Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Sarcas

Sarcas

24-02-2011 om 15:54

Sarcas' bank van lening


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

27-02-2011 om 12:33

Tsjor, zorgverzekering

Ik denk dat de verplichting om een zorgverzekering af te sluiten geldt vanaf 18 jaar. Tot 18 jaar zijn ouders verantwoordelijk. Zie ook www.ikzoekdekking.nl

Sarcas

Sarcas

27-02-2011 om 15:42

Wat reacties

Tsjor schreef:
"Oké, dat wordt een half uurtje werk-onder-dwang."

Hm, ja. De reden waarom ik dat (incassos's, belasting, zorgtoeslag) niet heb afgedwongen is omdat ze hierop rekent. Ze laat dat soort dingen lopen totdat we ingrijpen, en 'dus' denkt ze er zelf niet meer aan. Maar nu schiet ik mezelf ermee in m'n voet helaas.

Zusenzo schreef:
"Ik zou toch kiezen voor met onmiddelijke ingang zelf je zorgverz. betalen"

Yep, dat vind ik ook. Net nagekeken; bij niet betalen ben je niet onverzekerd, je krijgt alleen een hoop gelazer. Misschien moet dat dan maar eens gebeuren.

Albana schreef:
"Kun je met haar geen automatische betaling van in ieder geval die zorgverzekering afspreken? Jullie betalen (voor het geval ze blut is) en zij betaald het aan jullie?"

Hebben we gedaan, maanden geleden. Ze doet het gewoon niet, geld op, etc. Ze lijkt het feit dat wij pissig worden te accepteren, want het heeft toch geen wezenlijke consequenties.

Sus-anne schreef:
"hoe zit het met haar zorgtoeslag? heeft ze die wel aangevraagd?"

Nee hoor. Met heel veel moeite heb ik haar destijds een DigId laten aanvragen. Ik weet niet of ze die nog kan terugvinden. Ik heb heel heel heel duidelijk gezegd dat het heel belangrijk is die goed op te bergen, maar haar kamer ziet er meestal uit alsof er een container van de kleding-inzameling is ontploft.

"ik ben bang dat je een beetje te laat bent begonnen met regels stellen Sarcas"

De regels zijn er al jaren. Ze vindt ze alleen weinig interessant. Ruzies, gesprekken, inhouden van zak/kleedgeld (toen ze dat nog kreeg), huisarrest, het maakt allemaal heel weinig indruk.

Bromvlieg schreef:
"Please, stop met praten en onderhandelen. Actie!"

Ja, leuk, maar wat voor actie? Ze is 18. Het enige wat ik kan doen is haar het huis uitzetten. Ik weet niet of dat zo constructief is.

"Goededoelen abo's verkoop je toch hoogstens tot een uur of negen, half tien in de avond?"

Om 10 uur 's avonds verzamelen de teams zich weer op het hoofdkantoor. Ze is nu teamleider en moet dan nog wat administratieve dingen in orde maken. Als ze niet zou chillen en meteen naar huis zo komen zou ze voor 12en thuis kunnen zijn (reistijd naar huis ca een uur). Het probleem is dat ze weet dat we vrij weinig kunnen doen als ze dat niet doet.
Nu ik dit zo opschrijf denk ik dat het dan maar hard gespeeld moet gaan worden. Als ze zich niet aan onze regels kan houden, dan moet ze maar ergens anders gaan wonen.

"Hoe krijg je dan ooit weer een normaal ritme als je weer gaat studeren, want toch de bedoeling zal zijn?"

Ja, dat is in theorie de bedoeling. Ze is niet bijster geïnteresseerd in iets, en ik heb haar gedwongen naar de open dagen van de hbo te gaan (door zelf mee te gaan). Maar goed, dat is veel te lange-termijn voor haar.

Dirksmama schreef:
"Over die vakantie zou ik heel makkelijk zijn: die is voor mama."

Hahaha, ik denk niet dat mama hier blij mee is. Het is zo'n eindexamenreis voor tieners. (Ja ik weet dat ze geen eindexamen meer doet, maar die reizen worden door externe reisbureaus georganiseerd, dus je kan je gewoon inschrijven op zo'n reis). Maar dan nog, ze is 18, boekt zelf en daar kom je niet meer tussen.

