Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Relatie en overlast zoon (25)


tsjor schreef op 29-05-2022 om 11:54:

Ik heb een broer die schizofreen is. Het gaat nu overigens bijzonder goed met hem. Maar vanuit de ervaringen die wij met hem meegemaakt hebben gaan bij mij de alarmbellen rinkelen: zit hij niet midden in een psychose? Helaas zou dat geen goed nieuws zijn, want de weg naar hulp is bijzonder moeilijk en lang. Maar het bestaat wel, er is wel hulp mogelijk.

Tsjor

Met een kind in een vergelijkbaar ziekteproces wil ik Toch echt even aandacht voor wat Tsjor hier zegt. Alles wat je van je zoon omschrijft; de monologen die uit hele zinnen bestaan maar nergens over gaan, overtuigd zijn van een plan dat onhaalbaar is, familie als vijand zien; ook ik moet veel meer aan een man in psychose denken dan aan een klootzak die zijn familie en zichzelf irriteert. 

Zorgmeldong bij de politie en de huisarts zou ook mijn actie zijn. Natuurlijk geen geld geven, maar wel proberen ervoor te zorgen dat iemand hem kan bereiken en hem hulp biedt. 

Dat hoef je niet zelf te doen, maar omdat je wel last van zijn gedrag hebt is proberen zorg te organiseren het enige wat je kunt. 

Eens met Tsjor en MoederIADHkind. Dit klinkt anders dan 'zomaar' een verslaafde. Ik snap dat je zelfs als ouders op een dag helemaal klaar bent met het gedrag van je kind, maar als hij zichzelf niet helpen kan, door wat voor aandoening dan ook, dan zou ik toch proberen mijn kind richting hulpverlening te krijgen. Zeker NIET geld gaan geven voor luchtfietsplannen, maar misschien wel samen met hem kijken hoe hij die opleiding kan gaan doen (als dat echt zijn doel is).
En stel dat hij inderdaad graag zelf ook richting aan zijn leven wil (gaan) geven, en je helpt hem begeleiding vinden, en stel dat er inderdaad sprake is van bijvoorbeeld een psychose, dan is er een kans dat hij via die route het hulpverleningstraject in komt. Werkt wellicht beter dan als jullie als ouders hem proberen te overtuigen dat er iets aan de hand is en dat hij hulp nodig heeft.
Alles valt en staat met zelfinzicht. Is dat er niet, dan is elke poging tot hulp trekken aan een dood paard...
Sterkte TO, het is een vreselijk moeilijke situatie waar je in zit. 

Als hij psychotisch is, heeft hij hulp nodig. Maar dat moet hij dan wel zelf willen of er moet dwang worden ingezet. Je kunt niet zomaar een kliniek bellen en zeggen dat jij vindt dat je volwassen zoon opgenomen moet worden.
Autisme is geen vrijbrief voor dit gedrag. Dat hoef je niet te tolereren, onder geen enkele omstandigheid. Het is echt verre van normaal en ik kan er echt geen enkel begrip voor opbrengen. 
Contact hoort wederzijds te zijn. Als het eenzijdig enkel bedreigen, stalken, eisen en krijgen is, dan zou het voor mij niet hoeven. 
Ik wil best betalen voor de opleiding van mijn kind, maar dan is een bepaald basisfatsoen, respect en normale omgang wel een minimale tegenprestatie, naast inzet voor de opleiding. Je hoeft niet enkel maar te geven ten koste van alles en er niks voor terug te krijgen. 

MamaE schreef op 31-05-2022 om 10:19:

Dat hoef je niet te tolereren, onder geen enkele omstandigheid. Het is echt verre van normaal en ik kan er echt geen enkel begrip voor opbrengen. Contact hoort wederzijds te zijn. 

Je hebt natuurlijk gelijk, in het normale. Maar als dit inderdaad ‘verre van normaal’ is, namelijk in het geval dat zoon psychotisch zou zijn, is het erg zwart-wit. Het is geen of-of keuze tussen ‘hem begrijpen’ en ‘hem als een baksteen laten vallen’. In dat geval moet je de situatie begrijpen, je eigen gezonde grenzen zo goed mogelijk bewaken en doen wat je kan, als dat kan, om hulp voor hem te organiseren. 

