Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Rente studielening mbo-ers hoger dan andere studenten

Er komt rente over de studieleningen. Voor hbo en universiteit: 0,46%. Studenten die voor 2015 studeerden moeten 1,78% gaan betalen. Maar alle mbo-ers moeten altijd 1,78% gaan betalen. Ik kan nog geen reden vinden in de berichtgeving hierover. Wie snapt dit?

tsjor


Ik kan het nu niet nazoeken, maar volgens mij werd het gisteren genoemd in het NOS-journaal. Maar ik verstond het niet helemaal, dus ik kan het nu niet reproduceren

ik las dit

Voor mbo’ers zit de studielening anders in elkaar. Zij kregen ook de afgelopen jaren een basisbeurs en mogen hun lening in vijftien jaar terugbetalen. Zij hebben daarom ook een andere rente. Dit wordt volgend jaar maar liefst 1,78 procent bijna vier keer zo hoog als hun mede-studenten.

De mbo’ers hebben de pech dat wordt gekeken naar de rente op staatsobligaties in de maand september. Voor de andere wordt gekeken naar de gemiddelde rente van het afgelopen jaar, tot september. De rente is in die periode in hard tempo opgelopen. Daarom is het percentage voor mbo’ers zoveel hoger.

overigens stond er verder wel dat de overheid deze hoge rente ook niet redelijk vindt. Ze zijn hier nog mee bezig.

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 13:43

Zoiets jet misschien ook te maken kunnen hebben met de hoogte van de kosten voor de opleiding?  Een mbo opleiding is misschien goedkoper dan een hogere opleiding. Dus dan zou een hoger opgeleide nóg meer geld kwijt zijn aan zijn studie dan al het geval is.
Dat is wat ik zou kunnen bedenken, geen idee of er iets van klopt. 

Ik las van de week dat het MBO de nieuwe rijken op aan het leiden is, dus misschien dat de overheid niet wil wachten met nivelleren.

Meestal is de rente hoger wanneer het risico groter is. Mbo zullen wel minder terugbetalen en ook minder tijdig. 

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 13:43:

Zoiets jet misschien ook te maken kunnen hebben met de hoogte van de kosten voor de opleiding? Een mbo opleiding is misschien goedkoper dan een hogere opleiding. Dus dan zou een hoger opgeleide nóg meer geld kwijt zijn aan zijn studie dan al het geval is.
Dat is wat ik zou kunnen bedenken, geen idee of er iets van klopt.

Is de lening niet vooral bedoeld voor het levensonderhoud? Het zou raar zijn als dat zou verschillen, een brood is voor een mbo student net zo duur als voor een hbo student lijkt mij. Daarbij schrik ik best van de bedragen die afgetikt moeten worden als mbo student. Veel materialen moeten zelf gekocht worden. Ik vraag mij echt af of een mbo opleiding zo goedkoop is....

Het is nog dubieuzer want een student met een havo of vwo diploma is startbekwaam en is niet genoodzaakt een opleiding te volgen. Het is een keuze. Een student met een vmbo diploma moet nog werken aan zijn kwalificatieplicht en moet een mbo opleiding volgen. Nu is het wel zo dat onder de 18 geen schoolgeld betaald hoeft te worden en dat mbo studenten van 18 jaar en ouder die voltijd naar school gaan een basisbeurs krijgen die na het behalen van de studie een gift wordt. Maar toch is het bijzonder dat 15/16/17 jarige leerlingen op het voortgezet onderwijs gratis onderwijs genieten, incl alle materialen en boeken en dat dezelfde leeftijdsgroep op het mbo wel zelf de materialen moeten betalen. 

anomarie schreef op 19-10-2022 om 14:23:

[..]

Is de lening niet vooral bedoeld voor het levensonderhoud? Het zou raar zijn als dat zou verschillen, een brood is voor een mbo student net zo duur als voor een hbo student lijkt mij. Daarbij schrik ik best van de bedragen die afgetikt moeten worden als mbo student. Veel materialen moeten zelf gekocht worden. Ik vraag mij echt af of een mbo opleiding zo goedkoop is....

Het is nog dubieuzer want een student met een havo of vwo diploma is startbekwaam en is niet genoodzaakt een opleiding te volgen. Het is een keuze. Een student met een vmbo diploma moet nog werken aan zijn kwalificatieplicht en moet een mbo opleiding volgen. Nu is het wel zo dat onder de 18 geen schoolgeld betaald hoeft te worden en dat mbo studenten van 18 jaar en ouder die voltijd naar school gaan een basisbeurs krijgen die na het behalen van de studie een gift wordt. Maar toch is het bijzonder dat 15/16/17 jarige leerlingen op het voortgezet onderwijs gratis onderwijs genieten, incl alle materialen en boeken en dat dezelfde leeftijdsgroep op het mbo wel zelf de materialen moeten betalen.

Mee eens. Twee van mijn kinderen zijn dit jaar gestart op het MBO. Ondanks dat er geen college geld betaald hoefde te worden was ik ongeveer 3500 euro kwijt (voor 2 kinderen) aan laptops, boeken en benodigdheden voor de opleiding. 

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 15:03

anomarie schreef op 19-10-2022 om 14:23:

[..]

Is de lening niet vooral bedoeld voor het levensonderhoud? Het zou raar zijn als dat zou verschillen, een brood is voor een mbo student net zo duur als voor een hbo student lijkt mij. Daarbij schrik ik best van de bedragen die afgetikt moeten worden als mbo student. Veel materialen moeten zelf gekocht worden. Ik vraag mij echt af of een mbo opleiding zo goedkoop is....

