

V@@s: Je kunt hem (tijdelijk) 'uit' zetten,. Dat heeft 1 van mijn kinderen vorig jaar ook een tijdje gedaan tijdens de lockdown.
Dus als de kaart niet gebruikt wordt is dat zeker een goed idee.

De ov kaart is gekoppeld aan je lening. Je kan niet alleen vanwege de lockdown alleen de kaart stop zetten en de lening laten lopen.

Duo:
Sparen en later opnemen
U kunt uw studiefinanciering en reisrecht opsparen en op een later moment inzetten. Als u uw studentenreisproduct stopzet, moet u ook uw studiefinanciering stopzetten. En andersom.

U moet alle onderdelen van uw studiefinanciering stopzetten.
U neemt uw studiefinanciering en reisrecht op binnen 10 jaar nadat u voor het eerst recht op studiefinanciering kreeg.
U hervat uw studiefinanciering voor u 30 wordt. Daarna kan het niet meer.

Karen

Karen

12-01-2021 om 12:04

Geen lening

40-er, dank voor je info.
Kind heeft geen lening. Alleen het studentenreisproduct.

Kan het de OV-kaart dan dus wel tijdelijk stopzetten (via zo’n apparaat bij de supermarkt) en als het dan verder gaat met studie en Ov-kaart weer wil gebruiken, dan de kaart weer activeren?

En moet kind dan voor het weer activeren van een kaart eerst zo’n formulier invullen (wat volgens mij ook moet als je terug komt uit het buitenland)?

Dus dat kost even verwerking voor kind het reisproduct dan weer kan ophalen bij zo’n apparaat bij de supermarkt?

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 12:22

dat gold voor mijn kind inderdaad ook

Die had ook alleen het studentenreisproduct.

Triva

Triva

12-01-2021 om 12:38

Karen

Het studentenreisproduct IS volgens mij een lening...

Karen

Karen

12-01-2021 om 15:14

V@@s

Het klopt dus dat je het simpel kunt stoppen, maar als kind het weer wil opstarten dat er eerst zo'n formulier moet worden ingevuld?

En dat dan het reisproduct weer wordt klaargezet en dat je het dan bij de supermarkt weer kunt 'ophalen'?

Hoe lang duurde het voor het na het versturen van het formulier weer beschikbaar was? Weet je dat (ongeveer)?

Karen

Karen

12-01-2021 om 15:16

Triva

'"Het studentenreisproduct IS volgens mij een lening..."

Ja, dat klopt.

Maar het is dus niet dat als je de OV-kaart stopzet dat je dan ook de 'normale' lening (voor je studiebeurs) ook moet stoppen. Want kind heeft geen studielening, alleen een OV-kaart. Dus dat probleem (dat je je studielening moet stoppen als je je OV-kaart stilzet, speelt in dit geval niet.

Karen

Karen

12-01-2021 om 15:24

iets gevonden

Inmiddels heb ik dit gevonden:

https://duo.nl/particulier/corona/geld-ov-studie-en-terugbetalen.jsp

"Tijdelijk stopzetten
U kunt uw studentenreisproduct tijdelijk stopzetten. Maar u kunt de maanden die u stopzet alléén opsparen als u uw hele studiefinanciering stopzet. Dus ook uw beurs of lening. Dat kunnen of willen veel studenten nu juist niet.

Hebt u alleen het studentenreisproduct en verder geen lening of beurs? En wilt u uw reisproduct tijdelijk stopzetten?

Zet dan uw studentenreisproduct stop vóór de 1e dag van de maand waarin u er geen gebruik meer van wilt maken. Doe dit bij een ophaalautomaat.

Wilt u het studentenreisproduct weer gebruiken? Vraag opnieuw studiefinanciering aan. Dan kunt u uw studentenreisproduct weer activeren."

Ik vind het nog steeds een onduidelijke tekst.
Moet kind dus 'studiefinanciering" aanvragen om het studentenreisproduct te kunnen activeren?
Ik neem aan dat kind dan niet een studielening hoeft aan te vragen.

Wat zijn ze toch onduidelijk.

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 16:43

volgens dochter

Was aanzetten iets ingewikkelder dan uitzetten (volgens haar vijf minuten werk ipv 2 minuten). Ze weet niet meer hoe lang van te voren ze dat gedaan heeft, maar je kunt dan aangeven welke maand het weer moet starten.

Vergeet in elk geval niet om na het stopzetten het studentenreisproduct van de kaart te halen.

Karen

Karen

12-01-2021 om 16:54

V@@s

Oke, dank je wel.

Nog even een vraag over: "Vergeet in elk geval niet om na het stopzetten het studentenreisproduct van de kaart te halen."