Het is niet voor niks dat mensen in een psychose voor het strafrecht niet toerekeningsvatbaar zijn. Ze zien de werkelijkheid niet goed en kunnen dus ook niet ‘normaal’ handelen. Ook niet omdat jij vindt dat het zo hoort. 

Voor YvonneSon:

Misschien heb je iets aan deze lotgenotenorganisatie voor naasten van mensen met psychische problemen. Ze hebben een telefonische hulplijn:

https://www.naastencentraal.nl/

Mija schreef op 31-05-2022 om 10:33:

[..]

Je hebt natuurlijk gelijk, in het normale. Maar als dit inderdaad ‘verre van normaal’ is, namelijk in het geval dat zoon psychotisch zou zijn, is het erg zwart-wit. Het is geen of-of keuze tussen ‘hem begrijpen’ en ‘hem als een baksteen laten vallen’. In dat geval moet je de situatie begrijpen, je eigen gezonde grenzen zo goed mogelijk bewaken en doen wat je kan, als dat kan, om hulp voor hem te organiseren.

Het is niet voor niks dat mensen in een psychose voor het strafrecht niet toerekeningsvatbaar zijn. Ze zien de werkelijkheid niet goed en kunnen dus ook niet ‘normaal’ handelen. Ook niet omdat jij vindt dat het zo hoort.

Voor YvonneSon:

Misschien heb je iets aan deze lotgenotenorganisatie voor naasten van mensen met psychische problemen. Ze hebben een telefonische hulplijn:

https://www.naastencentraal.nl/

Als hij werkelijk psychotisch is, heeft hij zeker hulp nodig. Maar dat is dan niet om alles maar te doen en te geven wat hij wil. Ik vraag me ook af in hoeverre het in deze situatie mogelijk is om 'samen te kijken naar mogelijkheden' als iemand niet aanspreekbaar is en alleen maar schreeuwend en tierend voor het huis staat. 
Dan zou ik eerder inzetten op het organiseren van (crisis)hulpverlening en (dwang)behandeling. 

MamaE schreef op 31-05-2022 om 10:37:

[..]

Als hij werkelijk psychotisch is, heeft hij zeker hulp nodig. Maar dat is dan niet om alles maar te doen en te geven wat hij wil. Ik vraag me ook af in hoeverre het in deze situatie mogelijk is om 'samen te kijken naar mogelijkheden' als iemand niet aanspreekbaar is en alleen maar schreeuwend en tierend voor het huis staat.
Dan zou ik eerder inzetten op het organiseren van (crisis)hulpverlening en (dwang)behandeling.

Maar dat is toch ook hulp bieden? Je stelt zaken (weer) enorm zwart-wit. Dat snap ik, maar de wereld is toch echt voornamelijk grijs .

En nee, hulp (door ouders) is ook niet altijd alles maar doen en geven. Integendeel zelfs meestal. En dat zegt ook echt helemaal niemand hier, dat TO dat maar moet doen. Wel dat het goed is verder te kijken naar wat er achter dat gedrag zit. Want ik geloof niet dat iemand die zich gedraagt dat doet vanuit slechterigheid. Achter zulk gedrag zit vaak een enorme wanhoop. Als je die kunt zien, kun je met veel meer mededogen kijken naar de ander. Dan word je, ook als ouder, veel minder geraakt door het gedrag.

Jonagold schreef op 31-05-2022 om 10:52:

[..]

Maar dat is toch ook hulp bieden? Je stelt zaken (weer) enorm zwart-wit. Dat snap ik, maar de wereld is toch echt voornamelijk grijs .

En nee, hulp (door ouders) is ook niet altijd alles maar doen en geven. Integendeel zelfs meestal. En dat zegt ook echt helemaal niemand hier, dat TO dat maar moet doen. Wel dat het goed is verder te kijken naar wat er achter dat gedrag zit. Want ik geloof niet dat iemand die zich gedraagt dat doet vanuit slechterigheid. Achter zulk gedrag zit vaak een enorme wanhoop. Als je die kunt zien, kun je met veel meer mededogen kijken naar de ander. Dan word je, ook als ouder, veel minder geraakt door het gedrag.

Zeker. Ik was denk ik inderdaad te stellig, excuus. Maar feit is wel dat TS en haar gezin, en ook haar collega's en werkgever enorm veel overlast ervaren door het gedrag van de zoon.

