Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Relatie en overlast zoon (25)


Jammer dat je zoon nooit goed is behandeld. Ik ben het eens met Tsjor over de twijfels aan zijn psychisch welbevinden. Voor zijn welbevinden lijkt het me goed om contact op te nemen met bemoei-instanties.

Begrijp ik goed dat hij wel weet dat jullie worden lastiggevallen met wat hij schrijft? Omdat hij heeft gezegd dat mensen die dat doen geesteziek zijn?

YvonneSon

YvonneSon

29-05-2022 om 11:16 Topicstarter

Mijn werkgever heeft intussen aangegeven dat hij er klaar mee is dat mijn collega's en ik bestookt worden met foto's van de tweets en dat hij zelf het Twitteraccount gaat laten blokkeren. Hij heeft ons medegedeeld dat hij via een advocaat contact gaat leggen met Twitter. Verleden week kwamen er nog berichten binnen waarin met kanker wordt gescholden en mensen de dood wordt gewenst waarvan mijn werkgever zegt dat Twitter dit toch zeker niet tollereert. Ik hoop dat het account binnenkort geblokkeerd is en de post van mensen die wrs. willen dat ik zoon erop ga aanspreken (?) stopt.

Daarnaast stond zoon enkele dagen geleden voor de deur. Hij zegt dat hij binnenkort naar het hbo gaat en dat ik zijn collegegeld moet betalen van hem. Ik heb hem allereerst verteld dat ik bewijzen wil zien en daarnaast dat als hij wil dat ik iets voor hem betaal daar vanaf zijn kant een verplichting naar mij toe bestaat. Hij ging daarna steeds zichzelf herhalen en ik gooide de deur maar dicht.

Volgens mijn dochter is het onmogelijk dat hij nu "ineens" naar het hbo gaat en zal hij wel bedoelen dat hij over 1 of 2 jaar na voorbereiding erheen wil... Ik heb het gevoel dat hij mij een oor probeert aan te naaien.

Ehm, waarom zou jij überhaupt nog iets betalen voor een volwassen zoon die het huis uit is? De onderhoudsplicht loopt toch maar tot 21?

Ik zou helemaal niks meer voor hem betalen. Daar mag wel basisfatsoen en respect en dankbaarheid tegenover staan. Daarnaast heb je problemen op werk door hem dus een goede reden om te zeggen dat je niks voor hem gaat betalen.

Ik zou onder normale omstandigheden wel een studie voor kind betalen. Ook na 21. Maar dan wil ik wel normale omgang, geen gestalk, kind zet zich in voor studie etc. En dat verwacht ik in deze situatie niet.

YvonneSon

YvonneSon

29-05-2022 om 11:51 Topicstarter

MamaE schreef op 29-05-2022 om 11:41:

Ik zou helemaal niks meer voor hem betalen. Daar mag wel basisfatsoen en respect en dankbaarheid tegenover staan. Daarnaast heb je problemen op werk door hem dus een goede reden om te zeggen dat je niks voor hem gaat betalen.

Precies. Hij woont ook al jaren op zichzelf en volgens mijn dochter heeft hij ook gewoon een baan en dus genoeg tijd gehad om zelf te sparen. Anders gaat hij maar lenen zoals andere studenten. Als hij dan toch iets van mij wil moet hij eerst maar eens beginnen met zorgen dat ik geen last meer heb van wat hij in zijn "vrije tijd" doet, zo denk ik erover.

YvonneSon

YvonneSon

29-05-2022 om 11:53 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 29-05-2022 om 11:31:

Ehm, waarom zou jij überhaupt nog iets betalen voor een volwassen zoon die het huis uit is? De onderhoudsplicht loopt toch maar tot 21?

Ik vermoed dat hij erachter is gekomen dat DUO ook voor oudere studenten een ouderbijdrage verwacht... Maar gezien zijn verleden is het heel onwaarschijnlijk dat hij vanaf september gaat studeren (aan het hbo) en hij wilde dat ik het geld nu contant geef, koekoek!

Ik heb een broer die schizofreen is. Het gaat nu overigens bijzonder goed met hem. Maar vanuit de ervaringen die wij met hem meegemaakt hebben gaan bij mij de alarmbellen rinkelen: zit hij niet midden in een psychose? Helaas zou dat geen goed nieuws zijn, want de weg naar hulp is bijzonder moeilijk en lang. Maar het bestaat wel, er is wel hulp mogelijk.

Tsjor

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 11:53:

[..]

Ik vermoed dat hij erachter is gekomen dat DUO ook voor oudere studenten een ouderbijdrage verwacht... Maar gezien zijn verleden is het heel onwaarschijnlijk dat hij vanaf september gaat studeren (aan het hbo) en hij wilde dat ik het geld nu contant geef, koekoek!

