Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Relatie en vrienden onderhouden

Hoi hoi,
Mijn zoon 22 jaar heeft voor t eerst een ‘echte’ relatie met een super leuke meid. Hij is echt verliefd en ik herken hem bijna niet.
Nu merken we wel dat hij de (weinige) vriendschappen die hij heeft wat laat ‘verslonzen’. De tijden dat hij buiten werk en sporten vrij heeft brengen ze samen door.
Begrijp ik helemaal want verliefd zijn is natuurlijk ook super fijn.
Herkennen jullie dit ook bij jullie kinderen die net een relatie hebben? Dat andere vrienden op een lager pitje komen te staan?
Hij is van zijn vrienden de enige met een vriendin, dus als ‘stelletjes’ samen iets ondernemen is niet aan de orde.
Zou ik hier met hem over moeten praten? Of maar lekker zijn eigen weg in laten zoeken?

Je kunt het een keer noemen, dat het niet echt leuk is om direct je vrienden te laten vallen voor een meisje. Meer kun je niet doen. 

Het herstelt zich wel 😀

Laat gaan! Dat moet hij ondervinden.

Wel even benoemen, meer als een vraag: hoe zou jij het vinden als jouw vriend Piet je ineens liet stikken omdat hij een vriendin kreeg? Verder loslaten. 

Ik herken het van mijn kinderen, maar ook van mijn vriendinnen.... Je hoeft er dus geen kind voor te zijn blijkbaar, het is van alle leeftijden. Ze zijn ineens te druk met de nieuwe liefde

Ongeacht leeftijd kost een (nieuwe) relatie tijd. Deze zal ergens vandaan moeten komen. Dus voor iets anders is nu minder tijd.
Welke keuzes daarin gemaakt worden is natuurlijk per persoon verschilend maar het is bewezen dat een nieuwe relatie vaak ook 1 of meerdere vriendschappen kost. Dit kan door een gebrek aan tijd komen, maar bijvoorbeeld ook door veranderende interesses of geen klik tussen de nieuwe partner en de vriend. Of de vriendschap was toch al niet zo waardevol (meer) voor diegene.
Dit is dus heel normaal.
Verstandig zou wel zijn om hier bewust keuzes in te maken. Maar aangezien het hier niet over jezelf gaat kun je dat lastig sturen.

Ik zou het wel benoemen en vragen wat hij ervan zou vinden als dat andersom zou gebeuren. Gewoon als een soort spiegel. Misschien ziet hij het in zijn verliefdheid helemaal niet. Voor vrienden is het niet chill om afgedankt te worden zodra er een verliefdheid in beeld is.
Je kunt best af en toe iets met vrienden ondernemen zonder je vriendin.

Chantalle74

Chantalle74

10-05-2023 om 13:46 Topicstarter

Vind t vooral lastig omdat hij al niet zo’n grote vriendenkring heeft. Hoop dat ie zijn vriendschappen koestert, zodat hij -mocht relatie toch eindigen- niet alleen staat.
Maar idd dat moet hij zelf bepalen🫣

Chantalle74 schreef op 10-05-2023 om 13:46:

Vind t vooral lastig omdat hij al niet zo’n grote vriendenkring heeft. Hoop dat ie zijn vriendschappen koestert, zodat hij -mocht relatie toch eindigen- niet alleen staat.
Maar idd dat moet hij zelf bepalen🫣

Het mooiste van jongvolwassenen in huis is dat hij het zelf mag onderzoeken en het thuisfront hem moed inpraat als er eens iets misgaat. Laat het hem maar lekker zelf uitzoeken🙂

Ach, mocht het uitgaan dan biedt hij excuses aan zijn vrienden en is het weer goed. Die vrienden komen tzt ook in eenzelfde situatie terecht en dan hebben ze geen tijd voor je zoon. gebeurt wel vaker. 
En als de nieuwigheid eraf is wordt de balans meestal ook wel beter.

Hij is 22. Waar bemoei je je mee?

Lekker laten. Echte vrienden vinden dit geen probleem namelijk Vinden ze het wel een probleem, dan zijn het niet zulke goede vrienden. Zelf heb ik gelukkig ook zulke vrienden. We nemen elkaar nooit iets kwalijk en als we elkaar minder zien is dat geen enkel probleem. Zien we elkaar dan wel, is het als vanouds. Dat zijn vrienden die je moet koesteren.

Bellebelle schreef op 10-05-2023 om 21:38:

Hij is 22. Waar bemoei je je mee?

Waar lees jij dat Chantalle zich ermee wil bemoeien? Ze maakt zich zorgen en vraagt hoe anderen erover denken, waarom zo kattig?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.