Jij had het over 'samen kijken naar'. Het zou heel fijn zijn als dat zou kunnen, maar ik heb daar oprechte twijfels bij omdat TS en zoon op dit moment niet on speaking terms zijn. Er is ongetwijfeld heel veel wanhoop, bij beide partijen. 

Je moet het gedrag van derden echt los zien van het gedrag van je zoon.

Dat er idioten zijn op internet die vinden dat alles wat een volwassen man doet de schuld moet zijn van een vrouw, en die gek genoeg zijn om die vrouwen op te sporen en er contact mee te leggen... dat is echt niet een probleem wat je bij je zoon moet neerleggen. Alleen als hij duidelijk een eigen aandeel heeft in doxxing (in het publiceren van jullie prive-gegevens) zou ik hem daarop aanspreken. Maar verder niet. Discussiëren met je zoon over het wangedrag van andere idioten op internet heeft echt geen zin. Ook discussie met die bemoeizuchtige idioten zelf heeft geen zin, er zit echt wel een steekje los bij die mensen. Als je je zoon aanspreekt laat je je voor het karretje van die idioten spannen, en escaleer je die hele ruzie tussen je zoon en die idioten. Niet reageren, zoveel mogelijk blokkeren, strafbare uitingen melden bij de politie, en eventueel overtredingen-van-algemene-voorwaarden melden bij het betreffende social media platform. Dat laatste verschilt erg per platform hoeveel zin het heeft, maar bij doxxing (publiceren van prive contactgegevens) is het zeker wel de moeite waard.

> Mijn dochter en mijn zus/zijn tante hebben mijn zoon meermaals gevraagd waarom mensen dit naar hen sturen, waarop hij antwoord dat degenen die dat doen geesteziek zijn. 

Dat is ook zo.  

> Hij lijkt niet te willen inzien dat wij leiden onder dat wij worden geconfronteerd met wat hijzelf doet.

Dat lijkt me een bijzonder zinloze discussie. Zelfs al zou hij dat inzien, dan zal hij zichzelf ook behoorlijk machteloos voelen hierin. Begin hier pas over als zoon het zelf als probleem begint te zien. Niet eerder.

Vwb een zorgmelding: alleen als je een goed beeld hebt van wat zoon op dit moment zelf schrijft en zegt. Niet op basis van wat derde partijen aan oude koeien uit de sloot cherry-picken. Hoe oud is je dochter? Vertrouw je haar genoeg en kan zij het aan als je dit bij haar neerlegt? Dat je zegt dat je je zorgen maakt maar dat je je geen goed beeld kunt vormen van hoe het met 'm gaat, en dat je uitlegt waar een zorgmelding voor is en hoe ze die zou kunnen doen?


'Alles valt en staat met zelfinzicht. Is dat er niet, dan is elke poging tot hulp trekken aan een dood paard...'Dat is het drama van mensen met een psychose: zij zien dat zelf niet zo, ze hebben geen ziekte-inzicht. En de hulpverlening stelt dat als voorwaarde (hebben de boekjes niet gelezen). Een gedwongen opname is dan het enige wat resteert, maar dan moet hij een gevaar vormen voor zichzelf of voor anderen (agressief worden dus, hoe dramatischer wil je het hebben).
Het is goed om te beginnen met aan de bel trekken bij allerlei instanties, huisarts, GGZ, politie, aanhoudend. Tot er mogelijk ooit een moment komt waarop hij dan gedwongen opgenomen kan worden.
Ik hoop dat het niets met een psychose van doen heeft. Anderzijds: mocht dat wel zo zijn en mochten jullie zo ver komen dat er hulp komt, dan zijn er wel weer goede kansen. Mijn broer is sinds kort stemmenvrij, hij hoort ze niet meer. Na 36 jaar! Door ouder worden en andere medicatie. Zijn leven is verder niet al te problematisch geweest, woonde op zichzelf, slikte zijn medicijnen goed (totdat een andere psychiater het plan opvatte om te gaan afbouwen), verder was het erg beperkt voor hem, maar dat was het maximale. 
Ik hoop het beste voor jullie allemaal.

Tsjor

Zulke post lijkt mij erg irritant maar ik zou het terugsturen naar de afzender en als dat niet kan weggooien. Gewoon met stift groot RETOUR erop schrijven.

Als het steeds gebeurt is het dan niet ook stalking (door de afzenders, niet je zoon?)

Verder eens met de berichten over gedwongen hulp voor je zoon

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.