Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Pride poster met persoon vol littekens en lange geschiedenis van mentale problemen


Plantenbak schreef op 29-07-2022 om 18:15:

verheerlijken?

Als je Jason volgt dan weet je dat hij niks verheerlijkt. De foto is ook zeker niet als glsmour foto bedoelt. Ik bewonder Jason. Hij opent ogen met betrekking to jeugdzorg. Zet zich vol overgave in om de gesloten jeugdzorg aan te pakken. Hij is niet voor niets gekozen dit jaar tot Amsterdammer van het jaar.

Ik vind het afschuwelijk voor hem dat juist zijn foto nu gebruikt wordt door een aantal rechtse figuren die hem vrouw blijven noemen. Schandalig.

Ik zit nu een beetje op Twitter te lezen en zie inderdaad een en ander voorbij komen.

Dat is het schuim der aarde en daar heb ik geen goed woord voor over.

TanSwallow86

TanSwallow86

29-07-2022 om 18:19

MeganRapinoe schreef op 29-07-2022 om 17:52:

[..]


Ik zat inderdaad al even te zoeken hoe ik het het beste kon benoemen. Ik bedoel dus mensen die automutileren of daartoe de neiging hebben. Ik vraag me dus af of de foto niet te triggerend werkt als je het verhaal van Jason niet kent. Wat voor heel veel mensen geld en onder die mensen zitten dus ook zij die eventueel automutileren.

Ik heb bewust niet gekeken omdat het voor mij dus werkt als een trigger. 

Wat ik eruit oppik is of je automutilatie moet verbergen of juist laten zien??
Ik ken een dame, armen vol met automutilatie, heftiger nog dat op de foto. In de zomer loopt ze in korte mouwen.
Ik heb daar toch wel problemen mee, het ziet er heftig uit, de aandacht wordt direct getrokken, waarom geen luchtig bloesje erover???

Evaluna schreef op 29-07-2022 om 18:27:

Wat ik eruit oppik is of je automutilatie moet verbergen of juist laten zien??
Ik ken een dame, armen vol met automutilatie, heftiger nog dat op de foto. In de zomer loopt ze in korte mouwen.
Ik heb daar toch wel problemen mee, het ziet er heftig uit, de aandacht wordt direct getrokken, waarom geen luchtig bloesje erover???

Dan krijg je vraag moet iemand die zich in zijn of haar verleden beschadigd heeft zijn of haar lichaam voortaan verbergen? 

Ik denk het niet. 

Jason verbergt/verborg wel zijn lichaam. Hoewel hij er wel heel open over is. Deze foto moet een enorme overwinning voor hem zijn. 

MeganRapinoe schreef op 29-07-2022 om 18:03:

Ik liet het net even aan mijn man zien, die werkt veel met automutilerende jongeren. En die zei gelijk: “Dit kan niet”. Nou heeft hij natuurlijk dat als referentiekader, maar hij vond dat het provocerend was. Dat de poster, zonder dat je het verhaal van Jason kent, teveel trots op snijden uitstraalt. Dat zullen de makers er niet mee hebben bedoeld, maar de betekenis is altijd in the eye of the beholder.

Er staat duidelijk op de poster " read my story" + QRcode die naar zijn verhaal gaat. Daaruit kun je al heel duidelijk opmaken dat er een verhaal achter zit en het een uitnodiging is om het te lezen.

Evaluna schreef op 29-07-2022 om 18:27:

Wat ik eruit oppik is of je automutilatie moet verbergen of juist laten zien??
Ik ken een dame, armen vol met automutilatie, heftiger nog dat op de foto. In de zomer loopt ze in korte mouwen.
Ik heb daar toch wel problemen mee, het ziet er heftig uit, de aandacht wordt direct getrokken, waarom geen luchtig bloesje erover???

Waarom wel? Als het je stoort kun je ook de andere kant op kijken toch.

Het ziet er inderdaad heftig uit, mee eens. Maar moet alles wat erg heftig uitziet weggestopt worden?

MeganRapinoe schreef op 29-07-2022 om 17:52:

[..]


