Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Praten jullie met je kinderen over drugs(gebruik)?

Peiling

Praten jullie met je kinderen over drugs(gebruik)?
48 stemmen
88%
10%
2%

MamaE schreef op 29-09-2023 om 14:49:

Nog niet echt, want dochter is acht. Maar we hebben het wel over dat je niet mag autorijden als je gedronken hebt, waarom dat gevaarlijk is. Dat we een drankje op zijn tijd lekker vinden, maar dat het niet iets is wat je elke dag moet doen of in elke setting en waarom. Niet als in opvoedlessen, maar wel gewoon in het dagelijks leven.
Drugs zijn wij allebei heel erg tegen en hebben we ook nooit gebruikt. Gokken idem. Maar willen we t.z.t. wel bespreken, want die dingen zijn er in de samenleving en daar moet dochter zich ook op een bepaalde manier toe leren verhouden.

Raar maar waar: uit onderzoek is gebleken dat 9 de ideale leeftijd is om de gevaren van roken, drinken en drugs te bespreken.

Toen ik op de lagere school zat, heel lang geleden, kwam er al iemand op school vertellen over drugsverslaving. Ik weet het nog heel goed. Die man vertelde dat er in je hersenen een gebiedje zit dat heel zacht, als met een penseeltje, gestimuleerd wordt als je bv iets lekkers eet, knuffelt met iemand die je lief vindt, of iets moois ziet. Daar geniet je dan van en het geeft je een goed gevoel.

Als je drugs gebruikt, wordt dat gebiedje ook gestumuleerd, maar zo hard, dat is vergelijkbaar als er met een hamer op slaan. Dat voel ge-wel-dig. Maar het gebiedje gaat daardoor kapot. Soms al na 1 klap, soms na een paar klappen. Als je verslaafd bent, ga je steeds weer op zoek naar die hamer. En je hebt een steeds hardere klap nodig om nog iets te voelen. Je kunt dan alleen nog maar genieten van drugs, niet meer van gewone fijne dingen, want het gebiedje gaat steeds verder kapot. Eigenlijk is dat heel zielig, als je een knuffel of een taartje eten niet meer fijn vindt.

Er zitten natuurlijk veel meer gevaren aan drugs (collega is net een zoon verloren aan een overdosis), maar dit verhaal sloeg aan bij mij, ik weet het nog tot op de dag van vandaag. 

Ja,  er wordt hier open over alles gesproken. Ook niet op een repressieve manier.  Mochten mijn kinderen drugs willen proberen is dat ook bespreekbaar.  Zo was het ook met vapen. Dochter was nieuwsgierig en wilde het proberen,  we hebben er over gesproken en zij heeft het een keer geprobeerd. Daarna ook nooit meer.  

Dymo schreef op 29-09-2023 om 12:34:


Tijdens mijn dochters studie geneeskunde kreeg ze bij haar coschap neurologie ook te maken met mensen die helemaal van het padje waren door drugs. Ze zei toen: alle tieners met interesse in drugs zouden hier een keer moeten kijken, dat geneest ze direct.
Datzelfde gold overigens ook voor comazuipen, waarvan ze de slachtoffers op de spoedeisende hulp zag binnenkomen. Soms kwamen er wel eens halfdronken tieners mee met zo'n comazuiper die het allemaal reuze lollig vonden. Die werden daar flink op hun nummer gezet. Het is niet grappig, maar levensgevaarlijk.

Een vriendin werkt met Korsakov patiënten en die benoemde het ook al eens, dat het voor sommige tieners wel goed zou zijn als ze zien wat drank kan aanrichten.

Hier ook altijd open gesproken over drank en drugs. Ben zelf nogal beschermd opgevoed, ik wist niet eens wat ongesteldheid was, laat staan andere zaken. En ook laten weten dat de kinderen altijd over dingen mogen praten, liever eerlijk voor dingen uitkomen. Wij zijn er voor ze!

Marianne76 schreef op 29-09-2023 om 16:00:

[..]

Raar maar waar: uit onderzoek is gebleken dat 9 de ideale leeftijd is om de gevaren van roken, drinken en drugs te bespreken.

Toen ik op de lagere school zat, heel lang geleden, kwam er al iemand op school vertellen over drugsverslaving. Ik weet het nog heel goed. Die man vertelde dat er in je hersenen een gebiedje zit dat heel zacht, als met een penseeltje, gestimuleerd wordt als je bv iets lekkers eet, knuffelt met iemand die je lief vindt, of iets moois ziet. Daar geniet je dan van en het geeft je een goed gevoel.

Als je drugs gebruikt, wordt dat gebiedje ook gestumuleerd, maar zo hard, dat is vergelijkbaar als er met een hamer op slaan. Dat voel ge-wel-dig. Maar het gebiedje gaat daardoor kapot. Soms al na 1 klap, soms na een paar klappen. Als je verslaafd bent, ga je steeds weer op zoek naar die hamer. En je hebt een steeds hardere klap nodig om nog iets te voelen. Je kunt dan alleen nog maar genieten van drugs, niet meer van gewone fijne dingen, want het gebiedje gaat steeds verder kapot. Eigenlijk is dat heel zielig, als je een knuffel of een taartje eten niet meer fijn vindt.

Er zitten natuurlijk veel meer gevaren aan drugs (collega is net een zoon verloren aan een overdosis), maar dit verhaal sloeg aan bij mij, ik weet het nog tot op de dag van vandaag.

Wat een mooi verhaal! 

Kind is nog te jong om onderwerp bespreekbaar te maken. Zowel ex als ik zeggen altijd tegen ons kind dat alles bespreekbaar is thuis. Dit onderwerp zullen we zeker met hem bespreken. Verbieden kunnen we het niet want dan gaan ze het waarschijnlijk "ergens" stiekem proberen. Als hij later echt wat wilt proberen, dan gewoon thuis, waar ik bij ben. Mocht er dan iets gebeuren of hij gaat slecht, kan ik ingrijpen.
Let wel; ik zal drugsgebruik natuurlijk nooit stimuleren.