Anne schreef:
"Nou, alleen op vakantie als ze het geld heeft afbetaald"

Ja, dat is voor ons heel logisch, maar voor haar niet.

Tirza G. schreef:
"Door haar geen financieel gezond beheer bij te brengen, doe je hetzelfde."

Probleem hier is dat ze inderdaad niet altijd een goed voorbeeld heeft gehad. Ik ben m'n hele leven lang heel slecht met administratie geweest. Pas sinds kort ben ik er achter dat dit niet ongewoon is bij ADDers zoals ik. De afgelopen jaren heb ik de boel wel onder controle, met veel moeite. Elke maand neem ik m'n paperassen mee naar m'n vader en die helpt me om te ordenen, prioriteiten te stellen, te bezuinigen, enzovoorts. Godzijdank al in geen jaren meer een deurwaarder meer gezien, of brieven van incassobureaus gehad. Maar ik was dus nooit een voorbeeld van verstandig financieel beleid…

Sus-anne schreef:
"Overigens zie ik in het verhaal van Sarcas wel wat dingen waarvan ik denk:dat had ik heel anders aangepakt. "

Ongetwijfeld. We doen natuurlijk allemaal de dingen op onze manier, en ook ik laat steken vallen Maar dit is natuurlijk niet het hele verhaal. Financiele verantwoordelijkheid aanleren heb ik altijd heel belangrijk gevonden, juist omdat ik daar zoveel ellende mee heb gehad. Maar als haar bio-vader haar geld blijft toeschuiven is het dweilen met de kraan open. Als je leert dat als je niet uitkomt met je zak/kleedgeld je alleen maar je hand hoeft op te houden bij bio-pa, dan leer je voornamelijk manipuleren. Dat kan ze intussen uitstekend helaas.

S.

Sarcas? wat vragen

weet haar biovader dat zijn dochter schulden heeft en niet met geld om kan gaan?
is het niet mogelijk om hem te betrekken bij de problemen rondom zijn dochter?
want dit is natuurlijk een *ideale situatie* voor dochter,de ene ouder doet er alles aan om dochter financieel beheer bij te brengen,de andere stopt haar alleen maar geld toe,logisch dat ze dat gaat uitspelen.
het kan daarom al heel veel schelen als beide ouders 1 lijn trekken.

Sarcas:Nu ik dit zo opschrijf denk ik dat het dan maar hard gespeeld moet gaan worden. Als ze zich niet aan onze regels kan houden, dan moet ze maar ergens anders gaan wonen.

Als je zeker zou weten dat dit de oplossing zou zijn voor dochter: gelijk doen.
het gevaar is echter: de kans bestaat dat ze in nog grotere problemen komt.
( maar wie is weet is dreiging voor haar genoeg om een en ander serieus te gaan nemen.)?en dat is het proberen waard.

is het voor jullie een optie om hulp te gaan zoeken ,met maatschappelijk werk gaan praten hoe je deze problemen aan kunt pakken,en dochter proberen over te halen om ook hulp te zoeken(hoewel ik vermoed dat dochter geen probleem ziet?).

ik lees al enige jaren mee,en begrijp dat dochter niet een van de gemakkijkste is.
zou het kunnen dat dochter mogelijk een stoornis heeft waardoor dit gedrag ontstaat?
Niet dat de problemen minder worden als je weet dat dochter een stoornis heeft,maar dan zou een totaal andere aanpak en meer structuur en begeleiding misschien kunnen werken?

ik herken wel veel in het gedrag van je dochter,het gedrag van onze dochter lijkt er wel een beetje op.
wij hebben toen docher 17 was hulp gezocht ,en kregen het advies om heel duidelijk en conseqent te zijn,en om dochter echt *op haar bek* te laten gaan.Dat was verschrikkelijk moeilijk,maar werkte uiteindelijk wel.
Dit alles heeft er toe geleid dat dochter uiteindelijk inzag dat zij het op deze manier niet zou gaan redden,en zij is zelf ook in therapie gegaan.(min of meer gedowngen door ons)
het gaat nu goed,ze is nog steeds een echte puber,ze schreeuwt nog steeds om duidelijkheid,maar het extreme is er af.

