Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Rente studielening mbo-ers hoger dan andere studenten

Er komt rente over de studieleningen. Voor hbo en universiteit: 0,46%. Studenten die voor 2015 studeerden moeten 1,78% gaan betalen. Maar alle mbo-ers moeten altijd 1,78% gaan betalen. Ik kan nog geen reden vinden in de berichtgeving hierover. Wie snapt dit?

tsjor


Suusje. schreef op 20-10-2022 om 07:51:

[..]

Geen beurs geen lening, niks voor WO, later: dan moet je wel heel weinig verdienen. Onder de 37000.

Onkunde en toch mee willen praten. Kan het geen andere naam geven.

Dat was idd 53.900

Over aanvullende beurs heb ik het niet gehad. Maar lees maar wat je wil lezen hoor.

Dorestad schreef op 19-10-2022 om 20:31:

[..]

Volgens mij is in het MBO de basisbeurs een gift, mits je binnen 10 jaar 1 MBO afmaakt. Zo heeft in ieder geval een zoon van een vriendin aan mij verteld, die een paar jaar geleden aan zijn derde MBO studie bezig was. Dat dat financieel geen punt was, mits hij idd maar binnen 10 jaar 1 afrondde. Dus tijdens leenstelsel

MBO niveau 1 en 2 zijn altijd een gift. Niveau 3 en 4 kennen nu een basisbeurs en reisproduct die een gift worden als je binnen 10 jaar een diploma haalt idd.

Ysenda schreef op 20-10-2022 om 07:58:

[..]

MBO niveau 1 en 2 zijn altijd een gift. Niveau 3 en 4 kennen nu een basisbeurs en reisproduct die een gift worden als je binnen 10 jaar een diploma haalt idd.

Precies.  Dit in tegenstelling tot HBO en uni.

Afgelopen jaar sprak ik een moeder die een tweeling heeft. Tweeling deed Havo en gingen na die tijd tegelijkertijd verder.  De 1 koos MBO verpleegkunde, de ander HBO verpleegkunde. Beiden bleven thuis wonen.  De 1 kreeg dus basisbeurs als gift bij behalen diploma, de ander niet. Ik begreep van de moeder dat dat soms best lastig was bij hen thuis, gaf best discussie

Marty1984 schreef op 19-10-2022 om 20:17:

Ben ik de enige die mijn VMBO-kind zou zeggen dat hij maar zorgt dat hij een jaar (of 2) over moet doen of HAVO gaat doen? Desnoods die HAVO een jaartje "just for fun".

Op zijn 18de (of met een HAVO-diploma) kan hij wel probleemloos stoppen met school, gaan werken en geen schuld opbouwen.

(Genoeg pubers die op hun 16de nog absoluut niet weten wat ze willen, 3 verschillende MBO-studies na elkaar beginnen en nu dus met een schuld én rente opgezadeld worden.)

Ten eerste is er juist een dringende behoefte aan MBO-ers, ten tweede zijn er genoeg leerlingen die je niet blij maakt met HAVO, ook niet met een jaartje 'just for fun'.

Er zijn veel leerlingen die liever praktisch bezig zijn en nogmaals, er is juist ook dringende behoefte aan mensen met een praktische (technische vaak ook) opleiding.

 

wammeke schreef op 20-10-2022 om 14:11:

[..]

Ten eerste is er juist een dringende behoefte aan MBO-ers, ten tweede zijn er genoeg leerlingen die je niet blij maakt met HAVO, ook niet met een jaartje 'just for fun'.

Er zijn veel leerlingen die liever praktisch bezig zijn en nogmaals, er is juist ook dringende behoefte aan mensen met een praktische (technische vaak ook) opleiding.


Nou idd, mijn zoon bijvoorbeeld, ik zie 'm nu helemaal opbloeien met de vakken die hij nu heeft op het MBO. De cijfers zijn ineens ook een stuk hoger, gewoon omdat hij het interessant vind, hij context ziet tussen wat hij leert en wat hij wil worden.

Suusje. schreef op 20-10-2022 om 07:51:

[..]

Geen beurs geen lening, niks voor WO, later: dan moet je wel heel weinig verdienen. Onder de 37000.

Onkunde en toch mee willen praten. Kan het geen andere naam geven.

Discussieer jij altijd zo met het mes op tafel Suusje? Het ging hier om de basisbeurs. Je weet wel, die beurs die iedereen ooit kreeg, ook als je ouders veel verdienden. Jij hebt het uitsluitend over de aanvullende beurs, die inderdaad nooit weg is geweest. Dat is geen onkunde, dat is miscommunicatie.
Het is wel degelijk zuur. Wie tussen 2015 en 2022 vier jaar studeerde is als thuiswonend student ruim 5000 euro misgelopen en als uitwonend student 15000 euro die de groep daarvoor wel kreeg. De groep die volgend jaar gaat studeren krijgt iets minder maar nog steeds ruim 4200 euro (thuiswonend) of ruim 14000 euro (uitwonend) over een studieduur van vier jaar. Een bedrag dat die groep niet hoeft te lenen en waarover dus geen rente hoeft te worden betaald.

AlisonH schreef op 20-10-2022 om 18:22:

[..]

Discussieer jij altijd zo met het mes op tafel Suusje? Het ging hier om de basisbeurs. Je weet wel, die beurs die iedereen ooit kreeg, ook als je ouders veel verdienden. Jij hebt het uitsluitend over de aanvullende beurs, die inderdaad nooit weg is geweest. Dat is geen onkunde, dat is miscommunicatie.
Het is wel degelijk zuur. Wie tussen 2015 en 2022 vier jaar studeerde is als thuiswonend student ruim 5000 euro misgelopen en als uitwonend student 15000 euro die de groep daarvoor wel kreeg. De groep die volgend jaar gaat studeren krijgt iets minder maar nog steeds ruim 4200 euro (thuiswonend) of ruim 14000 euro (uitwonend) over een studieduur van vier jaar. Een bedrag dat die groep niet hoeft te lenen en waarover dus geen rente hoeft te worden betaald.

Dank je voor het mee verhelderen.

Mijn zoon heeft idd 6 jaar gestudeerd toen er niets was, en moet straks ook nog rente betalen idd.

En de jaren daarvoor kon iemand bij wijze van gewoon 10 jaar studeren en kregen daar dus beurs voor die je niet hoefde terug te betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.