Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Pride poster met persoon vol littekens en lange geschiedenis van mentale problemen


DS1971 schreef op 29-07-2022 om 16:00:

Het enige wat ik jammer vind is dat voor mijn gevoel de LGB heel erg aan het ondersneeuwen is door de TQIA+.
Pride was ooit Gay Pride.
Sommigen zullen zeggen dat wellicht gay zo normaal is geworden dat daarom de aandacht is verslapt (daar voer ik graag tegenaan aan discriminatie van homoseksuelen de laatste 10 jaar alleen maar lijkt te zijn toegenomen), maar ik ben cynischer.

Eens met jou. Mijn homovrienden vinden de pride van nu ook niks meer. Allerlei andere groepen hebben het zich nu toegeëigend.

Bewonderingswaardig, als er iemand " pride" mag zijn is hij het wel en daarom terecht een posterboy!!!

En " richtlijnen" zijn geen wet van meden en perzen. Gelukkig. Vindt de andere posters ook prachtig🥰. Zijn littekens heftig...zeker maar ook dat mag getoond worden, hoort allemaal bij het leven. Alles maar wegstoppen is zo vorige eeuw!

Als Raisa Blommestijn het afkraakt op Twitter, weet je zonder te kijken al dat het een poster met een prachtige boodschap is.

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 16:03:

[..]

Eens met jou. Mijn homovrienden vinden de pride van nu ook niks meer. Allerlei andere groepen hebben het zich nu toegeëigend.

En "al die andere groepen" , die hebben geen recht op een plekje onder de zon? Onder de trans mensen zitten ook homoseksuelen. Moeten die dan gaan kiezen of zo? Trans of gay?

Dit is echt het beruchte "de ladder achter je omhoog trekken" dat je bij migranten ook wel ziet, die neerkijken op de volgende groep buitenlanders.

WendelmoedM schreef op 29-07-2022 om 17:23:

[..]

En "al die andere groepen" , die hebben geen recht op een plekje onder de zon? Onder de trans mensen zitten ook homoseksuelen. Moeten die dan gaan kiezen of zo? Trans of gay?

Dit is echt het beruchte "de ladder achter je omhoog trekken" dat je bij migranten ook wel ziet, die neerkijken op de volgende groep buitenlanders.

Het was opgericht voor gays en nu gaat er van alles mee aan de haal. De andere groepen kunnen toch hun eigen feestje bouwen? Veel gays voelen zich er nu niet meer bij thuis.

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 14:16:

Toen het nog gewoon de gaypride was vond ik het nog leuk maar nu slaan ze echt door. Denk dat het draagvlak voor zo'n evenement hierdoor eerder afneemt dan toeneemt. Iedereen heeft immers wel een of ander al dan niet zichtbaar mankement.

Nou, dit lijkt me wel een prijs voor een onzinnige post waard.

Dat je gay zijn als een mankement ziet is ook al heel bijzonder zeg. En waarom zou de pride niet over andere "mankementen" mogen gaan?

"Ja straks willen de gehandicapten ook nog mee doen!!1!"

Ja stel je voor zeg, mensen die ook maar gewoon geboren zijn zoals ze geboren zijn en dan vinden dat ze er ook bij horen, dat kunnen we niet hebben natuurlijk. Inclusief en regenboog prima, maar niet voor iedereen.

/s

Ik ken Jason niet en zijn verhaal niet, maar ik begrijp uit de reacties dat het een heftig en mooi (?) verhaal is. Dus in die zin snap ik dat je hem als posterboy wil. 


Alleen……als je hem niet kent en het verhaal erachter ook niet (wat voor 90% van de voorbijgangers zal gelden) lijkt het alsof zijn littekens een soort versiering zijn. Zoals sommige tribale stammen dat ook hebben. 
Dat betekent niet dat het niet vertoond hoeft te worden. Ik weet ook niet of het automutilatie verheerlijkt of triggerend werkt op de manier zoals in OT wordt gesteld. Dan zou er denk ik meer context omheen moeten zitten. 

Ik hoop dat de beslissers deze overweging hebben meegenomen en toen tot een weloverwogen besluit zijn gekomen het tóch zo te doen. Misschien zelfs met een expert overlegd. Ga ik wel een beetje vanuit, want Jason zelf zal ook wel een beetje weten hoe dat werkt met automutilatie.

Shirt met lange mouwen aan doet de boodschap wel echt teniet dus ik snap dat ze daar niet voor hebben gekozen. En ik vind het een pracht foto.  Maar ik vind het ook wel een lastig vraagstuk of je dit omwille van sommige kwetsbare groepen zo moet vertonen. Ik weet het oprecht niet. 