Monet

Monet

27-02-2011 om 17:32

Escaleren

Sarcas, ook ik heb jaren de fin. verantwoordelijkheid gehad voor een nichtje. Ze had een flinke buffer, die ze er in ruim een jaar doorheen heeft gedraaid. Vervolgens kwam ze in zwaar weer (18 jaar) en maakte de ene schuld na de andere. Hulp van mij wilde ze niet, ze kon het zelf wel! Ook andere hulp werd afgewezen. Met lede ogen en veel pijn in mijn hart heb ik haar losgelaten, wetende dat het erg fout zou gaan. Omdat ik haar bewindvoerder was kreeg ik regelmatig post van de deurwaarders. Ik wist dus van een aantal schulden, maar van andere ook weer niet. Ze vond een baan, maar ook de deurwaarders vonden haar werkgever, waarbij natuurlijk gelijk loonbeslag werd geregeld waardoor ze van een zeer minimaal inkomen moest zien rond te komen. Toen pas accepteerde ze dat ze hulp nodig had, en heeft die zelf geregeld. Ze is nu 21, heeft echt grote schulden, zit in de schuldhulpverlening, leeft op een piepklein kamertje, en ja......zij is door schade en schande wijs geworden. Helaas, ik had het zo graag anders gezien, maar ze wist het allemaal, kon het allemaal, heeft ook 2 jaar geen zorgverzekering betaald en is daar dus ook uitgeschreven. Nu heeft ze spijt, ziet ze in dat ze niet slim bezig was, zal nu nog jaren op de blaren moeten zitten, maar 1 ding heeft ze wel geleerd: haar eigen boontjes doppen!

merel

merel

27-02-2011 om 17:36

En de vakantie afzeggen?

Iemand anders opperde dat al, waarom annuleer je die vakantie niet? Hoe is die vakantie betaald tot nu toe? (ik neem aan een aanbetaling en de rest moet nog volgen?) Ik denk zelf dat dan het kwartje wel valt want schuld hebben aan je ouders en doodleuk op vakantie gaan gaat er bij mij niet in.

Mijn schoonmoeder zei altijd fijntjes: 'hit them where it hurts....."

Maylise

Maylise

27-02-2011 om 17:46

Lastig

Ik zie precies hetzelfde bij mijn zoon van 20. Lieve jongen hoor maar absoluut geen gevoel voor verantwoordelijkheid. Hij heeft dan ook nog eens de pech om oudere broers en zussen te hebben die financieel altijd zeer verstandig zijn geweest en waar wij wat dat betreft nooit moeilijkheden mee hebben gehad. Voor ons is het dus ook een nieuw fenomeen en ik weet niet zo goed of ik dat op de goede manier aanpak. Wij doen het nu zoals Tsjor beschrijft. Ik vertel hem alles wat hij moet regelen, ik haal de formulieren voor hem, dring er op aan dat hij het invult en verstuur het vervolgens voor hem als dat nodig is. Ik vind dat hij het zelf zou moeten doen maar dat doet hij niet. Ik vind hem er oud genoeg voor maar goed dat kan ik wel vinden maar daarmee is hij niet opeens verantwoordelijker. Het is absoluut iets waar ik boos over wordt want het hoeft helemaal niet zo te zijn. Hij is 20. Hij had al getrouwd kunnen zijn, kinderen kunnen hebben en een voltijds baan kunnen hebben. Niet dat van mij dat verder zou moeten maar ik verwacht gewoon dat hij op deze leeftijd zijn eigen zaken zou kunnen regelen zonder dat ik achter hem aan moet lopen alsof hij 12 is. Zijn leeftijdsgenoten kunnen die verantwoordelijkheid blijkbaar wel aan maar hij gedraagt zich wat dat betreft echt nog als een tiener. Nu kan ik er natuurlijk voor kiezen om het dan maar niet te doen en hem alles zelf te laten regelen maar uiteindelijk kan ik dat toch niet. Dus dan print ik toch maar weer dat formulier uit en wijs hem er op dat hij dit en dat moet invullen en dan gebeurd het uiteindelijk dus wel maar alleen na aandringen van mij en als ik alles voor hem uitzoek.