Zelf waren m'n ouders fel tegen drugs. Zo fel zelfs, dat ik als kind/puber nooit over dit onderwerp durfde te praten met m'n ouders. Dit was een no-go bij ons thuis. Doordat ik zelf als kind/puber in deze situatie heb gezeten, weet ik hoe belangrijk het is om je kind duidelijk te maken dat alles bespreekbaar is, no matter what!!

Eerlijk gezegd denk ik ook dat de huidige generatie ouders met kinderen tm 16 jaar, hier heel anders in staat dan de vorige generatie ouders. Hoe raar dat ook klinkt.

Wij praten er al van jongs af aan over. Peuters/kleuters merken namelijk uit zichzelf op dat sigaretten stinken en dat er een verschil is tussen wat grote mensen drinken en wat zij krijgen. Het antwoord dat je geeft, op hun niveau, is de eerste voorlichting. 

Op kleuterleeftijd wisten ze dus al dat roken en drank ongezond zijn en naarmate ze ouder worden, kan je dan ook uitleggen hoe het zit met verleiding en verslaving. 

Ik greep ook dingen uit het dagelijks leven aan om ze te wijzen op de gevolgen. Zo heb ik bedelaars die om geld of sigaretten vragen, nooit genegeerd. Ik vertel ze dat ze geen geld van me krijgen, maar dat ik best even iets voor ze wil halen - wat ze zelden aannemen. Dat zijn mooie aanleidingen om jonge kinderen uit te leggen hoe verslaving werkt. 

Op latere leeftijd, toen ze naar de middelbare school gingen, bleken mijn kinderen en hun vrienden ook erg geïnteresseerd te zijn in mijn vroegere werk bij de (inmiddels opgeheven) afdeling Ondeugd van O+S van de gemeente Amsterdam. We onderzochten daar dingen als drugsproblematiek en daklozen. Onder andere door zelf de straat op te gaan en deze mensen op te zoeken. Zo deed ik bijvoorbeeld veldwerk onder zwerfjongeren. De verhalen die ik de kinderen over die ontmoetingen vertel, vallen natuurlijk niet altijd onder wat we gewoonlijk zien als 'drugsvoorlichting'. Soms zijn het ook gewoon grappige anekdotes. Maar deze persoonlijke verhalen blijken wel een deur te openen voor de vragen en eigen verhalen van mijn kinderen en hun vrienden. Een vriend van de oudste twee kwam zelfs wel eens onaangekondigd langs als ik alleen thuis was voor een luisterend oor en advies. 

Helaas heeft voorlichting maar een beperkte invloed en zijn alle andere factoren die bepalen òf iemand in de verleiding komt en òf die verleiding dan vervolgens beheersbaar is, niet zo makkelijk maakbaar als je zou willen. 

Natuurlijk praat je daar over. Je laat een belangrijk deel van de opvoeding liggen als je dat niet doet. Toen kinderen oud genoeg waren, jaar of vijftien, zijn we als ouders ook eerlijk geweest over onze eigen geslaagde en minder geslaagde experimenten. De oudste gebruikt geen drugs, behalve matig alcohol en de jongste van 18 wil van helemaal niets weten. Die houdt van luxe schulp-sappen. Dat kopen we dus af en toe.

RaggedGull77

RaggedGull77

30-09-2023 om 17:38

Ik heb - helaas - zelf geen kinderen, dus de vraag of ik met mijn kinderen over drugsgebruik zou praten is bij mij niet aan de orde. Als ik wel kinderen had gehad, dan zou ik het er zeker op zijn tijd over hebben en ze waarschuwen voor de gevaren van drugs, en ook van roken en alcohol.

Aviendha schreef op 29-09-2023 om 12:55:

Mijn kind is 2 dus nog niet aan de orde, maar mijn eigen ouders praatten er wel over. Ze zijn heel erg anti en geloven niet in recreatief gebruik. Toen ik 12 was moest ik Christiane F lezen als voorlichting. Ze kennen ook mensen (van heel dichtbij helaas) die echt een drugsprobleem hebben dus drugs is gewoon een no go en met "ja maar af en toe op een feestje..." hoef je bij hen niet aan te komen.

Ik had natuurlijk wel van Christiane F gehoord, maar heb nooit het boek gelezen of de film gezien die naar het boek is gemaakt. Ik ga het boek misschien nog een keer lenen uit de bibliotheek. Ik heb op internet wel een site gevonden waar je de film kunt zien:

https://www3.zoechip.com/watch-movie/christiane-f-54743.5409724

Deze versie is Duits gesproken en met ondertiteling in het Engels.

Wij hebben dus ook samen naar de docu van Koen Kardashian gekeken. Ook besproken dat bij hem de problemen echt door drugs zijn gekomen. Eerlijk besproken dat wij vroeger wel eens geblowd hebben. Ik enkele keer en man meer. Dat man met ADHD en blowen angstaanvallen heeft gekregen en dat voor mensen met ADHD het nog belangrijker is om voorzichtig te zijn met drugs gebruik. Alcohol bespreken wij ook. Ook waarom bij NIX blijven hanteren. Dochter is 17. Ze zal gerust wel eens een slokje hebben gehad maar wij blijven aangeven dat wij het niet goed vinden. Er zijn meer dan voldoende onderzoeken die aantonen dat mensen een gezondere verhouding met alcohol hebben als ouders het verbieden tot 18 omdat het niet zo normaal is.. en dus iets is wat je niet te vaak en te veel moet doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.