Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Plannen nieuw kabinet mbt studielening

ik hoor geruchten dat de studielening straks misschien gaat vervallen. Fijn voor toekomstige studenten natuurlijk, maar ik vraag me af welke consequenties dat heeft voor de huidige studenten. Sommige lenen nu maximaal, andere hebben geen lening en betalen alles zelf (meestal de ouders, zoals bij ons het geval is). Ik kan me bijna niet voorstellen dat die volledig gecompenseerd gaan worden of dat leningen (deels) zullen worden kwijtgescholden. Zou het slim zijn om nog een lening af te sluiten?


Het is even afwachten, maar als er weer een soort basisbeurs komt, zou het mooi zijn als degenen met een lening voor dat bedrag gecompenseerd worden. Hopelijk wordt dat dan niet afhankelijk van het inkomen van de ouders.

Ik hoop dat er een compensatie komt voor de leenstelsel studenten, maar het is best een ingewikkelde kwestie om het eerlijk op te lossen voor iedereen. En soms heb je gewoon ontzettend pech. Mijn nichtje was uitgerekend op 20 juli 2020 en zij en haar man verwachtten dus dat ze van het vijf weken aanvullende partnerverlof gebruik zouden kunnen maken. Helaas besloot kindje drie weken eerder te komen, dus partner had maar een week verlof en verder geen compensatie. Dus ik zou nergens op rekenen en kijken wat nu de beste keuze is, met de huidige regelingen. 

Afschaffen van het leenstelsel betekent denk ik ook niet dat er straks helemaal niet meer geleend hoeft te worden. Dan zullen we wel naar de oude situatie teruggaan met een deel wat je krijgt (wat deels afhangt van het inkomen van je ouders) en een deel wat je leent (waarbij het leendeel groter is bij een hogere opleiding).

Ik snap je vraag niet helemaal. Volgens mij mag een volwassen student alleen zelf een lening aangaan met duo, dus niet jij als ouder. 

Sandra1964

Sandra1964

12-09-2021 om 19:45 Topicstarter

Julali schreef op 12-09-2021 om 19:24:

Ik snap je vraag niet helemaal. Volgens mij mag een volwassen student alleen zelf een lening aangaan met duo, dus niet jij als ouder.

Ja klopt, er zijn nu studenten die een lening/studieschuld hebben, en er zijn studenten waarvoor de ouders nu alles of een groot deel betalen. Als het leenstelsel straks zou vervallen zou het fair zijn als er voor alle huidige studenten een compensatie komt. 

Sandra1964 schreef op 12-09-2021 om 19:45:

[..]

Ja klopt, er zijn nu studenten die een lening/studieschuld hebben, en er zijn studenten waarvoor de ouders nu alles of een groot deel betalen. Als het leenstelsel straks zou vervallen zou het fair zijn als er voor alle huidige studenten een compensatie komt.

Je zegt dat je je afvraagt of je een studielening voor je kind zal afsluiten, maar dit kan de student alleen zelf beslissen en regelen. 

Sandra1964

Sandra1964

12-09-2021 om 20:16 Topicstarter

Julali schreef op 12-09-2021 om 19:57:

[..]

Je zegt dat je je afvraagt of je een studielening voor je kind zal afsluiten, maar dit kan de student alleen zelf beslissen en regelen.

oh sorry Julali ik had je verkeerd begrepen. Misschien is mijn vraag dan of het slim zou zijn als studenten nog een lening zouden afsluiten. Dat krijgen ze straks wellicht weer gecompenseerd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik als ouder, die al 4 jaar betaal zodat mijn dochter niet hoeft te lenen, straks ook geld terugkrijg.

Sandra1964 schreef op 12-09-2021 om 20:16:

[..]

oh sorry Julali ik had je verkeerd begrepen. Misschien is mijn vraag dan of het slim zou zijn als studenten nog een lening zouden afsluiten. Dat krijgen ze straks wellicht weer gecompenseerd. Ik kan me bijna niet voorstellen dat ik als ouder, die al 4 jaar betaal zodat mijn dochter niet hoeft te lenen, straks ook geld terugkrijg.

Ik denk dat dit meer iets voor je dochter is om over na te denken. Het gaat om haar financiële situatie. 

Eerst maar eens kijken wat ervoor in de plaats komt. Als het goed is zou het gaan om de basisbeurs. Dat was voorheen een bedrag (geen vetpot) dat studerenden kregen en varieerde al naar gelang of je thuis woonde of niet. Het was zeker niet het hele bedrag wat studenten nu lenen, maar een subtiele bijdrage in de kosten van het dagelijks onderhoud. Ik geloof iets van 90 euro voor thuiswonenden en 280 voor uitwonenden, maar pin me niet vast op deze bedragen.
Daarnaast kon je geld lenen, bijvoorbeeld voor collegegeld. Als je op kamer wilde gaan wonen moest je zelf kijken hoe je dat bekostigde, kon ook via een lening. Ik vermoed dat iets van zo'n constructie wel zal blijven. Kan me niet voorstellen dat de overheid alles gaat betalen, inclusief kamerhuur etc. Of met terugwerkende kracht alle rekeningen gaat betalen. Dat zou een feest zijn.
Ik hoop alleen wel dat ze de terugbetalingstermijn weer op 15 jaar zetten in plaats van 35 jaar.