Overigens volgt hij verder een opleiding dus hij is verder wel zinnig bezig en daarnaast werkt hij een paar uur (meer in de vakantie). Van mijn rekening worden alle kosten afgeschreven als verzekeringen, opleidingen, transport kosten. Ik geef maandelijks een kleine toelage op zijn rekening en het enige wat hij daarvan als vaste last moet betalen is zijn telefoonrekening. Het kan me niks schelen als dat wordt afgesloten. Dat is overigens ook al een paar keer gebeurd. Daar heeft hij wel van geleerd heb ik het idee want zijn telefoon is heel belangrijk voor hem. Toch zou het me niks verbazen als het nog een keer zou gebeuren.

Hopelijk komt er wat meer wijsheid met de jaren en anders zal ik het uiteindelijk wel los moeten laten (of een vrouw voor hem vinden die de boel kan regelen)

Maylise

Maaike

Maaike

27-02-2011 om 18:04

Broer

Oh sommigen leren het denk ik nooit hoor, en inderdaad, dan maar hopen op een vrouw die het overneemt. Mijn broer gooide bijvoorbeeld vroeger zijn bankafschriften ongeopend in een laatje. Betaalde vaak rekeningen te laat (uit laksheid, niet omdat hij geen geld had) en ook bekeuringen gingen vaak over de datum waardoor hij dan meer moest betalen. Heel,heel erg suf en ik snap nog steeds niet waarom hij daar zo laks mee is. Nu is hij getrouwd en zit zijn vrouw er bovenop, hij is namelijk nog steeds zo laks.

Drogreden

Sarcas, voordat je haar het huis uit zet zou ik toch nog even hier overheen stappen: '"Oké, dat wordt een half uurtje werk-onder-dwang." Hm, ja. De reden waarom ik dat (incassos's, belasting, zorgtoeslag) niet heb afgedwongen is omdat ze hierop rekent. Ze laat dat soort dingen lopen totdat we ingrijpen, en 'dus' denkt ze er zelf niet meer aan. Maar nu schiet ik mezelf ermee in m'n voet helaas.'

Precies, de redenering klopte aanvankelijk theoretisch, maar in de praktijk dus helemaal niet. Wat nu overblijft is een soort kat-en-muisspel: zij rekent erop dat jullie dat doen, en dus doen jullie het niet, en dus gebeurt het niet en lopen de problemen op, en dus rekent zij erop dat jullie het oplossen. Ondertussen schiet je jezelf inderdaad in de voeten.

Ik zou het toch doen: een half uurtje samen achter de computer, reken op de rotzooi over de verdwenen Digid-code, die kun je opnieuw aanvragen, maar dat duurt een week. En een week later kun je alles in een keer regelen. Of bel zelf de ziektekostenverzekering op en vraag of zij een machtiging hebben voor een automatische incasso. Zelf invullen, dochter handtekening laten zetten, zelf op de bus doen. Klaar.

Het gevolg zal zijn dat zij elke maand behoorlijk minder geld heeft. Als ze daarover gaat klagen kun je alsnog de truc met het aanvragen van de zorgtoeslag en de digid-code uitleggen.

Ze leert dan in elk geval dat het geld verdwijnt voordat je er iets mee hebt kunnen doen. De volgende stap (zelf regelen) komt dan op een later moment.

En bio-papa, ach, als daarmee te praten valt kun je het uitleggen. Zo niet dan zal ze dat vangnet waarschijnlijk nog heel lang gebruiken. Sommige kinderen hebben gewoon geluk.

Tsjor

Hulde voor je openhartigheid

'Probleem hier is dat ze inderdaad niet altijd een goed voorbeeld heeft gehad. Ik ben m'n hele leven lang heel slecht met administratie geweest. Pas sinds kort ben ik er achter dat dit niet ongewoon is bij ADDers zoals ik. '

Reden temeer om alles zoveel mogelijk automatisch te laten afschrijven en/of bij internetbankieren alle verplichtingen meteen vast te leggen op een handige datum.

Kinderen doen niet wat je zegt, maar wat je doet. Goeie dingen, maar ook de minder lovenswaardige.