Wat bedoel je?
Ik dacht dat je het bij de supermarkt kunt stopzetten door je OV-kaart in zo'n apparaat te stoppen. En klaar.

Moet kind dan nog iets anders doen? Wat precies en waar (ook in de supermarkt)?

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 17:05

eerst stopzetten bij DUO

daarna het product van de kaart halen. Alleen het product van de kaart halen is niet genoeg.

Karen

Karen

12-01-2021 om 19:37

V@@s

Hoi V@@s, nu ben ik weer in verwarring.

Jij schrijft:
eerst stopzetten bij DUO daarna het product van de kaart halen. Alleen het product van de kaart halen is niet genoeg.

Dat snap ik dan weer niet.

Via een link van DUO (https://duo.nl/particulier/corona/geld-ov-studie-en-terugbetalen.jsp) vind ik de volgende tekst:

"Tijdelijk stopzetten
U kunt uw studentenreisproduct tijdelijk stopzetten. Maar u kunt de maanden die u stopzet alléén opsparen als u uw hele studiefinanciering stopzet. Dus ook uw beurs of lening. Dat kunnen of willen veel studenten nu juist niet.

Hebt u alleen het studentenreisproduct en verder geen lening of beurs? En wilt u uw reisproduct tijdelijk stopzetten?

Zet dan uw studentenreisproduct stop vóór de 1e dag van de maand waarin u er geen gebruik meer van wilt maken. *Doe dit bij een ophaalautomaat*

Wilt u het studentenreisproduct weer gebruiken? Vraag opnieuw studiefinanciering aan. Dan kunt u uw studentenreisproduct weer activeren."

Dus ik lees alleen iets over een ophaalautomaat (bijv. bij de supermarkt).
Waar moet je dan bij DUO aangeven dat je het studentenreisproduct wilt stoppen?

En waarom - gvd - melden ze dat hier niet?!

Het lijkt toch alsof de actie de ophaalautomaat voldoende is?!

Ik word echt niet goed van die DUO site.
Hoe moeilijk is het om duidelijke instructies te geven voor de diverse situaties?

Dus mocht je voor mij een link hebben van DUO waar je het kennelijk ook moet melden als je wilt stoppen, dan zou ik heel blij zijn.

Hermelien

Hermelien

12-01-2021 om 20:14

Link naar site

Hoi Karen,

Volgens mij staat op onderstaande link wat je moet doen, even scrollen naar kopje ‘later gebruiken’.

https://duo.nl/particulier/studentenreisproduct-stopzetten.jsp

Als je geen andere dingen hebt, bv lening of aanvullende beurs, dan wordt met het stopzetten van het reisproduct automatisch de studiefinanciering stopgezet en spaar je de maanden die je nu niet gebruikt.

Succes!

Hermelien

Hermelien

12-01-2021 om 20:21

Extra tip

Ha Karen,

Ik weet niet in welk jaar jullie student zit, maar als hij/ zij in het eerste jaar zit en je stopt voor 1 februari de studiefinanciering, in jullie geval waarschijnlijk alleen reisproduct, dan hoef je waarschijnlijk niets terug te betalen. Zie onderstaande link.

https://duo.nl/particulier/opleiding-stoppen-of-wijzigen/stoppen-in-je-eerste-jaar.jsp

Nogmaals succes!

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 22:06

eerste stopzetten studiefinanciering

https://duo.nl/particulier/studiefinanciering-stopzetten.jsp

Log in op Mijn DUO.
Ga naar 'Mijn Producten' en kies voor 'Studiefinanciering stopzetten'.
Zet uw studentenreisproduct stop. Doe dit vóór of op de 10e dag van de 1e maand waarin u er geen recht meer op hebt.

Daarna haal je het reisproduct van de kaart.

V@@s

V@@s

12-01-2021 om 22:23

Wat Hermelien zegt klopt dus niet

Daarmee haal je alleen het product van de kaart. Dan heb je je reisproduct niet stopgezet bij DUO.

Hermelien

Hermelien

13-01-2021 om 08:27

Klopt wel, V@@s

Als je iets verder doorscrollt naar beneden in de link die ik stuurde, zie je:

“Ik heb alleen een studentenreisproduct
Hebt u geen studiefinanciering (beurs of lening), maar alleen het studentenreisproduct? Dan hoeft u alleen uw studentenreisproduct stop te zetten. Doe dit vóór de 1e dag van de maand.”

Hermelien

Tamar

Tamar

13-01-2021 om 11:07

denk er ook aan dat het even duurt voordt hij weer opgestart is! Dat duurt echt een maand of zo, belachelijk. Mijn dochter heeft al het geld van haar bijbaantje moeten gebruiken om een maand lang naar college te rezien, die baalde dat ze niet wat sneller was geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.