Het is nog dubieuzer want een student met een havo of vwo diploma is startbekwaam en is niet genoodzaakt een opleiding te volgen. Het is een keuze. Een student met een vmbo diploma moet nog werken aan zijn kwalificatieplicht en moet een mbo opleiding volgen. Nu is het wel zo dat onder de 18 geen schoolgeld betaald hoeft te worden en dat mbo studenten van 18 jaar en ouder die voltijd naar school gaan een basisbeurs krijgen die na het behalen van de studie een gift wordt. Maar toch is het bijzonder dat 15/16/17 jarige leerlingen op het voortgezet onderwijs gratis onderwijs genieten, incl alle materialen en boeken en dat dezelfde leeftijdsgroep op het mbo wel zelf de materialen moeten betalen.

Durf ik echt niet te zeggen. Heb nooit een studieschuld gehad .

Daarbij weet ik niet of je op het voortgezet alles gratis krijgt. Ik weet niet beter dat boeken besteld en betaald moesten worden. 

Ben er al een hele poos uit. Komend jaar zal ik er weer vol inzitten en meemaken wat er intussen allemaal veranderd is.

Biscuitje schreef op 19-10-2022 om 14:33:

[..]

Mee eens. Twee van mijn kinderen zijn dit jaar gestart op het MBO. Ondanks dat er geen college geld betaald hoefde te worden was ik ongeveer 3500 euro kwijt (voor 2 kinderen) aan laptops, boeken en benodigdheden voor de opleiding.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/kosten-mbo-opleiding
School laat dan waarschijnlijk leerlingen zaken aanschaffen die school zou moeten bekostigen.

Daglichtlamp schreef op 19-10-2022 om 15:10:

[..]

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/middelbaar-beroepsonderwijs/kosten-mbo-opleiding
School laat dan waarschijnlijk leerlingen zaken aanschaffen die school zou moeten bekostigen.

Nee, hoor, dat laten ze handig vallen onder 'onderwijsbenodigdheden' en daar mag veel onder vallen.

Vanuit jouw link:

De student zorgt ervoor dat hij/zij beschikt over onderwijsbenodigdheden voor
persoonlijk gebruik. Dit kunnen onder andere zijn: boeken, softwarelicenties en een
laptop, een en ander goed op elkaar afgestemd. Ook sport- en werkkleding en –schoeisel
kunnen horen bij onderwijsbenodigdheden. De school bepaalt de functionele specificaties van de onderwijsbenodigdheden, niet zijnde een specifiek merk



Nee

Nee

19-10-2022 om 16:30

Hoe werkt de nieuwe rente? Is deze straks meteen van toepassing of pas wanneer de student is afgestudeerd? Ik begrijp het niet helemaal. Vanaf het eerste jaar studeren begint de rente al op te stapelen, maar je kan toch pas gaan aflossen wanneer je bent afgestudeerd..? Dan betaal je dus vier jaar rente voor iets waar je niks aan kan doen. Wie legt mij dit uit, dit klopt niet toch?

Bijtje82

Bijtje82

19-10-2022 om 16:46

Nee schreef op 19-10-2022 om 16:30:

Hoe werkt de nieuwe rente? Is deze straks meteen van toepassing of pas wanneer de student is afgestudeerd? Ik begrijp het niet helemaal. Vanaf het eerste jaar studeren begint de rente al op te stapelen, maar je kan toch pas gaan aflossen wanneer je bent afgestudeerd..? Dan betaal je dus vier jaar rente voor iets waar je niks aan kan doen. Wie legt mij dit uit, dit klopt niet toch?

Ik denk dat je best al eea eerder kunt betalen. Als je de middelen hebt, zou ik dat zeker niet laten. Al is het maar een deel.

Nee schreef op 19-10-2022 om 16:30:

Hoe werkt de nieuwe rente? Is deze straks meteen van toepassing of pas wanneer de student is afgestudeerd? Ik begrijp het niet helemaal. Vanaf het eerste jaar studeren begint de rente al op te stapelen, maar je kan toch pas gaan aflossen wanneer je bent afgestudeerd..? Dan betaal je dus vier jaar rente voor iets waar je niks aan kan doen. Wie legt mij dit uit, dit klopt niet toch?

Zoals het nu bij Duo staat;

Je leent, zodra je je laatste stufi hebt ontvangen dan wordt er vanaf 1 januari daaropvolgend rente berekend. Dat is de wachtfase, 2 jaar daarna begint de aflosfase. In de aflosfase MOET je aflossen, in de periode er voor MAG je aflossen.

Tijdens je studie terugbetalen is natuurlijk niet logisch, dan kun je beter het te lenen bedrag verlagen. 

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 15:03:

[..]

Durf ik echt niet te zeggen. Heb nooit een studieschuld gehad .

Daarbij weet ik niet of je op het voortgezet alles gratis krijgt. Ik weet niet beter dat boeken besteld en betaald moesten worden.

Ben er al een hele poos uit. Komend jaar zal ik er weer vol inzitten en meemaken wat er intussen allemaal veranderd is.

Boeken op het voortgezet onderwijs zijn gratis, ouderbijdrage is niet verplicht.

Bijtje82 schreef op 19-10-2022 om 16:46:

[..]

Ik denk dat je best al eea eerder kunt betalen. Als je de middelen hebt, zou ik dat zeker niet laten. Al is het maar een deel.

Het gaat hier om een lening. Die is niet verplicht. Als je de middelen hebt, ga ik er vanuit dat je niet leent. Alleen als je je studie niet afrond, wordt je basisbeurs een lening.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.