Super dat je vader je coacht Sarcas. Nu nog de topcoach voor jullie dochter vinden, als jullie zelf geen heil meer zien in die functie.
Kan opa het er niet bij doen? Tijdelijk?

Eens met tsjor

Albana schreef:

"Kun je met haar geen automatische betaling van in ieder geval die zorgverzekering afspreken? Jullie betalen (voor het geval ze blut is) en zij betaald het aan jullie?"

Hebben we gedaan, maanden geleden. Ze doet het gewoon niet, geld op, etc. Ze lijkt het feit dat wij pissig worden te accepteren, want het heeft toch geen wezenlijke consequenties.

Jullie dwingen het gewoon 'af'. Neem d'r mee naar de bank, of anders haal je zelf zo'n machtiging. Viegelier uit op welke datum haar loon wordt overgemaakt (beetje tactisch vragen of in bankpaperassen snuffelen) en laat de dag erna meteen die machtiging z'n werk doen. Die datum is belangrijk...zorg dat er geen tijd is om het op te maken, eraf te halen.

Zo heeft oudste ook ons afbetaald....precies een dag nadat haar loon binnenkwam meteen met een eenmalige machtiging naar onze rekening. Anders had ze geheid ook dezelfde smoesjes gehad. Hier was ze het overigens zeer mee eens, dat we het zo zouden doen.
Ze kent zichzelf en weet ook wel dat er anders niets meer op d'r rekening staat
groeten albana

Consequenties

Sarcas:Ze lijkt het feit dat wij pissig worden te accepteren, want het heeft toch geen wezenlijke consequenties."

en hier moet dus iets wezenlijks veranderen,er moeten consequenties komen ,pas dan zal dochter doorkrijgen dat ze het anders moet aanpakken.

Tirza G.

Tirza G.

28-02-2011 om 18:48

Nog even over dr.phil

In zijn uitzendingen gaat het niet over ouders als Nausicaa en Sus-anne, die druk bezig zijn maar een kind hebben wat het niet/anders oppikt. Het gaat over ouders, die pappen en nathouden en daarmee kinderen kweken die wéten dat ze er mee weg komen. Dat kun je die kinderen niet kwalijk nemen: ze vertonen precies het gedrag wat je ze zelf hebt aangeleerd.

Tirza

'bank van lening' zei je toch sarcas

Bij de 'bank van lening' moet je toch een onderpand inleveren waarvoor je dan geld krijgt?

Leuk idee om iets kostbaars in te laten leveren in ruil voor geld wat ze nog in het rood staat bij jullie. Ze heeft vast wel iets in de aanbieding

Nee, zonder gekheid: ik hoop echt dat jullie spijkers met koppen gaan slaan, op korte termijn. IN jullie aller belang.

Sarcas

Sarcas

01-03-2011 om 12:36

Weer reacties!

Sus-anne schreef:
"weet haar biovader dat zijn dochter schulden heeft en niet met geld om kan gaan?
is het niet mogelijk om hem te betrekken bij de problemen rondom zijn dochter"

Het is de afgelopen 18 jaar gebleken dat het onmogelijk is om afspraken met hem te maken. Hij weet het, ik heb het hem vertelt, maar hij heeft er maling aan. Zelfs dochterlief weet het, en zegt dat hij niet kan opvoeden. Hij koopt de aandacht van zijn kinderen en zit zelf stevig in de schulden. Nee, het is nog nooit gelukt om ergens maar één lijn in te trekken, en al helemaal niet over geld.

"het gevaar is echter: de kans bestaat dat ze in nog grotere problemen komt."

Voor zover ik kan zien blijft je basisverzekering gehandhaafd, ook al ben je wanbetaler.

"is het voor jullie een optie om hulp te gaan zoeken ,met maatschappelijk werk gaan praten hoe je deze problemen aan kunt pakken,en dochter proberen over te halen om ook hulp te zoeken(hoewel ik vermoed dat dochter geen probleem ziet?)."

Mmmm, nee ik denk niet dat ik die kant op wil gaan op dit moment (zie verderop).

"zou het kunnen dat dochter mogelijk een stoornis heeft waardoor dit gedrag ontstaat?"