Ik zat inderdaad al even te zoeken hoe ik het het beste kon benoemen. Ik bedoel dus mensen die automutileren of daartoe de neiging hebben. Ik vraag me dus af of de foto niet te triggerend werkt als je het verhaal van Jason niet kent. Wat voor heel veel mensen geld en onder die mensen zitten dus ook zij die eventueel automutileren.

Het verhaal is zo uitgebreid in diverse media geweest dat vele Jason wel kennen. Tevens staat op de poster de QR naar zijn verhaal wat al aangeeft dat er dus een heel verhaal achter zit. Poster is echt bedoeld als uitnodiging nasr zijn verhaal.

Vanuit communicatieoogpunt zijn buitenadvertenties een vluchtig medium. Mensen fietsen er langs, rijden er met de auto langs, of met de bus. Van de 100 mensen die de poster zien, doen er misschien maar 10 dat op een manier dat ze daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om de code te scannen. De rest ziet het in het voorbijgaan. Zo’n poster moet dus gelijk de aandacht trekken. Dat doet hij zeker, juist ook door de littekens. Had daar een jongen gestaan met een t-shirt aan of zonder littekens, trekt dat de aandacht veel minder. Dus ik snap die keuze. En in die zin gaat het ook maar gedeeltelijk om het verhaal van Jason. De eerste aandacht wordt getrokken door de littekens, het verhaal komt daarna pas. 

Even hardop/schrijvend nadenkend: als die littekens op iemand stonden die in een oorlogsgebied woont, en de QR code leidde naar een verhaal op vluchtelingenhulp.nl. Dus de oorsprong van de littekens was heel anders, zou het dan ook een discussie zijn? En zou het dan ook triggerend zijn? Dat weet ik eigenlijk niet. 

Nu is het wel triggerend voor mensen die kampen met automutilatie en hebben de makers van de poster dat misschien wel afgewogen, maar besloten dat de functie van deze poster (aandacht trekken icm het verhaal van Jason) belangrijker was dan het voorkomen van triggers. Dat kan natuurlijk een prima afweging zijn. En misschien heeft Jason daar zelf ook over meegepraat, als ervaringsdeskundige. Ik denk ook dat ik het niet met mijn man eens ben, dat het ‘niet kan’.  Maar ik snap zijn uitspraak wel, omdat hij in het huis waar hij werkt vaak de wonden van de jongeren verbindt als zij getriggerd raken. Zijn referentiekader is dus vanuit de automutilatie gedacht. 

Een kritische vraag bij de uiting van de poster stellen, betekent in mijn geval ook niet het verhaal van Jason teniet doen he. Hartstikke goed dat hij open is en zijn verhaal vertelt. Zeker als mensen daar steun uit kunnen halen. En ik had als marketeer waarschijnlijk dezelfde keus gemaakt om de poster te maken en ophangen. Hij werkt gewoon heel sterk voor de boodschap van Pride. Maar ik snap wel dat er dus ook een heel groot nadeel aan zit. 

Toch vind ik niet dat we alle triggers in de wereld moeten willen vermijden. Dat lukt namelijk toch niet. Maar het is imo als maker wel goed om je ervan bewust te zijn en voorbereid te zijn op (terechte) kritische vragen. 

MeganRapinoe schreef op 29-07-2022 om 20:27:

Vanuit communicatieoogpunt zijn buitenadvertenties een vluchtig medium. Mensen fietsen er langs, rijden er met de auto langs, of met de bus. Van de 100 mensen die de poster zien, doen er misschien maar 10 dat op een manier dat ze daadwerkelijk de mogelijkheid hebben om de code te scannen. De rest ziet het in het voorbijgaan. 

NIet mee eens; heb je ze in de stad zien hangen? Ze hangen juist op plekken waar veel mensen stil staan zodat ze de poster ( goed) kunnen bekijken. En velen scannen de code hoor. Natuurlijk niet iedereen maar dat hou je altijd.