Moxxie schreef op 29-07-2022 om 16:46:

Als Raisa Blommestijn het afkraakt op Twitter, weet je zonder te kijken al dat het een poster met een prachtige boodschap is.

Precies 

WendelmoedM schreef op 29-07-2022 om 17:28:

[..]

Nou, dit lijkt me wel een prijs voor een onzinnige post waard.

Dat je gay zijn als een mankement ziet is ook al heel bijzonder zeg. En waarom zou de pride niet over andere "mankementen" mogen gaan?

"Ja straks willen de gehandicapten ook nog mee doen!!1!"

Ja stel je voor zeg, mensen die ook maar gewoon geboren zijn zoals ze geboren zijn en dan vinden dat ze er ook bij horen, dat kunnen we niet hebben natuurlijk. Inclusief en regenboog prima, maar niet voor iedereen.

/s

Dat is toch een compleet andere doelgroep? Als die behoefte hebben aan een evenement kunnen ze dat toch voor eigen groep organiseren? 

Meganrapinoe
Welke kwetsbare groepen bedoel je?

redbulletje schreef op 29-07-2022 om 17:26:

[..]

Het was opgericht voor gays en nu gaat er van alles mee aan de haal. De andere groepen kunnen toch hun eigen feestje bouwen? Veel gays voelen zich er nu niet meer bij thuis.

Pfff,het werd niet opgericht voor gays. t komt voort uit roze zaterdag een pride/protesttocht tegen discriminatie. Dus georganiseerd door actievoerende gays (en ook al transmensen toen hoor) Toen was het politiek en moest ik het bijvoorbeeld opnemen tegen '' het monster van het Laakkwartier', de beveiliger van Janmaat, een extreem rechts politicus, beiden hele nare enge mannen. 

Later werd het een vrolijke pleziertocht. En dat mag ook, gingen wij toch ook niet klagen dat roze zaterdag gekaapt was omdat iedereen daar lekker kwam om de beest uit te hangen? welnee, heb vooral plezier met elkaar. 

Het gaat op deze poster helemaal niet om het verheerlijken van littekens, automutilatie en mentale problemen. Het gaat om iemand die op jonge leeftijd, met een ontzettend heftig verleden, de kracht heeft gevonden om daar uit te komen, met zijn kennis en ervaring van maatschappelijk belang te zijn en goede dingen te doen én zichzelf kan omarmen zoals hij is, trots op zichzelf kan en durft te zijn en dat te durven laten zien. 
Er zijn maar weinig mensen die hem dat nadoen denk ik.

En dat staat los van de discussie voor wie de pride allemaal is. Het is kernwoord is geloof ik diversiteit. Voorheen vooral seksuele diversiteit, nu ook gender diversiteit en misschien ook wel neurodiversiteit (?) of een combinatie van al die dingen. 
In ieder geval...er is een feest waarbij mensen mogen vieren dat ze zichzelf mogen zijn zoals ze zijn. Als je dat leuk vindt, ga erheen. Heb je er niks mee, dan blijf je thuis of ga je wat anders doen.

Roos55 schreef op 29-07-2022 om 17:33:

Meganrapinoe
Welke kwetsbare groepen bedoel je?


Ik zat inderdaad al even te zoeken hoe ik het het beste kon benoemen. Ik bedoel dus mensen die automutileren of daartoe de neiging hebben. Ik vraag me dus af of de foto niet te triggerend werkt als je het verhaal van Jason niet kent. Wat voor heel veel mensen geld en onder die mensen zitten dus ook zij die eventueel automutileren. 

Ik liet het net even aan mijn man zien, die werkt veel met automutilerende jongeren. En die zei gelijk: “Dit kan niet”. Nou heeft hij natuurlijk dat als referentiekader, maar hij vond dat het provocerend was. Dat de poster, zonder dat je het verhaal van Jason kent, teveel trots op snijden uitstraalt. Dat zullen de makers er niet mee hebben bedoeld, maar de betekenis is altijd in the eye of the beholder. 

verheerlijken? 

Als je Jason volgt dan weet je dat hij niks verheerlijkt. De foto is ook zeker niet als glsmour foto bedoelt. Ik bewonder Jason. Hij opent ogen met betrekking to jeugdzorg. Zet zich vol overgave in om de gesloten jeugdzorg aan te pakken. Hij is niet voor niets gekozen dit jaar tot Amsterdammer van het jaar. 

Ik vind het afschuwelijk voor hem dat juist zijn foto nu gebruikt wordt door een aantal rechtse figuren die hem vrouw blijven noemen. Schandalig.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.