Nee, dit is gewoon een gevolg van de combinatie van haar karakter, onze karakters en een opvoedstijl die consequenter had moeten zijn.

Merel schreef:
"Iemand anders opperde dat al, waarom annuleer je die vakantie niet? Hoe is die vakantie betaald tot nu toe? (ik neem aan een aanbetaling en de rest moet nog volgen?)"

Ik kan hem niet annuleren, want het is mijn vakantie niet. Ze is 18+ en heeft het zelf geregeld, en zelf betaald.

Tsjor schreef:
"Sarcas, voordat je haar het huis uit zet zou ik toch nog even hier overheen stappen" (etc)

Yep, ik heb inderdaad maar de koe bij de hoorns gevat. Gisteren geregeld dat de zorgverzekering automatisch van haar rekening wordt afgeschreven. Dat is dus één probleem minder voor mij. En een afspraak gemaakt voor morgen om met dochter zorgtoeslag en afbetaalregeling te regelen.

"En bio-papa, ach, als daarmee te praten valt kun je het uitleggen. Zo niet dan zal ze dat vangnet waarschijnlijk nog heel lang gebruiken. Sommige kinderen hebben gewoon geluk"

Eigenlijk heeft ze daar pech mee. Als hij zijn geld aan zinnige dingen voor haar opvoeding had besteed in plaats van aan onzin-cadeautjes dan was dat stukje opvoeding een stuk consequenter geweest. Maar laat ik het deksel van die beerput maar weer snel sluiten…

Bromvlieg schreef:
"Reden temeer om alles zoveel mogelijk automatisch te laten afschrijven en/of bij internetbankieren alle verplichtingen meteen vast te leggen op een handige datum."

Yep Alles wat maar enigszins automatisch kan, gaat dat nu. Aparte rekening voor de vaste lasten, etc etc. En om de zoveel tijd laad ik alle afschriften in Yunoo (www.yunoo.nl) om in de gaten te houden waar het geld heen gaat. Zoveel stress minder!

"Kan opa het er niet bij doen? Tijdelijk?"

Sommige dingen moet ik echt zelf blijven doen

Sus-anne schreef:
"er moeten consequenties komen"

Ja, dat zou handig zijn, maar ik weet er geen. Vannacht is ze niet thuisgekomen. Zegt bij een vriendin te zijn gebleven die problemen had, en dat ze per ongeluk met haar nieuwe mobiel een sms-je naar ons vaste nummer heeft verzonden. De afspraak was dat ze de hele week meteen na werk zou thuiskomen. Ik weet niet in hoeverre ik het vriend-verhaal geloof (alhoewel ik weet dat de vriendin in kwestie inderdaad ernstige problemen heeft). Maar ik zie haar er ook voor aan het als excuus te gebruiken om toch uit te gaan of zo.
Maar ik weet gewoon geen consequenties. Ze eet nooit meer thuis, is praktisch nooit meer thuis, ze krijgt geen zak/kleedgeld, ik heb dus geen enkele 'hefboom'.

Tirza schreef:
"Het gaat over ouders, die pappen en nathouden en daarmee kinderen kweken die wéten dat ze er mee weg komen. Dat kun je die kinderen niet kwalijk nemen: ze vertonen precies het gedrag wat je ze zelf hebt aangeleerd."

Klopt. Practice what you preach. Ze heeft diverse vormen van het slechte voorbeeld om zich heen gehad. Mijn voorbeeld; administratief chaoot, maar nu bekeerd Haar vader die haar altijd geld toeschoof op het moment dat wij de vinger op de knip hielden, een aantal jaren particulier onderwijs waar heel veel kinderen veel te veel geld hadden zonder dat ze daar iets voor deden.

Bromvlieg schreef:
"Leuk idee om iets kostbaars in te laten leveren in ruil voor geld wat ze nog in het rood staat bij jullie. Ze heeft vast wel iets in de aanbieding "

Dat… is… heel… interessant…

Hmmmm… Hier ga ik over nadenken

Aan alle andere reageerders; dank, ik heb alles met interesse gelezen!