Stel dat je tegen die tijd denkt dat hij echt gaat studeren, dan zou ik het collegegeld overmaken naar het HBO en niet het contant aan hem geven. Maar gezien de rest van het verhaal verwacht ik niet dat dit een reële optie is.

YvonneSon

YvonneSon

29-05-2022 om 12:01 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 29-05-2022 om 11:59:

[..]

Stel dat je tegen die tijd denkt dat hij echt gaat studeren, dan zou ik het collegegeld overmaken naar het HBO en niet het contant aan hem geven. Maar gezien de rest van het verhaal verwacht ik niet dat dit een reële optie is.

Klopt, voor mijn dochter moet ik jaarlijks via een machtiging gelijk geld overmaken naar de onderwijsinstelling. Dus ik trap er zeker niet in

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 12:01:

[..]

Klopt, voor mijn dochter moet ik jaarlijks via een machtiging gelijk geld overmaken naar de onderwijsinstelling. Dus ik trap er zeker niet in

Sowieso ben je niet verplicht die bijdrage te geven in vorm van geld. 
Duo berekent de hoogte van de aanvullende beurs adhv de inkomens van de ouders en dan kunnen ouders de rest aanvullen maar dit is niet verplicht. 

YvonneSon

YvonneSon

29-05-2022 om 12:22 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 29-05-2022 om 12:12:

[..]

Sowieso ben je niet verplicht die bijdrage te geven in vorm van geld.
Duo berekent de hoogte van de aanvullende beurs adhv de inkomens van de ouders en dan kunnen ouders de rest aanvullen maar dit is niet verplicht.

Klopt, ik ben daar gelukkig goed van op de hoogte Daarnaast kan je  niet zomaar met een vmbo-diploma en een onafgemaakte mbo-opleiding naar het hbo dus ik neem aan dat hij aan de deur kwam vertellen wat zijn wens is en niet wat hij echt gaat doen

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 12:22:

[..]

Klopt, ik ben daar gelukkig goed van op de hoogte Daarnaast kan je niet zomaar met een vmbo-diploma en een onafgemaakte mbo-opleiding naar het hbo dus ik neem aan dat hij aan de deur kwam vertellen wat zijn wens is en niet wat hij echt gaat doen

Je kunt als je 21 jaar of ouder bent en niet de benodigde diploma's hebt voor je gewenste vervolgopleiding een toelatingsexamen doen voor hbo of universiteit. Dat heet een colloquium doctum. 

Maar zelfs als hij dat zou doen, zou ik het hem lekker uit laten zoeken. Hij eist veel, is respectloos en geeft overlast. Bovendien als hij geen tegenspraak duldt is de kans groot dat een opleiding weinig succes zal hebben. Ik vermoed gezien wat jij schrijft dat het zo iemand is die als hij het niet eens is met een docent niet meer naar de colleges gaat van die persoon en niet leerbaar is als het gaat om feedback of opdrachten. 

Oh wat jammer, mensen verdienen toch alle kansen, zeker je eigen kind? Autisme betekent vaak ook een langzamere ontwikkeling. 
Maar hoe dan ook lekker laten uitzoeken? Waarom in godsnaam? 
Je kunt het toch zien als een mogelijke ingang, er was nu geen contact. En haalbaar of niet, blijkbaar is er iig een wens tot verbetering van zijn leven. Daar kun je hem toch bij helpen? 
Kijk dan samen naar wat wel haalbaar is en wat daarvoor nodig is en misschien biedt het een ingang tot contact. 

Mensen verdienen niet altijd alle kansen, ook je kind niet. Als ze anderen het leven zo ontzettend zuur maken houdt het een keer op met het geven van kansen. En hoe zit het met de kansen van TO en haar gezin ? Verdienen zij geen fijn leven zonder gestalkt te worden ? 
Het lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk dat er een wens is tot verbetering vanuit zoon. Het klinkt meer als geld lospeuteren van de ouders voor een ander doel.
Hoe de zoon dat aanpakt komt me bekend voor. Drugsverslaafden kunnen ook, nadat ze hun familie tot op het bot hebben geschoffeerd, opeens weer aardig doen, spijt betuigen en opeens grote plannen hebben met hun leven. Totdat de familie weigert even het geld over te maken … dan blijkt de ware reden van de plotselinge omslag: geld los proberen te krijgen om drugs te kopen. 
Ik heb ook de indruk dat er meer aan de hand is met de zoon. Mensen met autisme hebben inderdaad een behoorlijk verhoogd risico op psychoses. Het zou ook nog kunnen dat hij drugs gebruikt als zelfmedicatie. Als dat zo is dan wordt het risico op psychoses nog eens extra verhoogd. 

Sterkte TO, ik hoop dat het je lukt om onder de radar te duiken en dat jullie rust krijgen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.