Tsjor

Als het niet nodig is, dan zou ik niet gaan lenen, als ik je dochter was. Als het wel nodig is, dan leent ze wel en zou ik ervan uitgaan dat je dochter de lening volledig  moet terugbetalen. 

Je sluit immers een lening af onder bepaalde voorwaarden, die voorwaarden veranderen niet ineens als de regels veranderen voor een nieuwe lichting studenten. 

lenen kost geld. Het kabinet gaat echt niet alle leningen terug betalen. 

Dat lijkt mij ook sterk.
Juist omdat je weer onderscheid krijgt met alle niet-leners.

Ik ga ervan uit dat het gewoon een vanaf-nu systeem wordt.

Het probleem van de vooruitgeschoven kosten

Een nieuw stelser wordt heel lastig, want er zijn nog steeds vooruitgeschoven kosten van het oude stelsel. Dat geld is door de overheid al uitgegeven, maar nog niet van de begroting/jaarrekening geboekt, en dat moet de komende jaren nog gebeuren.

Een voorbeeld zijn de kosten van de OV. Al dat geld wat de overheid aan de vervoerbedrijven geeft... dat wordt niet geboekt als uitgave, maar word geboekt als lening aan de student. Als de student afstudeert dan wordt dat bedrag kwijtgescholden. Het moment van kwijtschelden is het moment waarop het bedrag als uitgave wordt geboekt op de jaarrekening van de overheid. 

Een groot deel van het geld dat de overheid in de afgelopen jaren aan de vervoerbedrijven heeft gegeven als vergoeding voor de OV, moet dus nog "geboekt" worden. 

Voor de aanvullende beurs geldt hetzelfde. 

Het gevolg daarvan, is dat er geen geld is om aan de nieuwe lichting studenten te geven. Al het geld op de begroting voor het komende jaar gaat al op aan het kwijtschelden van "schulden" van afgestudeerde studenten. Onder een leenstelsel is het niet erg dat er geen geld beschikbaar is om aan nieuwe studenten te geven. Je geeft ze gewoon een "lening" en die "telt niet" als uitgave. En die lening hoeft pas door een volgend kabinet te worden kwijtgescholden.

Maar als je wilt overstappen op iets anders dan een leenstelsel, dan heb je een groot probleem. Want al het geld op de begroting is al uitgegeven door vorige kabinetten. 

Het nieuwe stelsel zal dus wel een of andere boekhoudtruc worden waarmee alle kosten 4-5 jaar later geboekt worden dan wanneer ze daadwerkelijk gemaakt zijn.

Syboor, is dit nu een boekhoudkundig probleem of een financieel probleem? Voor een financieel probleem had Ritzen (dacht ik) ooit een goede oplossing: als je je schuld in één keer wilde aflossen hoefde je maar 60% van die schuld te betalen. Dan heb je in een keer geld en ben je van die 'schuld' op langere termijn af.

Tsjor

@Tsjor: het is een financieel probleem, veroorzaakt door een boekhoudkundige truc.

Het gaat niet om de 'echte' schulden van de studenten (de basisbeurs, het collegegeldkrediet). Ja, die worden soms voor een gedeelte kwijtgescholden, maar dat is maar een heel klein deel. 

Het gaat over de nepschulden: de basisbeurs voor mbo 3 en 4, de aanvullende beurs voor alle niveaus, de OV-kaart. Oftewel de 'voorwaardelijke leningen'. Als een student de studie afrondt, wordt die lening omgezet in een gift. Dat is een keiharde belofte, daar kan de overheid onmogelijk op terugkomen. De overheid heeft miljarden uitgegeven aan dit soort voorwaardelijke leningen. Maar de overheid doet net alsof ze dat geld helemaal niet hebben uitgegeven. Alsof het gewone, opeisbare, "budgetneutrale" leningen zijn.

En omdat de overheid doet alsof ze dat geld nog niet hebben uitgegeven, zijn ze gedwongen om in de nabije toekomst te doen alsof ze dat geld (die "kwijtschelding" van die nepschuld) alsnog uitgeven. Die toekomstige verplichting drukt zwaar op de begroting van OC&W. Die verplichting om in de toekomst te doen alsof ze het geld uitgeven dat reeds uitgegeven is, dat maakt dat er geen geld is voor nieuwe studenten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.