Sarcas

Sancy

Sancy

01-03-2011 om 13:01

Nog even, sarcas

"Zegt bij een vriendin te zijn gebleven die problemen had, en dat ze per ongeluk met haar nieuwe mobiel een sms-je naar ons vaste nummer heeft verzonden."
Ja, dat heb ik ooit ook per ongeluk gedaan. Weet je wat er dan gebeurt? Dan wordt het vaste nummer gewoon gebeld en leest een computerstem je smsje voor Tenminste, dat was bij mij het geval.
Ik weet dit omdat de dame die het bericht hoorde niet erg blij was dat ik contact had met haar vriend, en me scheldend en tierend terugbelde hahaha

Stap 2

Goed dat je het automatisch incasso voor de zorgverzekering hebt geregeld. Dat is stap 1.

Nu nog het terugbetalen van haar schulden aan jullie. Dat zou je morgen kunnen doen: laat de belastingteruggave storten op jullie rekening, tot de schuld is voldaan.

Tsjor

Tirza G.

Tirza G.

01-03-2011 om 15:46

Sarcas

Het siert je dat je er zo mee aan de slag gaat. Kan ze niet lekker een poossie bij bio-paps gaan wonen?
O, en dat smsje naar je vaste lijn: niet alleen wordt dat netjes voorgelezen door een computerstem zoals Sancy al schreef, als je niet opneemt blijven ze gedurende een aantal uren (!) ieder kwartier ofzo proberen om het bericht tóch af te leveren........Dus 'niet ontvangen' is er niet bij
Ouders United

Tirza

Mover

Mover

01-03-2011 om 16:34

Zorgtoeslag op jouw rekening regelen ipv dochter

Sarcas, je gaat morgen met dochterlief de zorgtoeslag regelen, schrijf je. Kan je er niet voor zorgen dat die zorgtoeslag in elk geval op jouw rekeningnummer wordt gestort? Zodat je dochter inloopt op haar schulden, dan heb je gelijk die afbetaalregeling (deels) geregeld?!
Groetjes, Mover

Sarcas

Sarcas

03-03-2011 om 16:34

Mislukt

Tsjor schreef:
"laat de belastingteruggave storten op jullie rekening, tot de schuld is voldaan."

Ik neem aan dat je de zorgtoeslag bedoelt. Maar ja, da's het plan!

Sancy schreef:
"Dan wordt het vaste nummer gewoon gebeld en leest een computerstem je smsje voor"

Ja, dat dacht ik ook, maar ik ben toevallig precies op die dag van telefoonaanbieder gewisseld, en heb nu bellen via internat van xs4all. En ik heb het getest; er gebeurt niets met sms-jes naar mijn vaste nummer. Het kan dus dat je het inderdaad naar het vaste nummer heeft gesmst. Ze heeft net een nieuw toestel, zo'n fout is snel gemaakt. Voordeel van de twijfel in dit geval.

Tirza schreef:
"Kan ze niet lekker een poossie bij bio-paps gaan wonen?"

Ha! Die is moslim, dat zou funest voor haar liefdesleven zijn Hij heeft het niet zo op vriendjes, en helemaal niet op blijven slapen. Maar zonder gekheid, het is wel een argument in de 'als jij je niet aan de huisregels wenst te houden dan…"

Helaas is de hele afspraak in het honderd gelopen, tot mijn ergernis. Ik had om 12 uur met haar afgesproken. Ik kwam vlak voor 12-en thuis, maar ze lag nog te ronken. Voordat ik haar enigszins aanspreekbaar in de huiskamer had gekregen waren we een half uur verder. Ik wilde eerst gaan stemmen (voor haar de 1e keer, vind ik belangrijk) maar ze had daar nog geen moment over nagedacht. Stemwijzer doorgelopen, vreselijk langzaam. Toen we terugkwamen was het kwart voor twee en had ik geen tijd meer. Ik heb opnieuw afgesproken voor zaterdag en erbij gezegd dat als het weer mislukt ik haar bankpas, DigId en alles wil hebben en het zelf regel, zelf de terugbetaaltermijnen bepaal en dat er dan geen overleg meer is.