Ik begrijp het argument van triggers voor mensen die op dit moment diep zitten en kampen met automutilatie wel. Maar tegelijkertijd kun je nooit alle triggers vermijden. Er zijn ook altijd mensen die littekens of wonden hebben door andere oorzaken. 
Kun je dan wel een foto tonen van een ondervoed kind voor voedselhulp of triggert dat mensen met anorexia? 
Ik denk ook wel (en hoop) dat Jason er over heeft meegepraat. 

En qua littekens; normaal gesproken zal deze jongeman niet snel met compleet ontbloot bovenlijf over straat lopen gok ik zo. Maar misschien gaat hij wel af en toe zwemmen of naar de sauna. Mag dat dan ook niet meer? En mensen met brandwonden? Mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad waardoor ze er op de een of andere manier gehavend uitzien? Ik denk niet dat we als maatschappij alles wat afwijkt moeten willen verstoppen. Ermee te koop lopen is wat anders, maar ook die mensen mogen er zijn zoals ze zijn. Vaak is het voor hen zelf al lastig genoeg.

MamaE schreef op 29-07-2022 om 21:07:

Ik begrijp het argument van triggers voor mensen die op dit moment diep zitten en kampen met automutilatie wel. Maar tegelijkertijd kun je nooit alle triggers vermijden. Er zijn ook altijd mensen die littekens of wonden hebben door andere oorzaken.
Kun je dan wel een foto tonen van een ondervoed kind voor voedselhulp of triggert dat mensen met anorexia?
Ik denk ook wel (en hoop) dat Jason er over heeft meegepraat.

En qua littekens; normaal gesproken zal deze jongeman niet snel met compleet ontbloot bovenlijf over straat lopen gok ik zo. Maar misschien gaat hij wel af en toe zwemmen of naar de sauna. Mag dat dan ook niet meer? En mensen met brandwonden? Mensen die een ernstig ongeluk hebben gehad waardoor ze er op de een of andere manier gehavend uitzien? Ik denk niet dat we als maatschappij alles wat afwijkt moeten willen verstoppen. Ermee te koop lopen is wat anders, maar ook die mensen mogen er zijn zoals ze zijn. Vaak is het voor hen zelf al lastig genoeg.

Helemaal mee eens. Ik ben jaren scoutsleiding geweest en 1 van mijn jeugdleden had enorme brandwond littekens, ja inderdaad heftig om te zien maar kon kind niks aan doen.Gingen we zwemmen, kwam er een vrouw naar me toe of ik het jeugdlid terug wilde sturen naar de kleedkamer: ze vond het zoooo vies om te zien...dat kon echt niet hoor, ik moest maar in de kantine gaan zitten met haar. uiteraard niet gedaan.

ik vind het goed die poster want ik ken ook mensen die kerven en die vinden het goed en dat het een trans persoon is dus goed voor de jeugd

Gingergirl schreef op 29-07-2022 om 21:33:

[..]

Helemaal mee eens. Ik ben jaren scoutsleiding geweest en 1 van mijn jeugdleden had enorme brandwond littekens, ja inderdaad heftig om te zien maar kon kind niks aan doen.Gingen we zwemmen, kwam er een vrouw naar me toe of ik het jeugdlid terug wilde sturen naar de kleedkamer: ze vond het zoooo vies om te zien...dat kon echt niet hoor, ik moest maar in de kantine gaan zitten met haar. uiteraard niet gedaan.

Meen je niet? Echt, als hersencellen te koop waren had ik haar er een stuk of wat cadeau gedaan. Er lopen wat horken rond zeg.

Dit soort dingen zijn voor de mensen die dit hebben al moeilijk genoeg en drempels al hoog genoeg zonder oordelen van andere mensen.

HarleyQuin schreef op 29-07-2022 om 18:19:

[..]

Ik heb bewust niet gekeken omdat het voor mij dus werkt als een trigger.

Dit snap ik helemaal. Het kan goed een trigger zijn en het tonen kan tot uitlokking leiden.

Ik voor mezelf vind het een prachtige foto. Hij ziet er uit als een tijger die zijn strepen  verdiend heeft.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.