En ik ben begonnen met al haar rondslingerende spullen, en dingen die ze niet naar de keuken/afwasmachine etc brengt in haar kamer te dumpen. Ik heb al een kwart vloer volgestort met serviesgoed. Waarschijnlijk eten we binnenkort met onze handen van papieren bordjes, maar ik vind het minder irritant dan zelf alles te moeten opruimen. En ik denk dat als ze haar badkamer niet uitmest dat ik die ook maar op slot gooi. Vrees alleen dat dan het probleem zich verplaatst naar mijn badkamer, die niet op slot kan.

Nou ja, we zien dan wel weer

S.

Fiorucci

Fiorucci

04-03-2011 om 14:44

Niet mislukt

Welnee, niet mislukt hoor, de eerste stap is gezet. Het is pas mislukt als je het er nu bij zou laten zitten.

Mislukt?

het is pas mislukt als dochter verschjnt bij * een dubbeltje op zijn kant*.

zoals ik het zie is er een begin gemaakt om de problemen op te lossen,de kunst is nu: doorzetten en consequent blijven!

En hoe was deze zaterdag?

Ditmaal meer succes Sarcas?

Anna Smeets

Anna Smeets

05-03-2011 om 19:59

Vraagje

Na het lezen van deze draad realiseer ik me dat onze oudste van 20 geen zorgtoeslag heeft aangevraagd. Hij woont nog thuis en heeft een Wajong uitkering. Weet iemand toevallig of dit alsnog kan, eventueel zelfs met terugwerkende kracht en hoe je dat dan doet? Zou het een idee zijn als hij belastingaangifte doet of koste hem dat alleen maar geld? Wij dachten dat aangifte geen zin heeft omdat hij alleen zijn uitkering heeft.
Veel sterkte Sarcas

Monet

Monet

05-03-2011 om 21:11

Anna

Die zorgtoeslag moet je gewoon nu aanvragen, je komt dan vanzelf tegen of het alsnog met terugwerkende kracht kan of niet. (met een beetje geluk kan hij het nog over 2010 krijgen, anders in ieder geval vanaf jan. van dit jaar)
Je kunt dit heel makkelijk en snel aanvragen via http://www.toeslagen.nl/particulier/zorgtoeslag2011/zorgtoeslag_aanvragen/zorgtoeslag_aanvragen.html

En hetzelfde geldt voor aangifte doen. Als hij geen formulier krijgt waarmee hij verplicht aangifte moet doen kun je altijd zelf een aangifteprogramma downloaden, invullen, en dan kijken of het zin heeft hem te versturen.

En sarcas!

Kom op! Zit d'r achter de broek!! Doorzetten!
En dan ons even de afloop laten weten graag.....
groeten albana

Anna Smeets

Anna Smeets

06-03-2011 om 20:59

Bedankt monet

ik ga er achter aan

Vic

Vic

06-03-2011 om 21:53

Tot 1 april

De meeste toeslagen kun je tot uiterlijk 1 april van het opvolgende jaar aanvragen. Ik neem aan dat dat voor de zorgtoeslag niet anders is.

Sarcas

Sarcas

10-03-2011 om 12:54

Afspraak

Ik probeer me te herinneren waarom het afgelopen weekend alweer niet is gelukt, maar ik kan het me absoluut niet meer herinneren. Heel stom. Waarschijnlijk een verdrongen traumatische ervaring. In ieder geval heb ik wel een soort afspraak. Volgende week krijgt ze salaris, dan stort ze €500, de maand daarop stort ze het resterende bedrag. Verder heb ik gezegd dat ik haar best wil helpen met de aanvraag zorgtoeslag, maar dat ik er verder niet meer op terug kom. 't Is haar geld, als ze het niet wil, dan niet. Het hele gedoe hangt me mijlenver de keel uit.

S.

Een soort afspraak?

een soort afspraak klinkt nogal eh.......vaag?
of ben je er van overtuigd dat dochter echt dat geld naar je over gaat maken?
Als dat zo is,ben je al een stuk verder op de goede weg!

Tirza G.

Tirza G.

10-03-2011 om 14:51

Sarcas

Moppermopper brombrom. Je geeft op. Je hebt er geen zin meer in, je hebt er de balen van. Ja jongeman, maar zó is het dus niet in de wereld die ouderschap heet. Hoe meer je er van baalt, hoe nodiger het is.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.